2020. november 11., szerda

Macskarisztokraták filmzene

Ahogy ígértem, kiteszem letöltésre a Macskarisztokraták filmzenét. A borítót sajnos nem tudom hozzáadni, mert végleg tönkrement a scannerem, ezért azzal már nem tudok segíteni. Legfeljebb ha vennék egy multifunkciós készüléket, de az meg nem scannel olyan jó minőségben eddigi tapasztalataim szerint, úgyhogy inkább csak scannert vennék. De akinek megfelelnek a kis méretű borítóképek, az letöltheti magának a Discogs oldaláról. Először is a címlista:

  1. Macskarisztokraták 2:52
  2. Minden kultúrmacska tudja 1:43
  3. Thomas O'Pamacska dala 2:35
  4. Minden ember macska nem lehet 5:54
  5. Lágy melódia 3:19
  6. Macskaszerelem 1:36
  7. Az álnok komornyik 1:31
  8. A macska kilenc élete 0:56
  9. Liba-risza 1:22
  10. Szélmalom - Az álnok komornyik 2:02
  11. Blues 0:54
  12. Macskajaj 2:20
  13. Akkordok kékben 2:48
  14. Kedves dallam 1:44
  15. Két kutya és a motorbicikli 1:41
  16. Minden ember macska nem lehet 1:22

És íme: 320 kbps mp3 | FLAC. És szerintem ma meg is nézem a rajzfilmet, ha túl leszek a holland teszten.

2020. november 7., szombat

Shania Twain

Shania Twainnel adós vagyok, pedig az ő dalait is nagyon szeretem. De érdekes módon, olyan szintű rajongás soha kötött hozzá, mint akár a The Corrs-hoz, pedig nagyon szerethető személyiség. Hirtelen nem tudok olyan előadót mondani, akinek jól állnak ezek a "feelgood" dalok. Ő ebben nagyon erős, és azon kevés előadók közé tartozik, akinek a dalai mindig mosolyra fakasztanak. Nem utolsósorban jó hangja van, és a dalok is jól meg vannak írva. Szinte mindegyik dalt élő hangszerekre írtak, és nagyon sok közülük vidám. Persze, vannak köztük lassabb dalok is, de egyik sem kifejezetten szomorú. Mégis a végsőkig hitelesnek hangzanak. El tudom képzelni, hogy Shania Twain tényleg így éli a mindennapjait. Aztán persze ő is ember, nyilván neki is lehetnek rosszabb napjai. Sőt, most olvasom, hogy voltak nehézségei gyerekkorában, fiatal felnőttként. De ahogy ránézek, olyan érzetet, mintha ezek a helyén lennének, és megbékélt a gyerekkorával. Hirtelen nem is tudok más olyan ismert embert mondani, akinek ez a fajta optimizmus és érezd jól magad feeling jól állna. Hát, ha csak az angol Heart North West Radio-t, ha hallgatom, egy idő után azért nem tudom hallgatni, mert annyira kényszeresnek érzem a "Turn up the feel good" szlogent.

Az összes album megvan tőle, ami valaha megvolt, ezeket soha nem adtam el. Két oka is van: Csak kellemes emlékek kötnek a dalaihoz, ezért soha nem akartam tőlük megválni, másrészt, amikor esetleg gondolkodtam, hogy eladhatnám őket, mindig oda jutottam magamban, ahogy néztem a borítókat, hogy jól jönnek még később. Fogom még ezt a zenét hallgatni. Előfordul, hogy a próféta szól belőlem. Egyébként 1999-ben találtam Shania Twainnel először, a nővéremnek volt meg a "Come On Over" CD, azt kezdtem el nagyon hallgatni annak hatására, hogy nagyon tetszett a rádiókban a "That Don't Impress Me Much" dal. Annyira, hogy annak idején az egész albumot meghallgattam. És annyira bejött, hogy valósággal ráfüggtem az albumra. Már akkor is felfigyeltem arra, hogy nagyon jó zenei megoldások vannak az albumon, és már akkor észrevettem, hogy Shania Twain éneke nagyon kedves és közvetlen. Hihetetlen tartalmas album, nem sok olyan énekes van, akinek az egész albuma meg van töltve tartalommal, és nem azt érzem, hogy egy-egy dal csak a helyet tölti ki.

Aztán jött 2002-ben (nekem 2003 nyarán) az "Up!" album, ami szintén szintlépés volt. Ezt a CD-t már én magam vettem meg, és talán a legjobb album, amit 2003-ban vettem meg. Ezt is rengeteget hallgattam, és most is azt gondolom, hogy hihetetlen, hogy 19 olyan dal fel tudott kerülni az albumra, melyek tartalmassá teszik azt. És ehhez kellett egy olyan producer, mint Robert John "Mutt Lange", aki Shania Twain férje volt 2010-ig. Így azt gondolom, hogy ismerte az énekesnőt annyira, hogy olyan dalokat írjon neki, ami passzol a személyiségéhez, és megírja azokat slágergyanúsan. Mert én maximálisan el tudom képzelni, hogy Shania Twain tényleg így éli a mindennapjai nagyrészét. Nyilván neki is lehetnek olyan napjai, amikor elvonul a világ elől, és nem akar senkit látni, semmiről sem tudomást venni, de számon kérni tőle, hogy miért nem énekel erről az oldaláról, egyáltalán nem helyén való. Egyrészt, jogában áll eldönteni, hogy miről énekel, másrészt az egész énekesnői karrierje magas színvonalon van. Így ha ő eldönti, hogy csak ezt az oldalát mutatja, de ebben legalább hiteles, nekem több kérdésem nincs. Vélhetően Shania Twain célja a szórakoztatás, és nem feltétlen az, hogy az szövegeivel elgondolkodtasson. És mivel a szórakoztatásnak magas nívóját űzi, ezért bőven van annyi értéke a dalainak, hogy arra fókuszáljunk, és ne a hiányosságait kérjük számon.

Egyébként pont azért, mert úgy tűnik, hogy nagyon jól össze vannak válogatva a dalok, ezért nem is nem is lehet úgy nagyon kiemelkedő dalt választani. Azt érzem, hogy a Come On Over és az Up! albumok egy koncepcióra készültek. Van néhány dal, amit kifejezetten nagyon szeretek tőle, például az "I Won't Leave You Lonely" vagy a "Juanita" vagy az "(If You're Not in It for Love) I'm Outta Here!", amiket külön élmény csak magában hallgatni, de összességében az egész album ad egy teljes egészet. A 2004-es Greatest Hits album (nekem 2005 májusa óta van meg) is egy nagyon jó összeállítás, azt is nagyon szerettem hallgatni. Az új dalok is jók rajta. Ezután jött egy hosszú szünet, 2017-ben tért vissza a "Now" című albummal, ahogy hallgattam, az se rossz. majd később jobban meghallgatom, illetve tervbe van, hogy azt is megveszem majd. De most ezek. És örülök, hogy megvannak, örülök, hogy van ilyen kiváló énekesnő. Nagyon szeretem a stílusát, örülök, hogy ismerem.

2020. november 3., kedd

The Corrs: Borrowed Heaven CD

Újra van The Corrs CD-m! És esküszöm, nem hittem volna, hogy valaha is eljön az az idő, hogy ugyanazzal a lelkesedéssel fogok The Corrs dalokat hallgatni, mint 15 éve. De hát úgy tűnik, hogy ennek most jött el az ideje. Bár egyébként volt ennek előjele nálam, ugyanis néhány hónapja megjelent álmomban az együttes. Amikor felébredtem, még csodálkoztam is, hogy hogy jelentek meg, amikor régesrég nem hallottam a zenéjüket, a rádiók csak a Breathless-t játsszák. Azzal is úgy vagyok, hogy szóljon, ha épp nincs más, de soha nem foglalkoztam velük azóta komolyan. Aztán ezt azzal rendeztem le magamban, hogy a tudattalanomból ezt halászta elő az elmém, és nem is foglalkoztam vele többet. És most tessék.

500 forintért nyertem a Vaterán, ezzel a CD-vel is úgy vagyok, hogy ha már egyszer megvettem, akkor másodjára ne vegyem már meg nagyon drágán. Főleg, hogy annak idején az eladott példányomból én sem gazdagodtam meg. Na de megvan. És kifejezetten szeretem ezt az albumot, mert a rádióbarát Talk on Corners és In Blue albumok után komolyabb, érettebb albummal jelentkezett az együttes. Jobban meg vannak írva a dalok, zeneileg gazdagabb a hangzás, és szövegileg is összeségében jobb, mint az előző két stúdióalbum. Már annak idején is különleges volt ez az album számomra, érzékeltem a fejlődést. A producer Olle Romö, az első Corrs album, amit szárnyai alá vett. Jó eséllyel neki is az volt a célja, hogy érettebb gondolatokkal álljon elő az együttes. Ami még csak nem is rossz ötlet, mert két rádióbarát album után az együttes kellőképpen ismert lett ahhoz, hogy egy másik oldaláról is megismerje a zenekedvelő közönség. Emlékeztem a producer nevére, de csak innen, úgyhogy utánanéztem, hogy mely albumoknál volt jelen. Soknál tényleg nem, de ami meglepő volt számomra, hogy Shania Twain: Come on Over (egyszer erről az énekesnőről is kéne írnom, az ő is dalait is imádtam egy időben) albumán működött közre.

Először essünk túl a Borrowed Heaven negatívumain, hogy mi számomra a probléma az albummal. Szerencsére kevés, igazából csak két dallal van problémám. Ezek pedig a Long Night és a Goodbye. A Long Night számomra túlzottan érzelgős. Olyan érzelmekkel írták meg, amivel már nem tudok azonosulni, és igazából Andrea hangja sem tetszik ebben a dalban. Túlságosan tragikus az a bizonyos hosszú éjszaka, mert hideg van a szerelme nélkül.

It's gonna be a long night,
It's gonna be cold, without your arms.

Persze, ismerem az érzést, meg áttételesen is lehet értelmezni, de mégsem ez az én érzelmi világom. A Goodbye is is túlzás számomra, főként a dal vége, amikor Andrea annyira felviszi a hangját. Az igazából nem szép tőle. Én legalábbis nem szeretem, ha valaki fejhangon szédeleg a magaslati levegőben. Amit Anastacia művel, ahogy ő viszi fel erőből a hangját, az igen! Az számomra sokkal átélhetőbb, de a fejhangon való éneklés nem, mert nyávogóssá válik az ének. Meg a szöveg is kicsit zavaros:

Where are you now?
Could I get there somehow?
It's time to say goodbye...

Tudja, hogy nincs esély, de csak azért is keresi. Jó eséllyel nagyon friss a szakítás élménye, akkor van az embernek belső háborúja, nem akarja elfogadni, hogy vége, de közben meg nagyon is tudja, hogy nincs folytatás. Ez is olyan, hogy tudom, hogy milyen érzés, ismerős, de ez sem az én világom. Más dallammal énekelnék ilyen érzésekről.

És akkor most jöjjön a hosszabbik rész, ami miatt szeretem az albumot. Öt dal is van rajta, ami miatt emlékezes számomra, ezeket veszem át egyesével:

  • Hideaway: Ez a szám nálam nagyon komoly versenyben van a Forgiven, Not Forgotten dallal a legszebb The Corrs dalának címéért. Ugyanolyan csodálatos és fájdalmas a dallama, de talán abból a szempontból jobb ez a dal, hogy erősebb a hangszerelése, és hihetetlenül elementáris, ahogy kitör a refrénre. A szövege is alapvetően nagyon jó, és van is érvényessége. Meglátjuk egy bizonyos embernek a valódi értékét, amit mások nem, és bíztatja, hogy ne bújjon el, mert lehet az, aki lenni akar. Még jobban zanzásítva önmagad felvállalásáról szól a szöveg, de ez így már-már profán, de többről van itt szó. Bár személyes tapasztalatból kiindulva annyiból árnyalnám a képet, hogy meg lehet látni egy ember értékét, de fontos tudni, hogy valójában minden egyes embernek megvan az angyali és az ördögi oldala. De hogy melyikkel él, az mindig az egyén döntése. Velem is előfordult, hogy megláttam egy ember pozitív értékeit, és nagyon azt akartam, hogy azt hozzuk ki belőle (ezért tudom nagyon átérezni a dalt), de ez sok esetben nem sikerült. Többszöri sikertelen próbálkozás után jöttem arra rá, hogy mindig az egyén döntése, hogy melyik utat választja, és semmire nem lehet kényszeríteni. Mégis érvényes lehet ez a dalszöveg akkor, ha olyan emberről szól, aki ki akarja hozni a pozitív értékeit, de nem tudja, merre induljon el. Nekik lehet segítséget nyújtani, és mondhatjuk, hogy ez a dal róluk szól. Egy biztos: Zeneileg gyönyörű, és Andrea is olyan érzelmeket énekel ki, amik emelik a dal hitelességét.
  • Even If: Nagyon tudom szeretni az ilyen bolondos dalokat! Megint arról van szó, hogy szövegileg ugyan túlidealizálja a szerelmet, de ez most azért más, mert az ének is teljesen játékos. Mintha maga Andrea is tudná, hogy semmi nem valós abból, amit itt énekel, de ha játékosan, már-már viccelődve énekel, akkor megállja a helyét. És azt kell mondjam, hogy igaza van. Ilyen szöveget nem lehet komolyan gondolni:
    Even if the sun came tumbling down
    You light the ground, I walk on.
    De ezt tökéletesen kivágja az énekstílussal. Ilyesmit még én is mondanék nagyon szerelmes, romantikus hangulatomban. Miért is ne lehetne élni az I'm in heaven right now, and I don't wanna come down érzéssel? A legszebb érzés az egész világon. A zene is nagyon kellemes, ez az egy dal sokat old az album komoly hangulatán, és mégis odaillik a többihez.
  • Confidence for Quiet: Ezt a dalt sokáig félreértettem, ami abból fakad, hogy még most is problémáim vannak az angol szöveg értésével. Csak még akkor sem foglalkoztam a szöveggel, amikor meglett az album CD-n (sokáig csak kazettán volt meg, amin nincs szöveg). Mert csak azt értelmeztem a szövegből, hogy
    What day, that I've left behind
    You forgave...
    ...
    I'm not hopeless
    Ebből arra következtettem, hogy visszatért egy régi nagy szerelem, és boldog benne, és nem érzi magát reménytelennek. Holott valójában arról van szó, hogy ő már elengedte azt a szerelmet, és már nem kíváncsi a srácra. És nem foglalkozik azzal, hogy mások azt mondják, hogy nem ez a szabadság, ő továbblépett. Mondjuk, hogy erre hogy jön a bizalma a csendben, erre a mai napig nem sikerült rájönnöm. De az biztos, hogy a zene és a dallam itt is nagyon szép. Az istenit neki, ha lett volna egy jó szövegírója a Corrs-nak, akkor olyan karrierjük lehetett volna, mint a legjobbaknak. A szövegnél buknak el! Ha az lett volna, hogy visszatér ahhoz a szerelemhez, akkor szerintem jó lett volna a szöveg. Mert miért ne történhetne meg ez bárkivel? De a zene nagyban ellensúlyozza, és igazából, ha azt a szöveget gondolom el mellé, amit ideálisnak tartok, akkor imádom ezt a dalt.
  • Baby Be Brave: Ennek a szövege sokban hasonlít Hideaway szövegéhez, csak a zene nem annyira tragikus hangulatú. Ugyanolyan bátorító, mert akihez szól, az fél kimutatni a gyenge pontját, de a refrénben megkérdezi, hogy fél a kudarctól? A szöveg egyébként a versében eléggé áttételes. Főleg a második verse, amit nehéz is értelmezni... Megint oda jutunk, hogy adjon valaki egy szövegírót az együttesnek! Zenét tudnak írni, azt ebben a dalban is bizonyítják, mert a dallam emlékezetes. És nagyon jó a hangszerelés is, ezért nagyon jó hallgatni a dalt.
  • Silver Strand: Ez az album is instrumentális zenével zárul. Csodálatos a zene. Csodálatos, egyben nagy fájdalmat érzek benne. Azt érzem, hogy egy múltban megtörtént eseményt síratnak el. Olyan a zene, mintha egy régen történt, egyébként nagyon szép eseményről emlékezne meg, de nem annak örül, hogy az megtörtént, hanem azt síratja el, hogy az már nincs többé. Az tudható, hogy egy múltbéli eseményt a fentebb említett kétféle módon zárhatjuk le. Persze, hogy ki melyiket választja, az egyéni döntés. Az biztos, hogy nagyon szép a zene, mély érzelmek hallhatók és csodálatosan zárja le az albumot

Azért látható, hogy a negatívumok sem teljesen rosszak, a pozitívumok sem teljesen jók. Jobb szövegileg ez az album, de még mindig gyenge pontja az együttesnek. De a jelen árát megérte, és ha lesz lehetőségem ezen az áron további Corrs albumokat venni, akkor élni fogok a lehetőséggel.

2020. október 31., szombat

Egy összeállított válogatásalbum

Durván zártam le a The Corrs visszaemlékezős, elemzős blogpostot. Kicsit helyrehozom, írok most a jó oldaláról az együttesnek. Az az igazság, hogy azokat a dalokat, amiket annak idején szerettem, azokat most is nagyon szívesen hallgatom. Tetszenek azok az egyedi ötletek, amikkel színesebbé teszik a dalaikat. Egyrészt nagyon színesek zeneileg. A dalok döntő többsége nagyon jól meg van írva zeneileg, tartalommal van megtöltve, és mindegyik tag lehetőséget kap, hogy megcsillogtassa zenei tudását. Másrészt a háttérvokál sokat hozzáad a dalaikhoz. Vélhetően azért erős a vokál, hogy ne csak Andrea érvényesüljön az énekével, hanem Sharon és Caroline is. Főleg a mélyhangú vokálok tetszenek, van ugyanis egy olyan sajátosságom, hogy néha jobban tetszik a háttérvokál éneke, mint a fő ének. Ezért is van az, hogy szeretem a japán kislemezeken hallható dalok karaoke verzióit hallgatni, és akkor kerülök flow-ba egy dallal, ha teljes átéléssel éneklem a háttérvokált. Például a "Say" című dal ilyen, illetve nagyon szeretem a "Confidence for Quiet" háttérvokál részét énekelni, amikor azt hallgatom.

A másik, amit nagyon tudok szeretni egy dalban, ha a végén van egy egyedi hangszeres játék. Ilyet egyébként nagyon ritkán csinálnak általában, de a Corrs dalához is írt egy extra zárótaktust, amivel sokat hozzáadnak a dalaikhoz. Például az előző postban annyira szidott "When He's Not Around", vagy az "I Never Loved You Anyway". Ezért haragszom nagyon ezeknek a daloknak a szövegeire, mert a zenéjük nagyon jó, és a dalok kiválók lennének, ha nem lennének olyan bugyuták a szövegek. De ugyanezt megcsinálták később a Home album két dalában, a Spancill Hillben és a Moorlough Shore-ban. Ezek a dalok viszont nagyon jók, és a dal végén hallható hangszeres játék csak emeli a hangulatot.

Mindenesetre összeállítottam egy listát a jobb dalokból:

  1. Forgiven, not Forgotten
  2. Someday
  3. Toss the Feathers
  4. Closer
  5. Leave Me Alone
  6. Dreams
  7. Paddy McCarthy
  8. No Frontiers
  9. Say
  10. Irressistible
  11. All in a Day
  12. Rain
  13. Rebel Heart
  14. Hideaway
  15. Even if
  16. Confidence for Quiet
  17. Baby Be Brave
  18. Silver Strand
  19. My Lagan Love
  20. Moorlough Shore
  21. Make You Mine

Ha egy ilyen The Corrs album elkészülne, akkor lenne egy kiváló albumuk. Az a baj, hogy mindegyik albumon van úgymond, "helyet kitöltő" dal, ezért van az, hogy legfeljebb jó, vagy nagyon jó albumról lehet beszélni, de olyan nagyon kiemelkedő album nincs. Mindenesetre, aki jobban ismeri a dalaikat, az felfigyelhetett arra, hogy instrumentális dal is van a listában. Ez is bizonyítja, hogy nagyon is tudnak zenét írni. A Rebel Heart és a Silver Strand már annak idején is olyanok voltak, hogy nagyon megérintettek, és most is átérzem, hogy miért is szerettem ezeket a dalokat annyira.

És azért felkerült 2 dal a Talk on Corners albumról is, de alapvetően azért haragszok arra az albumra, mert az első albumuk, a Forgiven, Not Forgotten hihetetlenül ígéretesre sikeredett. Ott van máris a címadó dal, ahol hitelesen és átélhetően énekel Andrea az elengedés fájdalmáról, a reményvesztettség és az üresség érzéséről, ehhez pedig nagyon szép zene társul. Ehhez képest fájdalmas a második albumon tinipop stílusában hallani az "I can't breath, I can't sleep, when he's not around" szöveget.

Mindenesetre megcsináltam a dallistát Spotify-on, aki nem ismeri az együttest, de nyitott feléjük, annak itt a link:

A jó dalaikért megéri. Fogok még írni róluk és inkább a pozitívumokra fogok fókuszálni.

2020. október 29., csütörtök

Natalia Oreiro: Tu Veneno CD

Újra megvan Natalia Oreiro: Tu Veneno albuma CD-n. Úgy döntöttem, hogy azokat az albumokat, amiket szerettem régen, és most is szívesen hallgatom, megveszem megint, ha megtalálom olcsón. Ezt a CD-t konkrétan 200 forintért nyertem Vaterán. Örülök neki, mert annyi emlékem azért van az albumról, hogy nagy hatással volt rám. Szerettem annak idején, és a CD-t 4.100 forintért vettem meg 2001-ben. Csak ez is egy idő után eladás áldozata lett.

Egyébként most többször visszahallgatva a Natalia Oreiro albumokat, azt gondolom, hogy ez az album lett a legjobb. Egyrészt 15 dalból áll, 1 óra zene, másrészt jót tett az albumnak, hogy valamivel komolyabb dalok kerültek fel rá, némelyik kifejezetten sötétebb hangulatú. És továbbra is azt gondolom, hogy jó zenét írtak Natalia Oreirónak, csak az ének... Azt gondolom, hogy Natalia Oreirónak nincs hangja, csak megtanulta a hangképzést, és gazdálkodik azzal, amije van. De hogy több oktávot kiénekeljen... lehetetlen. Ettől függetlenül szívesen hallgatom ezt az albumot, és majd írok róla részletesebben is.

2020. október 27., kedd

Macskarisztokraták filmzene CD-n

8 év... 8 évnyi keresés után lett meg a Macskarisztokraták filmzene CD-n. Én magam sem hiszem, hogy végre megtaláltam annyi reménytelen keresés után. Vaterán találtam meg. Nem volt olcsó, 2.000 forintos áron tette ki licitre, és 5.000 forintos villámáron. Az nem is volt kérdés, hogy a lehető legolcsóbban veszem meg, de azt elismerem, hogy megfordult a fejemben, hogy akár villámáron is megvenném. De azt talán mégse. Szerencsére nem folyt öldöklő harc a CD-ért, de a 2.000 forintos licitemet egyszer túllicitálták. Ekkor azt találtam ki, hogy az utolsó percben teszek rá még egy licitet. Hogy biztos legyek abban, hogy az enyém lesz, ezért azt csináltam, hogy 4.000 forintot teszek rá. Azért ennyit, mert nem látom, hogy mennyivel licitáltak túl (csak a 2.150 forintos árat láttam, de a túllicitáló valódi licitje ennél több is lehet). Ez persze azonnal bejött, és csak a 2.705 forintos ár volt látható, az nem, hogy az én licitem mennyi volt valójában. És nem jelent semmit, hogy 4.000 forintot tettem rá, mivel senki nem licitált a 2.705 forintos árra, ezért ennyiért lett az enyém. De komolyan mondom, annyira izgultam, mintha valósággal harc lett volna a CD-ért. De az enyém lett, ezzel egy igazi ritkaság tulajdonosa lettem, ami egy Disney rajongó számára kinccsel ér fel.

Kifizettem, ahogy tudtam, és ma meg is kaptam a CD-t. Így a kazetta mellé megjött a CD is. Hihetetlen érzés, mindenképp megérte. Be is digitalizáltam magamnak, illetve kitettem egy weboldalra is letöltésre. Majd kiteszem ide is. Csak az a baj, hogy a scannerem most mondta fel a szolgálatot, úgyhogy nem tudom bescannelni a CD borítót. De a zenét majd itt is elérhetővé teszem. Mindenképp szeretném, ha a magyar változat megmaradna az utókornak. Egyébként nagyon jó volt hallgatni, eszembe juttatta a jeleneteket, ahol az adott dal hallható volt. Meg majd írok a zenéről részletesen is. Viszont a Discogs-on már kint van az adatlap a CD-ről.

És akkor így néz ki most a Macskarisztokraták gyűjteményem.

2020. október 25., vasárnap

Második album szindróma

Újabb együttest vettem elő, akiket szintén nagyon rég hallgattam. Ír, kelta elemekkel ötvözött pop-rock zenét játszanak, ők a The Corrs. Volt egy komoly The Corrs korszakom 2004-2006 között. De utána szinte soha, csak most. Ha megszólalt a rádióban a Breathless, azt meghallgattam, de amúgy nem volt igényem arra, hogy nosztalgiázzak velük. Most azonban velük is úgy voltam, hogy meghallgatom az albumaikat, kíváncsi vagyok arra, hogy most milyen érzetet kelt. Röviden összefoglalva azt tudom mondani, hogy van néhány nagyon jó daluk, de megértem, hogy miért "váltottam le" őket annak idején.

Hogy mi a probléma velük, azt leginkább a második albumukkal, a Talk on Corners-szel tudom érzékeltetni. Szerintem ez a legrosszabb albumuk. Már annak idején sem szerettem, de most, kétszer is végighallgatva, megerősödött bennem az érzés, hogy ez kifejezetten rossz album. Alapvetően zeneileg jó, de kevés rajta a jó szám. Többek között az énekben sem éreztem át, hogy az énekesnő tudja, hogy mit énekel, másrészt meg a dalszöveg itt-ott rettenetes. Amikor ezt meghallottam:

I can't sleep, I can't breath, when he's not around.

Majdnem felordítottam, hogy MI EZ??? Ez nem csupán a gagyi szerelmes dalszövegek legigénytelenebbike, hanem a társfüggőség minősített esete, melyek pszichológusok (jobb esetben) vagy pszichiáterek kezelnek. És nem ez az egyetlen eset. Az "Only When I Sleep" és az "I Never Loved You Anyway" dalokhoz írt szövegeket is borzalmasnak tartom. Az "Only When I Sleep" a fentebb idézett példához hasonló, az "I Never Loved You Anyway" pedig a hamis önigazolás magasiskolája. A cím erősen arra utal, hogy a srác szakított az énekesnővel, erre írta a szöveget, kezdésként, rögtön ezt:

You bored me, with your stories.

Akkor miért volt vele? Addig jó volt, amíg szerette őt, de utána, ahogy szakított vele, hirtelen unalmas lett a srác? Dalszövegben sem szeretem a következetlenséget. Most vagy tényleg rossz volt vele akkor is, amikor együtt voltak, de akkor felmerül a kérdés, hogy miért volt vele, vagy valójában fáj a szakítás, de ezt elfedi, és azt mutatja magáról az énekesnő, hogy mennyire jól van, és már semmit nem jelent számára... Egy biztos, nem konzekvens a dalszöveg.

A What Can I Do dalnak már a címe is problémás. Az önmagában komoly probléma, ha felmerül kérdésként, hogy mit tegyen azért, hogy szeresse őt. Ha nem tudja önmagát adva elfogadtatni magát a sráccal, akkor halva született kérdés a "What can I do to make you love me?", mert nincs miről beszélni. Vagy megszereti őt úgy, ahogy van, minden erényeivel, hibáival együtt, vagy felejtős a téma. Hej, de más mostani fejjel szerelmes dalokat hallgatni. Amikor már vannak az embernek tapasztalatai...

Azért gondolom ezt komoly problémának, mert szerintem tőlük azért várható el egyfajta minőség. Zenét tudnak írni, az énekesnő, Andrea tud énekelni, csak dalszövegnél néha úgy kisiklottak, hogy erősen rontja az egész album összképet. De nemcsak a dalszövegekkel van a gond a Talk on Corners album esetében. Vannak olyan dalok az albumon, amiket lelkileg nem érzek át. Ilyen például az album utolsó dala, a Little Wing, aminek kapcsán már annak idején is úgy voltam, hogy ezt most minek? Mire ez a túlérzelgősség? Azt értem én, hogy a gyengeséget és a törékenységet akarták az énekstílussal átadni, csakhogy az egész erőltetettnek tűnik, és szinte már átmegy abba, hogy jaj, szegény, ártatlan kis lény, ne bántsa senki, mert nem érdemli meg. Mintha mindig védelmezni, oltalmazni kellene, mert egyedül magatehetetlen. Ezt már akkor sem szerettem.

Utána is olvastam, hogy ez mégis hogy gondolták ezt az albumot, találtam egy-két érdekes információt. Az album komoly nyomás alatt készült, mert a kiadó cég, az Atlantic Records azt akarta, hogy a második album legyen olyan, hogy kövesse az első album sikerét. Ez egyébként nem egyedi eset. Több nyugati előadónál is hallottam, hogy kiadnak egy nagyon jó első albumot, ami innovatív, egy-kettő talán még progresszív is (Dido első albumát szerettem nagyon), de a második album sokkal populárisabb. Erre szerintem Anastacia nagyon jó példa, akinek az első albuma (Not That Kind) kifejezetten jóra sikeredett, aztán másodjára (Freak of Nature) meg kijött egy rádióbarát, inkább populáris albummal. Azt tippelem, hogy úgy akarják sikeressé tenni a második albumot, hogy rádióbaráttá téve a dalokkal akarják a szélesebb tömeget megszólítani. Csak aki meg az első album miatt szerette meg őket, annak csalódás a második album. A The Corrs esetében is egyébként hasonló történt. Mert az első album ezekkel az ír-kelta elemekkel kifejezetten jó lett, de a második... Szóval nagyon érződik, hogy annak nyomása alatt készült az album, hogy hoznia kell az első album sikerét. Az albumnak több producere is volt, akik egyébként segíteni akarták a Corr testvéreket, hogy a dalok a lehető legjobbra sikeredjenek. Csakhogy 5 producer segítette az albumot, de mindegyik más dalban segédkezett. Ez azt hozta magával, hogy az egész album zavaros lett az elején, és nehéz volt elérni, hogy valami konzisztencia legyen a dalok között. A lényeg, hogy amennyire lehet, az album legyen egységes. Ezt rétegeléssel próbálták megoldani. Az a lényege, hogy előbb feljátsszák az alapzenét, majd amikor visszajátsszák, arra megy rá a többi hangszer kvázi rétegenként. Ezt akkor szokták alkalmazni, amikor egy albumon kevesen dolgoznak, így tudják elérni, hogy olyannak tűnjön a dal, mintha egy komplett zenekar dolgozott volna rajta. Itt vélhetően az volt a cél, hogy az összes dalnál megfeleljenek produceri igényeknek, így lett az album egységes.

Az volt még az érdekes, hogy amikor elkészültek a felvételek, és az együttes elvitte az Atlantic Records-nak a felvételt, a kiadónak viszont egyáltalán nem tetszett, és követelték, hogy vegyenek fel újabb dalokat. A The Corrs ezt visszautasította, a kiadó meg a megfenyegette őket, hogy beperli őket szerződésszegésért. Itt gondolom, az számít szerződésszegésnek, hogy a kiadó elgondolása szerint nem olyan dalok készültek, mely hozta volna a várt sikert. Ez végül úgy lett megoldva, hogy az egyik produer, John Hughes egy személyben vállalta a felelősséget, ha nem hoz a Talk on Corners nyereséget a kiadónak.

Az album végül sikeres lett, így senkinek nem kellett semmiért felelősséget vállalni. Ezt az albumot egyébként én is visszaküldtem volna, bár mivel én nem anyagilag nézek egy albumot, hogy mekkora pénzt hozhat, hanem minőség terén, ezért nyilván más okból, de hogy két oldalról bukik az album, az azért szép teljesítmény... Zeneileg is gyengébb album, mert annak ellenére, hogy vannak benne nagyon jó hangszeres megoldások. Nagyon tetszik például a fentebb szidott "When He's Not Around" dal vége, ahol külön hangszeres játékot mutatnak be a testvérek, és nagyon jót! Csak az, hogy hiába az élő hanszerek, a dalok hangzásának többsége egyszerű, populáris. Amíg az első album (Forgiven, not Forgotten) szinte innovatív volt az ír, kelta hatású dalok által, itt-ott rockos hangzással, addig a második album az a túlságosan könnyed popzene, amit ugyan élő hangszerekkel vettek fel, de olyan érzetet adnak, mintha a dalok nem lettek volna komolyan megírva. És hogy erre rájönnek a dalszövegek, amik itt-ott a gagyi minőségét ütik meg.

De azt azért hozzátenném, hogy van néhány nagyon jó dala az együttesnek, nem véletlen voltam The Corrs rajongó 2 éven át. Még most is komolyan megérint például a "Hideaway" dal érzésvilága, amit ott jegyzek a legszebb szerelmes balladák között. A "Say" című dal témája is nagyon tetszik. Összességében azt tudom mondani, hogy több jó albuma van a The Corrs-nak, de egyik sem kiváló. Nem tudok olyan albumot mondani, ami úgy jó, ahogy van. Mindegyikben találok valami kivetnivalót, és azt hozzátenném, hogy annak idején is úgymond "hiányérzéssel" voltam rajongó. Ezért van az, hogy amikor 2006 augusztusában találkoztam a japán könnyűzenével, és megszerettem, akkora lendülettel váltotta le nálam a The Corrs-t, hogy teljesen leakadtam az albumaikról. Vettem tőlük CD-ket, kazettákat annak idején, eladtam az összeset.

Úgyhogy ez így történt. Jó volt visszahallgatni Spotify-on az albumaikat, kicsit visszaemlékezni, itt-ott örülni a jó daloknak, itt-ott szörnyülködni a rosszakon. Most úgy képzelem el, hogy alkalomadtán fogom hallgatni őket, és hogy aztán újra megveszem-e az albumaikat? Talán... Angliában, 1 fontos boltokban.

2020. október 20., kedd

Az argentin énekesnő

Tegnap késő este meghallgattam Natalia Oreiro albumait is. Az ő dalaira valamennyire jobban emlékeztem, mert őt többet hallgattam 17-20 éve. De azok sem hozták vissza azokat az időket, az viszont igaz, hogy őt kellemetlen volt hallgatni, de más ok miatt.

Akkor nem tűnt fel, de ma már teljesen nyilvánvaló, hogy nincs hangja az énekesnőnek. Kellemetlen szembesülni azzal, hogy tinédzserként nem volt fülem az énekhanghoz. De emlékezhetünk arra, hogy mekkora népszerűségnek örvendett annak idején a Vad Angyal. Mindenki erről beszélt 1999-2001 körül, és imádták a dalait is. Én is többet hallgattam Natalia Oreirót annak idején. De a Vad Angyal annyira az egekig emelte nálunk is Natalia Oreirót, hogy az első albuma az 1. helyig jutott a MAHASZ albumeladási listán, és platinalemez lett. A 2. album, a Tu Veneno is elérte platina státuszt, de "csak" a 4. helyet érte el az albumeladási listán. Talán a Vad Angyal volt az első olyan sorozat, amelyet nemcsak az idősebb, nyugdíjas korosztály nézett, "na ha nincs más a TV-ben, akkor nézzük ezt" elven, hanem a fiatalok, sőt, gyerekek is! Tisztán emlékszem arra, amikor Natalia Oreiro Magyarországon koncertezett (többek között Lajcsinak és a Dáridónak köszönhetően), a dalai alatt Natalia Oreiro magához vett a rajongók közül lányokat, hogy énekeljen vele. Mindegyik ilyen 10-12 év körüli volt. Az is megvan, hogy az egyik kiscsaj annyira önkívületi állapotban volt, hogy egy hang nem jött ki a torkán, ott zokogott végig a meghatottságtól Natalia Oreiro mellett, mintha élete álma vált volna valóra azzal, hogy ott áll az istennője mellett. És az a pulikutya, amit Lajcsitól kapott...

Azt azért elismerem, hogy most, 34 éves fejjel, amikor sokkal kritikusabban hallgatok zenét (még ha be is fogadok könnyedebb dalokat), könnyű szinte megvetéssel visszagondolni az érdemtelen népszerűségére, de töredelmesen bevallom, hogy 14-15 évesen én is bele voltam zúgva a Natalia Oreiróba. És az a bizonyos koncert, amikor gyerekeket hívott ki, volt számomra akkora médiaélmény, hogy igenis ott lettem volna az egyik lány helyében. Én is ott lettem volna Natalia Oreiro mellett. Sokkal többet hallgattam őt, és valamivel erősebben élnek az emlékezemben a dalai. De különben nála is az van, hogy a Cambio Dolor dalra nem ugrottak be jelenetek a Vad Angyalból. Az valahogy egy Natalia Oreiro dal lett a többi között.

Már akkor is tudható volt különben, hogy a Vad Angyal titka az, hogy talán ez volt az első olyan sorozat, ahol nem az a tipikusan szerény, már-már megalázkodó főhősnő volt a főszereplő (mint például Thalía sorozataiban), hanem az a karakán, erős jellem, aki beszól mindenkinek, állatira vicces, ugyanakkor csupaszív lány. És ez sokkal szélesebb rétegnek jött be, hiszen élettel telibb, ezáltal a fiatalokat is megszólította a sorozat. Meg ahogy visszaemlékszek jelenetekre, a sorozat "aurája" is más volt. Nem a túlcsordult érzelmek, hanem fiatalosabb, modernebb, teljesen új érzetet keltett, ezáltal sokkal szélesebb réteg tudott ezzel azonosulni.

Thalía a népszerűségét inkább annak köszönhette, hogy a TV2 1998-ban felfuttatta a mexikói sorozatokat, illetve Thalía esetében plusz pont volt, hogy azokat a sorozatokat, amikben játszott, azok főcímdalait ő maga énekelte. Nemcsak, hogy maga énekelte, hanem azok a dalok jóval élőbbek voltak. Nem az a túlérzékeny ballada, hanem dinamikus latin popslágerek voltak a betétdalok, ami szintén hatással volt Thalía sorozatainak a népszerűségére. És bár a nálunk megjelent albumai is Top 10-esek voltak, de egyrészt egyik album sem volt dobogós, másrészt meg amíg Natalia Oreiro albumai 37 meg 40 hétig voltak listán, addig Thalía albumai legfeljebb 20 hétig, így egyik albuma sem lett nálunk még aranylemez sem. Pedig most visszahallgatva Thalía dalait, zeneileg is jobban meg voltak töltve tartalommal, nemcsak, hogy jobb énekhangja van. Bár Thalía esetében az énekhangot is kicsit csalókának érzem, mert azt érzékelem, hogy ő sem énekel olyan nagy hangtartományban. Csak az, amiben énekel, abban tisztán és erősen énekel, ezáltal kellemes hallgatni a hangját. De személyes megítélésem, nem feltétlen énekel nagy hangtartományban ő sem.

Egyébként Natalia Oreiro esetében többször volt olyan érzésem, hogy egy nagyon jó dal fog megszólalni, de ahogy elkezdett énekelni, úgy hirtelen azt éreztem, hogy csak azzal, hogy megszólalt, szinte az egész dalt elrontotta. Elképesztő ezzel szembesülni. Tehát jó zenéket írtak neki, csak nem volt hangja...

Ennek ellenére nagyon megörültem, és istenemre mondom, hogy teljesen spontán ma került elő ez a kazetta. Egyébként megvolt nekem majdnem az összes Thalía és Natalia Oreiro album kazettán és CD-n, ami megjelent nálunk is, csak amikor "letettem" róluk, annyira szégyelltem, hogy hallgattam ezeket, hogy meg akartam szabadulni tőlük. Úgy emlékszem, hogy a CD-ket eladtam, csak ebben már nem vagyok biztos, mert a kazettákról is ezt hittem, és ez előkerült a semmiből... Szerintem, ha tovább keresgélek, előkerülhet még több is. De ezt a véletlent, hogy pont most... Különben emlékszem, hogy ezt a kazettát valamikor 2000 végén vettem, és 1.950 forint volt az ára. Annak idején minden külföldi CD kb. 4.000 forint volt, és kazetta kb. 2.000 forint. És ezeket vettük is ennyi pénzért.

Egyébként van egy argentin barátom internetes körökből, és megmutattam neki is ezt a kazettát. Beszélgettünk már egyszer korábban Natalia Oreiróról, már akkor is mondta, hogy ismeri, és szereti is őt, mert állítólag élőben is nagyon kedves és mosolygós. Meg a Vad Angyal is nagyon népszerű volt, azt is szerette. Rákérdeztem egyébként Thalíát is ismeri, de nem szereti, mert rettenetesen bugyutának tartja a mexikói sorozatokat. Mondjuk, nem csodálkozok rajta, mert tényleg túlságosan leegyszerűsíti az érzelmeket, és olyan hülye konfliktusok vannak, hogy az még a mexikóiaknak is sok. Ettől függetlenül Thalía zenéjét jobbnak tartom, és nemcsak az albumról tervezek írni, hanem az egyik kedvenc dalom szövegét is elemezni fogom. Három dal van, amit imádtam tőle, és most újra meghallgatva is hihetetlen élmények voltak:

  • Mujer Latina
  • Echa Pa'lante
  • Arrasando

Imádom azt a dinamikát, és szenvedélyt, ami ezekben a dalokban van. Ezek közül az Echa Pa'lante szövegének néztem utána, és rendkívül érdekes. Bár magyar szemmel kicsit árnyaltnak érzem a dolgot, de megkérem majd két mexikói barátomat, hogy segítsenek, hogy ők "belföldiként" hogyan látják és értelmezik a szöveget. Aztán megírom a véleményemet.

2020. október 19., hétfő

Rég hallgatott dalok hatása a jelenre

Ma spontán döntöttem úgy, hogy szembenézek a múltamnak egy olyan részével, amire nem vagyok büszke, és meghallgatok néhány olyan albumot amiket azokban az időkben hallgattam sokat. Mondjuk maguk az előadók is kellemetlen érzetet okoznak, hiszen már arra sem vagyok büszke, hogy volt idő, amikor néztem a mexikói és dél-amerikai szappanoperákat. De hogy ezzel is szembenézzek, úgy döntöttem, hogy meghallgatom Spotify-on a nálunk is megjelent Thalía és Natalia Oreiro albumokat. Az utóbbival még adós vagyok, de meghallgattam Thalía két albumát (Amor A La Mexicana és Arrasando), és valami hihetetlen élmény volt.

Ugyanis annyira kiment a tudatomból, hogy én valaha is ilyet hallgattam, hogy konkrétan olyan érzésem volt, mintha életemben most hallgatnám először ezeket a dalokat. Mondjuk, tényleg nagyon régen hallgattam, 2004-ben is már csak úgy, hogy elvétve, tehát azért 16 év az csak 16 év. De erre nem számítottam. A legmeglepőbb az volt, hogy annyira újnak hatottak a dalok, hogy semmi nem jött elő azokból az időkből, ami miatt (többek között) sokáig tiltólistán voltak nálam Thalía és Natalia Oreiro dalai. Egyébként az is oka volt, hogy olyan szinten elfordultam 2004 táján a dél-amerikai sorozatoktól, hogy ezekről az előadókról is azt gondoltam, hogy értelmes ember nem hallgatja őket. De most mégis úgy voltam vele, hogy ez is múltam része, ezáltal az életem része, és úgy gondolom, hogy úgy teljes az életem, ha azzal is szembenézek, amit legszívesebben kitörölnék a memóriámból. Az volt a furcsa, hogy ahogy a dalokat hallgattam, próbáltam visszaidézni azokat a történéseket, de annyira távoli volt, mintha a képzeletem szülte volna. Mintha meg sem történtek volna.

Annyira megörültem ennek, hogy újra megvettem magamnak az Amor A La Mexicana CD-t.

Néhány hónapja voltam a Könyv Kuckó könyvesboltban Békéscsabán, ahol sok CD és DVD kapható egyébként olcsón. A volt Alexandra könyvesbolt készletét árusítják ki. És akkor is ott volt ez a CD, csak akkor még nem akartam megvenni, de nem titok, hogy gondolkodtam rajta már akkor is. Csak most, ahogy ma hallgattam az albumot azon gondolkodtam, hogy vajon ott lehet-e még? Mivel már akkor sem volt forgalom a könyvesboltban, így bíztam benne, hogy megtalálom, és ott volt. Vele sok száz CD, DVD, mintha nyár eleje óta senki nem tette volna be a lábát abba a könyvesvoltba. 1000 forint volt a CD. Egyébként se a "Marimar" se a "Rosalinda" című dalok nem juttatták eszembe a sorozatokat, sokkal inkább olyan érzésem volt, hogy mexikói dalokat hallgatok. Főleg akkor erősödött meg bennem az érzés, hogy megvenném a CD-t, amikor arra eszméltem, hogy nemhogy nem a régi emlékek nem jutnak eszembe, hanem sokkal inkább azok a mexikói barátaim, akikkel szoktam beszélgetni.

Rájöttem aztán arra, hogy valójában a múlttal való szembenézés folyamatos volt az idők során. Csak ez mindig kis lépésekben történt, és nem gondoltam, hogy ez annyira "összegyűlt", hogy tényleg semmi hatása nincs a jelenemre. De egyébként kíváncsi lennék a pszichológiai okára. Mert eddig úgy tudtam, hogy valójában nem felejtünk el semmit, csak az agy letárolja a tudattalanba azokat az emlékeket, amik a jelenben nem szükségesek. De ahogy egy ahhoz hasonló helyzetbe kerülünk, akkor azok előjönnek. És pont erre számítottan az album hallgatása közben, mert úgy tudom, hogy ez a nagyon régi emlékeknél is működik. De ez elmaradt. Valószínűleg az történt, hogy a helyükre kerültek az elmémben, és ott már semmi és senki nem háborgatja.

Egyébként a múlttal való szembenézés része volt nálam az is, hogy több mexikói barátommal is beszélgettem a sorozatokról, és hogy ők belföldiként hogyan látják ezeket. Mindenki tud ezekről, Thalíát is ismerik, mivel elképesztően népszerű Mexikóban. Az érdekes volt, hogy ők is azt mondták, hogy még Mexikóban is csak egy bizonyos réteg nézi ezeket a sorozatokat. Amúgy a nagyja kifejezetten megveti ezeket. Nem is nehéz kitalálni, hogy miért, aki látott ilyen sorozatot, az tudhatja, hogy sehogy nem reflektálnak a valóságra, érzelmileg teljességgel hiteltelen. De Thalía, aki befutott énekesnőként is, nagyon népszerű az évek során, és lássuk be, hogy alapvetően van is alapja, hiszen van hangja. De nálam nagyban árnyalja a képet az a stílusváltás, ami 2000 után történt. A 2002-ben megjelent Thalía album még ok, de az utána levőn (a 2003-as az utolsó, amiről tudok, de biztos van utána is) már nagyon nyugati lett, és számomra kifejezetten ellenszenves, úgyhogy ezért is fordultam el a zenéjétől. Meg emlékeim szerint angol nyelvűek is voltak a dalok, úgyhogy már ez az exkluzív latin-spanyol feeling sem volt meg.

Ja, és még egy dolog visszajött, még ha nem is teljesen, amit tanultam spanyolul. Mert ilyen múltam is van, ezt már valamivel nyíltabban vállalom. Mondjuk kevés dologra emlékszem, de ha elővenném a spanyol nyelvkönyvemet, lehet, hogy visszajönnének dolgok.

Mindenesetre hihetetlen jó érzés. Úgy érzem, hogy csak nyertem, hogy annyi év után újra meghallgattam ezeket a dalokat. Később írok az albumról részletesen is, csak várok amíg elül a lelkesedés, és tudok tárgyilagos lenni, másrészt meg beszélgetek róla a mexikói barátaimmal, kíváncsi vagyok, ők hogy emlékeznek rá.

2020. október 17., szombat

Mario Kart 8 - Újabb mérföldkő

Sikerült elérni az újabb célkitűzést, megszereztem a 200cc mindegyik bajnokságában legalább a bronzserleget. Egyáltalán nem volt könnyű, mert itt már nagyon gyorsak a kocsik, és emiatt nehéz jól irányítani. Már csak a Superbelbeker bajnokságról hiányzott a serleg, nem is lett meg eleinte.

Néhány versenyen a 4. helyen végeztem. Egyébként egyszer majdnem összejött. Akkor az volt, hogy az utolsó pályán, a Big Blue-nál a 2. helyen végeztem, és hiába álltam a táblázatban a 3. helyen, visszaestem a 4. helyre, mert az nyerte meg azt a versenyt, aki pont mögöttem volt 1 ponttal. Azt feldolgozni... Jó, mondjuk nem állok neki tombolni, mert azért annyira nem veszem komolyan a játékot, de ez azért odatett. Ezért is lennék rossz streamer, mert túlzottan unalmas lennék, másrészt ha rá is játszanék, túlzottan nyilvánvaló lenne.

Meg hát minek idegeskedni, azért csak meglett a Harang kupán is a serleg, méghozzá az ezüst.

Ezzel bőven jól vagyok. Azért látható, hogy sokkal elmaradtam az 1. helytől, úgyhogy ott még nem tartok, hogy minden 200cc-s bajnokságban meglegyen az arany serleg. Most az a lényeg, hogy megvan mindenhol legalább a bronzserleg. Most jelenleg így állok.

Mint látható, az 50 cc és a 100 cc 100%-os. A következő cél az, hogy a 150 cc és a Spiegel bajnokságaiban megszerezzem a 3 csillagos minősítést. Abban bízok, hogy a 200 cc-ban szerzett tapasztalatokat tudom hasznosítani, és könnyebb dolgom lesz. Nagy szerepet játszani a szerencse is, de ha látom, hogy a tudásommal tudok javítani az eredményen, akkor folyamatosan fogok próbálkozni, és egyszer csak sikerülni fog. De ez biztosan nagyobb falat lesz. Talán azt lenne jó következő célnak kitűzni, hogy legyen meg a 150 cc és a Spiegel bajnokságaiban legalább az 1 csillag. Aztán onnan lehet tovább menni.

Erről szól nálam a játék. Nem az a célom, hogy a világ legjobbja legyek, hanem, hogy mindig önmagamoz képest fejlődjek.