Nemrég írtam Eefje de Visser-ről, és nemrég eldöntöttem, hogy írok azokról a holland énekesekről, együttesekről, akiket nagyon jónak tartok, akik érdemesek arra, hogy szélesebb körben váljanak ismertté. 2-3 hete, amikor komolyabban ismerkedtem Eefje de Visser zenei munkásságával, annyira katartikus élmény volt, hogy konkrétan megfordult a fejemben, hogy a Néderlandisztika szakon is a szakdolgozatomat azokról a holland előadókról írnám, akik öregbítik a holland zene (más néven Néderpop) színvonalát. Zeneileg mindenképp sajátságosak, tükröződik az előadók egyénisége és a szövegük is irodalmi igényességgel vannak megírva. Elemezném a zenéjüket, írnék arról, hogy vajon mi inspirálhatja őket, mi a céljuk a zenéjükkel és hogyan fogadja őket a holland zenehallgató közösség. És akkor mindenképp említést tennék Froukje-ról.
Bár Froukje-t annyira nem kell itt bemutatni, mert írtam már róla többször is, de egy ismerető jellegű postot mindenképp megérdemel, hogy egy kicsit bemutassam, hogy ki ő, és hogy miért is érdemes arra, hogy szélesebb réteg számára is ismert legyen a munkássága. Froukje Veenstra néven született 2001. szeptember 4-én. Tehát nagyon fiatal énekesnőről van szó, aki első dalát, a "Groter dan Ik"-et 2020 elején adta ki. És mondhatjuk, hogy eléggé belecsapott a közepébe, ugyanis a "Happy New Year" jókívánság után egyből "de wereld is in fik" szöveggel folytatja, vagyis "A világ lángokban áll". A dal egy felhívás a klímakatasztrófára és a környezetvédelemre. A tűzről mondja azt, hogy "Groter dan Ik", vagyis nagyobb, mint én. Hosszas rappelésben elemzi a Föld "égető" problémáit (hogy stilszerű legyek), itt-ott erősebben kifejezve magát. Froukje eddig kiadott dalait erős szövegközpontúság jellemzi. Alapvetően rövid dalokat ír, 2-3 percesek, de olyan hosszú a szövegük, mintha egy 6-7 perces dalokhoz írták volna azokat. Ebből kifolyólag a zene annyira nem jelentős a dalaiban. A szövegei alapvetően kevésbé elvontak és költőiek, mint Eefje de Visser-é, de azért neki is vannak olyan sorai, hogy fordító legyen a talpán, aki át tudja hozni azokat más nyelvre. De alapvetően ez jellemző a holland nyelvre: Idiomatikus nyelv, sok olyan kifejezésük van, amit akkor is nehéz lefordítani, ha minden szót ismerünk belőle, mert a szövegkörnyezethez hűen átvitt értelemben kell értelmezni. Tehát a holland nyelv tanulása rugalmas gondolkodást igényel, hogy el tudjunk vonatkoztatni a szavak valódi jelentésétől. És hát mivel a dalszövegekben nagyon szeretnek idiomatikusan fogalmazni (főleg az irodalmi igényességgel írt dalszövegekben), ezért küzdelmes dolog a dalszövegfordítás és Froukje is tesz arról, hogy a szövegeivel való fordítási munkálatok emlékezetesek legyenek.
Előélete van neki bőséggel, hiszen apjával és nővérével kezdett el énekelni és zenélni. Dobolni kezdett el tanulni, de a fő hangszere a gitár lett. Jelenleg a rotterdami konzervatóriumban tanulja a zeneszerzés rejtelmeit. A tanulmányait jelentősen megnehezítette a 2020-as koronavírus járvány, hiszen nem tudta a képességeit a nyilvánosság előtt kibontakoztatni, így elkezdett olyan dalokat írni, melyeket már a nyilvánosságnak szentelt. Ennek első eredménye a "Groter dan Ik", melyet megjelenése óta már több mint 3,5 millió alkalommal hallgatták meg. Dalait alapvetően laptop segítségével írja, gitárral a kezében és billentyűs hangszereken is játszik. Leginkább a már fentebb említett Eefje de Visser, valamint Typhoon és Stromae inspirálják. Másodikként az "Onbezonnen" című dal született meg, melyet negyedmagával írt rapperekkel, énekesekkel. Egyébként az "Onbezonnen" is olyan szó, amit nem lehet magyarra áthozni. Egy darabig azt hittem, hogy a Nap szóhoz (zon) kapcsolódik, és mivel a "bezonnen" szónak eléggé "ige-feelingje" van, ezért azt gondoltam, hogy az "onbezonnen" valami olyan dolog, amit nem ért nap. Rövidebben és magyarosan kifejezve "nem napérlelte". Viszont az Encyclo.nl szerint olyan kimondott szavakra mondják, hogy "onbezonnen", amit nem gondoltak át. Nincs végiggondolva, hogy azt ott helyes volt-e kimondani. A szövegével még nem foglalkoztam komolyan, de nagyon szívesen, mert nagyon szeretem a dal dinamikáját. Ha a cím fényében értelmezném (és abból, amit értek a szövegben), akkor enyhe gúnyt érzékelek a dalban, hogy amit kimondtál, azt már kimondtad, nincs menekvés. Mintha a sors metaforája lenne... Júúj, de ezt majd inkább akkor, ha majd kielemeztem a dalszöveget. Egyébként is sokkal izgalmasabb, a harmadikként megírt dala, az "Ik Wil Dansen", mely az énekesnő legnépszerűbb dala, több mint 6,5 millió alkalommal hallgatták meg. És tényleg nagyon jó lett, ugyanis szintén dinamikus és pozitív dalról van szó. Természetesen átvitt értelemben kell értelmezni, hogy táncolni akar, valójában az érzelmek megéléséről szól a dal. Ezt követte a Licht en Donker, mely megelőlegezte a 6 dalból álló EP-jét is, melyre érdekes módon nem került fel a Groter dan Ik. Viszont az Ik Wil Dansen mellett helyet kapott a másik nagy kedvencem az énekesnőtől, a 17, mely egy lírai ballada az egyoldalú szerelemről. Külön érdekesség, hogy a "Heb ik dat Gezegd?" című dala meme lett, ugyanis valaki megcsinálta, hogy a holland miniszterelnök: Mark Rutte dala lenne Spotify-on és ez elterjedt Twitteren. És akkor a teljesség kedvéért álljon itt a Goud című dal is, mely az igazat megvallva, a legkevésbé maradt meg bennem. Ezután hosszú szünet következett, majd idén augusztusban kiadta legújabb dalát a "Niets Tussen"-t, ami egy coming out dal, ugyanis a videoklipjében a barátnőjével csókolózik. Maga a dal is szerelemtől túlfűtött. Dinamikus, így mindenki átérezheti, aki nagyon szerelmes. És annak ellenére, hogy ez a dal is erősen szövegközpontú, itt már nagyobb szerepet kap a zene.
Zenei munkásságát pedig már díjazták is, ugyanis 2021-ben Froukje nyerte az NPO 3FM holland rádióadó éves tehetségdíját. Emellett májusban látható volt a holland vasúti társaság, a Nederlandse Spoorwegen reklámjában, melynek zenéjét "Morgen is het weer vandaag" címmel ő írta.
Ahogy fentebb már utaltam rá, Froukje nyíltan biszexuális. Ezt nemcsak a "Niets Tussen" című dalában vallja meg, hanem beszélt erről a "Pride Talk" YouTube csatornán is, ahol bevallotta, hogy a fiúkat és lányokat egyaránt szereti.
Összegezve Froukje eddigi énekesnői pályafutását, ugyan még nem tart ott, ahol Eefje de Visser, mert zeneileg még kiforratlannak érződik, de az határozottan kijelenthető, hogy a jövő egyik nagy reménysége, aki új színt hozhat a holland könnyűzenei életbe. Meg talán nem is helyes Eefje de Visser-rel összehasonlítani, hiszen az eddigi dalaiból kiindulva saját egyénisége, stílusa van, vélhetően a saját útját fogja kitaposni. Az biztos, hogy az eddigi dalai nagyon ígéretesek és ha sikerül megtalálni a saját stílusát, folyamatosan fejleszti a zeneírói képességét, akkor nagy karriert futhat be.
Linkek
Facebook | Twitter | Last.fm | Spotify | YouTube