2013. október 12., szombat

Ismét egy kis német nyelv, valamint Super Mario Kart

Rég nem írtam a német a nyelvről, de megmondom őszintén, hogy bőven elég az, hogy a fejem van tele vele. Már reggel is azzal ébredek, hogy egy mondatot hogy fogalmazhatnék meg németül. Túlságosan nagy nyomásnak érzem a nyelvvizsgát, ezért szinte már a tudatalattimba is beleépült. Nem mondom, hogy már lassan németül gondolkodok, mert az hazugság lenne, sőt pont hogy lazítani szeretnék. A nyelvvizsga mától számítva 6 hét múlva lesz, november 23-án. Talán írtam már, hogy TELC-es nyelvvizsga lesz, ami hát... állítólag vannak barátságosabbak. Nemrég kaptunk egy jó nyelvvizsgára felkészítő könyvet. Ami miatt tetszik, hogy "nem kertel", érezteti, hogy milyen egy TELC-es vizsga. Például van egy bő 1 oldalas szöveg, és ahhoz tartozik egységenként 5 meghatározás, bennük 3-3 állítás. És arról szól a dolog, hogy mind a három igaz valamennyire, de nekünk a "legigazabbat" kell kiválasztani. Nagyon nehéz, mert a többi két állítással is találkozunk a szövegben, csak kicsit más aspektusból, ami miatt csak mondjuk 50%-ban igaz. Van még olyan, hogy a megadottak szerint címet kell adni egy rövid szövegnek. Na ebbe is van csavar, mert egy szöveghez legalább kettő illik, és abból is azt kell kiválasztani, amelyik jobban tör a szöveg lényegére. Öt szöveg van, és tíz rövid, egymondatos meghatározás, abból kell a megfelelőeket kiválasztani. A harmadik hasonlít az előzőhöz. Lényegében egymondatos meghatározásokba van írva, hogy az adott egyén mit akar csinálni. Ebből van 10 darab, és 12 rövid szöveg. Ebben viszont ott van a bukta, hogy van olyan meghatározás, amelyik sehova se illik, és nem tudni, hogy mennyi nem illik oda. Ez az olvasott szöveg értése. A második rész, amivel eddig komolyabban foglalkoztam, az a nyelvhelyesség, ugyanis ez az Achilles sarkam németből. Írásban jobban megy, mert utólag tudom javítani, ha észreveszem, hogy például egy mondatrészt, amit KATI-szórendben kell írni, azt fordítottban írtam, de szóban, ahol spontán kell megnyilvánulni, sokszor tévesztek. A melléknevek ragozását már sokszor jól felismerem, de a vonzatos igékkel ki lehet kergetni a világból. Ugyanis sokszor nem logikus a magyar agynak, hogy a németek miért úgy fejezik ki magukat, ahogy. Egy példa: aufhören. Ez az abbahagyni németül. Mi ugye valamit abbahagyunk, tehát sima tárgyba tesszük, de a németeknél mit + D a vonzat, azaz ők társhatározóban fejezik ki, hogy mit hagynak abba, és erről már többször írtam korábban, hogy csak úgy lehet jól tanulni németül, ha elfogadjuk azt, hogy ők másképp fejezik ki magukat, nekik más a természetes. Nehéz átállítani a magyar agyat, az biztos. Ebben még nem tudok jó eredményt elérni. Lényegében ebből áll az első feladatrész a nyelvvizsgán. Erre 90 perc van, nekem ehhez kicsivel több mint 60 perc kell. Nem valami eredményes, de nem is maradok el nagyon a szükséges 60%-tól, ami abból a szempontból megnyugtat, hogy ez azt jelzi számomra, hogy ha majd ott jobban átgondolom, és jobban kihasználom a rendelkezésre álló másfél órát, akkor jobb eredményt fogok tudni felmutatni. Ja meg mi a másik, amit szintén "imádok" német nyelvtanból? A zu + infinitiv. Egyelőre az a biztos, hogy alanyegyezőség (két tagmondatban) esetén kell használni, de módbeli segédigéknél tilos a használata. De vannak olyan főnevek és igék, melyek vonzzák a zu + infinitiv szerkezetet, és ezek érnek váratlanul, hogy ezeket külön meg kell tanulni, hogy melyek azok. De jobban szeretnék összefüggést találni közöttük. Egyrészt mert nem szeretek leülni és órákig tanulni, másrészt meg a logikus gondolkodás jobban megy nekem.

De beszéljünk a kellemesebb oldaláról a németnek. Tegnap fejeztem be a Start! Neu német nyelvkönyvet, így ma elkezdtem az Unterwegs Neu A-t. Ezeket a könyveket még korábban vettem meg, szerencsére kettőt közülük olcsóbban találtam meg (újonnan), mint az eredeti áruk. A Lírának volt egy franchise könyvesboltja Békéscsabán (történetesen tegnapelőtt zárt be), és ők tudtak bizonyos új könyveket olcsóbban adni az eredeti árnál, mert több maradt vissza raktárból, amit nem sikerült eladni. Így sikerült jutányos áron hozzájutni az A Plus gyakorlófeladatokhoz, és a munkafüzethez. A tankönyvre meg rááldoztam a teljes árat, 3.490 forint volt. Nekem megéri, mert tényleg nagyon szeretem. Végre egy könyv, ahonnan megértettem a szenvedő szerkezetet! Ugyanis a Start! 20. leckéje a szenvedő szerkezetet elemzi meglehetősen jól, örültem, hogy sok feladat volt a munkafüzetben a szenvedő szerkezet gyakorlására. Kíváncsi vagyok, mire jutok az Unterwegs-szel, átnéztem a tartalomjegyzéket, van benne egy pár keményebb dió, például a 4. lecke az általam olyannyira imádott zu + infinitiv. De írnak ebben a könyvben a célhatározói mondatokról is, ami ugye az um...zu vagy a damit. Ezt mondjuk értem. Um...zu szerkezetet alanyegyezősségnél lehet használni, a damit-ot meg alanykülönbözőségnél. Például: "Felveszem a cipőt, hogy el tudjunk indulni". Én veszem fel a cipőt azért, hogy mi el tudjunk indulni. Én is benne vagyok ugyan, de a többes szám miatt különbözik az alany. Boldogság, hogy ezt értem, és ezt már egészen jól tudom szóban is használni. Alapból 8 leckés a könyv, de van egy 0. átismétlő lecke is, kíváncsi vagyok, hogy mire megyek ezzel a könyvvel és az én akaratommal. Mert szeretnék egy felsőfokú nyelvvizsgát németből, de ha őszinte akarok lenni, azt úgy akarom elérni, hogy logikájában látom át az egész nyelvet, és nem úgy, hogy leülök és órákat tanulnok. Persze ebben az órákat témába nem tartoznak a munkafüzetes feladatok. Azokat szeretem csinálni.

Ahhoz képest, hogy eredetileg az egész írásomat a Super Mario Kart-nak akartam szánni, és a németről csak mint kis kitérő akartam írni, jó hosszú lett. Ugyanis manapság a Super Mario Kart-tal játszok, megint rám jött, hogy nagyon jó akarok lenni ebben a játékban. Zavar, hogy nem tudok jó eredményt elérni a Donut Plains 3-ban. Igen, ez az a legendásan nehéz pálya. Utánanéztem YouTube-on, hogy csinálják a nagyok... már látom. Tehát azoknál a bizonyos nagyon éles kanyaroknál nemcsak hogy driftelni kell, hanem ugrani (tehát még egyszer megnyomni az R-gombot), így tudjuk a kanyarokat a lehető legkisebb ívben, valamint legkisebb sebességvesztés mellett bevenni. Ennek ellenére nincs olyan látványos javulás, ugyanis a vízbe is könnyű beleesni, tehát nemcsak a stratégia, hanem az ügyesség is sokat számít.

A másik ok, ami miatt sokat játszik ezzel a játékkal, hogy az új Mariós oldalra is részletes leírást írtam a pályákról, valamint hogy lehet jókat menni rajta. Egy titkot elárulok: Sokat írás közben, spontán találtam ki. Elemezgettem a pályákat magamban, és az alapján írtam le az általam kigondolt stratégiát. Ezeket mind kipróbáltam, és bejöttek. Máris jobban megy a játék. Bár még mindig csak ezüst serleg a legjobb 150cc Flower Cup-ban és a 150cc Star Cup-ban, egyszerűen képtelen vagyok az aranyat beszerezni. Ez egyébként a Wii-s Virtual Console eredmény, Super Nintendón mindenhol megvan az arany. A régi szép idők... Ja és Wii-n 150cc Special teljesen üres, itt még nem sikerült serleget kvalifikálni. Nagyon-nagyon nehéz. Amúgy olvassátok el a leírást:

Super Mario Kart pályák

Bajnokságonként írtam külön róluk. Most nyilván ezek nem varázsütésre hatnak, ezek csak módszerek, amiket lehet, hogy be tudsz gyakorolni, és utána jó leszel. Amúgy magasan a legjobb drifterek Toad és Koopa Troopa. Mario és Luigi hiába gyorsabbak, velük nem tudok annyira jól kanyarodni, és az sok esetben többet számít.

Nincsenek megjegyzések: