2022. június 24., péntek

Az első próba holland középszintű érettségivel

Két évnyi holland nyelvtanulás után úgy gondoltam, hogy megérett az idő arra, hogy kipróbáljam magam, és megcsináljak egy holland középszintű érettségit. A 2007. májusit csináltam, és szép sikert értem el, ugyanis az olvasott szöveg értése a nyelvhelyesség és a hallott szöveg értése együtt 88% lett. Tehát lenne egy jeles középszintű holland érettségim.

Az olvasott szöveg értése 100% lett. Egyszerűbb szövegeket már nagyon jól tudok olvasni, ki tudom következtetni a szövegkörnyezetből az ismeretlen szavakat, tehát nem volt gondom a szövegértéssel.

A nyelvhelyesség volt az, amit elrontottam. Abban az volt a lutri, hogy az egyik feladatban a megfelelő névelőt kellett beírni. De nem ám csak a határozottakat, hanem a határozatlant is, sőt volt olyan, ahova semmit nem kellett írni. Speciel ez ment, de a "de", "het", "een" névelőket csúnyán összekevertem. A többi relatíve ment. És akkor nem beszéltünk a mondatalkotásról, ami nagyon nehéz volt. Amikor össze voltak keverve a szavak és abból kellett mondatot kreálni. Az az érdekes, hogy a nagy mumus, az elöljáró szavas feladat hibátlan lett.

A hallott szöveg értése is nagyon jól ment. Hallgattam már annyi holalnd szöveget életemben, hogy nagyjából tudom, hogyan beszélnek, nagyjából tudom, hogy mondják a nyílt és zárt szótagokat, ennek köszönhetően lassan és fokozatosan rááll a fülem a holland beszédre. A beszéd többségét tisztán értettem, amit meg nem, azt nagyjából ki tudtam következtetni, így összességében a 4 feladatban csak kettőt rontottam.

Nos, akkor elmondhatom, hogy van egy B1-es szintű holland ismeretem. Mondjuk az íráskészséget még nem csináltam meg, de szeretném, mert pont ezzel van gondom. Ugyanis az egyik kritikám a KRE-s holland oktatással - amit szóvá is tettem az egyik tanárnak - hogy nagyon kevés az önálló szövegalkotásos feladat. Egyszer-egyszer kapunk házi feladatnak, de ritkán. És pont ez kéne, mert hiába vagyok tisztában a nyelvtannal (hellyel-közzel...), de nem tudok echte, komplexebb mondatot összeállítani, mert vagy túl egyszerű az adott mondat, vagy rossz szót használok, vagy az egész rossz kontextusba kerül. Szegény Humbby barátomon gondolkodok néha, hogy vajon hányszor foghatja a fejét, amikor hollandul írok neki, és mennyivel egyszerűbb mondatokat írok neki, mint amilyenekkel ő válaszol. Ez az érettségi világosan megmutatja: Szöveget kezdő szinten jól tudok olvasni, de az önálló szövegalkotást gyakorolni kell. Úgyhogy megvan, hogy merre kell tovább menni.

Nincsenek megjegyzések: