2024. március 14., csütörtök

Eddigi munkakeresési tapasztalatok

Csak hogy ne tűnjek kockának, aki semmi mást nem csinál, csak játszik, úgy döntöttem, hogy megírom az eddigi álláskeresési tapasztalataimat. Lassan 2 hónapja keresek munkát, így egy van kis rálátásom a dologra.

Röviden összefoglalva, nehéz. Két ismerősöm is mondta, hogy az elmúlt évek rekordmértékű inflációja miatt általános létszámstop van. Személyes tapasztalataim szerint ez önmagában nem igaz. Mert ugyanúgy keresnek embert, a Profession.hu-ra napi szinten jön több száz álláshirdetés. Amit viszont elképzelhetőnek tartok, hogy a nagy infláció a "kísérletező kedvet" szorította vissza, és csak azzal veszik fel a kapcsolatot, aki tényleg maradéktalanul eleget tesz minden általuk megadott elvásárnak, feltételnek. Ezt onnan veszem észre, hogy ezalatt a két hónap alatt egyszer voltam csak állásinterjún, míg korábban gyakrabban. Az van, hogy felhívnak telefonon, rákérdeznek néhány dologra, és 1-2 hét múlva megbeszélünk egy időpontot az állásinterjúra, ha alkalmasnak találnak a munkára. Ez az, ami csak egyszer történt meg.

Arra is volt példa, hogy tesztet küldtek E-mailben. Jellemzően kétfélével találkozok. Vagy szituációs gyakorlatok (pl.: hogy viselkednél feszült helyzetekben), vagy Excel tábla, és az azon lévő feladatokat kell megoldani. Ezt azért tartom jónak, mert idejekorán kiderül, ha nem vagyok alkalmas a munkára, és nem kell állásinterjúkkal felesleges köröket futni. A szituációs gyakorlatokkal én is képet kapok arról, hogy milyenek ott munkakörülmények, mik a konkrét elvárások az adott munkahelyen. Egy Excel táblával meg nemcsak azt láthatjuk, hogy ők pontosan milyen szintű tudást várnak el, hanem arról is képet kaphatunk, hogy hányadán állunk az Excellel.

Az Excel tábla tanulságos volt, mert megtudtam, hogy valójában nagyon is kezdő szinten vagyok még táblázatkezelésben. Tanultunk róla gimnáziumban, de pont az Excel volt az, amivel hadilábon álltam. Ha magyarázta is a tanár a függvények logikai elvét, egyáltalán nem értettem meg. A "HA" függvény még csak-csak ment, de az FKERES logikáját már nem értettem. Ezért úgy döntöttem, hogy felhozom magamat haladó szintre az Excelből. Videón néztem meg, hogy miért kell számot megadni harmadik meghatározásként, így értettem meg, hogy az az oszlop számát jelöli, amiben keresi az eredményt. A végén az "IGAZ", "HAMIS" meghatározásokat ugyan megértettem, de úgy könyveltem el magamban, hogy ez már a program saját logikája, ehhez nincs hozzáférésem. Ezt a gondolkodást még akkor találtam ki, amikor BGE-PSZK-n már többedjére vettem fel a Matematikai Alapokat, és amikor már végképp nem láttam logikát a magsabb szintű sorozatokban, deriválásban, integrálásban, akkor találtam ki,  hogy nem akarom megérteni, hogy miért az az eredmény, és hogy jött ki. Egyszerűen csak gépiesen végigmegyek a feladaton, és ha annyi az eredmény, akkor annyi. Nem kérdőjelezem meg. Tekintve, hogy nem a BGE-PSZK-n szereztem végül diplomát, ez nem jött be, de remélem, hogy ez az Excelnél be fog jönni, és folyamatos gyakorlással szert teszek egy haladó szintű tudásra.

Más tekintetben is igyekszem azt nézni, hogy én mivel érdemelhetem ki a HR-esek figyelmét. Ez is korábbi gondolkodás eredménye, amikor Hollandiába akartam kimenni, és mindenki arról beszélt, hogy mennyire problémás ott a lakhatás. Akkor igyekeztem arra helyezni a fókuszt, hogy a szűk keretek közt megtaláljam a lehetőségeket, hogy átjussak azon a szűk résen, amin bejárás van egy holland lakás felé. Ezen az elven igyekszek munkát keresni. Például előbányásztam egy régi, "munkaképesebb" e-mail címemet, valamint igyekeztem egy oldalba sűríteni minden adatot az önéletrajzban, hogy a HR-es gyorsan el tudja dönteni, hogy akar-e velem tovább foglalkozni, vagy sem. Egyszerűen tudomásul kell venni, hogy többszáz önéletrajzot kapnak, és nincs idő hosszú oldalakat olvasni. Ezért azon voltam, hogy egy oldalba sűrítsem a releváns információkat, plusz írtam egy angol nyelvű önéletrajzot is. Egyébként, amit hallok, hogy a HR-es milyen gyorsan dönt arról, hogy kikkel akar együtt dolgozni, valahogy úgy képzelem el, mint a Tindernél, hogy ha meglátjuk a másikat, villámgyorsan eldöntjük, hogy szimpatikus-e nekünk a másik. Balra húzzuk, vagy jobbra húzzuk? Szerintem a HR-es sem csinálja másképp...

Csalódás ide vagy oda, nincs idő keseregni rajta. Tanulni kell a hiányosságokból, hibákból, fejleszteni kell magunkat, és folyamatosan menni és menni! Óriási fejlődésnek tartom magamban, hogy korábban úgy voltam a munkavállalással, hogy csak valahol dolgozzak. Valami háttérmunka, 8.00-16.30 között, ott vagyok, elvégzem, és a munkaidő lejártával már szedem is a sátorfámat. Ehhez képest most van először karriertervem. Hogy akár meg is mászhatnék egy ranglétrát, és eljuthatnék valameddig. Ez a gondolkodás azért is lehet hasznos, mert így tényleg csak olyan helyekre adom be a jelentkezésemet, ahol a céget jobban megismerve hosszútávon is szívesen dolgoznék. Nem utolsósorban a munkamorálomon is javít majd. Igazából most kétféle jövőkép van a fejemben. Vagy karriert építek egy munkahelyen, vagy az online munkásságomat futtatom fel annyira, hogy ameg tudjak élni belőle. Az a szerencsém, hogy a kettő nem zárja ki egymást. Nyugodtan csinálhatom párhuzamosan mind a kettőt, és amelyik bejön abban vetem meg a lábam.

A végére úgy foglalnám össze az eddigi tapasztalataimat, hogy a külső tényezőket csak addig érdemes figyelembe venni, hogy annak alapján módosítsuk a döntésünket, hogy hogyan tovább. Nem érdemes külső tényezőkre hivatkozva feladni, mert akkor arra helyezzük a fókuszt, amin nem tudunk változtatni. Akkor joggak érezzük magunkat gyengének és tehetetlennek, de ha a szűk keretek közt azt nézzük, hogy min tudunk változtatni, hogy növeljük az esélyünket, már kedvezőbb a helyzet. Nem jön be minden terv mindig, de azt gondolom, hogy most az a jövedelmező gondolkodás, ha megtalálom a módját, hogyan jussak át a szűk résen, ami az önálló és független élet felé vezet.

Nincsenek megjegyzések: