Tavaly év végéről kellemes emlékként maradt meg, hogy japán BL-filmeket, sorozatokat néztem, ezért úgy döntöttem, hogy ezt idén is csinálom. Két sorozatot kezdtem el nézni, közülük az egyik (és a jobbik) az Utsukushii Kare. Ennek az ending dala olyan, hogy az első rész végén ugyan a háttérben szólalt meg, mégis azonnal felfigyeltem rá. Fülbemászó, jelentőségteljes a zene, a hangzás és az ének is erős. Valamint a dallam is nagyon tetszik. Jött egy új, tetszetős dal így év végére.
2022. december 30., péntek
2022. december 28., szerda
Idén olvasott BL-mangák listája
Egyik meleg ismerősöm kérésére összeállítottam egy listát azon idén olvasott BL-mangákból, melyeket kifejezetten szerettem. Örült neki, aztán úgy döntöttem, hogy megmutatom még egy pár érdekeltnek, valamint közzé teszem itt is. hátha érdekel valakit, talál magának valami szimpatikusat.
- All Night Long
Rövid történet egy srácról, aki mindenkivel összefekszik, aki a saját neméhez (is) vonzódik. Aztán ahogy az lenni szokott a bulinak a manga kezdetével ér véget, amikor megismerkedik a másik főszereplő sráccal, akivel a kapcsolat egy más minőségét éli meg. - Ashita, Kimi no Mono ni Shite
Ez egy olyan történet, ahol a két srác elég hamar összejön, ez inkább az együttlét “nehézségeiről”, vagy inkább sajátosságairól szól. És aztán így járni iskolába. - Bokura no Negai
Ez lett az egyik kedvencem. Az egyik család apja és egy másik család anyja összeházasodnak (mindkét család másik szülője meghalt) így az egyik fiúnak hirtelen lesz három fiútestvére. Egyikükkel lesz gyengéd kapcsolata, plusz egy másik testvér szintén azonos nemű kapcsolata is alakul. Emellett folyamatosan szembenéznek a felnőtté válás nehézségeivel. Komplexebb a többihez képest, ezért tetszett meg nagyon. - Doushitemo Furetakunai
Ez inkább a depressziós hangulata miatt maradt meg bennem. Amúgy ebből tudok a legkevesebbet visszaidézni. - Hana Nomi zo Shiru
Ez is érzelmileg komolyabb, de rendkívül kellemes a közeg, amiben játszódik, jó volt olvasni. - Hana wa Saku ka
Ez leginkább a páros közötti korkülönbség miatt érdekelt, hiszen az idősebbik srác 37 éves, a fiatalabbik meg 19 éves. Leginkább a korkülönbségből fakadó világlátásról szól. Mindkettejüknek megvan a maga problémája, egyrészt érdekes látni, hogy azt hogyan érzékelik, illetve, hogy milyen módon segítenek egymásnak. - Kimi wa Natsu no Naka
A másik nagy kedvenc. Két középiskolás srácnak közös hobbija: a mozi és a filmek. Aztán pont ez hozza őket össze. Leginkább az egyszerűsége miatt tetszett, illetve az, ahogy alakul a fiúk kapcsolata. - Konya mo Nemurenai
Az egyik legfurcsább története ennek a mangának van. Az egyik srác egy meleg társkereső alkalmazás által keres partnert magának, ám komoly bajba kerül. Szerencsére érkezik a segítség, és persze ő lesz az a bizonyos másik. De hogy ki ő… - Umibe no Étranger
Ezt tavaly olvastam, és népszerű is, de muszáj itt állnia, mert annyira kedves és szerethető. Az egyik srác a tengerpartnál lakik, a másik meg oda jár és a messzeséget szemléli. Találkoznak, formálódik a kapcsolatuk, aztán a végén persze egymásra találnak. Nagyon kellemes a légkör és szerethető a két srác is.
Ezek azok, amik idénről megmaradtak. Aztán ha lesz valami jövőre is, azokat is közzéteszem.
2022. december 27., kedd
Adás és vétel
Komolyan gondoltam, hogy eladom a Csernus Imre könyveket. Sőt, nemcsak kikerült a Vaterára, máris gazdára is talált. Remélem, az új gazdája elégedett lesz vele, ahogy nekem is jól fog jönni a pénz majd Hollandiában.
No de nemcsak Csernus Imre könyveket adok el, hanem még két könyvsorozatot.
Tari Annamária könyveit azért adom el, mert nála az nem szimpatikus, hogy annyira negatívan látja a mai tinédzserek, fiatalok helyzetét. Nem az a baj, hogy nincs alapja annak, amiket ír, mert van, hanem hogy nem tudok már lényegeset felidézni a könyveiből. Nem emlékszem arra, hogy bármi javaslatot írt volna a helyzet javítására. Az mindenképp előny, hogy kutatásokra alapozza az írásait, de lényegében az hat könyvéből egyetlen egy idézet maradt meg bennem, mely valahol a Z Generáció 3xx. oldalán van. Egyszer olvastam csak el, nem is idézem pontosan, de a lényeg benne lesz:
"Nincs baj az álmodozással, amíg nem fáj abból felébredni."
Ez az egyik, amelyik aranyszabállyá vált nálam.
És ha már idézetek, akkor a teljesség kedvéért álljon itt az a mondat, amit Csernus Imrétől értékelek nagyra és szintén aranyszabály nálam:
"Megvan a helye a fájdalomnak és megvan a helye az életnek."
A Világ filozófusai könyvsorozattal nincs tartalmi bajom, azt azért kezdtem el gyűjteni, mert Bölcsészszakosként volt az első félévben Filozófiatörténet óra és kifejezetten érdekelt. A könyvet is érdeklődéssel olvastam, de olyan nagy lendülettel jelent meg, hogy nem tudtam tartani az iramot, ráadásul 60 kötetes, úgyhogy feladtam a gyűjtését. A pénz viszont jól jön majd Hollandiában.
Ugyanakkor vettem is könyvet magamnak, méghozzá Dr. Máté Gábor: A test lázadása című könyvet. Dr. Máté Gáborra a pszichológusom hívta fel a figyelmemet még tavasszal, amikor nyilvánvalóvá vált számára, hogy bizonyos problémáim stresszalapúak, és hogy hasznosak lehetnek nekem a gondolatai. Amiket eddig hallottam róla, az kétségtelenül szimpatikus, jó eséllyel tényleg fogok tőle tanulni. És milyen érdekes, hogy pont ma választották őt meg az év emberének! Remélem, ott fogom jegyezni Almási Kitti és Orvos-Tóth Noémi mellett, mint pszichológusok, akiknek gondolatait követendő példának tartom.
2022. december 26., hétfő
36 kérdés a kapcsolat mélyítésére
Továbbra is nagyon jónak tartom azt, amit most tanulok a holland egyetemen. Szívesen olvasom azokat a cikkeket, amiket feladnak nekünk órai felkészülés gyanánt. Most meg is osztanék egyet, ami ahol 36 olyan kérdés olvasható, mely a baráti- és párkapcsolatok mélyítésére szolgálhat. Ezeket a kérdéseket Arthur Aron és Elaine Aron állították össze. Kísérletekből arra jutottak, hogy akik megválaszolták a kérdéseket egymásnak, sokkal mélyebb a kapcsolatuk, mintha csak 1 órán keresztül spontán beszélgettek volna bármiről. A kérdéseket elnézve, megértem. Már abból a szempontból is érzem a hatásosságát, hogy némely kérdés olyan, amit csak úgy akárkinek nem tennék fel. Csak azoknak tenném fel, akikkel közelebbi kapcsolatba kerülnék. Ugyanakkor van egy pár jelöltem, egyiküket meg is kérdeztem, azt mondta, hogy benne lenne. Kíváncsi vagyok, hogy milyen hatása lesz, majd beszámolok róla.
Utánanéztem, magyarul is elérhető a 36 kérdés, ezen az oldalon elég jól el van magyarázva a lényeg. Nagyjából az van leírva, ahogy elképzeltem: Nem feltétlen hatásos: Megtörténhet, de nem biztos, hogy megtörténik. De nálam jó eséllyel jó sikerülni fog, mert idegenekkel fogom kipróbálni, hanem azzal a néhány emberrel, akivel közelebbi kapcsolatot akarok létrehozni.
Eredetileg terveztem lefordítani a kérdéseket, de ha megvan magyarul is, akkor ott van. Aztán írok majd, hogy milyen volt.
2022. december 25., vasárnap
Kisebb karácsonyi csomagok
Tegnap voltam egy kicsit sétálni a városban. Megnéztem, mennyit változott a város azalatt a négy hónap alatt, amíg nem voltam itt, meg egy kicsit itt lenni. Szépséges. Egy kicsit jó itt lenni Magyarországon. Bár a horrorfilmbe illő árak az élelmiszerboltokban sokkoltak, de jó volt szétnézni.
Még korábban kigondoltam, hogy mit akarok venni a Media Markt-ban magamban, ez az én karácsonyi csomagom magamnak. Egy pár filmet még megvennék Magyarországon, a Legendás állatok: Dumbledore titkai film is köztük van. Úgy vagyok vele, hogy a film tényleg nem annyira jó, de olykor jó lesz megnézni. A Ganxsta Zolee és a Kartel: A bohóc CD meg... Most mondjatok ennél karácsonyibb albumot. Egyébként továbbra is nagyon bírom Ganxsta Zolee stílusát. Azt szeretem benne, hogy tényleg lehet benne érzékelni, hogy nem kell őt komolyan venni, ugyanakkor elképesztően tehetséges rapper, nagyon jól adja elő a különféle alvilági szerepeket. És tetszik az új album is. Meghallgattam egy párszor és azt mondom, hogy bőven 25 év után még mindig tud jó albumot csinálni. A hülyéskedések mellett van egy-két komolyabb dal is az albumon. Például el tudom képzelni, hogy egy ötvenes férfit, akinek meg meghaltak a közeli hozzátartozói, tényleg komolyabban foglalkoztatja a halál gondolata. Én most, 36 évesen úgy vagyok még a halállal, már kezdem érzékelni, hogy az élet nem tart örökké, de még megvan az a fiatalos lendület és annak az optimista reménye, hogy még megcsinálhatom az életem és élhetem úgy, ahogy ideálisnak tartom. De világmegváltó gondolataim nekem sincsenek már, mert annyi tapasztalatom már nekem is van, hogy tényleg nem fogom megváltani a világot. De abban még van, hogy kialakíthatom a magam ideális életét és ezzel a környezetemre jó hatással lehetek. De a lényeg most az, hogy jó az album, mostanság is nagyon jól rappel és a dalok is jól állnak neki. Ráadásul nem hat unalmasnak. Úgyhogy szívesen veszem az új dalait is. Később írok részletesebben is az albumról.
Mielőtt megjöttem hazajöttem volna, rendeltem néhány könyvet a moly.hu-ról és Vateráról. Ezeket úgy kértem FoxPost csomagautomatába, hogy mire hazajövök, már át tudjam venni. És sikerült is.
Az Ezerarcú Japán mindenképp egy olyan könyv, amit be akartam tudni a magánkönyvtáram japán részlegébe. Csodálatos képeskönyv, és ne feledjétek: Nem lehet eleget tudni Japánról! Ennek az országnak van az egyik legkomplexebb kultúrája, történelme, szerintem életemben nem fogom teljesen megismerni. De amit csak tudni lehet róla, tudni akarom, ez a könyv pedig az egyik legkiemeltebb helyet fogja kapni a japán magánkönyvtáramban.
Eddig nem is hallottam a Levelek Tokióból című könyvről, akkor figyeltem fel rá, amikor láttam, hogy a fordító az a bizonyos Székács Anna, aki éveken át tanított engem japánul a BGE-n. Hogy nem említette egyszer sem, hogy könyvet is fordított... És ha arra gondolok, hogy milyen jó tanárnő volt és mennyire szerethető a személyisége, biztos hogy a könyv olvasása közben felmerül bennem a kérdés, hogy miért nem fordított több könyvet? Ahogy szétnéztem, ez az egyedüli könyv, amit fordított.
Be akarom gyűjteni az összes Assassin's Creed könyvet. Tavaly elolvastam a Reneszánszt, elolvastam a Testvériséget és nagyon élveztem mind a kettőt. Nagyon tetszett, ahogy meg volt írva Ezio története. A Titkos keresztes háború más korszakban játszódik, nyilvánvalóan más szereplőkkel, de nagyon érdekel. Ezio története is olyan volt, hogy felkeltette az érdeklődésemet a reneszánsz Itália iránt, olvastam is egy keveset az első két könyv szereplőiről, mivel valós történelmi személyiségek szerepelnek a történetben. Hátha a Titkos keresztes háború is lesz annyira jó, hogy utánaolvassak annak a korszaknak, amiben játszódik.
2022 az az év, amikor életemben a legtöbbet olvastam (konkrétan szokássá vált), és nem úgy tűnik, hogy 2023-ban is megszakad a lendület. Ha még sok jó könyvet szerzek, akkor az olvasás tényleg akkora élmény lesz, mint a videojátékok.
2022. december 24., szombat
Kalandos utazás Magyarországra az ünnepekre
No, hazajöttem az ünnepekre. És ha az augusztusi kiutazás a holland vasutassztrájk miatt volt emlékezetes, a mostani a német állapotok miatt. Nem gondoltam, hogy olyanokkal fogok Németországban találkozni, mint amiket láttam. De csak szépen sorban.
December 22-re találtam olcsón jegyet magamnak, úgyhogy ide vettem jegyet. Elrendeztem mindent a szobában, ahol lakok, hogy rendezett körülmények várjanak, ha visszatérek, elvégeztem a rám bízott takarítási feladatokat, összepakoltam mindent, amit magammal akarok vinni. Sokat nem pakoltam össze, mert majd vinni akarok magammal sokat Hollandiába, amikor visszamegyek. Kajából természetesen sokat vásároltam, mivel 24 óra lesz az út (ideális esetben...), ezért alaposan feltankoltam belőlük.
Ezek jó dolgok Hollandiában. Frikandelbroodje klasszikus, a többi meg ugyan van Magyarországon is, de szeretem őket. 12 óra után indultam el a buszpályaudvarra. Busszal megyek ugyanis Utrechtbe. Napos idő volt egyébként és csodálkoztam, hogy délben mennyire alacsonyan volt a nap. Nem sokkal volt a horizont fölött. Meg ez a késői Napkelte... Az utóbbi napokban 8.40-kor volt Napkelte és olyankor az van, hogy 8 órakor kezd el világosodni. Nagyon furcsa, főleg ha reggel vissza akarok aludni, mert még azt látom, hogy teljes sötétség van kint de nem tudok visszaaludni. Aztán feladom, mondom magamban, hogy majd délután alszok, ha tudok. Ránézek az órára, és már 7.45 is elmúlt. Ja, akkor egész sokat aludtam! Megviccel az, hogy ennyire későn van Napkelte.
Az 50-es busz jár Utrechtbe. Jól tettem, hogy előre megnéztem, hogy mennyi a menetidő, mert busszal jóval hosszabb, mint vonattal. Vonattal 55 perc alatt elérem az ország közepét, busszal viszont 96 perc. Úgyhogy korábban indultam el, mint terveztem. A buszjegy meg olcsóbb volt, mint amire számítottam. €7,50 volt, de valami €9,30 körüli árat láttam. Mindegy, nem bosszankodok, ha kevesebbet kell fizessek, mint számítottam. A busz rendben megérkezett Utrechtbe. A vonatig volt még 35 perc, de gyorsan elment az idő. Az NS International alkalmazásában vásárolt jeggyel léphettem be az állomásra. Itt az Albert Heijn to go-ban vettem magamnak egy kávét, majd mentem a vonathoz. Itt aranyos volt, mert olyan vonat ment Amersfoortba, amivel még nem utaztam. Nézem, hogy van is egy elfedett fülke része a vagonnak, itt jó lesz utazni. Csak később láttam meg az 1-es számot a vonat mellett, meg is kérdeztem a nőt, aki szintén ott volt, hogy ez elsőosztály? Mondja igen. Ja, akkor a másodosztályú jegyemmel nem lehetett itt. Meg is jegyeztem, hogy túl jól nézett ki a vonat. Nevetett rajta. Csak 16 perc volt az út Amersfoortba, semmiség volt.
Innen 16 perc múlva indult a vonat, ezzel már Németországba mentem. A vonat Berlinig ment, de az én végállomásom Hannoverben van. Múlt hónapban, amikor találkoztam Tukeinonnal, megilletődött, hogy csak 8 perc az átszállás, elég bátor, ahhoz képest, hogy a német vasút újabban mennyire megbízhatatlan. Valami tényleg nincs rendben... 3 óra volt egyébként az út Hannoverig. A vonat egyébként Deutsche Bahn volt. És sajnos megtörtént az, amitől féltem. Az volt az érdekes, hogy amíg Hollandiában volt a vonat, addig semmi baj nem volt, rendben ment a vonat. De amint átléptük a német határt, mintha egy fonalat vágtak volna el. Perceket állt a megállókban, aminek végül az lett az eredménye, hogy 25 perc késéssel érkezett meg a vonat Hannoverbe. Ha 8 perc lett volna az átszállási idő, mekkora az esély, hogy elérjem a vonatot? Ha csak ez lett volna az egyetlen baj... Hannoverben először a Reisezentrumba mentem, hogy hogyan mehetek tovább... Amikor mondtam, hogy Budapestre akarok menni, úgy néztek rám, hogy mégis mit akarok innen Magyarországra menni? Átirányítottak az információhoz, ott foglalkoznak a nemzetközi esetekkel. Hát ott se tudtak sok jót mondani. A nő azt javasolta, hogy menjek a 20.26-os vonattal Nürnbergbe, ott vegyek ki egy szobát, és holnap folytassam az utat. Egyébként mutattam a jegyemet és az InterCity Hotelt mondta, hogy oda menjek, de úgy mondta, mintha késéssel ingyen mehetek oda éjszakázni. De ő is furcsán nézett rám, hogy mit akarok én Magyarországra menni? Mindegy, elmentem Nürnbergbe, ott meglátom, hogyan tudok onnan tovább menni. Az már jóval közelebb van az osztrák határhoz, annyival is előrébb vagyok. De ez a vonat is negyed órás késéssel indult. Az út 3 óra volt, 23:41-re ért be Nürnbergbe. Ott még az utolsó pillanatban elértem az információt (éjfélig volt nyitva). Itt is tisztára úgy kezeltek, mintha reménytelen eset lennék. Hogy gondolom én, hogy Budapestre akarok menni? Aztán nagynehezen kinyomtatott a férfi egy utazási tervet, mondta, hogy 6 órakor indul egy vonat Bécsbe, onnan el tudok menni Pestre. Hát, végülis 5 órával érnék a tervezetthez képest később haza.
Azért elővettem a naiv énemet és megpróbáltam az InterCity Hotelt, hátha van a ingyen dologban valami. Mutattam a jegyet, elkezdett kérdezni, hogy hogysmint, reggelivel vagy nélküle és valami €120-at mondott a végére. Hát persze... Vissza a vasútállomásra. Nürnbergben fogok éjszakázni, 6 órát kell várjak a vonatra. Még éppen túléltem volna, de nekem furcsa, hogy a vasútállomás se nézett ki annyira jól, de amiket ott láttam... Komolyan meglepett, hogy több hajléktalan meg részeges ember volt ott. Mondjuk nem voltak félelmetesek, nem volt olyan érzésem, hogy félni kelljen tőlük, de nagyon meglepett, hogy Németország mennyire visszaesett. De nemcsak a lezüllött emberek miatt. 1 óra után az egyik hajléktalant próbálták meg a biztonságiak elzavarni, de hogyan? Az a verbális aggresszió, meg az egyik biztonsági őr a férfi táskáját elvíve próbálta távozásra bírni. Ez összességében rosszabb látvány volt, mint a hajléktalan maga. Azt olvastam (független forrásból), hogy Németország nagyon megszívta a világjárvány és a háború miatt, valamint Olaf Scholz is lényegesen alulteljesít Angela Merkelhez képest, de ahogy elbántak azzal a hajléktalannal olyan érzetet adott, mintha Németország nemcsak gazdasági, de társadalmi krízisben is van. Aki nem bírta, a szakadék szélére került, azt be is lökik. Pedig tényleg nem ártott az a szerencsétlen ember senkinek. Még csak nem is az, hogy elfeküdt a székeken, hanem egy széken próbált valahogy aludni, egyáltalán nem volt zavaró.
Egy kép a vasútállomásról. Igazából így nem is néz ki annyira rosszul. De ott más érzetet adott, amikor ott voltam. De ha már nem tudok aludni (ahhoz hangos volt az állomás), akkor elfoglaltam magam. Szétnéztem a vasútállomáson, sétáltam egyet, egy-két kisebb üzlet nyitva volt, ott szétnéztem, de egyébként nem vettem semmit. Az volt egyébként a baj, hogy olyan jegyem volt, amivel nem szállhattam fel NightJet vonatra, mert 4:08-kor indult olyan vonat Bécsbe. Anyámmal folyamatosan tartottam a kapcsolatot, ő azt javasolta, hogy jegyek jegyet arra a vonatra, hogy annyival hamarabb érjek haza. €64,99 volt a jegy, végül megvettem. Csakhogy a weboldalról nem lehetett elérni a jegyet, E-mailben meg nem küldték el... Máshol meg nem érhettem el. Úgyhogy €64,99 ki az ablakon... A semmibe... Hiába van ott, hogy kifizettem, nem érek vele semmit. De kiderült, hogy ha meg is lett volna a jegy, akkor se mentem volna semmire, mert ez a vonat is késett, méghozzá 1 órát. 5.08-kor indult. Amikor megjött a vonat, azért odamentem, épp jött ki a kalauz, mondtam neki, hogy mi a bajom, azt mondta, hogy nem tud mit tenni, mert a jegyen a helyfoglalás benne van, úgyhogy hiába mutatom, hogy megvettem, jegy nélkül nem szállhatok fel. Egyébként ez már ÖBB (osztrák) vonat volt, és a kalauz is sokkal készségesebb volt.
De az eseményeknek még mindig nincs vége. Igyekeztem elfoglalni magam, de még korábban, 3 óra után valami óriási kiabálást hallottam tőlem messzebbről. Nem láttam sokat, nem tudom, hogy összeverekedtek-e, de szinte az összes biztonsági őr egy emberként ment oda rendet teremteni. De ez nem volt elég, kihívták a rendőrséget is. Valahogy rendet tettek. Nem féltem, mert kellően messze voltak, de ezt látni Németországban... Komolyan, olyan érzésem volt, mintha Budapest egy rosszabb helyén lennék. De hogy még emlékezetesebb legyen az ittlétem, ugyan nagyon nem kellett WC-re mennem, de gondoltam, hogy ha nem drága, akkor segítek magamon. €1,00 az ára. Hollandiában egységesen €0,70 a vasútállomásokon a WC-k használata... Az előtérben melegebb volt, ráadádul volt szék is, úgyhogy úgy döntöttem, hogy kicsit kényelembe helyezem magam ott. De nem telt el fél perc, a férfi, aki ott dolgozott, úgy zavart ki, mintha én is hajléktalan lennék. Nem fizetsz? Nincs jogod melegben lenni! Senki nem volt, nem tudtam arról, hogy bárkinek is elfoglaltam volna a helyét.
Ha ezt így valaki elmeséli nekem, nem biztos, hogy elhittem volna. Nem gondoltam volna, hogy Németország ennyire megzuhant volna. Amikor augusztusban Kölnben voltam, ott is láttam hajléktalanokat, eldugottabb helyeken hugyszag volt, de hogy ennek az esetnek párja lesz... Én szerintem azt se túlzás kijelenteni, hogy Hollandia és Németország úgy van szomszégságban egymással, mint Ausztria és Magyarország. Nagyon remélem, hogy a krízis után Németország visszatalál önmagára. Lesújtó volt ezeket átélni. Nem vettem ezt konkrétan úgy magamra, hogy elhagyatottnak éreztem magam és sírtam volna, csak az, hogy ezt Németországban éltem meg. De azért elegem lett, ezért úgy döntöttem, hogy bár még közel 2 óra van a 6:00-kor induló vonatig, én felmegyek a vágányhoz. Annyira nincs hideg, és ha vannak ott emberek, jóval kevesebben, így a hideg a kisebbik gond az állomáson megéltekhez képest.
Nézegettem a vonatot az alkalmazáson, hogy biztos 6:00-kor indul-e, tud-e valamit, amit én nem. Kiderült, hogy tud, de más kedvezőbb híre van. Indul egy vonat 4:52-kor Münchenbe, onnan 16 perc múlva átszállhatok egy Bécsbe tartó vonatra és egy órával korábban érhetek haza. Természetesen semmi nem biztosította, hogy elérem a bécsi vonatot, de ezzel is úgy voltam, hogy menjünk. München még közelebb van az osztrák határhoz, annyival is előrébb vagyok. A vonat eleve 4:57-kor indult, menetrend szerint 6:07-re kellett volna Münchenbe beérnie, természetesen esélytelen volt. A 6:23-kor Bécsbe induló vonatot is lekéstem. De legalább már Münchenben vagyok! De ott a vonaton is az volt az általános beszédtéma, hogy Deutsche Bahn, meg immer verspätet... Állítólag tényleg borzalmasan lezüllött az egész vasúttársaság, olyat is hallottam, hogy idén rettenetesen sok vonat késett sokat (min. 30 perc, de nem ritka az órás késés sem)! Mindegy most már, még egy lépést tettem Magyarország felé! Innen már óránként járnak vonatok Bécsbe. Sőt, hogy valamennyire kárpótolva legyek a nehézségekért, a 7.23-as vonat egyenesen Budapestig ment! Nagy megkönnyebbülés volt ezt tudomásul venni. Ráadásul azért is szerencse, hogy volt még kb. 50 percem, mert kajából is fogytán voltam, úgyhogy kerestem a közelben egy élelmiszerboltot. Van is közvetlen az állomás mellett egy REWE (ez van PENNY néven Magyarországon), itt vettem ivójoghurtot meg tonhalas pizzát. Ezekkel elleszek Pestig, meg ami még megmaradt.
Egyébként München Hbf. vasútállomástól se dobtam hátast. Úgy nézett ki, mint Budapest Nyugati Pályaudvar. Ahhor képest van egyébként nagy elvásárom, hogy Ausztiában a Wien Hauptbahnhof, illetve Hollandiában az Utrecht Centraal és Eindhoven Centraal vasútállomások elsőosztályú, modern, kényelmes, 21. századi épületek, ehhez képest amiket láttam eddig német vasútállomások... De Hollandiában még az olyan kisebb vasútállomások is, mint például Arnhem Centraal, Leiden Centraal, Breda is egész jól néznek ki. Nem tudom, hogy ki milyennek éli meg, aki alkalmanként jár ezen országokban, de amit láttam, azokból azt tudom mondani, hogy Ausztria és Hollandia sokkal jobb állapotban vannak. Aztán nagyon remélem, hogy csak egy átmeneti állapot az, ami Németországban van (elsősorban a társadalmi oldalára gondolok most), mert óriási baj lenne, ha egy ilyen ország teljesen elhagyná magát.
Mindenesetre ahogy Münchenben felszálltam a vonatra, ott már semmi baj nem volt. 14.19-re kellett a menetrend szerint beérnie Budapestre, tehát az egész út 6 óra 56 perc volt, és láss csodát, pontos volt a vonat! Ausztriában már gördülékenyen ment minden, csak annyit állt az állomáson a vonat, amennyit kellett, menetrend szerint ment tovább. Ehhez képest Magyarországon is jobb volt a helyzet. Legalábbis most. Beért rendesen a vonat a Keleti Pályaudvarra, innen nekem még 50 perc múlva indult a vonat Békéscsabára. Itt meg már a megszokott "kelet-magyarországi" vonat ment. Az ülések nagyjából rendben voltak, de a fűtés úgy ment, mintha -20°C lenne, a WC-ben meg nem volt víz. De már semmi nem zavart, mert hamarosan hazaérek. Ráadásul ez a vonat is pontos volt, úgyhogy ha nem kis viszontagságok árán, de 18 órára hazaértem. Végül 5 órával értem később haza, mint az eredetileg volt tervezve. Most is csak az derült ki, hogy nem mindig az a legolcsóbb, ami annak látszik...
2022. december 22., csütörtök
A végtelenség reményének ajtaja
Suara ritkán (3-4 évente) jelentet meg új stúdióalbumot, ezért mindig egyfajta ünnep számomra, amikor az új dalaival összegzi az előző albuma óta megtett útját. Mindig izgatottan várom őket, mert szeretek elmerülni az érzelmek tengerében Suara dalaival. Ugyanakkor szkeptikus is voltam, hogy mit képes nyújtani, mert az előző "Hikari" című album eléggé középszerűre sikeredett. Jók voltak a kislemezen megjelent dalok, de az újak közül csak a "Mimi wo Sumaseba" az, ami kiemelkedik, a többi meg mintha csak azért lett volna megírva, mert rég jelent meg új album és illő lenne már eggyel kijönni. Egy párszor meghallgattam, de egyértelműen a Hikari az énekesnő legrosszabb albuma.
De nemcsak emiatt vártam félve a soron következő albumot, hanem mert mostanság kezdtek el jönni a rosszabb Utawarerumono dalok. Amikben már nemhogy a régi dalok hangulata nem volt meg, hanem sehogy nem a nagy klasszikusok mellé beilleszteni. Arra voltam kíváncsi, hogy vajon komolyabb mélyrepülésről van szó, vagy van út felfelé? Szerencsére az utóbbiról van szó.
Így néhányszor meghallgatva az albumot, oda jutottam magamban, hogy az Infinity Kibou no Tobira lényegesen jobb, mint a Hikari. Ismét olyan dalokat hallhatunk, amikben nemcsak otthonosan érzi magát Suara, hanem van dallama, ezáltal emlékezetessé válik. Nincs azon a kivételesen magas nívón, mint a Yumeji (és valószínűleg soha nem is lesz... Az a valaha hallott legjobb albumok egyike nálam), de kétségtelenül a jobb albumok közé tartozik. És az az érdekes, hogy a korábban kislemezen megjelent, nem annyira jó Suara dalok (pl.: Senjin Genmu, Hito Nanda, Kotowari) is jobban beleillenek az album összképébe. Ezáltal kiegészítik az albumot, jobb lesz az összhatás.
Viszont az album konkrét változatosságot, fejlődést nem hordoz magában, ezért is nehéz összeszednem a gondolataimat a dalokkal kapcsolatosan. Nagyon gyorsan megtörtént nála az a fejlődés, hogy az énekstílusa nem annyira mesterkélt, hanem természetesnek hat az, ahogy képzi a hangokat. Viszont a dalokat azóta konstans, magas nívón énekli. Nincs meg nála az a fajta fejlődés, mint ami például Okui Masami-nál volt, ami által mindegyik albumáról sokat lehetne beszélni, mert tetten érhető, mekkora fejlődésen ment keresztül. Az, hogy ez Suaránál nincs meg, az azért nem kifejezetten probléma, mert nemcsak magas nívón énekel, de a hangja tele van érzelmekkel, szeretettel, egyszerűen nem lehet megunni, amit csinál. Mindig simogatja a lelkemet a hangja, nagyon szeretem, amikor énekel.
De hogy mennyire nem érhető tetten komoly fejlődés Suara karrierjében, arról a B-Side Collection ad tanúbizonyságot. A limitált kiadású album ugyanis 2 CD-t tartalmaz, a második lemez, a B-Side Collection, melyre Suara olyan korábbi kislemezes dalait gyűjtötték össze, melyek korábban nem jelentek meg albumon. Az első dal, az a bizonyos Seisou Yakyoku, mely a 2006-os Musouka kislemez 2. dala, kiváló összehasonlítási alap az újabb dalaihoz képest. Itt még hallható, hogy kissé mesterkélten énekel, aztán rögtön arról tesz tanúbizonyságot, hogy ezt milyen gyorsan levetkőzte, ugyanis jönnek utána a 2009-es kislemezek második dalai. Utána gyakorlatilag nem is érzékelhető, hogy egy-egy dalt mikor énekelt, mert tényleg arról van szó, hogy a dalok nagyrésze annyira egy kaptafára íródtak, hogy ha az énekesnő egész karrierje egy hatalmas albumon lenne jelen, akkor is simán azt lehet gondolni, hogy alig van időbeli különbség a dalok között. De ez engem nem zavar, mert annyira szerethető a hangja és szerethető, amit csinál, ráadásul a tőle telhető legmagasabb minőségben műveli, hogy egyáltalán nem gondolom problémának ezt. Sőt, Suara az az énekesnő, akinek nem áll jól akármi. Ő kifejezetten ebben az érzelgős, olykos kifejezetten balladisztikus dalokban mozog otthonosan, amikből olykor-olykor ugyan kilép, és énekel dinamikusabb dalokat, néha túl is lőnek a célon, de amikkel nem, azokkel mindenképp színesítik az énekesnő repertoárját.
Úgyhogy én továbbra is nagyon szeretem, amit csinál és remélem, hogy még sokáig fogunk hallani felőle.
2022. december 20., kedd
Csernus Imre új könyve
Nemrég jelent meg Csernus Imre új könyve Én és te címmel. Terveim szerint ezt könyvet csak digitálisan tervezem elolvasni, két okból is: Egyrészt Csernus Imre könyveinek színvonala az utóbbi 6 évben akkorát zuhant, hogy most már egyáltalán nem érik meg a pénzüket. És amikor megláttam, hogy ez a könyv 6.000 forint, igencsak nagyot néztem. Úgy voltam vele, hogy nagyon jónak kell lennie ennek a könyvnek ahhoz, hogy meg akarjam venni. Másrészt az én mentális fejlődésem teljesen más úton jár, mint amit Csernus magáénak vall. Éppen ezért nemhogy nem tervezem megvenni az új könyvét, hanem az összes eddigit valószínűleg el fogom adni.
Az utóbbi években látott, olvasott és megélt tapasztalatok alapján azt tudom mondani, hogy rendkívül káros valakit lehordani azért, mert nem úgy él, ahogy azt ő ideálisnak tartja. Aki követte a munkásságát, esetleg előadásain is volt, az tudhatja, hogy Csernus rettenetesen utálja azt, ha valaki hazudik a másiknak, legfőképp saját magának. És keményen kiosztja azt, aki így tesz, mert miért raboljuk egymás idejét? Ez egyfelől érthető álláspont, mert abban egyetértek vele, hogy az idő az egyik legértékesebb kincs. Másfelől viszont azért valakinek durván nekimenni, mert hazudik a másiknak és magának, az azért borzalmas, mert azzal nemhogy nem segítjük a fejlődését, hogy kijöjjön a maga kríziséből, hanem sokkal inkább gátoljuk vele. Régen egyetértettem Csernussal, amikor azt mondta, hogy szándékosan viszi le az embert a saját poklának legmélyére, hogy onnan a lehető leghamarabb ki akarjon mászni, de ma már egyáltalán nem hiszek benne. Én nyíltan vállalom, hogy egy párszor én is hazudtam magamnak egy adott helyzet súlyosságát illetően és igyekeztem enyhíteni, szépíteni. De arra csak nemrég, Almási Kitti könyvét olvasva jöttem rá, hogy miért csinálom ezt. Röviden összefoglalva: Mert mentálisan nem vagyok felkészülve, hogy megtudjam az igazságot a maga teljességében. Mivel nagyon érzékeny vagyok, ezért rettenetesen össze tudok zuhanni, ha egyszerre borul ki az összes csontváz a szekrényből. És az nemcsak azért rossz, mert nem tudok annyi érzelemmel szembesülni, hanem inkább azért, mert akkor átmenetileg megszűnök normális emberként funkcionálni és felkelni is alig tudok reggel az ágyból. Tehát nekem azért kell, hogy hazudjak önmagamnak, hogy tudjak működni az életben. Ilyenkor lassan és fokozatosan lépek ki abból a helyzetből. Fokozatosan válok le érzelmileg róla. Eldöntöm már az elején, hogy új fejezetet nyitok, de ez fokozatosan történik meg. Az elején még hiszem azt, hogy minden jóra fordulhat és hogy rendbe jöhetnek a dolgok. De közben elkezdek kifele is nézni, hátha kint van a megoldás. Tehát röviden összefoglalva ez egy átmeneti "Kinn is vagyok benn is vagyok" állapot. Az érzékenységem miatt nekem ez segít, hogy a lehető legkevesebb sérüléssel jöjjek ki az adott helyzetből. A magam tanulságát, konzekvenciáját ezzel együtt is le tudom vonni.
Elkezdtem olvasni a könyvet és határozottan az jön le, hogy nem lesz ebből vásár. Lényegében a korábbi könyveiben leírt elveit írja le újra és újra, aktualizált tapasztalatokkal. A címválasztást egyékbént értem és nagyrészt igazat is adok neki. Tényleg az kell, hogy én jól legyek ahhoz, hogy a másikat tudjam szeretni. Erre kiváló asszociáció az, ami a könyvben is le van írva: A repülőn felszálláskor, amikor a stewardessek elmondják az instrukciókat, ennek egyik része, hogy előbb magunkra tegyük fel az oxigénmaszkot, utána segítsünk a másiknak. Ez teljességgel érthető, mert csak akkor tudok jól segíteni a másiknak, jól feladni rá az oxigénmaszkot, ha én már biztonságban vagyok. Ha előbb a másikra adom fel, akkor előfordulhat, hogy rosszul adom fel rá, mert egyre rosszabbul vagyok a csökkent oxigénnyomástól, ezért egyre kevésbé tudok arra összpontosítani, hogy jól adjam fel rá a maszkot. Ezért tényleg előbb magamon kell segíteni, utána tudok a másiknak is jól segíteni.
De mi lenne, ha nem az egyes számú személyes névmásokkal játszanánk és nem prioritás vagy udvariasság mentén döntenénk a sorrendről, hanem legyen a könyv címe "mi". Egy kapcsolatban mi ketten együtt vagyunk benne, egyformán tesszük bele, amit tudunk, de egyformán is éljük a magunk életét. Nekem így szimpatikusabb lenne. Eddig nagyjából a 10%-át olvastam el a könyvnek, és ezekből egyértelműen az jött le, hogy akár össze is ollózhatta volna az előző könyveiből a párkapcsolatokhoz kötődő gondolatait, majd a hozzá tartozó aktuális érveit hozzáírja és kész is az új könyv... Baromi drágán. El fogom olvasni ezt a könyvet és ha lesz még gondolatom, hozzáteszem, de sokat nem várok tőle. De így van ez jól: Innen lehet szépen visszatérni a magaslatokba.
De tényleg sokkal inkább híve vagyok a támogató jellegű segítségnek. Az is saját tapasztalat, hogy megpróbáltam én magam is alkalmazni mások ezt a mentálisan földbe döngölni a másikat módszert, amikor tőlem kértek segítséget, jól soha nem sült el. Aztán utólag, amikor tudatosodott bennem, hogy mit is csináltam, nem győztem bánkódni miatta, meg bocsánatot kérni emberektől. Lehet, hogy én csinálom ezt rosszul, de akkor ez van, hogy ez nem az én módszerem. Kiderült az, hogy nem így tudok segíteni, hanem támogatással. Valamint nem azzal, ha egy az egyben megmondom a másiknak, hogy én hogy gondolom a helyzetét (hisz ez nekem is rosszul esett), hanem felvetem az adott krízis kedvező végét is, hiszen nem ismerhetek minden részletet. Lehet, hogy tényleg van visszaút. Aztán majd ő eldönti, hogy melyik útra lép, mi az ő igazsága. Valószínű, hogy azért is vagyok jobb ebben, mert ebben hiszek és így élek. A Csernus által rám adott ruha meg nagyon nem az én méretemre van szabva.
2022. december 15., csütörtök
A végítélet
Az utóbbi időkben kaptam rá igazán a JAM Project: THE JUDGEMENT mini-albumára. Nem véletlen, hogy ennyit halogattam a hallgatását, mert kifejezetten sötét hangulatú album. Ez egy koncepciós mini-album, tehát a lényeg az, hogy az albumon szereplő néhány dal egy mondanivaló köré épül. Sokat elárul a mondanivalóról a borító is, ahogy az ég felé néznek, és felhők mögött ott a nap. Számomra az album a halál után bejárt útról szól a végső megtisztulás felé.
- Inception
- THE JUDGEMENT
- Karma ~the dark side of human nature~
- 3 seconds of midnight
- MOTHER
- Atonement ~Tsugunai, Soshite Kibou he~
- EDEN
A címek árulkodnak a folyamatról, ahogy elindulunk a végső utunkon (mondhatni, Szent Péter színe elé járulunk), kihirdettetik az ítélet, szemesülünk magunk sötét oldalával, lemegyünk a saját poklunk legmélyére, majd jön a segítség, mely által elindulhatunk a megtisztulás útján és eljuthatunk a saját mennyországunkig. Hihetetlen hatásosra és erősre sikeredett az album, az együttes tényleg valami újat akart, amit eddig nem hallhattunk tőlük. A dalok hangszerelése is teljesen más lett, mint amit megszokhattunk tőlük. Nem is feltétlen túlvilági a hangulat, hanem sokkal inkább emlékeztet egy kalandjátékra, ahol komoly a tét. Nagyon a dalok hatása alá lehet kerülni, azért is kerültem az album hallgatását, mert már érzékelhetően vannak vidámabb, pozitívabb dalok is az albumon, de a negatív "pokolbéli" dalok sokkal-sokkal erősebbek, azok rendkívül hatásosra sikeredtek. Sokkal jobban megmaradnak az elmémben, és jön velem, bármerre is megyek. Azok adják az album valódi atmoszféráját, amitől igazi hangulata lesz az albumnak.
A bevezetés is rendkívül erős, az első két dal az ítélet kihirdetéséig valamivel dinamikusabb, de tettek arról, hogy megmaradjon az emlékezetünkben. Nagyon furcsa a vonós hangszerek és az elektronikus hangzás párosítása ebben a koncepcióban. Aztán a harmadik-negyedik dalra lassul a dinamika, lenézük az emberi elme legsötétebb mélységébe. Mondjuk egy kicsit túlzok, mert bár tényleg igyekezett a JAM Project valami egyedit alkotni, arra azért vigyáztak, hogy nagyon ne térjenek el a saját stílusuktól és ne legyenek nagyon sátánisták. Alapvetően jó döntés, de pont pont ez az album egyik nagy hibája. Annyira akarták azt, hogy valami teljesen mást, valami egyedit hozzanak létre, de azért ne forduljanak ki saját magukból. Gyakorlatilag itt mutatkozik meg az, hogy a JAM Project stílusnak, amit az együttes már több mint 20 éve művel, van egy adott kerete, és ha abból kilépnek, akkor nem működik a dolog. Ezek a dalok nagyon jól hangzottak volna az ALI PROJECT-től, mert Takarano Arika tud úgy énekelni, hogy szinte megidézi a démonokat, a JAM Project-nek ez nem ment. Pedig az hallatszik, hogy sokat dolgoztak a dalokon, nagyon el akartak mesélni egy történetet az egész albummal, de személyes megítélésem szerint teljesen nem jött össze a dolog. Ráadásul a dalokon belül is vannak olyan részek, amik elütnek az eredeti témától. Ezeket próbálták nagyjából igazítani a dalhoz, de érzékelhető, hogy nem illik a dal eredeti témájához. Hogy ez volt-e az eredeti cél, így tervezték-e a dalt, vagy azért írták hozzá azokat azokat a részeket, hogy ne legyen annyira sötét hangulatú a dal... Én látok rációt az utóbbira. Az 5. dal, a MOTHER már valamivel oldottabb hangulatú. Ott belefér az, hogy több téma legyen egymás mellett, hiszen megtesszünk utunkat a megtisztulás felé. De ennek a dalnak is a vége az igazán emlékezetes, amikor Kageyama Hironobu gépi hangon kérdezi, hogy "Hello, Hello, kikoemasu ka?" majd utána: "Hello, hello todokimasu ka?" Tehát keres minket, hív a megtisztulás felé. Csak ez a gépi hang erőteljesen futurisztikus érzetet ad, mintha egy robot hívna magához. Talán a digitális mennyország felé megyünk? Az biztos, hogy itt a zene kiváló lett. Egyébként természetesen nem a biológiai anyánkról szól a dal. Aztán az utolsó két dal azért nem maradt meg az elmémben, mert ilyen dala már van a JAM Project-nek. Nem is egy, de jó néhány. És nem is lettek annyira emlékezetesek. Vannak ennél jobb, kedves, pozitív hangulatú dalaik korábbról.
Tehát a dalok változó minősége miatt sem hallgattam annyit. Kizárólag az album első fele maradt meg az elmémben, azon daloknak is csak az erősebb része. Azt gondolom, hogy bátrabban kellett ezt az albumot összehozni. Lehet, hogy az egész sokkal jobb lett volna. Ha pedig nem sikerült volna, akkor tudtuk volna, hogy ez nem megy, de szép volt, hogy megpróbálták. De lehet, hogy pont arról van szó, hogy az együttes tudta, hogy teljes egészében nem fog működni a dolog, de megvolt már ez a koncepció, és akkor úgy voltak vele, hogy kihozzák belőle, amit tudnak. És végülis az egész egy olyan félkész munka lett, amin sokat dolgoztak. Én meg kétségek között őrlődök, hogy vajon jó lett volna-e az album, ha a dalok valóban olyanok, mint amilyen a szöveg mondanivalója. Kíváncsi vagyok, hogy később mennyivel fogom másként hallani a dalokat.
2022. december 12., hétfő
Mizuki Ichiro (1948-2022)
Az mégis milyen már, hogy a JAM Project: THE JUDGEMENT albumot hallgatva értesülök a hírről, hogy Mizuki Ichiro meghalt. Tüdőrákja volt és sajnos tudható volt, hogy nem lehet rajta segíteni. És biztos, hogy tudta ő is, hiszen amíg tudott, koncertezett. Az utolsó koncertjét november 29-én tartotta. Egyszerűen csak amíg élt, szórakoztatni akarta azokat, akik szerették a munkásságát, hiszen tudta, hogy sokáig már nem teheti meg. De egyszerűen csodálatos az, hogy valakinek nemcsak hogy példaértékű az egész énekesi munkássága, hanem, hogy az utolsó pillanatig a színpadon volt és énekelt. Szórakoztatta a közönséget. Valósággá tette azt, amiről énekelt. Megmutatta, milyen az, amikor valaki tényleg a végsőkig harcol az álmairól és éli azt.
És ezzel nőtt igazán naggyá és a szó valódi értelemben legendássá a szememben. Nem sírtam, amikor olvastam a halálhírét, de remegéssel töltött el. Nagyon szerettem, amit csinált. Szerettem a dalait, és szerettem azt, ahogy élte az életét. Évek óta követem ugyanis Instagramon és csodálatos volt látni, hogy az utolsó években is aktívan élt. Sokat kirándult, onsenbe járt, látogatta a családjával, barátaival Japán természeti szépségeit. Aztán ahogy kiderült a betegsége, ezek az aktív tevékenyések abbamaradtak, utána kezdett el a koncertezésre összpontosítani. Bebizonyította, hogy milyen az, amikor valaki tényleg az éneklésnek szenteli az életét. Nem kifejezetten látszott, hogy romlott az állapota, de azt fájdalmas volt látni, amikor néhány hónapja Kageyama Hironobu már úgy segítette le Mizuki Ichirót a színpadról, mert már alig tudott járni. Utána került tolószékbe, és onnan már csak úgy volt színpadon. Innentől nyilvánvaló volt, hogy mi fog történni, de mégis, amikor bekövetkezik, nehéz.
És az egész japán anime zenei ipar megállt egy pillanatra a halálhírére, ami nem csoda, hiszen az egész anime zene tőle indult ki. Ő énekelte 1972-től az első igazán sikeres, emlékezes és szerethető anime dalokat. Ha ő nem lenne, az japán anime zene, biztos, hogy nem létezne ebben a formában. A mai nagy anime énekesek: Suara, atsuko az angelából, YOFFY, a Psychic Lover énekese, Yonekura Chihiro, és akiket még nem láttam, mind megemlékeznek Mizuki Ichiróról. A JAM Project tagok és Mitsuko Horie emlékezése persze több ennél, hiszen ők sokat sokat dolgoztak együtt vele, az ő emlékezetük sokkal személyesebb. Mindenki nagy-nagy szeretettel gondol rá. Ami teljesen érthető, hiszen ahogy élte a karrierjét, amilyen ember volt ő, amilyen kisugárzása volt, az tényleg példaértékű. És azért, mert nemcsak hitt abban, amiről énekelt, hanem tényleg úgy is élt. Csodálatos ember volt.
Egy kicsit tényleg nehéz. Amikor ilyen nagyságok mennek el, egy kicsit tényleg szegényebb lesz ez a világ. Védjegye lett ez a "ránk mutat" kép, és annyira szerettem látni, ahogy az Instagram oldalán a más énekesekkel közös képeken is mindenki vele együtt a kamerába mutatott. Mintegy "benned van az erő, számítasz, veled teljes a csapat". Ahogy védjegye lett az a bizonyos piros sál is, ami szintén sok képen látható volt tőle. Ezzel is szimbolizált erőt, adott nekünk hitet. Persze, hogy tudtuk, hogy nem valós, hogy az a sál úgy száll a levegőben, tudtuk, hogy valami masszív anyaggal volt kitömve, de mit számít ez? Csak az számít, hogy nemcsak hogy arról énekelt, amiben hitt, hanem úgy is élte az életét. Bebizonyította, hogy az anime dalszövegek nemcsak üres szövegelések, hanem megvan annak a való világ beli leképezése. Nagyon fog hiányozni, az én elmémben ott van a legnagyobbak között. A Jóisten vigyázzon rá odafent.