Elérkeztünk az eredményhirdetés előtti utolsó dalpárbajhoz, melyben a BAE és az AkanYatsura mérkőzik meg egymással, az alábbi dalokkal.
BAE: F△Bulous
AkanYatsura: ROWDIEZ -AkanYatsura Wanted Vibes-
A kislemezt is, mint végső párbaj harangozták be, de azért most is kitaláltak egy történetet. Méghozzá nem is akármilyet! A BAE kap főszerepet, közülük is leginkább Hajun kerül fókuszba. A BAE koncertje ugyan jól sikerül, de Hajun rejtett fémeróziója felgyorsult, ezért elájult a színpadon. Ennek következtében persze a párbajt félbe kellett szakítani. A baj ráadásul sokkal nagyobb, mint gondolták. Vajon van megoldás?
Ebben a részben ismerjük meg a Phantometal működésének valódi mikéntjét. Absztrakt kivetülése a trauma feldolgozásának, tetszett a megvalósítás. Úgy tippelem, hogy az animében ez a történet már valahol a végefelé lesz. Az AkanYatsura szerepe végülis annyi ebben a történetben, hogy az egyik tagjuk, Suiseki Iori az, akinek eszébe jut, hogy van egy ilyen megoldás erre az ájulásra, de a csapat most érzékelhetően a háttérben maradt.
És ami a két dalt illeti, bár a BAE volt főszerepben, és sokkal személyesebb is lett a daluk, most nálam mégis az AkanYatsura nyert.
AkanYatsura: ROWDIEZ -AkanYatsura Wanted Vibes-
Néha nagyon jól tudok szórakozni az ilyen hangos dalokon, ennek is most nagyon érzem a hangulatát. Az egész gengszter létüket talán ebben a dalban hozzák ki a legjobban. Maga a dal ugyanakkor abban hibádzik, hogy a versék egyáltalán nem emlékezetesek, de a refrén dallama olyan, hogy először meghalljuk, utána el nem felejtjük. Erre rájön még a refrén utáni felkiáltások is, mintha teljesen önkívületi állapotban lennének... Kicsit elállatiasodnak, és ez nagyon bejön. Nagyon adja magát a dal. Itt érzem a leginkább, hogy mit is akar az AkanYatsura, ráadásul szeretem, amit hallok.
A BAE dala ugyan személyesebb, de ugyanott hibádzik, ahol az AkanYatsura dala is, hogy a versében ugyan jól rappelnek, de érdemben nem marad meg semmi.
A refrén itt is rendben van, de az egész dal nem annyira erős. Bár "fabulous" az, amin keresztülmentek, mégis olyan, mintha még mindig a trauma hatása alatt lettek volna, hogy Hajunt majdnem elvesztették. És mivel itt a dal, ezért tudható, hogy pozitív a végkimenetel, de a lehetséges legrosszabb végkifejletből fakadó pánik, mintha a dalukra is hatással lett volna.
Ezzel vége az első nagy párbajsorozatnak. Holnap jön a második album, utána pedig két érdekesség, amolyan "évadzáró" gyanánt.
Két nap szünet után nézzük is meg a következő Paradox Live dalpárbajt, melynek témája a szeretet. Akik pedig megmérettetnek, az a The Cat's Whiskers és a cozmez, méghozzá az alábbi dalokkal.
The Cat's Whiskers: Mercy On Me
cozmez: Ain't No Love
A főszereplő a The Cat's Whiskers legfiatalabb, egyben legfélénkebb tagja, Ando Shiki, aki szörnyű titkot őriz. Próbálta elmondani Natsume Ryu-nak, de Ryu a maga szokásos egyenes stílusában csak még nagyobb sebet ejtett Shiki szívén. De vajon mi lehet az a szörnyű titok? És hol van a kapcsolat a két csapat között? A borító árulkodó.
Ahogy olvasom a Voice drama fordítását, mindenképp érdekes lesz, ha ezt animében feldolgozzák. Nem is lőném le, mert nagyon jónak ígérkezik a történet. Főleg azért érdekes, mert ha van két csapat, amely között tényleg nem lehet kapcsolatot felfedezni, az a The Cat's Whiskers és a cozmez. Hiszen a jazz bár a város gazdag negyedében van, a cozmez meg nyomorban nőtt fel. De ez nem akadályozza meg a két csapatot abban, hogy a múltban legyen kapcsolatuk.
És a dalok is nagyon érdekesek, ugyanakkor most nagyon könnyű döntenem. A győztes:
The Cat's Whiskers: Mercy On Me
Talán az egyik legaranyosabb szerelmes dal, amit valaha hallottam. Az egész csapat rappel, de a lényeget a végén Shiki mondja. Nem rappel ugyanis, hanem könyörög. Borzasztóan kétségbeesett a hangja, egyszerűen nem bírja elfelejteni a múltjának legsötétebb pontját. Nem csoda, hogy ennyire félénk és visszahúzódó.
Nagyon kedves a zene is, de a kedvencem a refrén, amit szoktam is magamban orrhanggal utánozni. Nagyon édes és szerethető dal, ez tényleg Ando Shiki egy az egyben. Az viszont érdekes, hogy szerelemként énekelnek erről az esetről.
A cozmez ezzel szemben ismét egy nagyon kemény dalt rappel.
Itt nemcsak arról rappelnek, hogy ahol éltek, semmi szeretetet nem tapasztaltak meg, hanem a legmélyebb, legsötétebb titkaikról is itt rántják le a leplet. Miért nem ismerik a szüleiket? Mit tettek, és az ikrek hogyan éltek túl egy teljesen szeretetlen közegben. A zene is és a szöveg is sötét, kifejezetten kényes témákat feszeget, úgyhogy óvatosan olvasni. A démoni hangulatú rap is jól alátámasztja a múltjuk súlyát.
Nem számítottam arra, hogy ilyen történetet találnak ki a The Cat's Whiskers és a cozmez között, mindenképp érdemes lesz nézni.
Folytassuk hát a Paradox Live kislemezek bemutatását. Mielőtt folytatnánk a párbajt, az első album után egy kis kimenőt kaptak a csapatok, és egy-egy könnyedebb dal keretében lazíthattak egy kicsit. Érdekes ez a Paradox Live Exhibition Show kislemez, ugyanis négy különböző kiadásban jelent meg. Mindegyiken az egyik-másik csapat látható. A különbség nemcsak itt, hanem az extra dalokban is tetten érhető, ugyanis mindegyik kiadvány az adott csapattól tartalmazegy extra dalt. Ez eléggé rossz húzás, ha belegondolunk, mert ha valaki az összes dalt magáénak akarja tudni fizikai formában, annak mind a négy kislemezt meg kell vennie.
Mindenesetre az alábbi dalok szerepelnek mindegyik kisadáson:
BAE: FRE△KOUT
The Cat's Whiskers: Life is Beautiful
cozmez: Back Off
AkanYatsura: REBELLION -AkanYatsura is Still Burning-
Ezek a dalok specifikusan az adott kiadványon szerepelnek. Mindegyik csapat kapott egy külön dalt, melyet egy másik előadóval énekelnek közösen:
BAE featuring ISSA: P△R△DISE
The Cat's Whiskers featuring Kazuma Mitchell: My Sweetest Love
cozmez featuring SKY-HI: Good Time
AkanYatsura featuring Koda Kumi: EMPEROR -WE ON FIRE!!-
Természetesen mindegyik dal a megfelelő kiadású kislemezen külön-külön szerepel. Mindenek előtt lássuk milyen dalokkal lazítanak a csapatok.
BAE: FRE△KOUT
A BAE dala jól mutatja, hogy most nincs trauma, nincs trap, csak lazulás van ezerrel. Ennek megfelelően a dal is vidámabb, viszont nem annyira jó, mint a korábbi dalaik. Alapvetően jó témája van a zenének, de ez megint csak szimplán egy jó dal, amit szívesen hallgatok, amikor soron van, de nem lett annyira hangsúlyos, mint az előzőek. Persze, tombolunk, megőrülünk egy pár percre, de nem érzem azt a féktelen őrjöngést, amiről a cím árulkodik.
The Cat's Whiskers: Life is Beautiful
Igazán emelkedett hangulatba került a The Cat's Whiskers, most épp arról találtak rappelni, hogy milyen csodálatos az élet. Végtelenül optimista dal, a zene is ezt az oldott hangulatot erősíti. Én személy szerint teljes mértékig osztom ezt az életérzést, hiszen van az az érzelmi állapot az életnek minden egyes nehézségével együtt is, amikor tényleg annyira jól vagyunk, és annyira tudunk örülni mindennek, hogy semmi nem veheti el a jókedvünket. Azt gondolom, hogy akinek ez megadatik, ha csak egy pár órára, vagy pár napra, az ritka nagy ajándékot kap az élettől. Ezt az érzést jól átadta a The Cat's Whiskers, ráadásul megint működik a jazz és rap párosítás.
cozmez: Back Off
Az ikrek már az albumra írt plusz dallal is szinte megbotránkoztattak, hallhatóan a bulizásnak is egyedi értelmet adtak. Mintha azt is a démoni mivoltukban tennék, a rap itt-ott kifejezetten erőszakos, a zene meg kifejezetten sötét hangulatú. Lehet, hogy tényleg így érzik jól magukat. De egyébként a "Back O-o-o- Back off ey" rész kifejezetten vicces, illetve a szaggatott rap utána. Úgyhogy valahol én is jól érzem magam velük. Így is lehet csinálni, ennek is van egy hangulata.
AkanYatsura: REBELLION -AkanYatsura is Still Burning-
A The Cat's Whiskers mellett az AkanYatsura az, amelyik igazán jó dolgot hozott ki a lazulásból. Ők azok, akikről elhiszem, hogy most tényleg semmi nem foglalkoztatja őket, semmivel nem lehet kizökkenteni őket, ők most teljesen átadják magukat a bulizásnak és a pihenésnek. Ez az extrovertált szórakozásnak azon formája, amiben én is örömmel részt vennék. A téma is nagyon jó, a rap rendkívül hangulatos, ráadásul ugyanolyan magas színvonalú, mint ahogy megszokhattuk tőlük. Ez az a dal, amiben önmaguknak egy számomra is szerethető oldalát mutatja meg a csapat.
És most lássuk a kislemez.specifikus extra dalokat. Ami összeköti ezeket a dalokat, hogy mivel mindegyik dalban egy-egy vendégelőadó is rappel, ezért a hangzás is valamivel populárisabb.
BAE featuring ISSA: P△R△DISE
A BAE most jobban kivetkőzik magából. Ennél a dalnál jobban elhiszem, hogy ilyenek, amikor lazulnak. Konkrétan tengerpartot látok magam előtt, napozás, mindenki pihen, a tenger meg békésen áramlik. Ez a dal sem lesz kedvenc tőlük, de a kettő közül kétségtelenül ez tetszik jobban.
The Cat's Whiskers featuring Kazuma Mitchell: My Sweetest Love
A The Cat's Whiskers az, akinek a dalán a legkevesebbet változtattak. Megint egy olyan dallal jelentkezett a csapat, amely nem az a tipikus, életünk végéig emlegetni fogjuk. Sokkal inkább a lassú víz partot mos elvén indul el, bejön, szívesen hallgatjuk, és egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy csak ezt dúdoljuk. Ezt még egy párszor eljátssza a csapat, ebben rejlik az egyediségük és a nagyszerűségük titka.
cozmez featuring SKY-HI: Good Times
De csak ne legyen sokáig jókedvünk, a cozmez elhozta nekünk az eddigi legrosszabb dalát. Egyrészt a zene is nem szól semmiről, nincs témája, de ami még ennél is rosszabb, hogy semmi összhang nincs a vendégelőadóval. Egyáltalán nem illenek össze, ráadásul a cozmez teljesen a háttérbe szorult ebben a dalban. Szegény ikrek, még a lazítás lehetőségét sem kapták meg.
AkanYatsura featuring Koda Kumi: EMPEROR -WE ON FIRE!!-
Ez egy érdekes párosítás, ráadásul nem is akárkit hívtak meg ide vendégelőadóként, mint Koda Kumi-t. Ha ilyen nevű énekesnő elvállalta, hogy a Paradox Live-ban közreműködik, akkor jó eséllyel tényleg komolyan gondolták az egész projektet. Illik is ehhez a dalhoz, jól passzol az urban, R&B stílusa az AkanYatsura egyéniségéhez, úgyhogy ez egy jó párosítás, a dal is ennek megfelelően élvezetes, bulizós lett.
Most pedig az első négy dalt külön rangsorolnám személyes preferenciám szerint.
AkanYatsura: REBELLION -AkanYatsura is Still Burning-
The Cat's Whiskers: Life is Beautiful
cozmez: Back Off
BAE: FRE△KOUT
Na hát ilyen az, amikor ugyan megvan a személyes kedvencem a négy csapat közül, de az nem jelenti egyúttal azt is, hogy az ő dalaik mindenek felett. Ahogy az AkanYatsura is akármennyire is legkevésbé az én stílusom, de itt most a legjobbat hozták ki saját magukból, aminek köszönhetően még engem is magukhoz csábítanak, hogy őrüljek meg velük együtt. És ezt örömmel teszem. A The Cat's Whiskers csak egy kicsivel marad el tőlük, a cozmez furcsa hangzása itt-ott vicces, a BAE viszont most elmaradt a tőle megszokott nívótól.
De hogy melyik kislemezt venném meg, azt természetesen a második négy dal determinálja. A sorrend jelen esetben a következő.
The Cat's Whiskers featuring Kazuma Mitchell: My Sweetest Love
AkanYatsura featuring Koda Kumi: EMPEROR -WE ON FIRE!!-
BAE featuring ISSA: P△R△DISE
cozmez featuring SKY-HI: Good Time
Mivel a The Cat's Whiskers az, akinek a stílusán a legkevesebbet változtattak, ráadásul jó is a dal, úgyhogy nem kérdés, hogy ők a győztesek. Az AkanYatsura szintén jót hozott ki magából, a BAE egy jobb dallal nem tudtak annyira az előző dal fölé emelkedni, a cozmez meg most csúnyán leszerepelt.
Ha valaki esetleg arra vetemedne, hogy mindegyik kislemezt megvenné, akkor egymás mellé téve őket, kiolvashatja a kislemez címét nagyobban. Nos, ennyi volt, holnap folytatjuk a párbajt.
Jelen voltam a 2023. őszi MondoConon, de erről azért nem írtam, mert bár mindkét napra terveztem menni, végül csak szombaton tudtam ott lenni. Amit sajnálok, mert ez lett volna az első olyan MondoCon, amiről, mint gyakorló újságíró, számoltam volna be, és az az animés blogba ment volna.
Egyébként összességében nem volt rossz. Több eseményen is részt vettem, most nemcsak a karaokéra korlátozódott az érdeklődésem. Jobban hallgattam az előadásokat, megnéztem egy pár cosplay verseny jelentkezőt, de azért a karaoke terembe is felmentem. Most voltam először ott, ahova költöztek, nem is találtam meg azonnal. De aztán végül egy molinó útbaigazított.
Ami miatt érdekes volt, az a sok látnivaló. Egyrészt egész napra elegendő programok voltak, másrészt, ha szétnéztem is, volt mit látni. A programokban elsősorban az előadásokat, beszélgetéseket szerettem. A témák is kifejezetten érdekesek voltak, ahogy a meghívott vendégek is szimpatikusak voltak. Amit élőben láttam, az a négylábúak utalta japán szellemvilág (Tanookitsune), illetve meghallgattam a fandub kerekasztalt és a MondoCon Q&A-t.
Ezek mind a kisszínpadon voltak. A nagyszínpadon néztem meg a Cosplay versenyt. Volt néhány figyelemre méltó cosplayes. Illetve amikor még arra jártam nézelődni, akkor belehallgattam a Death Note musicalbe (ha jól emlékszem), de az kriminálisan rossz volt. Nem tudom visszaidézni, hogy vagy az ének volt hamis, vagy az énekeseknek volt olyan hangszíne, amivel ki lehet kergetni a világból, de az tény, hogy nem tudtam ott maradni.
A karaokénál a kezdők versenyébe hallgattam bele. Akiket hallottam, azok tényleg kezdők voltak. Mindenki elindul valahonnan, remélhetőleg, fogják magukat fejleszteni, ha komolyan gondolják az éneklést. Egyébként most nem volt ingerem arra, hogy énekeljek. Ott beszélgettem néhány régi ismerőssel, de nem maradtam sokáig, mentem tovább.
A vásárok nem voltak rosszak, a kiállítások is érdekesek voltak. Néhány játékot végignéztem, volt is, ami érdekelt, de nem álltam sorba, mert hosszú volt. Ha maradtam volna vasárnap, egy jóval kisebb sort kivártam volna. Hiszen köztudott, hogy vasárnap kevesebben vannak MondoConon.
Azért a szombaton készített képeket megosztanám. Hogy komolyan terveztem a connal, talán jelzi, hogy igyekeztem jelen tudásom alapján profibb képeket készíteni. Van rendezői és operatőri alapismeretek óra is az újságíró képzésen, és bár eddig is érdekelt valamennyire a fényképészet, most, hogy tudatosan hozom össze az újságírással, még jobban. Igazából már gyerekkoromban is szerettem volna fényképezni, csak mivel akkor még filmes fényképezőgépek voltak, nem engedték. Hiszen a rosszul sikerült kép is sajnos ugyanúgy foglalta a helyet a filmben, és nem lehetett törölni, mint a digitális fényképezőgép esetében. Ezért csak 2003-ban kezdtem el magamtól fotózni, amikor megkaptam az első digitális fényképezőgépet. Emlékszem, HP volt, és 2,1 Mpixel képeket tudott csak. Őrzök néhány képet abból az időből... sokat fejlődtek a fényképezőgépek, hogy rövid és tömör legyek.
De az a lényeg, hogy szerettem, és sokat fényképeztem már akkor is. Főleg családi összejöveteleket, és azt hiszem, hogy ha valaha is profi fotós lennék, erre specializálódnék: Események, emberek. Ezeket nagyon szeretem megörökíteni.
Erre egy MondoCon kiváló lehetőség, és mivel pozitív visszajelzéseket kaptam a képekről, ezért úgy döntöttem, hogy megosztom itt is.
Igazából két ok miatt nem mélyedtem soha a fotózásba: 1. Szokás programmal utómunkálatokat végezni a képeken, és hát én és a képszerkesztés esküdt ellenségek vagyunk. 2. A profi fotózás nagyon drága mulatság. Nemcsak önmagában a fényképezőgép, de a cserélhető objektív is kerülhet akár százezres nagyságrendű összegbe. Ha lenne valami ötlet arra, hogy oldhatnám meg olcsóbban, akkor lehet, hogy belemennék. Azok alapján, hogy szeretek fényképezni, és pozitív visszajelzést kaptam a képeimre, talán érdemes lehet. A legmeglepőbb visszajelzés az volt, amikor tavaly Hollandiában voltam, és először mentem Amszterdamba, és kitettem az Instagramra az ott készült jobb képeket. A Koninklijk Paleis-ről készített képemről valaki azt hitte, hogy profi fotós csinálta. Pedig csak saját képeket teszek ki az Instagramra. Elképzelhető, hogy komolyabban belemélyedek a témába.
A negyedik párbaj után elérkeztünk az első albumhoz, mely a TRAP címet kapta. Beszédes a borító, a TRAP ugyanis a Paradox Live-ban az az állapot, amikor a karakterek a Phantometal használata után újraélik a traumájukat. Tetszik a 3D montázs-szerű képelrendezés. Bár egyértelműen a cozmez Kanatája van fókuszban, egyből ráirányul a tekintetem, de a háttérben lévő arcok is odavonzzák a tekintetet, annyira élethűek és beszédesek az arckifejezések. Ez is egy jel arra, hogy komolyan vették a projektet.
Az albumon 17 dal hallható. Az első 12-ről volt szó az előző posztokban, tehát 5 új dal került a korongra, mely sehol máshol nem hallható. Ezeket kifejezetten ehhez az albumhoz írták, ugyanis arról szólnak, hogyan élik meg a csapatok tagjai, hogy az koncert után újra kell élniük a személyes traumájukat.
A dalok listája:
BAE: BaNG!!!
The Cat's Whiskers: MASTER OF MUSIC
cozmez: Where They At
AkanYatsura: BAD BOYZ -AkanYatsura Underground-
BAE: AmBitious!!!
cozmez: Get It
The Cat's Whiskers: Faith
AkanYatsura: OUTSIDERZ -AkanYatsura is Justice-
BAE: EmBlem!!!
The Cat's Whiskers: 4 REAL
cozmez: This Is My Love
AkanYatsura: CALL FOR FAMILIEZ -AkanYatsura is Forever-
BAE: BErmud△ Tri△nglE
The Cat's Whiskers: One Shot One Kill
cozmez: Runnin'
AkanYatsura: A.K.Y.R. -AkanYatsura Go over da Trap-
BAE×The Cat's Whiskers×cozmez×AkanYatsura: Rap Guerilla -Paradox Live All ARTISTS-
Az első négy dal a csapatok bemutatkozása, majd a 5.-12. dalok a párbaj dalok, ezután jönnek a TRAP dalok.. Végül egy közös dallal búcsúznak, mondhatjuk azt egyfajta "gála-dal"nak.
A daloknak nincs hivatalos videoklipjük, az albumot bemutató videóban hallgathatunk bele a dalokba.
Most pedig lássuk az utolsó 5 dalt röviden.
BAE: BErmud△ Tri△nglE
Ez lesz a BAE-nél az új módi. Ezentúl minden egyes címben az összes "a" betűt háromszöggel írják, ezzel is stilizálva a dalaikat. A BAE logója egyébként is egy háromszög, beleírva a csapat neve. Az "a" betű természetesen háromszöggel írva.
Új módi ide vagy oda, marad a tőlük megszokott magas minőség. Magabiztos, erőteljes dal. A címet értelmezve arról lehet szó, hogy nekik ez az egész rap párbaj olyan, mint a Bermuda-háromszög. Végignyomják nagy elánnal a koncertjüket, majd miután végeznek, nemcsak a közönség elől tűnnek el, hanem saját maguk elől is. Teljesen beletemetkeznek a múltjuk árnyékába. Annak ellenére, hogy súlyos dolgokat mondanak a szövegben, meglehetősen vidám és optimista dal.
The Cat's Whiskers: One Shot One Kill
A The Cat's Whiskers máshonnan közelíti meg a TRAP kérdését. A szöveg alapján az ő traumájuk az, hogy túlságosan bevállalósak voltak az álmaik megvalósításában. Erre utal a "One Shot One Kill" cím is, hogy nekimentek, de az olyan volt, mint egy halálos lövés. Ilyen szöveget is ritkán olvasni, kétségtelenül érdeklődésre tart számot.
Ennek a dalnak a zenéje is inkább pozitívnak hat. Ütemes, mindig velük együtt mondom a "READY GO GO GO GO!" részt. Az egész dalnak van egy ilyen kellemes áthallása. Megint nagyon jó dolgot hoztak ki a jazz és a rap párosításából.
cozmez: Runnin'
A cozmez dala a legfurcsább a négy közül. Nem igazán ismerhető fel az egyéniségük a zenében sem, a szöveg is kissé zavaros. Valahol arról is akar szólni, hogy az utca törvényei szerint az erősebb kutya baszik, így a gyengébbnek csak a futás maradt.
Zúzósnak is hat a zene, a rapperek hangja is furcsán van torzítva. Olyan, mintha a cozmez tagjai is teljes mértékig alávetették magukat az utcai életnek. A hangtorzítás utalhat a személyiségtorzulásra. Teljes mértékig démonná változtak, és istenúccse elvesznek mindent, amire szemet vetettek, és ezért bármire képesek.
AkanYatsura: A.K.Y.R. -AkanYatsura Go over da Trap
Az AkanYatsura dala a szokásos extrovertált dal. Nem tűnik úgy, hogy megbántak volna bármit, amit a múltban elkövettek. A lényeg a refrénben van, amikor megfoadják, hogy felemelkednek a gengszter múltjuk mocsarából és a csúcsig meg sem állnak.
Tehát az AkanYatsura dala nem csupán optimistának hangzik, hanem tényleg az. Eléggé súlyos dolgok olvashatók a szövegben, de ők tényleg úgy vannak vele, hogy történt, ami történt, most mindent hátrahagynak, és a csúcsra törnek. Ne is álljuk az útjukat, mert megbánjuk.
BAE×The Cat's Whiskers×cozmez×AkanYatsura: Rap Guerilla -Paradox Live All ARTISTS-
Ez tényleg egy igazi gála-dal, ahol együtt megfogadják, hogy kitörnek a múltjuk árnyékából és új életet kezdenek. Kiváló lezárása az albumnak, együtt egy igazi nagy csapatot alkotnak. Élek a gyanúperrel, hogy ezzel a dallal fogják az animét is lezárni. Nagyon jó ötlet lenne, ha egy megfelelő történetet is kitalálnak hozzá, aminek végén mind a 14-en együtt állnak a színpadon és rappelnek, akkor el nem mozdul a jelenlegi 10 pontos értékelésemtől.
A közös dalt kihagynám a szórásból, de a csapatok új dalait a személyes preferenciám szerint a következőképp tenném sorrendbe.
BAE: BErmud△ Tri△nglE
The Cat's Whiskers: One Shot One Kill
AkanYatsura: A.K.Y.R. -AkanYatsura Go over da Trap-
cozmez: Runnin'
A BAE szövegét találom a legérdekesebbnek. Tetszik a költői kép, amivel érzékeltetik, hogy milyen is a saját traumájukban lenni. És a szöveg tanúsága szerint tényleg mélyen benne vannak. A The Cat's Whiskers ismét egy nyugodtabb dallal jelentkezett, így viszont nem tűnik annyira keménynek az ő múltjuk. Az AkanYatsura most kifejezetten jó dolgot hozott ki a maguk extrovertált stílusából. Kifejezetten motiváló a daluk. A cozmez dala az, amit csak úgy tudok kívülállóként tudok értelmezni, hogy kijött belőlük a vadállat. De a seiyuu-k kiváló munkát végeztek, hogy ennyire jól át tudták adni az ikrek belső démonát.
Tehát ez az album mélyíti a Paradox Live nagyszerűségét. Az új dalokkal is nagyon jól kihozták a csapatok egyéniségét, és a végén a közös dal kiváló példája annak, hogy ugyan rivalizálnak, de valahol legbelül bajtársak. Kiváló album, ajánlom figyelmekbe.
A mai dalpárbaj témája érdekes, hiszen két olyan csapat csap most össze, amelynek fontos a család, de mind a ketten másképp gondolkodnak róla.
cozmez: This Is My Love
AkanYatsura: CALL FOR FAMILIEZ -AkanYatsura is Forever-
A cozmez mint elhagyatott testvérpáros, csak egymást tekintik családnak. Olyannyira, hogy senki másban nem bíznak, csak egymásban. Az AkanYatsura meg mivel egy jakuzához kötődő csoport tagjai voltak, szintén sajátságos meglátásuk van a család fogalmáról. Részint erről is szól a két voice drama a kislemezen, de a dalcímekben is tetten érhető a különbség.
Ha jól vettem ki a voice dramából, akkor a két csapat között ott lesz a kapcsolat, hogy Iori az AkanYatsurából munkát ad Kanatának a cozmezből. Amikor Kanata átveszi a fizetséget a munkájáért, akkor tárgyalják meg, hogy mit is jelent számáruk a család. Annak ellenére, hogy más elveket vallanak, mégis úgy tűnik, hogy tiszteletben tartják egymás nézőpontját. Békével válnak el a megbeszélés után, ami mindenképp dicséretes.
Ezután Kanata hazamegy a pénzből vásárolt kajával és Nayutával megvacsorázik. Itt is elsősorban egymásról beszélnek. Nayutát zavarja, hogy Kanata mindenben alárendeli magát neki, akár saját maga kárára is. Arra biztatja, hogy figyeljen jobban a saját igényeire. Érdekes, hogy kettejük közül Kanata az, aki inkább zárkózott, inkább rá igaz az, amiről rappelnek, nem annyira Nayutára. Ő inkább nyitna a külvilág felé, a 2. részben is ő volt az, aki arra kérte Kanatát, hogy szolgáltassa vissza a tulajdonosának az ebül szerzett Phantometalt.
Ennek fényében lássuk a két dalt. Igazából mindkét dal jó önmagában, a cozmez dala az introvertált családi dal, az AkanYatsura rappeli az extrovertált családi dalt. Így viszont nem nehéz választani.
cozmez: This Is My Love
Minthogy jómagam is introvertált vagyok, ezért sokkal inkább tudok ezen dallal azonosulni. Ez tényleg személyesen, a másik embernek szól. Van egy enyhén belsőséges, emelkedett hangulata, ami mélyíti a szöveg mondanivalóját. Ami lényegében arról szól, hogy jó eséllyel nem élt volna túl, ha a másik nem lenne mellette. Mivel a cozmez rappeli, ezért tőlük hihető, hogy tényleg ennyire szeretik egymást. És jó is hallani tőlük, újabb nagyszerű dal tőlük.
Az CALL FOR FAMILIEZ -AkanYatsura is Forever- ismét egy olyan dal az AkanYatsuától, amely nagyon kifelé szól.
Ha a koncertjükön adnák elő ezt a dalt, könnyen el tudom képzelni, hogy ezt rappelve kiordítanák a nagyvilágba, hogy MI MIND EGY CSALÁD VAGYUNK!!! MI EGYEK VAGYUNK, ÖSSZETARTUNK, AMÍG ÉLÜNK!!! És aki extrovertált, az jó eséllyel tényleg így gondolkodik. Neki nemcsak a szűk értelemben vett család számít igazán, hanem mindenki, akivel egy közösséget alkot.
Mivel mind a két dal alapvetően jó, ezért azt gondolom, hogy a hallgató azáltal választja ki a személyes preferenciáját, hogy introvertált vagy extrovertált. Érdekes párbaj volt, megérte elmélkedni rajta egy kicsit.
Most viszont most egy kis szünetet tartunk, mert összegyűlt egy albumnyi dal, ezért legközelebb az első stúdióalbum kerül nagyító alá, az azon szereplő új dalokkal.
A Paradox Live 3. párbaja lesz majd az, amit holnap, az anime 4. részében fogunk látni. Legalábbis a cím alapján ez prognosztizálható, hiszen a 4. epizód is a PRIDE címet kapta, ahogy a kislemez is. Ebben a részben a BAE és a The Cat's Whiskers fognak összecsapni, az alábbi dalokkal.
BAE: EmBlem!!!
The Cat's Whiskers: 4 REAL
Érdemes volt meghallgatni a kislemezen hallható voice doramát, mert a BAE és a The Cat's Whiskers párosítást már végképp nem tudtam magamban hova tenni. A voice dorama alapján elsősorban ízlésbeli vitát fog folytatni a két csapat. A BAE szerint a The Cat's Whiskers nem képes megújulni, a stílusukkal a múzeumban lenne a helyük.
A dráma akkor kezdődik, amikor Ryu jobban szemügyre veszi a BAE tagjait és észreveszi, hogy Hajun némileg különbözik a másik kettőtől, és ezt szóvá is teszi. Ebből rájön arra, hogy mi Hajun gyerekkori traumája. Vissza is révedük Hajun gyerekkorába, szinte sokkoló volt a gyereksírást hallani, és hogy a szülei mondják neki, hogy nem kell ő nekik.
Tehát a 4. részben jó eséllyel Hajun személyes tragédiájába fogunk betekintést nyerni. A The Cat's Whiskers is szerephez jut, de mivel a drámai rész nem az övék, ezért az ő szerepük nem annyira emlékezetes. Mindenesetre kíváncsi leszek a 4. részre, már csak azért is, mert ha valamit nem értettem, vagy valami mellett elmentem, akkor lesz újdonság nekem is.
Ami a két dalt illeti, van némi képzavar az animében, ugyanis a 4 REAL már elhangzott a 3. részben. Nem tudom, hogy a készítők keverték-e össze a dalokat, vagy szándékos volt a dalválasztás, nem szokás, hogy egy profi csapat ilyen amatőr hibát kövessen el.
Mindenesetre nehéz eldönteni, hogy a két dal közül melyik a jobb, ugyanis jelen esetben nem üres, diplomatikus válasz az, hogy mindkét dal nagyon jó a maga stílusában, most tényleg erről van szó. Ha mégis döntenem kellene, akkor a voice drama segítségét kérném. Ennek megfelelően a győztes:
BAE: EmBlem!!
Növeli a dal értékét a háttértörténete. Azon után, hogy valaki szembesült a tragéiájával, talán a helyére is tette, utána meg büszkén énekli, hogy "Raise your emblem!", számomra példaértékű. Hiszen az embléma az a jelkép, szimbólum, ami egy céget, csapatot, átvitt értelemben az egyént megkülönbözteti a többitől, kiemeli az egyéniségüket. Ezt nyíltan vállalni, mindenképp inspiráló. A zene kissé emelkedett hangulata, a rap is nagyon jól visszaadja ezt az érzést, tehát a dal is jól meg van írva. Mindig örömteli ilyen motiváló dalt hallgatni.
De a The Cat's Whiskers dalát is érdemes méltatni, mert ismét egy olyan dalt kaptak, amiben kiválóan ötvözték a jazzt és a rapet.
Ráadásul most erőteljes dalt kaptak, tehát a stílusukon belül újultak meg. Ennek is van valami emelkedett hangulata, ami által azt az érzetet adja a dal, mintha a BAE-nek szólna bátorításul. De akár a saját emblémájuk is lehetne ez a dal. Sőt, jó eséllyel erről van szó, hiszen nem véletlen van "4 REAL"-ként írva a cím, hiszen egy négytagú csapatot tisztelhetünk a The Cat's Whiskers személyében. Tehát vehetjük úgy, hogy ez az ő himnuszuk. Büszkén vállalhatják, örömmel veszem, ha tényleg ez a valóságuk.
Ez most nagyon jó menet volt, mindkét csapat a legjobbját mutatta meg.
Nos, lássuk a második Stage Battle kislemezt, melyen a The Cat's Whiskers és az AkanYatsura akasztotta össze a bajszot. Az korongon az alábbi két dal hallgatható meg.
The Cat's Whiskers: Faith
AkanYatsura: OUTSIDERZ -AkanYatsura is Justice-
A dalokhoz kapcsolódó történetet az anime 3. részében követhetjük figyelemmel. És ha a 2. részhez akarom hasonlítani, akkor azt kell mondjam, hogy a 3. rész valamivel gyengébb lett. Lényegében csak a The Cat's Whiskers szerepelt, az AkanYatsura csak azért tért be a jazz bárba, hogy megmutassák magukat. Egy kicsit beszóltak az ott dolgozóknak, de láthatóan semmi lényegi célja nem volt vele a történet kitalálóinak. Egy kicsit heccelte az AkanYatsura a The Cat's Whiskers-t, de semmi kémia nem volt a két csapat között.
Pedig lett volna potenciál, simán lehetne kapcsolatot találni a két csapat között. A The Cat's Whiskers, mint egy jazz bárban dolgozó tagok, ők a jól öltözött rapperek. Az AkanYatsura tagjai pedig a Jakuzához köthető csapatból váltak ki, és verbuválódtak egy csapattá. Az alvilág emberei is ha jól csinálják a dolgukat, akkor megszedhetik magukat rendesen pénzzel, belőlük is válhatnak jómódú rapperek. Erre lehetett volna valami kapcsolatot alapozni a két csapat között, de az animében ezt meg sem kísérelték.
Szinte csak a The Cat's Whiskers szerepelt. Kicsit jobban megismerhettük őket, hogy s mint dolgoznak a jazz bárban, hogy élnek annak az emeletén. És ha már az együttes nevében ott van a macska, akkor természetesen nem maradhat ki a házikedvenc sem.
És hála istennek, a macska tényleg aranyos. Sok animében van valami kisméretű állat, akár háziállat, akár "kabala" formájában, és nem egy olyan példát lehet mondani, amikor pont a túl aranyos mivolta miatt idegesítő a kisállat. Itt szerencsére nincs erről szó. Aranyos a kismacska, bár ha úgy vesszük, a legfiatalabb csapattag Ando Shiki egy kismacska ember formájában. Nagyon aranyos és szerény, állandóan bocsánatot kér mindenért, olyannak tűnik, mintha semmit nem önszántából csinálna. Pedig mondják is neki a többiek, hogy nem kell mindenért állandóan bocsánatot kérnie. De hát a szokás hatalma.
A macskával egyébként Natsume Ryu foglalkozik a legtöbbet (ő látható a képen a macska mögött), neki van személyes múltja, mely a macskákhoz kötődik. A 3. rész második fele elsősorben rá fókuszál. Hanae Natsuki is jól visszaadja Ryu bohókás, gyerekes személyiségét, de azért tudott komoly is lenni.
Összességében nem volt rossz a 3. rész, de ha azt nézem, hogy a 2. rész sokkal jobban fókuszált a BAE és a cozmez közti ellentétre, és köztük lévő dinamikára, akkor határozottan van hiányérzetem.
És ami a két dalt illeti? Nos, annak ellenére, hogy a The Cat's Whiskers bemutatkozó dalát nem igazán méltattam, most igazán kitettek magukért, úgyhogy a győztes nálam:
The Cat's Whiskers: Faith
Most jönnek a jó dalok a The Cat's Whiskers-től. Ráéreztek a dalírók arra, hogy hozzák össze a jazzt és a rapet és írjanak tényleg egyedi és emlékezetes dalokat ennek a formációnak. A zongora a háttérzenével kifejezetten nyugtató hatású, a rap ennek megfelelően sem erős, így az egész dal inkább ellazít, megnyugtat. A vízesés a videoklip hátterében jól érzékelteti a dal nyugodt mivoltát. Most jól megmutatták, hogy milyen lehetőségek rejlenek a The Cat's Whiskers koncepciójában. Jönnek még ennek mentén az erősebb dalok is.
A másik dal, az OUTSIDERZ -AkanYatsura is Jutsice- sem rossz, de annyira extrovertált, hogy nem a személynek szól, hanem konkrétan mindenkinek.
Így lényegében az egyén nem tud vele érzelmileg azonosulni. Ennek a dalnak inkább az a célja, hogy egy nagyot bulizzunk rá. De nem csak ezért vesztett nálam ez a dal, mert vannak nagyon jó bulizós dalok is, hanem mert az AkanYatsurának lesznek ennél jobb dalai is. Szívesen hallgatom, de nem ez a kedvencem tőlük.
Nos, ennyi lenne. És mivel a 4. rész még nem volt, akkor úgy fogok írni a további kislemezeken hallható dalok történetéről, hogy a hozzájuk kötődő voice drama trackeket hallgatom meg, és megpróbálom az alap japán nyelvtudásommal kihámozni a lényeget.
Hát akkor lássunk neki, kezdődjék a Paradox Live párbaj, személyes értékeléssel! Elsőként a BAE és a cozmez méri össze a tudását az alábbi dalokkal:
BAE: AmBitious!!!
cozmez: Get It
A háttértörténetet már láthattuk az animében, a 2. részben dolgozták fel ezt a párbajt. És azt kell mondjam, hogy nagyon tetszett. A két csapat igazi riválisként viselkedett. A lényeg, hogy a cozmez egyik tagja, Kanata ellopta a BAE egyik tagjának, Allennek a Phantometal-ját. Hamar kiderül a BAE számára, hogy ki a tettes, de a Kanata öccse, Nayuta is ráveszi a testvérét, hogy adja vissza. Végül Kanata visszaszolgáltatja a medált.
Nem a történet miatt volt érdekes az anime 2. része, hanem a két együttes közti kapcsolat dinamikája. Érdekes volt látni azt, hogy mindkét csapat tagjainak traumája egy tőről fakad, és egyrészt mindkettejük személyes tragédiája a legsúlyosabb, másrészt hogyan dolgozták azt fel. Nem is lehet egyöntetűen eldönteni, hogy melyikük múltja a súlyosabb, hiszen a BAE tagjai úgy élték meg gyerekkorukban, hogy nem kellenek a szüleiknek, hogy mellettük nőttek fel, a cozmez testvérei pedig árvaházba kerültek. Ők nem is tudják felidézni a szüleik arcát. De vajon melyikük a tragédiája a súlyosabb? Azt gondolom, hogy ezt azért nem lehet eldönteni, hogy mert máshogy borzasztó szülők mellett szeretetlen közegben felnőni, és máshogy borzasztó szülők nélkül élni. Arvaházban, majd később a nyomortelepen. A BAE tagjainak megadatott az anyagi jólét, viszont a cozmez tagjai teljes szabadságban, függetlenségben élik az életüket.
A különbség (és ebben lehet igazságot tenni), hogy a gyerekkoruk történéseit hogyan dolgozzák fel. A cozmez tagjai scsak egymásban bíznak, senki másban nem. A Phantometal-t is emlékeim szerint azért lopták el, mert igazságtalannak tartották, hogy a BAE kapott szereplési lehetőséget az 1. részben, de ebben nem vagyok biztos, újra meg kell nézzem. A BAE viszont mintha bízna a kitörés lehetőségében. Ők valamivel pozitívabban látják az életük alakulását. Ez az, ami miatt bár nagyon kedvelem mindkét csapatot, a BAE felfogása közelebb áll hozzám. A cozmez lopási kísérlete is egyfajta elégtétel, hiszen sérült az idősebb testvér személyes igazságérzete.
Mégis olyan érzésem van, hogy a cozmez esetében dal formájában sokkal jobban kihozták, hogy miről is szól az ő életük, és mi az ő személyes fájdalmuk. Az az igazság, hogy nagyon könnyű volt választanom a két dal közül, melyik tetszik jobban:
cozmez: Get It
Számomra ez az egész Paradox Live projekt legnyomasztóbb dala. Nagyon jól kifejezték zene formájában is az utcai nyomort, a rapben pedig olyan fájdalmat hallok, hogy egyszer-egyszer a sírás határán vagyok, valahányszor meghallom a dalt. Olyan érzésem van, hogy ők jóra való srácok, nem érdemelték meg a sorsukat. Leginkább segélykiáltást hallok a rapben, az őket ért igazságtalanság ellen emelik fel a szavukat. Pedig a szöveg alapvetően arról szól, hogy az utcai lét arra tanította őket, hogy maguknak kell elvenni azt, amit meg akarnak szerezni, senki nem adja oda nekik.
Nagyon ötletes a második versszak első fele, valóságos japán nyelvi lelemény:
Owari no nai yokubou Sore wa ima mo Don’t Stop Ikiru tame no honnou Tsuki ugokasu shoudou Kachinokoreba honmon Kotoba yori mo koudou Kyoumi no nai shougou Ikiru tame no shoubu
Amennyire figyeltem a japán dalszövegeket, nem feltétlen jellemző, hogy rímelnének, de ez a pár sor valami hihetetlen fantasztikus. Zanzásítva összefoglalva ez is arról szól, hogy csak akkor érsz valamit, ha te vagy a győztes, ez szolgálja számukra a túlélést. Végig nyugodt hangon rappelik ezt a versszakot, de az utolsó szótagot ahogy megnyomják, az a düh, az az indulat, nagyon árulkodó.
A zene is fantasztikus lett, számomra ez az egész Paradox Live projekt egyik legjobb dala.
Ami a BAE dalát illeti, az AmBitious!!! sajnos komoly visszaesés a BaNG!!!-hez képest.
Ez a dal csak szimplán jó. Jól szól, jól megírták, elrappelik annak rendje és módja szerint, de nagyon hiányzik belőle az az önbizalom, az a vadság, ami a BaNG!!!-et annyira naggyá tette. Tipikusan az a helyzet, amikor valaki tudja, hogy előzőleg valami nagyszerűt alkotott, és a babérjain ülve írja meg a következő dalt. Ne csodálkozzunk, hogy az eredmény nyomokban emlékeztet az előző dalra. Ez most nem sikerült.
Ilyen az, amikor valaki az elején nagyot robbant, majd nem tudja tartani a színvonalat. A rajongók részéről is elvárás, hogy tartsa a magas nívót, ennek a BAE nem tudott megfelelni..
Tehát elég könnyű volt most dönteni, holnap megnézzük a másik két rap csapat első párbaj dalát.
Arra gondoltam, hogy a blogomban magam is párbajra hívom az Paradox Live eddig megjelent dalait, egyúttal győztest is hirdetek. Mindenek előtt a projektet bemutató kislemezzel bemutatnám a párbajban résztvevő négy csapatot. Az első kislemez, a Paradox Live Opening Show 2020. február 12-én jelent meg, és ezen mutatkozott be a párbajban résztvevő a négy csapat dal formájában. És azt kell mondjam, hogy ütősre sikeredett a bemutatkozás. Mindegyik dalban tetten érhető a csapatok egyénisége, erős számot kaptak. Ez a kislemez alkalmas arra, hogy nemcsak bemutassa az egyes csapatok egyéniségét, de meg is szerettesse őket a hallgatóval.
Ismerjük hát meg őket közelebbről.
1. BAE: BaNG!!
A BAE tagjai középsikolás korukban találkoztak, majd ugyanarra az egyetemre mentek tanulni. Itt döntötték el, hogy egy csapatként fognak rappelni. Tagjai jómódú fiatalok, akiket a családi tragédiájuk köt össze. Mind a hárman komoly sebeket hordoznak gyerekkorukból, ugyanis a szüleik nem fogadták el őket olyannak, amilyenek. Ezért a fő hitvallásuk a szabadság, a rap dalaiknak is ez a fő témája. A BaNG!! meg méltó cím, ugyanis tényleg berobbantak a köztudatba. A szövegeikben keverik a japán, angol és koreai szavakat, egyikük ugyanis koreai származású.
A BAE egy rövidítés, mely a "Before Anyone Else"-t takarja magában. Jelzi, hogy ők voltak, az elsők, akiket a Paradox Live projekt keretében bemutattak 2019 decemberében.
Tagok
Allen Sugasano (MC SUZAKU, Seiyuu: Fujiwara Gakuto)
Ritka az, hogy rapperek jólöltözöttek lennének, úgyhogy jól nézzük meg magunknak a The Cat's Whiskers tagjait. Egy jazz bárt üzemeltetnek, gyakorlatilag a munkahelyük verbuválta őket egy csapattá. Ők is jó körülmények között élnek, a bár is a város gazdagnegyedében van. A rap dalaikban fellelhetők a jazz ismertető jegyei, ezért talán az ő dalaik a legszokatlanabbak. A csapatnak van egy közös macskája, a házikedvencre utal a nevük.
Hagyjuk most el város gazdag részét, és látogassunk el a nyomornegyedbe. Ott találjuk a cozmez formációt alakító Yatanokami testvértpárost. Szüleik nagyon korán elhagyták őket, így árvaházba kerültek. Onnan megszökve költöztek be egy nyomortelepen lévő elhagyatott lakótelep egyik lakásába. Itt semmi komfort nincs, így fűtés híján télen csak összebújva tudnak aludni. Valamint a falak vékonyak, így minden áthallatszik. A rap párbajokon megkeresett pénzből tartják fenn magukat. Az ő dalaik a legkomolyabbak, legsúlyosabbak, némely daluk kifejezetten nyomasztó. Szövegeikben a periférián élőkre kívánják felhívni a figyelmet.
4. AkanYatsura: BAD BOYZ -AkanYatsura Underground-
Ha rap, akkor nem maradhat ki a bűnözés. Az AkanYatsura öt tagja egy Yakuzához köthető csapat tagjai volt, mely egy incidens következtében felbomlott. Akkor adták rapre a fejüket. Köztük a családnál is erősebb a kötelék. Céljuk, hogy a vibe-jukkal olyan erős rap dalokat alkossanak, amit soha senki nem fog elfelejteni. Ezért a koncertjeik is erőteljesek, hangulatosak.
Tagok
Suiseki Iori (MC Kashira, Seiyuu: Kondo Takayuki)
Gaho Zen (MC Gazen, Seiyuu: SHIMA)
Masaki Hokusai (MC Fuurai BOY, Seiyuu: Toki Shunichi)
Maruyama Reo (MC REO-kun, Seiyuu: Yano Shogo)
Ito Sastuki (MC GAIA, Seiyuu: Hanataka Tasuku)
A dalok elég jól elkülöníthetők egymástól, mindegyikben fellelhető a csapat egyénisége. Így a személyes preferenciám árulkodik arról, hogy melyikük mennyire lopta be magát a szívembe.
BAE: BaNG!!
cozmez: Where They At
AkanYatsura: BAD BOYZ -AkanYatsura Underground-
The Cat's Whiskers: MASTER OF MUSIC
A BAE és a cozmez nagyon közel állnak nálam egymáshoz. Mindkét csapatot nagyon megszerettem, de talán a BAE közelebb áll az egyéniségemhez Az AkanYatsura valamivel távolabb áll tőlem, bár tény, hogy a dalaik tényleg erősek. Olyan érzésem van a dalaik hallgatása közben, hogy tényleg egy közösségnek rappelnek, és nem az egyénnek. Emiatt egy kicsit távolinak érzem őket. A The Cat's Whiskers meg érdekes csapat, mert vannak dalaik, amikben jól ki tudták használni a jazz és rap sajátságos egyvelegének az erősségét, így vannak kifejezetten egyedi dalaik. De nem a MASTER OF MUSIC, ez tipikus albumkitöltő dal. Lesznek tőlük sokkal jobbak is.
A Stage Battle kislemezeken két dal van, ahogy párbajba állították őket. Ezeket fogom jobban kielemezni egyesével, és győztest hirdetni.