2021. március 30., kedd

Késlekedő értesítés

Elvileg ma hozták volna nyilvánosságra az Erasmus eredményét, tehát értesülnöm kellett volna arról, hogy elnyertem-e az ösztöndíjat vagy sem, de nem tudok semmit. Rákérdeztem az Erasmus korrdinátornál, hogy mi a helyzet, azt válaszolta, hogy nem érkezett meg a bírálatom. Első olvasásra kicsit meglepett. Meg is ijedtem, mert az volt az első gondolatom, hogy akit elutasítanak, az nem kapja meg a bírálatot. De aztán gyorsan továbbgondoltam magamban, hogy nem erről lehet szó, mert azt megírta volna. Én arra tippelek, hogy arról van szó, hogy nagyon vacillálnak az ügyemben, hogy elengednek-e vagy sem. Azt tudom, mert mondta több tanár is, hogy elsőéveseket nagyon ritkán engednek el Hollandiába vagy Belgiumba tanulni, inkább a másodéveseket részesítik előnyben. Ami érthető is, hiszen nekik van olyan szinten a holland nyelvtudásuk, hogy biztonsággal tanuljanak holland vagy belga egyetemen. Azt viszont jó jelnek veszem, hogy pénteken kaptam olyan E-mailt, hogy a jelentkezési űrlapot elfelejtettem aláírni és pótoljam. Egyrészt, ha nagyon képtelenségnek tartanák, hogy elmenjek Belgiumba vagy Hollandiába tanulni, akkor biztos, hogy nem foglalkoztak volna azzal, hogy a jelentkezési lap nincs aláírva. Dobták volna a jelentkezésemet, ma jött volna egy udvarias hangvételű E-mail arról, hogy köszönjük szépen a jelentkezést, de ezúton nem nyerte el a pályázatot. Ehhez képest jött egy ilyen E-mail, ami már csak abból a szempontból is érdekes, mert korábbi tapasztalataimból úgy tudom, hogy hibásan vagy hiányosan beküldött jelentkezés eleve érvénytelennek számít. Úgyhogy biztos, hogy van valami. Kicsit úgy érzem magam, mint egy sorozat főszereplője, hogy ott vannak mondjuk a holland tanszéken 15-en, épp a jelentkezéseket bírálják el, én vagyok soron, 7-en igennel szavaznak, 7-en pedig nemmel. Egy tanáron a döntés súlya, hogy elengedjenek-e vagy sem. Egy igen vagy egy nem egy életet megváltoztathat meg. De vajon hogy dönt? Elmehetek-e Hollandiába vagy Belgiumba tanulni? A következő részből megtudhatják. Körülbelül ilyen érzésem van.

Egyébként a jelentkezés rendben megtörtént, egyedül azon változtattam, hogy melyik egyetemre jelentkeztem. Ugyanis nem három holland egyetemet jelöltem meg, hanem két belga és egy holland egyetemet. Azért döntöttem így, mert belga egyetemeken elég a B1-es szintű holland nyelvtudás is, míg Hollandiába B2-es szint kell. Az a tervem, hogy Belgiumban egy félévet leszek, ott szintű holland nyelvtudásra teszek szerint, hogy az még a holland egyetemeknek is sok lesz, és a tavaszi félévre benyújtok még egy pályázatot, ezúttal Hollandiába. Rákérdeztem, lehet ilyet csinálni, szoktak kiírni szeptemberre pótpályázatot és lehet külön jelentkezni a tavaszi félévre is. És onnan én már vissza nem jövök. Ez tűnik reális jövőképnek. Ha tényleg B2-es szintet kérnek Hollandiába, az nagyon irreális, hogy elérjem szeptemberre (hiába írtam mást az előző Erasmus-os posztomban, akkor nagyon fel voltam tüzelve és indulatból írtam azt, amit írtam). Tehát a realitás most az, hogy szeptemberben Belgiumba megyek tanulni, és onnan irány 2022. februárjában Hollandia. Egyébként amikor volt Erasmus tájékoztató, néhány volt Erasmusos diák is jelen volt, akik voltak Belgiumban, az egyik mondta, hogy csak a nyelvet tanulták, és azt ugyan intenzíven, de mellette szinte túl sok szabadidejük volt. Na most ha ez igaz, akkor az biztos, hogy a szabadidőm jórészét holland nyelvtanulásra fogom használni. Mert állítólag a záróvizsga nagyon húzós, de egyébként is szükségem van arra, hogy minél hamarabb, minél többet tudjak hollandul, úgyhogy nekem a belga egyetem még pont, hogy jól jönne, kiváló kompromisszumos megoldás lenne. Én onnan 2022 elején elvonatozok Hollandiába és ott már senki és semmi nem állíthat meg!

Van arra is forgatókönyvem, hogy akkor mit csinálok, ha nem nyerem el a pályázatot, vagy nem kapok választ. Magam megyek ki még az idén munkavállalás céljából, de oly módon, hogy az egyetemet is be tudjam fejezni. Valahogy egyéni tanrendben eljutok a diplomáig. A lehetőségek és a körülmények kezdenek kirajzolódni, mindenképp csak úgy megyek ki, hogy biztosan rendben lesz minden. Ismerős által, aki segít elrendezni mindent, elindítani az utamon. Az hajt a leginkább, hogy saját életem legyen ott, ahol úgy érzem, hogy ezt ideálisan meg tudom élni minden szempontból. És akkor meg innen nem állíthat meg senki!

Hayashibara Megumi az élen

Nemcsak Okui Masami jelentetett meg albumot, hanem Hayashibara Megumi is. Igaz, ő válogatásalbumot, VINTAGE DENIM címmel. Az első albumának a Half and, Half megjelenésének 30. évfordulója alkalmából készült el a válogatás. És kíváncsi voltam, hol nyit az Oricon napi lemezeladási listán, és nem akartam hinni a szememnek, ugyanis:

AZ ELSŐ HELYEN NYITOTT AZ ALBUM!!!

2002 óta van napi lemezeladási lista és ez az első alkalom, amikor egy Hayashibara Megumi album az 1. helyen debütál. Szabályosan felordítottam örömömben, nem akartam elhinni. Bár azt hozzá kell tenni, hogy némileg árnyalja a hírt, hogy új albumok döntő többségében szerdán jelennek meg Japánban, és ilyenkor kedden még a múlt heti megjelenések vannak némileg alacsonyabb eladási számokkal. De 5.176 példányt szállítottak le megjelenéskor és ezzel magasan vezeti a mezőnyt.

És hogy mi ennek a jelentősége? Nem azért szeretek statisztikákat böngészni, mert a számok megszállottja vagyok, már-már autista szintjén, hanem mögöttes jelentést keresem, amit a számokból ki lehet olvasni. Márpedig ebből azt olvasom ki, hogy még mindig van hatása annak az óriási nagy népszerűségnek, ami Hayashibara Megumi-nak a '90-es években. Ő ugyanis az első olyan seiyuu, aki konkrétan sztár volt. Mindenhol, de mindenhol jelen volt. Nemcsak a kiváló seiyuu-szerepeiért szerették őt az emberek, hanem a zenéjéért is és teljesen megérdemelten. Rengeteg TV-műsorban szerepelt és nagyon sok helyen lehetett hallani a hangját. Konkrétan áruházak hangosbemondóiban is, de tényleg, mindenütt jelen volt a '90-es években. Ami a dalait illeti, sajátságos stílusa van, ami egyébként nem tetszhet mindenkinek. De az, hogy következetesen vállalta, hogy az, aki, voltak gondolatai, volt értékrendje és amennyire lehet, ezt szerethetően tudta átadni a dalai, sőt, a hangja, a seiyuui-munkássága által is, ezek mind olyan értékek, amelyek nyomán azt lehet mondani, hogy Hayashibara Megumi azok közé tartoik, aki megérdemelte a népszerűséget és megérdemli az úgymond "utóhatásait" is oly módon, hogy 30 évvel debütálása után megadatott neki, hogy az élen nyisson a lemezeladási listán. Ami a stílusát illeti, idén augusztus-szeptember táján lesz az, hogy 15 éve ismerem Hayashibara Megumi-t. Ezalatt a 15 év alatt sok minden történt velem, aminek következtében formálódott a gondolkodásom, emiatt Hayashibara Megumi dalait is némileg árnyaltabban látom. De azt a mai napig becsülöm benne, hogy kitart az értékrendje mellett, így sokszor nemcsak nosztalgiából hallgatom a dalait, hanem mert tényleg van hozzáadott értéke annak, amit csinál.

A másik számomra komoly üzenet az első hellyel kapcsolatosan az, hogy a kiadó, a King Records "gondozza", őrzi Hayashibara Megumi hírnevét és tesz arról, hogy ne csak a '90-es évek nagy animés közössége emlékezzen az énekesnőre, hanem a mai animés generáció is ismerje a nevét. És ezt azért tartom nagyon jónak, mert ez számomra azt jelzi, hogy a kiadó a mai napig becsüli az énekesnő munkásságát és nem "dobja el" csak azért, mert itt vannak az újak. Bőven foglalkozhatnának Mizuki Nana karrierjével, aki ugye korunk egyik legkedveltebb seiyuu-ja és több első helyezettes albuma és kislemeze van már. Úgyhogy számomra ez az első hely azt is jelzi, hogy a kiadó tiszteli Hayashibara Megumi karrierjét. Ez az album többszörösen egy énekesnői karrier tiszteletének jele számomra. És hogy miért fontos ez, az jól látható Okui Masami: 11-elevens- album eredményén keresztül, ami csak a 143. helyet tudta elérni az Oricon heti lemezeladási listán. Ez azért nagyon rossz, mert Okui Masami-nak is volt híre a '90-es években. Az albumaival mindig jelen tudott lenni az Oricon Top 30-as listán, rengeteg dalt írt másoknak is és ismerték, meg szerették őt az emberek. És az, hogy megtörtént vele, hogy fokozatosan zuhant le, az egy dolog, de most már ott tart, hogy a Lantis nemcsak az album promóciójával nem foglalkozik érdemben, hanem a lemezborítók is túl egyszerűk, mintha kutyafuttában készültek volna el. Pedig nyilvánvaló, hogy Okui Masami-nak most is vannak gondolatai. A dalok jól hallhatóan egy koncepció köré épülnek és a mondanivalóit Okui Masami a borítón keresztül is igyekszik képek formájában átadni, amennyire lehetséges. És ha már Hayashibara Megumi és Okui Masami lassan 15 éve ikonikus páros számomra a Slayers: Get along-nak köszönhetően, akkor most a kettejük közti eladásbeli-különbséggel nagyon jól lehet érzékeltetni, hogy mi a jelentősége annak, hogy egy tapasztalt előadónak milyen a karrierje évtizedek után. Szinte fizikailag tapintható a különbség. De hogy Okui Masami ennek ellenére ma is értéket közvetít, az viszont tényleg mindennél többet ér. Csak lenne közönsége is.

Egyébként van egy másik borító is az új Hayashibara Megumi albumról, ezt is mindenképp meg akarom mutatni, mert érdekes érdekes érzést kelt bennem.

Ez a borító hű a "Vintage"-beli címhez, mert a tapéta a háttérben kísértetiesen emlékeztet arra a tapétára, ami nekünk volt a nappaliban, amikor néhány éves voltam. Ugyanilyen sárga hátterű narancs-barnás virágmotívumú tapétánk volt a '90-es évek elején. Úgyhogy nekem ezt a borítót tényleg "vintage" látni, kisebb időutazás a gyerekkoromba.

És persze, nem véletlen, hogy kedden jelent meg az album. Ugyanis március 30-án van Hayashibara Megumi születésnapja! Ma 54 éves... Várjunk, én végig abban a hitben voltam, hogy 53 lett. Csak aztán rájöttem Okui Masami születésnapjával kevertem. ^^' Hayashibara Megumi 1967-es, Okui Masami 1968-as. Akármennyi is, a jó isten éltesse és adjon neki erőt újabb 30 évre, hogy boldogabbá tegye az életünket a dalaival! Hayashibara Megumi egy jelenség, akire élmény ránézni. Amíg élek, addig az életem része lesz!

2021. március 29., hétfő

Újra van Wii

A mai nappal ismét van Wii-m. Vaterán találtam meg, 11.000 forint volt és mivel senki nem licitált túl, ezért az enyém lett. Fizetés után ma megérkezett.

Az előzőt még tavaly adtam el, mert bíztam abban, hogy tudok venni Nintendo Switchet, de aztán teljesen másképp alakultak a dolgok, így le kellett mondjak róla. De ha minden jól megy, hamarosan Nintendo Switch is lesz. De Wii-re is szükségem van, hogy a DVD-felvevővel Wii játékokat is felvehessek. Márpedig Wii-n is van mivel játszani, és ezzel kibővültek a lehetőségek, hogy milyek játékokat vehetek fel.

A konzolnak mindene megvan és rendben működik. Ami szerencse, hogy a Wii dobozát és a papírjait nem adtam el, így azokról nem kell külön gondoskodni.

És sikerült rajta beállítani mindent, még az internetre is sikerült rácsatlakozni. Igaz, annak már végképp nem veszem hasznát, hiszen se a WiiConnect24 se a Nintendo Wi-Fi connection nem működik már rajta, hiszen lekapcsolták a Wii szervereit. De úgy voltam vele, hogy a teljesség kedvéért miért is ne, ha már be lehet állítani. A konzol német nyelvű lesz.

Sajnos nincs játék, ami támogassa a holland nyelvet, ezért marad német a konzol. Mert a konzol nyelvét ugyan be lehet állítani hollandra, de vajmi kevés játék támogatja a nyelvet, és amikben nincs holland nyelv, azok angolul jelennek meg. Úgy meg nem akarok játszani, az túlzottan mainstream nyelv. A németet jobban szeretem, úgyhogy maradok a németnél.

A DVD-felvevővel csak úgy tudok játékot felvenni, ha 50Hz-re van állítva a Wii. Elsőként a Mario Kart Wii-vel tettem próbát. Az igazat megvallva, meglepődtem azon, hogy picit szaggat a játék, nem úgy emlékszem, hogy annak idején, amikor régi TV-n játszottam, szaggatott volna a játék. Aztán eszembe jutott, hogy valószínűleg azért nem, mert mindig is 60Hz-en volt a Wii. Mindenesetre első alkalommal a Mario Kart Wii-n mentem végig 50cc-n a Nitro bajnokságokon. Nem tudom, mennyire látszik, hogy picit szaggat a játék, kíváncsi leszek a véleményekre.

Mindenesetre maga a játék nagyon jó volt, már-már nosztalgikus. A képminőségen majd jó eséllyel egy AverMedia fog javítani. Az fog majd jelentősen lendíteni a helyzeten, mert ha jók az információim, akár streamelni is lehet majd. Így az lesz majd, hogy Twitch-re fogom élőben streamelni a játékaimat, és azt majd átmentem a YouTube profilomra. Az már a távolabbi jövő zenéje, az már csak Hollandiában lesz. Addig marad a DVD-felvevő.

Egyébként tervezek majd rátenni Virtual Console és WiiWare játékokat úgymond, "alternatív" módszerrel. Mivel már tényleg nem működik a Wii Shop Channel, így ha akarnám, se tudnám újra megvenni a játékokat, ezért erre már nem probléma rávarázsolni a játékokat. És akkor teljes lesz ez a Wii is. Egyébként meglepett, amikor utánanéztem, hogy már a Wii is 32 GB-ig támogatja az SD kártyákat a legújabb frissítéssel. Arra aztán bőven mehet játék. Majd ezt fogom megvenni, és ha tényleg tudja kezelni a Wii, akkor erre rámehet az összes játék, amit egyébként is megvettem volna. Addig maradnak a Wii játékok, bőven van mivel játszani.

2021. március 20., szombat

Mario Kart 8 holland profillal

Nemrég létrehoztam egy új Nintendo Network ID-t, mert nem lehet országot váltani. Én meg nem Angliaként hanem Hollandiaként szeretnék játszani, úgyhogy két NNID-m van. El is kezdtem rajta Mario Kart 8-cal játszani, és itt is behozni minden mentést, ami az előző profilon megvolt. Megvan 50cc alapbajnokságokon (tehát a DLC-ket leszámítva) az aranyserleg és a háromcsillagos minősítés.

Illetve online is játszok, és azt kell mondjam, nagyon jó érzés a nevem mellett a holland zászlót látni. ^^

Zuid-Holland van beállítva régiónak, mert akkor hoztam még létre, amikor még Alphen aan den Rijn - Leiden páros volt a mindenem. Most már bárhol máshol szívesen laknék, szerencsére lehet is változtatni a régión. Ha majd kiköltözök Hollandiába, akkor majd az a régió lesz beállítva, ahol lakni fogok. Most még a szép emlékek örömére marad a Dél-Holland tartomány.

Ez még a tegnapi játékból maradt meg, a mai sokkal érdekesebb volt.

Volt "honfitársam" Noord-Brabantból és volt három belga játékos is. Természetesen ők voltak a legfőbb riválisok. Volt is egy játék, ahol úgy végeztem a második helyen, hogy az utolsó kanyarban előztem be a belgákat, így született egy ilyen eredmény.

A két holland lett így az első két helyen, és hogy pont az utolsó pillanatban előztem, el is nevettem magam, mondván, hogy "lösér belgák!" Természetesen nem vérre megy, de néha jó egy kicsit cikizni a belgákat. Mondjuk a beszédüket csak cikizni lehet. A minap kerestem olyan YouTube csatornát, ami ilyen nyelvtanfolyam-szerű és lassabban beszélnek hollandul, hogy gyakoroljam a hallott szöveg értését. Az egyik, amibe belenéztem, annyira megütötte a fülemet a flamand stílusú holland, hogy nem bírtam egy percnél tovább hallgatni. Borzalmasan beszélik a hollandot, én egyszerűen nem bírom hallgatni.

Mindenesetre játékra fel! Most játszok Wii U-n, amennyit tudok és ha majd lesz Nintendo Switchem, ott létrehozzuk néhány holland barátommal a "Holland Brigádok" nevezetű szindikátust és megmutatjuk, hogy hogy kell Mario Kartozni!

Az első Madonna CD

Alapvetően nagyon nem tisztelem azt, amit Madonna csinál (főleg, amit manapság...), de van 4 album tőle, amit értékelhetőnek tartok, azokat megvenném, ha lesz rá lehetőségem, az alábbiakat:

  • Ray of Light
  • Music
  • American Life
  • Confession on a Dancefloor

Sikerült közülük elsőként a legrosszabbat megtalálni. :) Egyébként már kisgyerekként találkoztam Madonnával, mert nővérem nagy rajongója (volt), több CD is megvolt tőle, így már néhány évesen is hallottam tőle számokat, felismertem a TV-ben. Ekkor még annyira nem voltam tisztába azzal, hogy mivel is "köríti" a dalait, de azt érzékeltem, hogy nagyon nem nekem való az, amit csinál. Aztán jött az Evita, amit láttam én is a moziban annak idején, anyám meg nagyon szerette a dalokat, úgyhogy ha lehet CD-t rongyosra hallgatni, az rongyosra volt hallgatva. Nem tudom megítélni, hogy mennyire volt rossz a film, mekkora történelemhamisítás (nem ismerem Argentína történelmét), de az biztos, hogy a dalok sokkal inkább megmaradtak bennem, mint bármilyen színészi alakítás.

Ugyanakkor az önmagában tetszett, hogy nem azt a Madonnát láttam annak idején a moziban, amiről már akkor is tudtam, hogy nem szabad látnom. A Ray of Light albumot pedig kifejezetten üdvözítőnek tartottam és azt gondoltam, hogy azt már érdemes figyelni, amit ott csinál. Ma is azt gondolom egyébként, hogy a maga módján tényleg innovatív volt. Azt már szívesen néztem (a videoklipeket) és hallgattam az albumot, de majd akkor írok róla részletesebben, ha majd meglesz, de most lássuk az American Life-ot.

Elvagyok vele, ez még épp elmegy, csak épp semennyire nem hiteles. Mert gúnyolódik az amerikaiakon és azon a Hollywoodon ironizál, amit a filmjeivel ő maga is gazdagított. Csak az Evitához volt "szerencsém", de amit hallottam a többi filmjéről, az az érzésem, hogy jobb, hogy kimaradtak az életemből. Innentől kezdve nincs erkölcsi alapja arra, hogy Hollywood elé görbe tükröt tartson, ahogy az amerikai élet elé sem, hiszen a dalaival a maga módján ő is kiszolgálta az amerikai gondolkodást. Mindig mondják Madonnára, hogy ezerarcú és mindig átváltozik. Ez így még önmagában igaz is, csak soha nem diktálta a divatot, hanem követte az aktuális trendeket, hogy népszerű maradjon. Japánból van jó példa arra, hogy valaki mindig átváltozik, csak ő tényleg ezerarcú, mindegyik arcával önmagát mutatja, csak másképp. Az ALI PROJECT az, az énekesnő a maga nemében tényleg innovatív.

Míg Madonna nemhogy nem innovatív, de sehol nem önmaga. Úgyhogy teljesen igaz az az önvallomás, hogy Nobody Knows Me, mely személyes megítélésem szerint egyébként a legjobb dal az albumon. Senki nem ismeri őt, mert nem látható az egyénisége sem az album borítóin, és nem hallható a dalszövegeiben. Az Easy Ride is számomra sokkal inkább egyfajta áldozati szerep. Sehol nem igaz az, amit ott énekel, mert ha tényleg az ujjai hegyében akarja érezni a vért és az izzadtságot, akkor oly módon dolgozott volna meg a sikerért, hogy következetesen mindig arról énekelt volna, amiben hisz, és hallanám a dalaiban és látnám a borítóin az egyéniségét. És azzal küzdött volna meg a sikerért. Arra azt mondanám, hogy teljesen rendben van, gyönyörű dal. De tudva, hogy milyen karrierje van (vagy már inkább volt...) csúnyán elhasal a dal, ha a szöveg hitelességét vizsgáljuk. A Nothing Fails is valójában epic fail, mert ha volt olyan kedves a '90-es évek elején kiárusítani a szexet és azt hangoztatni, hogy a szex a minden, akkor hogy jön ahhoz, hogy ártatlan, naiv kislányként, 44 évesen úgy énekeljen a szerelemről, mint egy mindent elsöprő érzésről?

Ennyi kritika után mégis miért akarok néhány Madonna CD-t a gyűjteménybe? Mert van olyan, amikor a pillanatnak akarok élni, nem gondolkodni semmin, csak a jelenben benne lenni a maga teljességében. Néha azt érzem, hogy keverednek bennem az INFJ és az ISFP személyiségvonások és az ISFP-s részemnek jók a Madonna dalok.

2021. március 17., szerda

Első gondolatok a Haikyuu!! TO THE TOP OST-ről

Ma jelent meg a Haikyuu!! TO THE TOP Original Soundtrack album, egyben Spotify-on is elérhető lett.

Így első hallgatás után úgy tűnik, hogy többször végig kell hallgatnom az albumot, hogy megszokjam. Nem az a fajta "először meghallgatom, és utána szinte mindig ez jár a fejemben" jellegű album, de szerintem idővel meg fogom szeretni.

Viszont van valami, amire már most, első hallgatás után felfigyeltem és mindenképp szeretném megírni. Már most erősen az az érzésem, hogy Tachibana Asami dominál. Több Hayashi Yuuki által írt zenénél is arra lettem figyelmes, hogy sokat merít (ha nem is épp másol) korábbi Haikyuu!!-s zenéiből. Több dal esetében vissza tudtam idézni valamelyik korábbi Haikyuu!! zenét, mert annyira erősen emlékeztetett rá. Olyan érzetet adtak, mintha Hayashi Yuuki elővette volna az adott régebbi Haikyuu!! dalt, kicsit átdolgozta volna és új címet adott neki. Volt erre korábban is példa, de csak néhány dal esetében és nem az volt, hogy majdhogynem a dalok fele csak újragondolt változata valamelyik korábbi Haikyuu!! zenének.

Vannak Hayashi Yuuki-tól is új ötletek, de egyértelműen Tachibana Asami az, aki a jobb zenéket írta most. Itt most nagyon ráérzett arra, hogyan teremtsen légkört a zenéivel. Nagyon jókat írt. Hayashi Yuuki meg most nem volt az igazi. Nem tudom, hogy a Boku no Hero Academia (abból is jön az 5. évad) vett el tőle sok energiát és nem tudott annyira a Haikyuu!!-ra koncentrálni, vagy a családja miatt nem tudott eleget foglalkozni a zeneszerzéssel... Egy fia és egy lánya van és sokat posztol róluk az Instagramra.

De azért van annyira jó az album, hogy sokat hallgassam. És ha majd úgy lesz, akkor írok majd részletesebben is az OST CD-kről.

2021. március 14., vasárnap

Ami az álarc mögött rejlik

Nemrég találkoztam a neten egy spanyol sráccal, aki szintén anime rajongó, aztán egész jó beszélgetés lett az első "online találkozóból". Ajánlott néhány animét, meg dalt is, ami kifejezetten tetszett neki. Az egyik olyan dalt szeretném megmutatni, amit általa ismertem meg és szinte teljesen a magamévá tudtam tenni: Lyn: Beneath the Mask.

Nem ismeretlen számomra a Persona franchise, láttam néhány évadot az animéből (közülük csak az első, a Trinity Soul az egyedüli, ami értékelhető), illetve tudok a játéksorozatról is, hiszen több ismerősöm és barátom is rajongója, meg hát Joker jelen van, mint játszható karakter a Super Smash Bros. Ultimate-ben. A Persona 5-öt animében még nem láttam, terveztem amúgy megnézni annak ellenére, hogy a Persona 4 után sokat nem remélek az ötödik évadtól.

Ez a dal viszont inspirál arra, hogy hamarabb kezdjem el az animét, mint ahogy terveztem. Melankolikus dal, annak ellenére, hogy sokkal inkább optimista vagyok, azért előfordul, hogy ilyen a hangulatom. Általában akkor, amikor nagyon emésztem magam egy-egy rossz döntés miatt, vagy valami komoly dologban hibáztam. Akkor van az, hogy pár napra elvonulok a külvilág elől, és nem nagyon adok életjelet magamról. Az én olvasatomban a maszknak, amiről szól a dal, másképp van átvitt értelme, mint ahogy az emberek általában értelmezik. Pontosan úgy, ahogy a második refrén utolsó sorában hallható.

Please, don't take off my mask. My place to hide.

Mert azt értem, hogy sokak számára az a bizonyos álarc, amit átvitt értelemben viselnek magukon az emberek, az arra szolgál, hogy elrejtsék a valódi érzelmeiket a külvilág elől. Arra a következtetésre jutottam magamban, hogy ez a bizonyos álarc sokak számára az a komfortzóna, ami megadja azt a biztonságot, hogy olyan arcot mutassanak a társadalom felé, ami által megfelelhetnek az emberek elvárásainak. Na erre mondja bárki azt, hogy "gyere ki a komfortzónádból!"

Azt odáig értem, hogy az ember különböző szerepeket játszik az életben, és bizonyos emberek előtt más-más arcát mutatja meg. Egyébként erről konkrétan nyelvészeten is tanultunk, ugyanis a szociolingvisztika egyik kutatási területe az, hogy az emberek milyen közegben milyen beszédstílust és nyelvezetet használnak. Erre nagyon komolyan felfigyeltem, egyébként is a nyelvészeten belül a pszicholingvisztika, szociolingviszika érdekel a leginkább. A lényeg az, hogy a különböző szerepek "eljátszása" az életben teljesen normális dolog, hiszen természetes, hogy nem beszélünk a bolti eladóval úgy, mintha közeli barátunk lenne. Ami probléma emberek egy részénél, az az, hogy ezekből a bizonyos szerepekből teljesen kivonja a saját egyéniségét, és álarcként vesz fel olyan szerepeket, amivel nem önazonos.

Én azok közé tartozok, aki nem tud ilyet csinálni. Ezért nálam ez a bizonyos álarc mást jelent. Azon túl, hogy emberekkel helyzettől függően másképp beszélek, de mindenki láthatja a személyiségem egy részét. Kinek többet mutatok meg belőle, kinek kevesebbet. De olyan nincs, hogy álarcot viselek. Akinél erre kényszerülök, azt következetesen kerülöm és minimalizálom vele a kapcsolatot. Én nem tudok álarcot viselni. Nálam az álarc az, ami a fentebb idézett sorban olvasható. Az én "álarcom" (nevezzük komfortzónának, ahol feltöltődök), az, amikor elvonulok a nyilvánosság elől. Akkor van olyan érzésem, mint amilyen ez a dal, és olyankor a "Please don't take off my mask" mondat az én olvasatomban azt jelenti, hogy hagyjál békén, most nem akarok senkit látni.

Ezt jelenti számomra ez a dal. Ezért vagyok nyitott új emberekre, új barátságokra, mert olyan olyan dolgokat tudok meg magamról, amiről eddig nem tudtam, vagy másképp tudtam. Nagyon tudom szeretni azokat az embereket, akik által inspirálódhatok, akik személyisége által úgy érzem, hogy én is több vagyok. Spanyolországból még úgysem ismerek konkrétan senkit, hátha kialakul vele is egy komolyabb barátság. Szívesen alakítanék ki egy európai hálózatot a baráti körömből, továbbra is Hollandiával az élen.

2021. március 13., szombat

Születésnapi album

Nagy nap a mai, Okui Masami megjelentette legújabb, szám szerint 19. stúdióalbumát, a 11-elevens- címűt. Vártam, hogy milyen lesz. És a lehetőségeihez mérten igyekezett promotálni az albumot, ugyanis tegnap délután (a mi időnk szerint) Okui Masami élőben jelen volt YouTube-on, és beszélt az új albumról.

Nagyon aranyos volt, nagyon örültem, hogy láthattam. ^^ Csak nem tudtam végignézni, mert el kellett mennem, de mindenképp vissza fogom nézni.

Itt most magán a CD-n volt a hangsúly, úgyhogy bemutott egy példányt belőle. Sajnos a borító rettenetes csalódás. Nagyon üres az egész. Maga a főborító egyébként ötletes. Okui Masami pozitív és negatív személyisége áll egymással szemben és a hátsó borítón látható égő rózsa is ennek a kettősségnek a szimbóluma. A rózsa, mely a szépség, a szerelem jelképe, de időnként elég. Most is hallom, ahogy Okui Masami szinte harsogta a "Bara ga moeru!" szöveget. Viszont a belső borító teljesen fekete. Ne mondják, hogy nem volt semmi fantáziájuk, hogy milyen további szimbólummal fejezhetnék ki azt a kettősséget ami az embert jellemzi! A belső oldalakon ott vannak a dalszövegek, de alig illusztrálják képek. Pont az egyik dolog, amit nagyon szeretek a japán CD-kben, az a fantáziadús, gazdagon illusztrált borító. Hát itt most néhány képtől eltekintve ezt nem kapjuk meg. Ennyit láttam, aztán kb. 35 perc után kellett mennem.

Volt üzenőfal is, ahova lehetett írni és Okui Masami folyamatosan olvasott fel belőle. Írhattam volna én is, de nem éreztem, hogy érek neki annyit, hogy azt bármilyen módon is méltassa. Volt néhány angol nyelvű üzenet is, de Okui-san csak a japánokat olvasta fel. Az egyik számomra furcsaság az volt, amikor az egyik brazil rajongó kérdezte, hogy Spotify-on vagy Apple Music-on fent lesznek-e a dalok. Meglepődtem volna, ha válaszolt volna Okui Masami erre, természetesen nem tette meg. Ez a live stream a CD promotálásáról szólt, nem arról, hogy digitálisan hol érhető el az album. De hát nem hiába veterán énekesnő Okui Masami, már 28. éve énekel, tudja, hogyan kell figyelmen kívül hagyni az ilyen kérdéseket. Meg hát jó japán módjára tudja titkolni az érzéseit. Bár volt néhány hozzászólás, amin érzékelhetően meglepődött.

Egyébként fent van az album Spotify-on, én itt hallgatom:

Csak az van, hogy a Blood Blade -Hikari to Yami no Kanata ni- nincs jelen. Az valamiért (gondolom, szerzői jogok miatt) nem kerülhetett fel Spotify-ra. De azért persze meghallgattam az albumot. Olyan jónak nem mondanám, mint a HAPPY END-et, mert olyan, hogy az album első fele kifejezetten jó, de a második fele meg olyan, hogy szokni kell. Nem marad meg a dallam a fejemben, nem olyan, hogy első hallgatás után nem győzöm újra és újra meghallgatni. Viszont az egyik legjobb dalból, a Tenshi to Akuma-ból videoklip is készült.

Tetszik a koncepció, hogy a dal alatt, a szemünk láttára rajzolódik (festődik...) ki egy kép. Egyébként ez a dal az album fő témája, a cím, az angyal és az ördög is természetesen a kettősséget szimbolizálja.

Ha majd többször meghallgatom az albumot, majd mondok részletesebb véleményt is. Most így első körben annyit tudok mondani, hogy van néhány ígéretes dal az albumon, de a második fele felejtős.

2021. március 12., péntek

SPYAIR – One Day kislemez

Újabb CD-vel gazdagodott a gyűjteményem, méghozzá nem is akármivel. A Haikyuu!! TO THE TOP 2nd endingjének kislemezével. De hogy hogy jutott el hozzám, az sem akármi.

Mert két hónapig dekkolt a postán. Nem tudtam, hogy mi történt, már azon kezdtem el dühöngeni, hogy meglopott a posta. Tényleg teljesen lemondtam róla, erre ma váratlanul megérkezett. Aztán eszembe jutott, hogy lehet, hogy a vám miatt nem kapom meg, ott állt a csomag, hogy most rátegyék a vámot, vagy sem. Úgy tudom, hogy €22 összegtől terhelik meg vámmal, de éppen nem volt meg €22. 2.688 yen volt postával, az is megfordult a fejemben, hogy szándékosan vártak vele ennyit, hogy gyengüljön az Euró-Yen árfolyam annyira, hogy rátehessék a vámot. De hát a két deviza árfolyamára semmi hatása nincs Magyarországnak, úgyhogy nagy nehezen (gondolom, nagyon nehéz szívvel), de átengdtél. És m végül megjött. Nagyon megörültem neki. De tényleg, már morfondíroztam magamnak, hogy kérjem vissza a CDJapantől a pénzt és rendeljem meg újra, regisztált postával, vagy mi legyen, hogy meglegyen.

Azért rendeltem meg ezt a kislemezt, mert ugyan a elérhető Spotify-on is, de más dallistával. Csak a One Day hallgatható online, meg második dalként egy “ULTRA” nevezetű szám. Az valami instrumentális dolog, annyira nem érintett meg. Két dal, az olyan, hogy örültem a szerencsének, tudom hallgatni az endinget, de így teljesen más. Főleg akkor döntöttem el, hogy megrendelem, amikor a Video Game Music Database-en kép formájában láttam, hogy mit tartalmaz a kislemez. Nem akartam hinni a szememnek, ez valami gyönyörűség. És tényleg!

Ilyet én még nem láttam. Sokkal nagyobb, mint egy átlagos CD. Meg is lepődtem, mert A4-es méretű dobozt kaptam (szerintem a mérete miatt is fennakadt a vámon). Súlya alig volt, de azt hittem, hogy szinte könyv mérete lesz. Sokat nem tévedtem, kisebb könyv méret. Ez a CD külön kuriózuma lesz a Haikyuu!!-gyűjteményemnek. Természetesen a bal oldali részén belül vannak a belső papírok.

Soha nem láttam még, hogy egy CD-nek ilyen nagyméretű borítója legyen. A belső oldalak megemlékeznek az eddigi SPYAIR-es Haikyuu!! openingekről.

És csak, hogy teljes legyen a kép, a füzet utolsó oldalát is lefényképeztem.

Azért tesznek arról a japánok, hogy letöltés ide, Spotify oda, azért vegyél még CD-t. Ezt nagyon megérte.

Bár az igazat megvallva, a DVD egy kicsit csalódás számomra. Mert azért a Full HD felbontás ma már alapvető követelmény. Látszott, hogy nem Full HD, 1024×576-ra tippelem a felbontást. De az egész tartalom csupán 5 perc, a három opening és ending videó van rajta. Azért a fájl mérete eléggé kicsi, hogy akár Full HD-ben is simán ráférjen a DVD-re. A Blu-raynek jobban örültem volna, Full HD-ban a non-credit SPYAIR openingeket és endinget nézni, már tényleg non plus ultra lett volna.

De végre megvan ez is, így lett számomra teljes a kislemez.

2021. március 9., kedd

Meztelen-show Hollandiában

Igen érdekes cikkre lettem figyelmes a Telexen, ahol egy Hollandiában hamarosan induló TV műsorról írtak. A műsorban 5 meztelen felnőtt válaszol gyerekeknek a testiséggel kapcsolatos kérdéseikre. A bemutató már elérhető a YouTube-on.

Mivel a felnőttek tényleg meztelenek, ezért csak SAJÁT FELELŐSSÉGRE nézze meg mindenki. Ahogy az sejthető, a műsort sok kritika éri. Én személy szerint viszont sokkal inkább mellette vagyok. Egy ilyen műsor pont a médiában mutatott tökéletes testképpel számol le és pont az a célja, hogy mindenki olyannak fogadja el a testét, amilyen. Ezt nagyon támogatom.

Azon meglepődtem, hogy vannak, akik szerint ez a műsor egyenesen a pedofíliát népszerűsíti. Előbb néztem meg a videót, minthogy végigolvastam a Telexen a cikket, és meg se fordult a pedofília gondolata a fejemben. A cikk végigolvasása után inkább azt gondoltam magamban, hogy inkább azoknak nem tetszik a műsor, akik valamilyen érdektől vezérelve mindenáron fenn akarják tartani a tökéletes test illúzióját. Gondolok itt arra, hogy fenntartsák az emberek frusztrációját és ezt fojtsák el azzal, hogy minél többet fogyasszanak.

A gyerekek is elmondják a véleményüket. Mondták, hogy eleinte furcsa és kényelmetlen volt nekik, de aztán inkább érdekesnek és informatívnak tartották a műsort. Persze, a gyerekek közül sem tetszett mindenkinek. De itt is az jön ki, hogy a gyerekek azok, akik nyitottabbak az új dolgokra.

Én őszintén remélem, hogy sikertörténet lesz ez a műsor, anélkül, hogy bárki, aki szerepel benne, kellemetlenül élné meg.