2022. szeptember 1., csütörtök

Olcsó boltok Hollandiában

Egészen meg vagyok lepve, hogy amíg tavaly Bredában egyetlen egy olyan helyet sem találtam, ahol olcsón bevásárolhatnék, Edében hármat is. És tényleg egyik olcsóbb, mint a másik. Röviden bemutatnám őket.

Prijsmepper Outlet

Ebben az üzletben kifejezetten a Kruidvat termékeit lehet 25-50, de akár 75%-os kedvezménnyel megvenni. Sok sajátmárkás Kruidvat terméket is láttam, jóárasítva, de különböző drogériai termékek vannak olcsón. Erre rájön az egyéb termékek szintén jó áron. Hatalmas üzlet, tényleg széles választékkal. Gyakran fogok ide járni.

Action

Egyértelmű győztes! Itt nemcsak hogy sokféle termék van nagyon jó áron, hanem márkás termékeket is lehet olcsón találni. Grundig, Philips... amikre így hirtelen emlékszem. De hogy milyen olcsón lehet itt vásárolni, jól jelzi, hogy itt vettem a telefontartót biciklire, ami egy bicikliboltban kb. €10-15, az Action-ben €2.99-ért volt. Sok egyéb termék is, élelmiszerek is mind jóárasítva vannak. Ráadásul a három bolt közül ez az egy van Wageningenben is, úgyhogy a személyemben új törzsvevőt üdvözölhetnek.

Big Bazaar

Ebbe az üzletbe ma nem mentem be, tegnap voltam, így ennek a kínálatára annyira nem emlékszem, de annyi megmaradt, hogy itt is sok minden volt olcsóbban, mint szokott lenni. Ha Edében járok, benézek ismét.

Komolyan meglepett, mert itt tényleg olcsón be lehet vásárolni. Azt hozzáteszem, hogy az, hogy tavaly egy ilyen üzletet sem láttam Bredában, az persze nem azt jelenti, hogy nincs egy sem. Csak én nem találkoztam velük. De nagyon örülök nekik.

Egyébként kétszer bicikliztem át Edébe, 12 km út kb. 40 perc. Tegnap jó volt, ma egy kicsit nehezebb volt, mert nagyobb szél fújt délelőtt. Meg mindig nehéz emelkedőn menni. Illetve az okoz még problémát, hogy ugyan hiába látom a telefonon, hogy merre kéne menni, néha eltévedek, mert átmegyek a másik oldalra, ahol bicikliutat sejtek, aztán mehetek például a gyalogosúton, de arra is volt példa, hogy az úton, autók közé keveredtem. Ezeket leszámítva meg nagyon jó biciklizni, mert végig, az autópályán is bicikliút van, így gond nélkül át lehet jutni a szomszéd településekre. És az utak nagyon jó minőségűek. Úgyhogy újabb ok arra, hogy elégedett legyek mindennel.

Az első benyomások a szobáról

Határozottan pozitívak! Jó hely a bútorok is teljesen újak, és tágas. 17m2 az enyém. Egy ruhásszekrény van, egy kis könyvespolc, egy asztal, egy lámpa és az ágy kétszemélyes! Konkrétan az volt az első gondolatom, hogy akár a barátomat is ide hozhatnám. Nagyon jó itt lenni, a studentenhuis is kifejezetten kellemes. Mindenkinek van külön szobája, és mindenki kifejezetten rendesnek tűnik így elsőre. Ha kérdezek, mindig készséggel válaszolnak, egy kicsit beszélgettem is az egyikükkel. És egészen jól ki tudok kapcsolódni meg pihenni, senki sem hangoskodik. Nagyon nem is hallatszik be semmi a szobába, ami igen, azzal bőven együtt lehet élni. Bár jó eséllyel azért is, mert mindenki "emberi hangerővel" ténykedik a konyhában és a közös helyiségben. Nem tudok arról, hogy szerveztek-e valaha bulit, mindenesetre ott van egy TV. De nem úgy tűnnek így első látásra, hogy a bulizásé lesz itt a főszerep, úgyhogy ebből a szempontból is jó a szálláshely. Úgyhogy ahhoz képest, hogy milyen helyen voltam Bredában €300-ért, és most milyen helyen vagyok €450-ért, azt kell mondjam, hogy bőven megéri. Idén minden-minden sokkal jobb, mint tavaly volt.

Emeletenként vannak különböző szálláshelyek elosztva... Nehéz ezt pontosan leírni, mert ilyet még nem láttam. Az a lényeg, hogy egy emeleten több ajtó is van, és mindegyik egy folyosóhoz vezet, és ott vannak a különböző szobák. A különböző bejáratokhoz nincs kulcsunk, csak ahhoz, amelyikben a szobánk van. Gondolom ilyen Hollandiában egy átlagos studentenhuis. Eddig nagyon elégedett vagyok mindennel. Persze lehet mit fejleszteni rajta, meg jobbá tenni, de azt mondom, hogy ahhoz, hogy elinduljak, elkezdjem az életemet, annak első körben ideális. Egyébként Wageningenben több ilyen studentenhuis-t is láttam, amit az Idealis.nl tart fenn, úgyhogy valószínűleg ők fogják közre egész Ede és Wageningen (itt is van egyetem) külföldi tanulóit. Bár nem kell feltétlen külföldinek lenni, többen is vannak itt hollandok.

A környék is kellemes. Wageningen kisváros, kb. 39.000-en lakják. Könnyű elérni mindent biciklivel. Nincsenek úgy feltétlen látványosságai, viszont Wageningen tipikus egyetemi város. Az egyik holland srác, aki itt egy másik szobában lakik, mondta, hogy Ede valamiért nem annyira népszerű lakhelyként, sokan járnak át Wageningenből is az Ede-i egyetemre. Ott nem tudom, mi a helyzet, az biztos hogy sokan vannak itt fiatalok. Pedig Ede nagyobb város, ott kb. 76.000-en laknak. Több minden is van ott, már kétszer átmentem biciklivel. Autópálya mellett végig bicikliút vezetett a városba. Úgyhogy kellemes környék, Gelderland nyugati csücskében van, a térkép már kicsit balra Utrecht tartományt mutatja.

Úgyhogy minden adott ahhoz, hogy hosszútávon is itt maradjak.

2022. augusztus 31., szerda

Kalandos utazás Hollandiába

Nos, végül, ha nem kis viszontagságok árán, de megérkeztem Hollandiába. Hogy mit értek viszontagságok alatt, azt jól sejteti, hogy a tervezett 24 órás útból 37 óra lett. De csak szépen sorjában.

A 11.20-as vonattal indultunk el Békéscsabáról. Anyám és keresztanyám kísértek el egészen Pestig. A vonatút rendben volt, de a lassú közlekedés miatt 25 perc késéssel értünk be Pestre, kb. 14.20 körül. A vonat Bécsbe 15.40-kor indult, de határozottan jó ötlet volt a korábbi vonattal jönni, mert mehettünk volna a 12.20-as vonattal is, azzal is lett volna kb. 50 perc, de az meg 40 perc késéssel ért be Pestre, így alig lett volna idő átszállni. Így legalább nyugodtan volt idő még egy kicsit sétálni is.

Bár még messze volt a vonat indulása, de kíváncsiságból felszálltam a RailJet vonatra, mert még soha nem utaztam rajta. Ez az első alkalom, hogy ilyen vonaton utazhattam. Ilyen “ég és föld” feelingem volt, egyből megcsapott a nyugat-európai életérzés, amit nagyon szeretek. De végül kb. 30 perccel a vonat indulása előtt szálltam be. Komolyan meglepett, hogy tele volt a vonat, és kevesen szálltak be Bécsig. Eltelt az idő, elvoltam a vonatúton. Könyvet olvastam, vagy animét néztem telefonon.

Bécsbe a vonat 18.20-kor ért be, pontosan. Életemben először voltam Wien Hauptbahnhof-ban, és amit ott láttam, valósággal lenyűgözött. Tudni kell rólam, hogy életemben másodjára voltam most Ausztriában. Először még kisgyerekként, 1994-ben, amikor átutazóban voltunk a szüleimmel a nővéremet meglátogatni Olaszországban. Annak ellenére, hogy kicsi voltam, erősen emlékszem rá. Hogy is felejthetném el, hogy kora reggel szálltunk át Innsbruck-ban, és ugyan július volt, de veszett hideg. Talán még kabát is kellett. Szóval 1994 után 28 évvel később, most voltam először Ausztriában, és az az igazság, hogy amit én a vasútállomáson láttam, nem akartam elhinni. Persze, mondják, hogy már Ausztria is mennyivel másabb, meg el is hittem, de mindezt látni… Alig hittem el, hogy csak egy kicsit odébb Magyarországtól, és mintha egy másik kontinensen lennék. Az a modern épület, az a tisztaság, az, hogy milyen olyan csodaszép. Én nem győztem megélni a pillanatot. Már önmagában az meglepett, hogy ahogy beértünk Ausztriába, mennyi sok szélmalmot láttam egymás után. Meg az egész sokkal pozitívabb érzetet keltett.

Érdekesség, hogy a vonat Bécsbe a 8. vágányra érkezett, és a vonat Amszterdamba (vagyis Kölnig) is a 8. vágányról indult. A kettő között közel 2 óra különbség volt, addig szétnéztem, illetve bevásároltam a nagy útra. Két InterSpar is van a vasútállomáson, az egyikben vásároltam. Komolyan meglepett, hogy tényleg akkora infláció van Magyarországon, hogy Bécsben pusztán forintban átszámolva bizonyos termékek árát is olcsóbb volt, de legalább ugyanannyi, mint forintban. Tehát nem az, hogy az osztrák keresethez képest jók a árak, hanem már ott tartunk, hogy pusztán forintba átszámolva is ugyanannyiért vásároltam Bécsben, mintha otthon vásároltam volna be. Az egész volt €13.26 A kaja elfogyott, mire Kölnbe értem, innivalóból még maradt.

Na és akkor kezdődik a nagy kaland. Az odáig rendben volt, hogy a vonat 20.13-kor indult Bécsből, és menetrend szerint 6.23-kor kellett volna Kölnbe megérkezni. De ha így írom, azért sejthető, hogy nem volt menetrendszerű az utazás. Ausztriában gyorsan haladt a vonat, 22.30 körülre érkeztünk meg Németországba. Már itt volt egy kis fennakadás, ugyanis amikor Passauba értünk, állt valamennyit a vonat, mert rendőrök nézték át mindenkinek a személyi igazolványát és útlevelét. Szerencsére hoztam azt is… Nem gondoltam volna, hogy szükség lesz rá. Aztán az igazi fennakadás Nürnberg-ben volt, ahova 1:05-kor érkeztünk meg, de menetrend szerint 1:51-kor kellett volna tovább indulnia. Nos, ebből 4:05 lett végül. Senki nem tudja, hogy mi történt, ráadásul 3:30-kor indult eredetileg a vonat, de pár perc múlva megállt. Aztán kb. 20 perc múlva elindult visszafelé a vasútállomás felé. Mondjuk előtte sokáig a 7. vágányon állt, aztán az 5-ösre ment vissza. De hogy ez mi volt… Életemben nem láttam vonatot visszafele menni. De nagy nehezen elindultunk, és kb. 9.50-re értünk be Kölnbe, mert utána is több helyen megállt a vonat.. Aludni meg… Maximum fél órát, ha tudtam aludni. Ülőhelyet vettem, úgyhogy nem számíthattam összkomfortra, de az is zavart, hogy a velem egy fülkében lévő idős férfi is állandóan ténykedett valamit, amivel folyamatosan felébresztett. Volt még egy anya és lánya is, akik viszont elég jól aludtak. A kislány konkrétan végigaludta az éjszakát. És ahogy megtudtuk, ukránok voltak, ami már csak azért is volt érdekes, mert egy férfi is velük volt (vélhetően az apuka) egy másik fülkében. Ezek szerint a férfiak most már elhagyhatják az országot? Ezt inkább nem kérdeztem meg, bár lehet, hogy válaszoltak volna, mert egyébként szimpatikusak voltak. A német út alatt leginkább a Rajna folyó és a túloldalon lévő hegy tetszett.

Szóval így érkeztem meg Kölnbe. Illetve plusz egy infó: Kiderült, hogy azért állt 3 órán át a vonat Nürnbergben, mert az egyik előtte lévő vonatnak ugrott egy ember, aki meghalt. És hát ennek a “procedúrája”… Köln vasútállomástól indult valahonnan a busz tovább Hollandiába, de nem találtam sehol. Egyik kijárat, másik kijárat, köröztem mindenfelé és semmi. Rengeteg ember volt a vasútállomáson, nagyon könnyű volt a “holland csapat”-ot elveszíteni. Már teljesen feladtam volna, vettem volna jegyet egy másik vonatra, mely elvisz Hollandiába, amikor szerencsémre összefutottam a kalauznővel. Nem tudta pontosan megmondani, hogy hova kell menni, mert másodjára van Kölnben, de a telefonomba beírva a címet, megmutatta. Onnan már boldogultam egyedül. Először is Köln vasútállomás.

De ami ezután jött, az rettenet volt. Elvileg három buszt rendeltek hozzánk, hogy elvigyen mindenkit Hollandiába, de végül kettő jött. A harmadikat lemondta a Deutsche Bahn, mert… fogalmunk sincs miért, de ahogy ki lehetett találni, én is a harmadikon utaztam volna. Nem is jött busz, legalább 2 órán át vártam. Még a vonaton Köln felé tartva beszélgettem drága német barátommal Noellel, hogy kijöjjön-e a vasútállomásra, hogy lássuk egymást személyesen (ez lenne az első 3 évnyi online ismertség után), de végül elvetette az ötletet. Az állomáson a buszra várva már kétsébeesetten írtam neki, hogy fizetek neki, csak vigyen el Hollandiába. Mondta, hogy nem éri meg neki kivinni. Zülpich-ben lakik, valamivel lejjebb, úgyhogy igazából nem haragszom, hogy nem vitt el. Helyette azt tanácsolta, hogy ha annyira el akartam jutni Kölnbe, akkor legalább a környéken nézzek szét. És különben igaza van. Ez az ötlet azért játszott, mert ha jön is busz, az legfeljebb 15:30-kor, és akkor még volt 3 órám. És tényleg, nézzem meg egy kicsit a várost. Mert ki tudja, mikor lest erre lehetőség. Volt az állomáson egy poggyászlerakó, oda tettem le a csomagjaim nagyját, 2 órára €3-ért. Így valamivel könnyebben, szabadabban sétáltam egy nagyot Kölnben.

Bár annyira messzire tényleg nem mentem, egy bevásárlóközpont volt ott, oda mentem szétnézni. Meg hát a vasútállomásról a Kölni Dóm… Én nem is tudom, hogy láttam-e életemben valaha olyan épületet, ami ennyire hatalmasnak hatott, de valami eszméletlen látvány volt. És az egész annyira csodálatos volt. Nem tudom pontosan szavakkal leírni, de minden harmonizált mindennel, és ezt nagyon jó volt látni. Nagyon ritkán látok olyan épületet, amiben órákon át gyönyörködtem volna a Kölni Dóm biztos, hogy közéjük tartozik.

A bevásárlóközpontban inkább csak sétáltam, illetvea REWE-be mentem be kaját venni a nap többi részére. Illetve szétnéztem a Media Markt-ban és a Saturn-ban. Több emeletes Media Marktról van szó, az alagsorában vannak a számomra érdekes dolgok, a CD-k, DVD-k, Blu-rayek és játékok. Szép, nagyon szép. Óriási mennyiségben van mindegyikből. Volt külön anime DVD, Blu-ray részleg, és ahogy megláttam a német Haikyuu!! Blu-rayeket, én komolyan elérzékenyültem a látványtól.

Csak a felelősségtudatomnak köszönhetem, hogy nem vettem egyet sem (volt is áruk… €44/db), egyébként rettenetesen sajnáltam otthagyni őket. Leginkább azon gondolkodtam, hogy mikor tudnám ezt megközelebb megvenni? Mert Hollandiából Kölnbe elutazni nem annyira olcsó buli. De ezen ráérek majd akkor gondolkodni, amikor több pénzem lesz. De tényleg elérzékenyültem, amikor megláttam, és nagyon sajnáltam otthagyni őket. De lesz még rá alkalom.

Meg a Nintendo-részleg az, ami nagyon ízléses és szép volt. Nem hiába, mégiscsak Németországban vagyunk.

Ezután a REWE-be mentem (ez a Penny Market német megfelelője), itt vettem kaját az útra, majd láttam, hogy még időm, így gyorsan szétnéztem a Saturn-ba is. Valóságos nosztalgia volt Saturnba betérni, hát mióta nincs Magyarországon. Annyira nem volt nagy szám, de legalább megnéztem.

De mentem is vissza Köln Hauptbahnhof-ra, hogy kivegyem a csomagomat. 3 perc híján pont meglett a 2 óra. Ezután visszamentem a buszhoz, mert már az a bizonyos 15:30 nem volt messze. El is jött és tényleg jött busz értünk, csak az a busz teljesen máshol volt… El kellett oda sétálni, ami kb. 20 perc volt… Két Deutsche Bahn-os alkalmazott mutatta az utat. Pont 15:30 lett, mire odaértünk. Mindenki nagyon megkönnyebbült, hogy végre volt busz, de az nem volt biztos, hogy melyikre szálljunk fel, ugyanis több busz is volt. Eleinte kettészedték a csapatot, aki Utrechtbe, aki Amszterdamba megy, mert két külön busszal vittek volna minket. De addig ment az egyezkedés, amíg végül eldöntötték, hogy mivel nem vagyunk annyira sokan, ezért az egész társaság egy busszal megy. Utrecht és Amszterdam egyénként is egy útvonalon van. Tehát egy buszra szállt fel mindenki, feladtuk a csomagot és végre elindult a busz Hollandiába. Nagy taps lett az elindulásra. Hát, 16 óra után indultunk el, ami ahhoz képest is durva, hogy a vonat kb. 9:50-re érkezett meg Kölnbe. De ha beszámítjuk azt is, hogy a vonatnak menetrendszerűen 6:23-kor kellett volna Kölnbe érkeznie, akkor 10 órás dekkolás után indultunk tovább.

Kölnről néhány gondolat: Annak ellenére, hogy mennyire akartam látni, összességében azt kell mondjam, hogy csalódás volt. Maga a vasútállomás volt egy hatalmas was ist das (hogy stílszerű legyek), de lehet, hogy azért látom így, mert a bécsi teljesen lenyűgözött. De nem hatott annyira újnak és modernnek. A város meg itt-ott eléggé koszos volt. Sajnos nem volt mentes a környék a hajléktalanoktól, ráadásul elzártabb helykeen erős húgyszag terjengett. Úgy tűnik, illúzió volt az a “tökéletesség”, amit Kölnről gondoltam.

A busz egyszer állt meg egy benzinkútnál, hogy vásároljon, intézze az “ügyes-bajos” dolgait. Nagyjából 18 óra volt, amikor átléptük a holland határt, és 19:30 volt, mire elértük Utrechtet. Nekem már önmagában az nagyon jó volt, hogy végre Hollandiában vagyunk, és a célállomás sem volt annyira messze. Mielőtt a buszhoz mentem volna, ami elvitt Wageningenbe, elmentem egy közelben lévő Albert Heijn-be holnap reggelig elegendő kaját, piát venni magamnak. Hát, komolyan mondom, Albert Heijnben vásárolni életérzés! Mindig is nagyon szerettem oda járni. Kajával most már biztonságban vagyok, de ha eddig nem lett volna elég 5 csomag (1 bőrönd, 2 hátizsák, 1 válltáska, 1 szatyor) a karácsonyfa feelingért, hát lett egy hatodik. Egyébként az az érdekes, hogy semmi fáradtságot nem éreztem, mintha kialudtam volna magam. Utrecht viszont nagyon tetszett.

Megkerestem a buszmegállót, ahonnan indul az 50-es busz Wageningenbe, kiderült, hogy Utrecht Centraal vasútállomáson át vezet az út. Csak az átjárás miatt nem volt üres a vasútállomás, egyébként egyetlen vonat nem járt. De szó szerint: EGYETLEN EGY SEM!

Így maradt a busz. A C4-es megállóhelyre mentem, negyed óra múlva indult onnan a busz. A jegyet a buszon vettem meg, €7.50 volt Wageningenbe. Itt már kényelembe helyeztem magam, azt hittem, hogy lesz nyugodt másfél órám, de nem úsztam meg… 20 perc múlva Zeist-nél leszállított mindenkit a sofőr, hogy az egyik busz visz tovább minket Wageningenbe. Ha a “kamatokkal” együtt számított 10 órás dekkolást kibírtam, akkor mi már ez a pár perc? De innen már tényleg egyenes út vezetett Wageningenbe.

El is értem. Onnan helyi busszal elmenni az irodához, ahol a kulcsot hagyták nekem. Már 22:40 körül volt, az iroda meg természetesen zárva, de mivel előre szóltam, hogy nem jutok el oda a 17 órás zárásig, ezért valami megoldást kértem tőlük. Az iroda ajtaja mellett vannak különböző kis széfek, megírták pontosan, hogy melyikbe teszik a kulcsot, megadták a kódot, és így jutottam hozzá a kulcshoz. Onnan egyenes út vezetett már a szobába, ahova 23:15-re érkeztem meg.

Tehát elindultam hétfőn 10:40 körül, és kedden 23:15-re érkeztem meg. Nagyon nehéz volt, itt-ott kifejezetten éreztem is, hogy komolyan próbára teszik a türelmemet, összességében mégis pozitív érzésem van a sztrájkkal kapcsolatosan. Nem tudom pontosan, mi a követelésük a dolgozóknak (bár gondolom, nem járok rossz helyen gondolatban, ha összefüggésbe hozom az általános munkaerőhiánnyal), de az, hogy az egész vasutas munkaközösség egy emberként áll ki magáért, én ezt fantasztikusnak tartom. És nem az, hogy alkudoznak az elégséges szolgáltatásrók, ami nincs, az nincs! Számomra ilyen egy igazi polgári viselkedés, ahol egy közösség egy emberként tart össze, és kiállnak magukért. Remélem, elérik a céljukat. Sokat lehetne tőlük tanulni. Mondom mindezt úgy, hogy én is szenvedő alanya volt a sztrájknak. Majd kialszom magam.

2022. augusztus 28., vasárnap

Holland vasutassztrájk

No, hát úgy tűnik, az utazásra is jutottak izgalmak, ugyanis Hollandiában vasutassztrájk van. Ezzel nem foglalkoztam komolyabban, mert egyrészt úgy tudom, hogy se hétfőn, se kedden nem Hollandiának azon régiójában lesz a sztrájk, ahol én leszek, másrészt, egyébként sem jár a vonat abba a városba, ahol én leszek, mert felújítják az állomást, így nekem Utrechttől mindenképp busszal kellene tovább mennem.

Csakhogy most kapom a hírlevelet, hogy a nemzetközi vonatokat is érinti a sztrájk, és az a Bécs-Amszterdam NightJet vonat, amivel én is megyek, elvileg csak Kölnig fog menni. Utánanéztem a NS International oldalán, elvileg végig mutatja a vonatot Hollandiában egészen Utrechtig, nem mutat Kölnnél "szakadást". Remélem, hogy itt véget is ér a történet.

De azért kíváncsi leszek. Értek már meglepetések, úgyhogy érdemes lesz felkészülni arra, hogy Kölnnél lesz a végállomás. Abból a szempontból faramuci lenne a helyzet, hogy Köln, mint kedvenc német város, a bakancslistámon van, hogy alaposan szétnézni ott, de nem feltétlen így. Vélhetően nem leszek "városnéző" állapotban, ráadásul sok csomagom lesz. Ahogy az NS weboldalán szétnéztem, elég korrektül tájékoztatják az utasokat, úgyhogy ha mégis le kell szállni Kölnnél, vélhetően nem fognak minket magunkra hagyni.

Egyébként pontosan nem tudom, hogy miért van vasutassztrájk Hollandiában, de szerintem nem állok messze az igazságtól, ha látok összefüggést az általános holland munkaerőhiány és a vasutassztrájk között.

2022. augusztus 27., szombat

Az utolsó teendők

Igencsak elfoglalt voltam ezen a héten, volt még tennivaló a holland kiutazás előtt. Nem is igazán a teendők mennyisége volt az, ami sok volt, hanem amiket azokon belül kellett tenni. A bizonyos Learning Agreement is most lett kitöltve. Ez az online szerződése az Erasmusnak, ide nemcsak a személyes adatokat, a két egyetem elérhetőségét kell beírni, hanem azt is, hogy milyen tárgyakat fogok felvenni a holland egyetemen, és azokat mely tárgyakkal tudom kiváltani a magyar egyetemen. Itt például el kellett kérni a tantárgyak listáját a holland egyetemen. Sajnos a weboldaluk nem annyira részletes ebből a szempontból. Van olyan holland egyetem (pl.: a leideni és az utrechti), melyek részletesen listázzák azt is, hogy mely tantárgyak vannak az adott szakon belül. Ez a Christelijke Hogeschool Ede honlapján nincs fent, ezért ezt külön kellett elkérni. És akkor erre várni, egyeztetni a KRE holland szakával, hogy mely tantárgyakkal válthatom ki, elérni mindegyik tanárt... Leginkább a válaszok miatt telt hosszú időbe. Aztán amikor leegyeztettük, kitöltöttem mindent, alá is kellett írni a két egyetem Erasmus koordinátorának. A magyar részről ez gyorsan ment, a holland koordinátort kellett nagyon megsürgetni, hogy írja alá. Végül több nap után, az utolsó órákban tette meg. Nem volt egyébként tétlen, biztos, hogy nagyon elfoglalt nem sokkal a szak kezdése előtt, mert kaptam előtte egy körlevelet az első napi teendőkről. Vélhetően el volt havazva a szervezési teendőkkel, de szerencsére az utolsó pillanatban aláírta a szerződést.

Nekem azért utolsó pillanatban, mert csütörtök volt az utolsó nap, amikor felutazhattam Pestre, hogy aláírjak személyesen mindent. Ugyanis a magyar nyelvű szerződést csak akkor írhattam alá, ha mindhárom fél (én, a magyar- és a holland egyetem) is aláírta a Learning Agreement-et. A magyar nyelvű szerződés meg a Tempus Közalapítványnak kell (emlékeim szerint). Nélküle... végülis kiutazhatok Hollandiába, csak akkor pénz nélkül maradok. Aláírtam a zöld támogatást is, hogy mivel vonattal utazok ki Hollandiába, ezért kapok €50 pluszt. Ez azoknak jár, akik nem repülővel vagy hajóval utaznak külföldre. Vonat lévén én is megkapom. Nálam volt a vonatjegy, de meglepett, hogy nem kellett felmutatni, csak mondta a koordinátor, hogy őrizzem még fél évig, mert elkérhetik. Meg az Erasmus támogatáson felül kaphatok majd havi €250 esélyegyenlőségi támogatást, mert önköltséges hallgató vagyok. Ezt a támogatást azok is megkaphatják, akik például betegek, vagy speciális étrendre szorulnak.

Illetve még az Erasmushoz közvetetten kötődik az is, hogy ugyan aktív lesz a hallgatói jogviszonyom, de kedvezményes tanulmányi rendben leszek, és le kellett egyeztetni a tanárokkal külön-külön, hogy milyen módon teljesítsem a tárgyukat. Ez is papíralapon megy. Mivel már nem lesz módom többször visszamenni Pestre, ezért úgy beszéltem meg a titkársággal, hogy feladom postán a tanszéknek a papírt, aláírják az illetékes tanárok, ők meg eljuttatják a Tanulmányi Osztályra.

Hála istennek, nagyon készséges és együttműködő volt mindenki, úgyhogy ha az utolsó pillanatban is intéztem mindent, de úgy néz ki, hogy a végére rendben lesz minden. Erre rájön még egyébként - bár ez nem kötődik az Erasmushoz - hogy a Károli Ösztöndíj fejében kapott önkéntes munka is csak most lett kész. Annak a papírjait sem volt egyszerű kitöltetni a tanárral, mert egyébként nagyon elfoglalt, végig mindent online intéztünk. Ezért tellett 4 hónapba megcsinálni 55 óra munkát. Ennek a papírját is le kellett adnom csütörtökön. De úgy tűnik, végül úgy megyek ki Hollandiába, hogy rendben lesz minden az itteni teendőkkel.

2022. augusztus 26., péntek

Gundel Takács Gábor könyvei

Nem emlékeztem arra, hogy valaha jelentett-e meg Gundel Takács Gábor könyvet, csak ahogy újra néztem most nyáron a Játék határok nélkül 1996, 1997, 1998-as évadait, jutott eszembe, hogy mennyire tisztelem a médiabeli munkásságát, és arra gondoltam, hogy ha lennének könyvei, azokat szívesen olvasnám. Egyszerűen csak annyit csináltam, hogy beírtam a Moly.hu-n a keresőbe a nevét és kiadott két könyvet. Meg is rendeltem a Libri antikváriumából, és tegnap megérkeztek.

Eszembe is jutott, amikor láttam az "Ami egyszer elmúlt, nem múlik el többé" című könyvet, hogy igen, én ezt a könyvet már annak idején is meg akartam venni, csak akkor nem tudtam, hogy mi ez, egyáltalán mire véljem a címet. Most is gondolkodtam rajta, és anélkül, hogy elolvastam volna a fülszöveget, az optimizmus egy sajátságos formájának gondoltam a címet. Mintegy "búcsúzást", "elválást" segíti, hogy ne szomorkodjunk, hogy elmúlt egyszer, mert az többé már nem fog elmúlni. Ennek alapján akár egy mélyenszántó, lelkizős könyv is lehetne, de valójában sokkal könnyedebb a téma. A "búcsúzás" rész még stimmel is, hiszen 2003-ban, akkor adta ki ezt a könyvet, amikor eltávozott a Danubius rádió reggeli műsorából, a Cappuccinóból. Az addig összegyűjtött legviccesebb, legképtelenebb történeteket gyűjtötte egybe, amiket az adások során a három műsorvezető (Gumdel Takács Gábor mellett Jakupcsek Gabriella és Buza Sándor) beolvasott. Egyáltalán nem hallgattuk annak idején a Danubius rádiót, mert nem volt fogható Békéscsabán, így csak a könyvből tudhatom, hogy mik hangoztak el. Kezdetnek csak az első néhány oldalt olvastam el, és oda jutottam magamban, hogy hát tényleg az élet írja a legfaramucibb forgatókönyvet. Meg van az elején és a végén egy pár kifejezetten vicces bölcsesség. Mai fejjel azt lehet mondani, hogy a Facebookon terjengő filléres bölcsességek egy görbe tükre. Nincs most kifejezetten hangulatom ilyen könnyed, vicces olvasmányokra, de mindenképp el fogom olvasni.

A Sport művészete már egy sokkal komolyabb könyv, ott 11 igazi nagy sportemberrel beszélget arról, hogy mitől lettek azok, akik, mik azok, amiket nem taníthat meg az edző, azt az életben nekik kellett megtapasztalni, azok által lettek azok, akik. Azt tippelem, hogy komoly és tanulságos könyv lett.

Ezzel ez az utolsó két olyan könyv, amit a Hollandiába való kiutazás előtt vettem meg. Annyi könyvet vettem idén, hogy Google táblázatban külön listát vezetek arról, hogy melyeket vettem meg, melyeknek milyen prioritása van, és melyeket viszem Hollandiába. Mert szeretnék vinni olvasnivalót, de elsősorban azokat a könyveket akarom magammal vinni, melyeket inkább olvasnék és kisebb méretűek. És azt hiszem, az Ami egyszer elmúlt, nem múlik el többé könyvet elviszem. Még megjöhet a kedvem a könnyed olvasmányokhoz.

2022. augusztus 25., csütörtök

Az utazó macska krónikája elolvasva

Ma értem a végére ennek a könyvnek. Tényleg csodálatos történet volt, és bár elérzékenyültem néhány jeleneten, nem sírtam a könyv olvasása során. Az egésznek gyönyörű szimbolikája volt azzal, hogy Satoru milyen sorrendben látogatta meg a barátait, hogy gazdát találjon Nanának, és ahogy hazaért, és lerendezte az otthoni dolgait. Igazából két jelenet érintett meg komolyabban. Az egyik, amikor Satoru a virágföldben kereste kétségbeesetten Nanát, a másik meg amikor Satoru elfordította a kosarat, hogy Nana ne tudjon kijönni, hiszen végleg el akart búcsúzni tőle, de a macska végül csak utánament. Ezek tényleg nagyon szépek voltak.

Igazából nekem csak egy dologgal volt kifogásom a regényben: Néha nehéz volt eldönteni, hogy mikor van az, hogy a macska szemszögéből látjuk a történetet, és mikor nézzük az egészet kívülről. Néha hirtelennek tűnt a váltás. Az biztos, hogy nem végig csak a macska szemszögéből látjuk a történetet, mert egyrészt a macska honnan tudhat bizonyos, pl. múltban történt eseményekről, másrészt néha úgy éreztem, hogy a macska túl "okos". Itt-ott átjött Nana szokásos macskákra jellemző személyiségjegye, amikor például dicsérte magát, de bizonyos dolgokat "túl jól" látott. Én több, macskára jellemző megnyilvánulást, vilsekedésformát tettem volna a regénybe. Az például nagyon jó ötlet volt, ahogy az őzeket láttatta a macskával a regényíró, illetve, ahogy a hajó "megette" az autókat. De azt gondolom, hogy talán pont a fentebb leírtak miatt nem átélhető számomra teljes mértékig a történet. Itt-ott pont az tette bájossá a történetet, hogy tényleg a macska szemszögéből láthattuk az eseményeket, illetve megjelent a macska attitűdje, de akkor lett volna ez igazán jól megcsinálva, ha ez tényleg mindig, végig erősen megmaradt volna a macska nézőpontja, és tényleg a macska szemszögéből láttatja az eseményeket.

Ezért van az, hogy a filmadaptáció sokkal inkább átélhető. Merthogy film is készült a regényből, és hát nincs mit titkolni: Életem legcsodálatosabb filmélményei közé tartozik. És talán pont azért, mert sokkal erősebben érezhető az, ahogy a macska érzékeli az eseményeket, ezért fajsúlyosabb volt a film. Én komolyan mondom: Nem is tudom, hogy volt-e valaha olyan film az életemben, amelynek több jelenetén úgy sírtam, mint egy gyerek. Csodálatosan voltak ábrázolva az egyes jelenetek, a színészi játékok kiválóak voltak, és az is hozzáadott az élményhez, hogy a macskának egy olyan színésznő (nevezetesen: Takahata Mitsuki) adott hangot, aki nemcsak a macskákra jellemző bájt adta vissza a hangjával, hanem azt is, hogy nem kell komolyan venni, ha agyondicséri magát. A macska az ettől macska. Ő is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a film ennyire fantasztikus lett. A hangjával nagyon átélhetővé tette a macska nézőpontját, érzésvilágát. Meg azok a jelenetek is, amiken a könyvben elérzékenyültem, a filmben még erősebbek voltak.

Úgyhogy nagyon jó szívvel ajánlom a filmet, ez azon kevés történetek közé tartozik, melyek film változata jobban bejött, mind a könyv.

2022. augusztus 20., szombat

A legkevésbé sikeres JAM Project album

Hát, gyorsan kikerült az Oricon-ról a JAM Project legújabb BEST COLLECTION albuma, a Max the Max, 2 hétig volt csak listán. Amióta 300-as lista van, azóta ez a legrövidebb ideig listán szerepelt JAM Project album, és hogy még szebb legyen a kép, a JAM Project albumok közti eladási listán az utolsó helyen maradt az album. Tehát, ebből az albumból adtak el a legkevesebbet. Homály fedi, hogy pontosan mennyit, mert az Oricon a teljes eladási adatokat újabban sokkal szigorúbban titkolja, mint korábban. Nincsenek már azok a "titkos" weboldalak sem, ahonnan kiszivárogtak részletesebb eladási adatok. Annyit tudni, hogy az 1. héten a 47. helyen nyitott az album, és nincs mit szépíteni, az 1.404-es heti eladás sem arról tanúskodik, hogy rekordokat fog döntögetni. 95% eséllyel meg lehet mondani, hogy még a 2.000-es összeladás sincs meg, ami még a 2006-ban megjelent Mini-album, az Emblem 2.020-as összeladását is alulmúlja.

Most így többször meghallgatva az albumot, azt mondom, hogy beilleszthető a JAM Project zenei fonalába, de továbbra is azt gondolom, hogy rettenetesen hiányzik a változatosság az albumról. Hogy mennyire nem változatos az album, azt talán jól érzékelteti, hogy van néhány dal ezen az albumon, amik ha felhangoznak, valamelyik régebbi dal jut róluk eszembe, amelyik szinte ugyanúgy kezdődik, mint az új dal ezen az albumon. Ráadásul most már nem is csak azzal van a baj, hogy nem elég változatos az album, hanem hogy az új dalok sem nyújtanak semmi extrát. Tehát többszörösen végighallgatva is azt gondolom, hogy közepesre sikeredett ez az album, mert néhány jól sikerült dal hallgathatóvá teszi az albumot.

De nem véletlen van az, hogy a "hardcore" JAM Project rajongók jobban szeretik a stúdióalbumokat (pl.: JAM FIRST PROCESS, MAXIMIZER ~Decade of Evolution~...), mert azokon az albumokon jobban előtérbe kerül a többi tag zeneszerzői kvalitása, nem csak Kageyama Hironobu dominál. Kétségtelen, hogy Kageyama Hironobu tud jó dalokat írni, de sokkal változatosabbak azok az albumok, ahol a többiek is írnak dalokat, hiszen az ő egyéniségük is megjelenik azokban a dalokban. Annyira szeretem például Fukuyama Yoshiki oldschool rock dalait, annyira érződik rajtuk, hogy a Beatles és a Queen inspirálta és alapozta meg a zenei ízlését. De legalább ennyire fontos Okui Masami érzelgősebb balladái, melyek a férfitagokból is kihozza a lágyabb énjüket. Ugyanennyire hozza ki a csapatból a legjobbat, Kitadani Hiroshi őrült, már-már elmebeteg (jó értelemben) rock dalai, amikre tombolni lehet. Na és amikor Endoh Masaaki az élet nagy kérdéseit feszegeti... Ezek a stúdióalbumok mutatják meg igazán, hogy mennyire egységes csapat a JAM Project, mert mindenki nagyon jól tud alkalmazkodni a másik stílusához, így ezek az albumok a változatosságukban alkotnak egy egységet. Ez az, ami nagyon hiányzik a JAM Project-ből, és az új albumból. Nagyon kíváncsi leszek, hogy milyen lesz a szeptember végén megjelenő mini-album a The Judgement. Látatlanban nem akarok prognosztizálni semmit, de ha kikerül a dallista és a szerzők nevei, akkor már lehet sejteni, hogy mit kaphatunk. Csak a legjobbakat remélem.

2022. augusztus 15., hétfő

Csak hogy ne menjenek simán a dolgok...

Hát, nem teszem zsebre, amit most a hétvégén megéltem. Azért a hollandok is tudnak "csodákat" művelni. Az a lényeg, hogy fel kellett tölteni arra a weboldalra különböző dokumentumokat, akik megadták a prioritást az albérletre, és akikkel szerződést kötök. Kértek ugyanis egy bizonyos "studiebewijs" nevű dokumentumot. Ez lényegében az igazolás arra, hogy az egyetem felvett engem.

Hát gyorsan kiderült, hogy ilyenem nincs. Alaposan szétnéztem az E-mailjeim között, semmilyen Studiebewijs-t nem találtam. A csavar a dologban ott volt, a szobát péntek délután fogadtam el, és 48 órát kaptam arra, hogy mindent feltöltsek. Tehát vasárnap délutánig kellett feltöltsek mindent. Főtt a fejem rendesen, mert fogalmam sem volt, honnan szerezzem meg a hiányzó papírt, hiszen a hétvége hollandoknál is hétvége. Senkit nem tudtam elérni. Drága holland barátommal, Humbby-val úgy néztünk utána, hogy mégis hogyan tudom elérni a Studiebewijs-emet. Elmondása szerint a studielink.nl oldalra kellene regisztrálnom, és ott érhetem el. Végig is mentem rajta, rengeteg kérdésre kellett válaszolnom, de ezzel a hosszú regisztrációval csak azt értem el, hogy kaptam egy vadonatúj profilt és még egyszer jelentkeztem az egyetemre.

Az idő közben elment, én meg kapom az E-mailt, hogy törölték a szerződést. Ez azon kevés esetek egyike, ami nagyon tud dühíteni, amikor valami az én hibámon kívül nem sikerül. Nem is volt más választásom, kapott az Idealis egy "erősebb" hangvételű E-mailt, hogy ezt nagyon nem így kellett volna. Végülis ma reggel meghosszabbították a dokumentum feltöltési határidőt, és elkértem az egyetemtől a beiratkozásról szóló papírt. Ezt a papírt tényleg nem láttam még. Feltöltöttem és ezzel lett rendben minden.

Már csak alá kell írni online a szerződést, és remélem több gondom vele. De ez az egész nagyon nem hiányzott.

2022. augusztus 12., péntek

Utazás terv Hollandiába

Nagy nap ez a mai, ugyanis sikerült albérletet találni. Mondjuk ahhoz képest nem volt nagy kunszt, hogy egyébként mennyire nehéz albérletet találni Hollandiában. Az van ugyanis nálam, hogy az egyetem (vagy HBO, annyira mindegy!) szerződésben áll egy albérletkereső weboldallal és a náluk tanuló egyetemistáknak prioritást adnak. Ez az oldal némileg másképp működik, mert úgy jelezzük az igényünket az albérlet felé, hogy a "reagálok" gombra kattintunk. Ezzel kifejezzük, hogy érdekel minket az albérlet. A prioritást meg úgy kell elképzelni, hogy volt olyan szoba, ahova 70-en is jelentkezhettek, engem viszont besoroltak a 2. helyre. Ami azt jelenti, hogy ha a 1. helyre besorolt jelentkező nem fogadja el, akkor következek én. Megkaptam az ajánlatot, és elfogadtam.

Így biztosított a helyem. Ami viszont újdonság lesz nálam, hogy most nem repülővel megyek Hollandiába, hanem vonattal. Néztem repülőjegyet Eindhovenbe, és tényleg elszabadultak a jegyárak. Konkrétan már ha veszek csomagot, amit feladok a gépre, azzal együtt a legolcsóbb repülőjegy is szinte ugyanannyiba kerül, mint a vonatjegy. Meg is vettem a vonatjegyet. Elvileg augusztus 23-ától költözhetek be a szobába, a legolcsóbb vonatjegyet augusztus 29-ére tudtam megvenni. Úgy van a jegy, hogy Békéscsabától Bécsig van egy €20-s jegy, plusz €3 helyjegy. Majd a közvetlen Bécs-Amszterdam vonattal megyek tovább. Így Bécstől nekem már egyenes utam vezet Hollandiába. Addig kétszer kell átszállni, mert Békéscsabától Bécsig nincs akkor közvetlen vonat, amikor a vonat Bécstől indul, ezért Budapesten át kell szállni. Onnan meg a vonat Bécsig megy, ott meg egyértelmű, hogy át kell szállni. De Bécstől kezdve már csak kényelembe kell helyeznem magam, és több dolgom sincs. Bécstől Amsterdamig a kedvezményes jegyár €89.99 volt, így forintba átszámolva összesen 45.160 forint volt a jegy Békéscsabától Hollandiáig. Illetve nem Amsterdamig kértem a jegyet, hanem Utrechtig (mivel ott is megáll a vonat), és onnan közelebb van Wageningen, ahol lakni fogok.

Egyéb szempontok is közrejátszottak abban, hogy vonattal megyek Hollandiába. Nemes egyszerűséggel szeretek vonatozni. Ezt most nagy dózisban meg fogom kapni, ugyanis Bécstől 20:13-kor indul a vonat, Utrechtbe meg másnap 9:52-kor érkezik meg. És előtte amíg kiérek Ausztriába. Várakozásokkal együtt majdnem 22 óra lesz az egész (plusz még Hollandián belül utazni). Nem sokkal kevesebb repülővel, ráadásul utálom a repülőtéri macerákat. A másik meg amint értesültem arról, hogy elindul a Bécs-Amszterdam közvetlen járat (nem olyan régi sztori ez), tudtam, hogy egyszer az életben biztos, hogy vonattal megyek Hollandiába! Ez most megadatik. Életemben másodjára leszek Ausztriában (először 1994-ben voltam), meg át fog vágtatni a vonat Németországon! Tehát végre Németországban is leszek. Ráadásul a vonat meg fog állni Kölnben is! És hát aki ismer, az tudja, hogy Köln számomra Németország alfája és omegája, és hogy valamennyit fogok látni a városból, azt nem tudom, de számomra fantasztikus élmény lesz! Ezek után kérdezi még bárki is, hogy miért lesz jobb nekem vonattal utazni?

Ami nagyon jó még az albérletben, hogy 2024. július 31-ig érhető el, tehát bőven maradhatok az egyetem után is. Így lényegében az önálló életem első lépcsőfokai is biztosítva vannak. De természetesen ha találok hamarabb is szobát, elmehetek onnan nyugodtan. Azért remélem, hogy akármekkora lakáskrízis is van Hollandiában, két év alatt csak találok már valami helyet, ahol lakhatok. Mert hogy mekkora lakáshiány van Hollandiában, jelzi az is, hogy Redditen már olyan szöveg terjed, hogy "Ha Hollandiába költözöl, vigyél magaddal házat is!". Nagyon úgy néz ki, hogy nem túloznak. De nagyon remélem, hogy megtalálom aztán a végleges helyemet, és aztán végre élhetem a saját életemet.