Nem, nem évértékelő beszédet akarok tartani, sokkal inkább animés zenei élményeimet szeretném röviden összefoglalni.
Elsőként kiemelnék néhány animét, amit idén láttam, és valamilyen szempontból különlegesek. Fontos tudni, hogy nem követem a szezonos animéket, ezért azokból válogattam, amiket idén láttam. Lesz közöttük egy-két régiség. Lássuk is.
A 2021-es év pozitív csalódása
Koi to Uso
Általában megnézem, hogy egy-egy animének milyen átlagértékelése van, és igazság szerint hagyom magam befolyásolni általa. Nagyon tudok utálni olyan animét, aminek nagyon magas átlagértékelése van (lásd: Hunter × Hunter), és nagyon tudom szeretni azokat, amiknek nagyon alacsony átlagértékelése van. Ezzel legtöbbször azt szoktam képviselni, hogy nem érdekel, hogy egy anime mennyire népszerű, ha nekem nem tetszik, akkor az igenis rossz számomra. Pedig valójában nagyon is érdekel, mert akkor nem lennék ennyire szélsőséges az adott művel szemben. Ennek egyik pozitív példája lett idén a Koi to Uso, ami a rossz átlagértékelése ellenére nagyon tetszett. Jó volt az alapötlet, a koncepció, és akármennyire is furcsa lett a lezárás, nekem tetszett. Úgy voltam vele, hogy miért is ne lehetne ilyen vége egy történetnek? Persze, az baj, hogy a háttértörténet nincs kibontva rendesen. Nagyon jó lenne, ha a Fruits Basket-hez hasonlóan a Koi to Uso teljes történetéből készülne. Szerintem lényegesen pozitívabb lenne az egész mű megítélése. És Nisaka Yuusuke nálam az egyik legszerethetőbb meleg karakterré avanzsált.
A 2021-es év legfurcsább animéje
Oniisama he...
Ha jól tudom, Zsolti barátom ajánlotta az animét. Egyszer mondtam neki, hogy néznék valami shoujo-ait, kérdeztem, hogy tud-e valami jót, és beajánlotta az Oniisama he...-t. El is kezdtem nézni, de valami hihetetlen volt... Fel kellett dolgoznom azt, amit látok. Szó nincs arról, hogy rossz lenne, igazából nagyon is jó, de annyira erős anime, annyira fajsúlyos az a miliő, amit áraszt magából, hogy arra a 25 percre, amíg megnézek egy részt belőle, valósággal belekerülök az animébe. És az igazat megvallva, nem feltétlen jó benne lenni, több okból sem. Egyrészt, hihetetlenül női az egész anime. Hitelesen jeleníti meg a lányok viselkedését egymással, nemcsak a barátságot, hanem a rivalizását, a női ármányt, és ahogy lányok szoktak egymással viselkedni. Csak ha van is bennem valami női, távolról sem ennyi, és ez a dózis számomra a túladagolás fényes példája. Másrészt annyira depressziós néhány karakter, hogy engem is lehúznak vele. Shinobu Mariko cirkusza a 9-10. rész környékén konkrétan az pszichés őrület határait súrolta, ahogy Asaka Rei drogozása sem akármi. Az ő beceneve egyébként Saint-Juist sama és konkrétan leszbikus iskolát csinál a gimnáziumból, ugyanis odavan érte az egész lányiskola. Mert annyira titokzatos, elérhetetlen... Na de miért? Mert bizony itt van a nyitja. Hát ilyen egy leszbikus szerelmes anime 1991-ből, de a rajzstílus még ahhoz képest is régi, ugyanis a manga 1974-es. Úgy tippelem, hogy a rajzot igyekeztek ahhoz igazítani. Az opening is egyébként rettenetesen fájdalmas, ugyanakkor gyönyörűszép. Rám inkább gyógyító hatással van.
A 2021-es év sportaniméje
Hajime no Ippo
Van még sportanime, ami üti a Haikyuu!!, Kaze ga Tsuyoku Fuiteiru és a Slam Dunk színvonalát, ez a Hajime no Ippo. Valamit tudtam róla, mert azért eléggé népszerű anime, így nem lehet elkerülni, de egészen idáig vártam azzal, hogy megnézzem. Hatalmas élmény volt! Úgy vagyok ezzel az animével, hogy amíg a kosarasoknak van a Slam Dunk, a röpiseknek a Haikyuu!!, addig itt a bokszolóknak a Hajime no Ippo! Kiválóan jeleníti meg a bokszot minden szempontból, és talán megszeretteti a sportágat még azokkal is, akiktől távol áll az ökölvívás. Én is azért vártam vele sokáig, mert annyira hiányzik belőlem az agresszió, hogy irglmatlanul kell haragudjak a másikra, ha fizikálisan akarok nekimenni, ezért nem éreztem azt, hogy dolgom lenne az animével. Ippo is egyébként iskolai bántalmazások elől "menekül" az ökölvívásba, és igazi harcossá képezik ki. Minden tekintetben nagyon hatásos anime, a fejlődés, a meccsek, a győzelem, és ami miatt főleg tetszett az anime, hogy volt meccs, amit hősünk elveszített. Ezt azért tartom nagyon fontosnak, mert megjeleníti az is, ahogy a sportnak ugyanúgy része a vereség, mint a győzelem, és az a jelenet tényleg különleges volt, mert Ippo nagyon jól dolgozta fel a vereséget. Tehát az anime azt is megmutatta, hogyan lehet feldolgozni a vereséget. Nagyon át lehet érezni az szereplők érzéseit. Az is meglepett, hogy egyébként Ippo nagyon kedves, ártatlan srác, de egy-egy meccs alkalmával annyira flowba került, hogy konkrétan meghasonult a sportág agresszív mivoltával, és nem egyszer a főbírónak kellett a saját testével leállítani Ippót. Úgyhogy az egész mű hihetetlenül hiteles és erős. A poénok benne meg eszméletlenek Takamura-san az egész animés univerzum legviccesebb karakterei közé sorolhat. Az egyedüli, ami személy szerint nem tetszett, azok az endingek. Egyik se jött be nekem. Az openingek viszont elsőosztályúak.
A 2021-es év csalódása
Shaman King (2021)
Na csak hogy idei anime is kerüljön terítékre, de kár, hogy negatív vonatkozásban. Meg ha már szóba került a Fruits Basket pozitív példa egy anime remasterelésére, akkor álljon itt egy negatív példa. Milyen az, amikor egy klasszikust csak úgy elrontunk és összecsapunk? Az eredeti, 2001-es Shaman King nagyon jó anime volt, igazi klasszikus openingekkel és endingekkel Hayashibara Megumi tolmácsolásában. Az új sorozat viszont minden szempontból rosszabb. Bizonyos részek, teljesen unalmasak, érdektelenek voltak, bizonyos harcok meg inkább tűntek a Naruto egy olcsó másolatának. Bizonyos seiyuu-któl (pl.: Romi Park) a hajamat téptem, de az az igazság, hogy Hayashibara Megumi se menti meg számomra Kyouyama Anna személyét. Nem szerettem őt soha, ahogy a seiyuu által énekelt openinget (Soul salvation) és endinget (#Boku no Yubisaki) se szeretem. Túlzottan erőltetett. Pedig még azt se lehet mondani, hogy Hayashibara Megumi kiöregedett volna az animéből. Pont az a varázsa az énekesnő-seiyuu-nak, hogy nagyon is megvan benne az energia, hogy énekeljen az animének akár egy Over Soul minőségű dalt, de a Soul salvation nagyon erőltetett lett. És milyen jó lett volna, ha egy igazi visszatérő-dalt énekel Hayashibara Megumi, de ez nem sikerült. Ezért kár volt újjáéleszteni a franchise-t.
A 2021-es év legizgalmasabb animéje
Yakusoku no Neverland
Félve vágtam neki az animének, nem véletlen, hogy év elején néztem. Van ugyanis egy olyan rendszer nálam, hogy a sötét hangulatú, negatív animéket elsősorban január-februárban nézem, mert nem szeretem a telet, hamar is sötétedik, ezért akkorra időzítem a legtöbb sötét hangulatú animét. Ahogy a Yakusoku no Neverlandet is akkor néztem meg. Tényleg volt benne egypár félelmetes jelenet, de annyira átélhető volt, annyira izgultam a gyerekekért, hogy ki tudjanak szabadulni. A szereplők is szerethetők voltak, de történet felépítése is elsőosztályú. Ahogy folyamatosan adagolták a meglepőbbnél meglepőbb információkat és hogy milyen lehetőségek vannak a gyerekeknek arra, hogy megmeneküljenek. Tényleg nagyon izgultam. Csak az első évadot néztem végig, állítólag a második borzalmas lett. Megnézem azt most januárban, de az előjelzések szerint nagyon le kell adni az elvárásaimból. Igazából már csak azért is megnézem, hogy ha tényleg rossz, lássam, hogyan lehet egy ilyen remekművet elrontani.
A 2021-es év legnagyobb visszatérője
Free!
Épp csak elvétve foglalkoztam az animével, amikor aktuális volt. Néztem, akkoriban, de komolyan nem foglalkoztam vele. Aztán idén elkezdtem újra nézni az első évadot, és nagyon tetszett. Egyrészt elfelejtettem jeleneteket és jó volt újra látni. Teljesebbé vált a történet, és a fiúk is szerethetőbbé váltak számomra. Örülök, hogy visszatért az életembe az anime és komolyabban is az életem része lesz a Free!
2021-es év legjobb animéje
Natsume Yuujinchou
Relatíve régi anime, hallottam is róla sokat, mert sokan szeretik, de nekem erre az évre maradt. Nem az első pillanatoktól kezdve éreztem, hogy ez lesz életem egyik legkedvesebb animéje, mert teljesen mást kaptam eleinte, mint amit vártam. Ugyanis egy olyan skálán láttam az animét, ami érzelmi hitelesség terén "listázta" az animéket. Jó listának tartottam mert a Shigatsu wa Kimi no Usóval volt átellenben (nagyon helyesen!), de mivel romantikus animékkel volt egy csokorban, ezért azt gondoltam, hogy ez is az, és azt fogom látni, hogy milyen érzelmileg teljesen hiteles szerelem és párkapcsolat. Ehhez képest jön az, hogy erdő, a srác szinte totál egyedül, látja a szellemeket, mi több színesítik az életét és az egész rettenetesen lassúnak tűnt. Vakartam is a fejemet, hogy fogom én így mind hat évadot megnézni? Aztán lassan flowba kerültem az animével, és megéreztem, hogy mitől is annyira hiteles érzelmileg. Nagyon megszerettem Natsumét, minden szempontból tudtam azonosulni vele érzelmileg. Olyannyira, hogy a 4. évad utolsó részét pont a metrón néztem meg. Ott volt az, amikor elment a halott szüleinek lakásához, ahol kisgyerekkorában volt, hogy szembenézzen a múltjával és ott elsírta magát. Annyira átéreztem azt a jelenetet, hogy a metrón elsírtam magam. Csodálatos volt. Egyértelműen a 4. évad lett a legjobb. Ott van olyan poénos jelenet, hogy akkor a nevetéstől sírtam, aztán meg a szembesülés a múlttal. Úgyhogy a Natsume Yuujinchou összességében lett az egyik legkedvesebb animés élményem, nemcsak idénre.
Nos, ennyit az animékről, lássuk az idei zenei felhozatalt. Sokan most már a Spotify-os profiljuk éves összegzését osztják meg, az nálam több okból sem működik. Egyrészt nem minden zenét hallgatok ott, mert nem minden elérhető ott, amit szívesen hallgatok, ezért én a mai napig aktívan használom a Windows Media Player-t és a Foobar2000-et. Másrészt a Spotify már december elején kiadja az éves listát, amit teljességgel értelmetlennek tartok. Nem tudom, ki hogy vele, de szerintem még a decemberi hónap is 2021-hez tartozik, ahogy az abban a hónapban hallgatott dalok is. Úgyhogy én továbbra is maradok a Last.fm-nél. Az ad teljes képet az idén hallgatott dalokból. Lássuk is akkor.
Idén 18.063 alkalommal hallgattam dalt, így a 2021-es év a 2009-es regisztáció óta a 4. "legforgalmasabb" év volt. Érdekes számomra egyébként januárban hallgattam a legtöbb zenét, akkor 2.255 alkalommal hallgattam valami dalt. Mondjuk, rémlik is, hogy volt olyan gondolatom akkor, hogy talán megdöntöm a 2010-es rekordot, amikor 20.512 alkalommal hallgattam zenét. De a lendület időközben megtört és megállt a számláló 18.063-nál. Íme a részletek, először a 10 legtöbbet hallgatott előadó kerül listázásra.
Top 10 előadók 2021
- JAM Project (4.200)
- Hayashi Yuuki (2.135)
- Tachibana Asami (1.729)
- Hayashibara Megumi (1.302)
- Froukje (908)
- Okui Masami (845)
- Zorán (353)
- Suara (322)
- Eefje de Visser (316)
- LGT (283)
Ezt az évet egyértelműen a JAM Project uralta nálam. Rengeteget hallgattam a dalaikat, de az, hogy nem is untam meg! Konkrétan látom magam előtt, hogy az elkövetkezőkben is hasonló lendület várható náluk. Hayashi Yuuki-nál és Tachibana Asami-nál nagyon jót tett a Haikyuu!! OST megjelenése, valamint hogy feledeztem magamnak a Boku no Hero Academia zenéjét is, ahol szintén vannak remekművek. Valamint az is érdekes volt számomra, hogy a Dive!!-nak is Hayashi Yuuki írta a zenéjét. És milyen színvonalasat ahhoz képest, hogy az nem jelent meg külön CD-n, csak Blu-ray mellékletként. Vannak ott is jó dalok.
Egyértelműen megjelent a holland zene is a listámban. Froukje-t egy holland srácnak köszönhetem, ő igazi felfedezés volt számomra (az énekesnő). Ahogy Eefje de Visser is, de nála azért maradt el a lendület, mert a dalainak túlnyomó többsége túlzottan depressziós és azért annyira rosszul nem voltam, hogy az ő dalait kelljen hallgatnom.
Hayashibara Megumit és Okui Masamit pedig az új albumuk lendítette fel nálam, ahogy Suarát is az idén megjelent két kislemeze. Ha magyar zene, akkor Zorán és LGT a legjobbak nálam. 30 éve nem tudom megunni a dalaikat, kétségtelenül életművet hagytak maguk után.
És most következzenek az albumok.
Top 10 albumok 2021
- Hayashi Yuuki & Tachibana Asami: TV animation Haikyuu!! TO THE TOP Original Soundtrack (1.051)
- Froukje: Licht en Donker (586)
- Hayashi Yuuki & Tachibana Asami: TV animation Haikyuu!! Second Season Original Soundtrack VOL.1 (555)
- Hayashi Yuuki & Tachibana Asami: TV animation Haikyuu!! Second Season Original Soundtrack VOL.2 (479)
- JAM Project: TOKYO DIVE (458)
- Hayashi Yuuki & Tachibana Asami: TV animation Haikyuu!! Original Soundtrack Vol.2 (418)
- Hayashi Yuuki & Tachibana Asami: TV animation Haikyuu!! Original Soundtrack Vol.1 (373)
- JAM Project: THUMB RISE AGAIN (318)
- Okui Masami: 11-elevens- (316)
- Hayashibara Megumi: VINTAGE DENIM (315)
Úgy tűnik, hogy a Haikyuu!! OST albumok ezentúl mindig jelen lesznek a listán. Tényleg nem tudom megunni őket, de így hirtelen kigondoltam, hogy ha jövőre utat tör magának a Boku no Hero Academia OST is, akkor külön 10-es OST lista lesz. Meglátjuk, hogy lesz.
De most a kislemezeket lássuk.
Top 10 kislemezek 2021
- JAM Project: DRAGONFLAME (292)
- JAM Project: Versus Road ~Higenjitsuteki Survival~ (227)
- Froukje: Ik Wil Dansen (158)
- ALI PROJECT: Hi no Tsuki (153)
- Froukje: Niets Tussen (128)
- JAM Project: Drei Kreuz ~Hagane no Survivor~ (108)
- JAM Project: Bloodlines ~Unmei no Kettou~ (105)
- JAM Project: Hagane no Warriors (105)
- Hayashibara Megumi: Soul salvation (104)
- Suara: Ruten no Inori (102)
Addig bűvészkedtem a számokkal, amíg a Suara: Senjin Genmu kislemeze 101 hallgatásával kiesett a listáról. De itt látszik nagyon, micsoda JAM Project uralom volt nálam. Az első két helyezett kislemez nagyon jelentős volt számomra idén.
És végül a 100-as listan az idén legtöbbet hallgatott dalokból.
Top 100 dalok 2021
- Froukje: 17 (482)
- JAM Project: Houkou Hate no Arano wa (289)
- JAM Project: Versus Road ~Higenjitsuteki Survival~ (255)
- Tachibana Asami: Junbi (246)
- Hayashi Yuuki: Explanation (189)
- Froukje: Ik Wil Dansen (167)
- Froukje: Niets Tussen (128)
- JAM Project: Ryujou (122)
- JAM Project: Magical Mystery Spice ~Magic Spice no Theme~ (118)
- Tachibana Asami: Wana (116)
- JAM Project: Hagane no Warriors (115)
- Hiroyuki Sawano: DADDY! DADDY! DO! (106)
- Dimension: Move Faster (104)
- JAM Project: Fight on! (102)
- ALI PROJECT: Nosferatu (101)
- JAM Project: Alexandria (93)
- Eefje de Visser: Trein (88)
- Tachibana Asami: Douyou (83)
- Tachibana Asami: Tsuki no De (81)
- JAM Project: Kami no Kiba ~The Fang of Apocalype~ (78)
- JAM Project: Rage against the intrigue
- Okui Masami: Private Heroine -OTAKATSU DAYS-
- Charly Lownoise & Mental Theo: Koning Voetball dit EK
- Dua Lipa: Love Again
- Okui Masami: Tenshi to Akuma
- JAM Project: Lost my heart ~Kaze no Kioku~
- JAM Project: ENTER THE HEROES
- Hooverphonic: The Wrong Place
- JAM Project: Tread on the Tiger's Tail
- Michael Patrick Kelly: Beautiful Madness
- SUPER BEAVER: Toppakou
- Tachibana Asami: Nebari
- Hayashi Yuuki: Kodoku
- Tachibana Asami: Konjounashi no Tatakai
- Aerosmith: Falling in Love (Is Hard on the Knees)
- JAM Project: BAD CITY ~We'll be alright!~
- JAM Project: VICTORY
- Suara: Ruten no Inori
- Froukje: Onbezonnen
- Suara: Ruten no Inori (Instrumental)
- Tachibana Asami: Aseri
- JAM Project: GONG
- Lyn: Beneath the Mask
- Naoko Mitome, Chika Sekigawa: Gap of Crag
- JAM Project: SKILL
- Regard: Secrets
- Tachibana Asami: Fukurou
- Tachibana Asami: Iya na Otoko
- Thalia: Echa Pa'lante
- JAM Project: Garo ~SAVIOR IN THE DARK~
- JAM Project: TOKYO DIVE
- ALI PROJECT: Nosferatu (off vocal)
- Eefje de Visser: Lange Vinnen
- JAM Project: Hagane no Messiah
- JAM Project: HERO
- SPYAIR: One Day
- Tachibana Asami: Umaku Ikanai
- JAM Project: I KILL -Ikiru-
- JAM Project: Rocks
- Suara: Tenmei no Marionette
- Thalia: Arrasando
- JAM Project: to the next era
- Hayashi Yuuki: Ball Hiroi LV.1
- ALI PROJECT: Yasei Souseiji
- Hayashibara Megumi: Kimi wa Mahou wo Shinjiru kai?
- Hatano Wataru: Heart Signal
- Hayashi Yuuki: Juuintachi
- Hayashi Yuuki: Chousokkou
- Cher: The Music's No Good Without You
- Eefje de Visser: Lise
- JAM Project: Shining Storm ~Rekka no Gotoku~
- Hayashi Yuuki: Court-jou no Ousama
- Hayashi Yuuki: Sono Shunkan he
- Ils: Feed the Addiction
- JAM Project: Shouri no Mirai -Toki-
- Alison Wonderland: I Want U
- BURNOUT SYNDROMES: PHOENIX
- Okui Masami: Blood Blade -Hikari to Yami no Kanata ni-
- JAM Project: STORM (Off Vocal Version)
- MARIO KART BAND: Dry Dry Desert
- Hayashi Yuuki: Kake
- Hayashibara Megumi: Soul salvation (Off Vocal Ver.)
- Tachibana Asami: Tsuki no Wa
- JAM Project: Rescue Fire
- Mimori Suzuko: Chance!
- Tachibana Asami: "Murabito B"
- JAM Project: Bloodlines ~Unmei no Kettou~
- JAM Project: NEW BLUE
- JAM Project: NEW BLUE (Off Vocal)
- JAM Project: Senyuu yo
- Okui Masami: Beautiful Life
- JAM Project: Crest of "Z's"
- JAM Project: TRANSFORMERS EVO.
- Avenged Sevenfold: Blinded in Chains
- Bullet for My Valentine: Hand of Blood
- JAM Project: Bloodlines ~Unmei no Kettou~ (Instrumental)
- JAM Project: Break Out
- Hayashibara Megumi: Soul salvation
- Tachibana Asami: Tantan
- Celldweller: One Good Reason
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése