2018. november 21., szerda

2018. őszi PlayIT!

Ismét kint voltam a PlayIT!-en, ismét promóterként voltam jelent a Nintendo standnál. Ahogy a siófoki PlayIT!-nél sejtettem, Pesten sokkal jobb lesz. Bár egyáltalán nem indult simán a hétvége. Etikátlan lenne leírni a részleteket, nagyon vázlatosan csak annyi, hogy péntek délután kaptam egy üzenetet, amire bedurrant az agyam. De szerencsére kiderült, hogy teljesen felesleges volt idegeskedni rajta, minden a legnagyobb rendben ment, és fantasztikus volt ez a hétvége.

SZOMBAT

Eléggé korán keltem, viszont lassan készültem el, így minden extra idő odaveszett, főleg, hogy a 151-es busz csak 14 perc múlva indult. Azt mindig kiveszem a számításból, hogy hétvégén reggel eléggé sokáig járnak 20 percenként a buszok, és mivel a Hungexpo eléggé nehezen megközelíthető tömegközlekedéssel, ezért kicsit később értem oda, mint ahogy kellett volna. De nem volt semmi gond, a Nintendónál minden rendben volt. Szombaton a Super Mario Party-ra voltam beosztva. Kicsit örültem is neki, mert számítottam arra, hogy nem lesz annyi dolgom, de persze jöttek más problémák, amik megoldásra vártak.

9 órakor kezdtek el bejönni az első emberek, akiknek Collector's Edition vagy Deluxe meg a jó ég tudja, milyen jegye van. Állítólag olyan jegy is van, amivel 9 óra előtt be lehet lépni. Ennek az lenne a lényege, hogy még akkor ki lehessen próbálni játékokat, amikor még senki nincs ott, és milyen izgalmas úgy ott lenni, hogy szinte látja az előkészületeket. Ez is újabb módszere az emberek lehúzásának, a megoldás egyszerű: Maradni kell 18 óra után is. Az eredmény szinte ugyanaz, ráadásul nem feláras. Relatíve későn jöttek a Super Mario Party-hoz, de aztán mindig volt sor. Itt a controller magyarázásával voltak problémák. Sokan voltak, akik mind a két oldali Joy-Con-t vették a kezükbe, pedig elég az egyik. Nem értették, hogy miért veszem ki a kezükből az egyiket, és akkor most hogy van az irányítás. Mondjuk ez még a jobbik eset, mert ez sugallja, hogy ismeri a Nintendo Switchet, tehát tudja, hogy két Joy-Con van hozzá eredetileg. A másik, ami komolyabb problémát okozott a Joy-Con tartásának magyarázása. Sokáig azt mondtam, hogy "fektetni" kell a Joy-Con-t. Erre sokan azt csinálták, hogy az állítva tartott Joy-Con-t függőleges állásban lefektették. Nem tudtam, hogy magyarázzam el. A legjobban az egyik lány bosszantott fel, aki a szögmérő 360°-ában tartotta a Joy-Con-t, és ilyenkor van az, hogy na hogy kezeljem azt a helyzetet, hogy belül nagyon elvesztettem a türelmemet, de mégsem mutathattam ki. Én ehhez még csak még nem is azért tartom magam, mert egy promótertől milyen viselkedés ez, hanem azt nem akartam, hogy az a lány (vagy bárki, akivel szemben durva viselkedést tanúsítanék), ne azzal párosítsa gondolatban a Nintendo Switchet, hogy egy bunkó promóter mutatta meg neki, és ezért nem veszi meg soha, ha amúgy tetszene neki. Úgyhogy nagyon visszafogtam magam, de attól félek, hogy még így is erőszakosan vettem ki a kezéből a Joy-Con-t, hogy mutassam neki, hogy így tartsa. Hamar le is nyugtattam magam, aztán azon gondolkodtam, hogyan magyarázzam el az érdeklődőknek, hogy tartsák a Joy-Con-t. Aztán egy pillanatban láttam, hogy a játék úgy mondja, hogy "keep the Joy-Con horizontally". Ekkor esett le, hogy a vízszintes lesz a megfelelő szó. És jelentem, ezt már értette mindenki, úgyhogy öröm volt. Az, hogy mindegyik mini-játékban hogy kell tartani a Joy-Con-t, azt azzal "intéztem el", hogy mutattam a TV képernyőjén, hogy a jobb-felső sarokban mindig mutatja, hogy kell tartani, és az irányítást. Ezt is megértették.

Kisebb nehézség volt az intro átugrása is. Rá van téve a Joy-Con Strap, azon meg nem emlékszem, hogy rá lenne írva, hogy melyek az SL + SR gombok, így eleinte azt mondtam, hogy a két felső gombot nyomják meg. Ezt is mutatni kellett, de ezt úgy oldottam meg, hogy szépen elkértem az első játékos Joy-Con-ját, mondván, hogy be kell állítani a játékosok számát. Ami különben igaz, mert az intro video csak akkor indul el, ha előre kiválasztottuk a játékosok számát. Persze soha nem annyian jöttek, mint amennyire előre ki volt választva, ezért ezen mindig módosítani kellett. De ez már nem zavart. Intro videót meg azért állítottam be, hogy legyen ami odavonzza az érdeklődőket. Az külön érdekes volt számomra, hogy a River Survival játékmód külön népszerűségnek örvendett. Ez egy vadvízi evezős játék, ahol időlimitre kellett elevezni a pálya végéig. Imádták ezt az emberek. Mondtam is a mellettem lévő promóter srácnak (nevekre nem kérdeztem rá), hogy ha csak ebből a játékmódból külön játékot kiadnának, nagyon népszerű lenne. Imádták az emberek, imádták, hogy evezni kellett a Joy-Con-nal, egyáltalán a hangulatát. Az abban lévő mini-játékokkal is (külön mini-játékok voltak, melyek csak ebben a játékmódban játszhatók) szerettek játszani.

A másik, ami szintén nehézséget okozott, hogy ugye a Super Mario Party-nál nagyon le lehet ragadni. Főleg, hogy voltak, akik rendes Mario Party-t mentek, és lenyomtak bizony egy 10 körös társasjátékot. Amikor ilyen van, főleg szombaton meggyűlik a sor a játékosok mögött. Én meg nem szeretek rászólni emberekre, hogy ugyan állnak mögöttetek, legyetek szívesek abbahagyni a játékot. Inkább szóltam a szintén Mario Party-nál lévő srácnak, hogy intézze el ő. Meg is tette, ő kevésbé szívbajos hozzám képest.

Közvetlen előttem volt még 8 Nintendo Switch handheld módban kiállítva, melyeken Diablo volt játszható. Erről mindeddig csak annyi tudomásom volt, hogy trendi játék PC-n, meg gyilkolászni kell az ellenségeket halomszámra. Itt volt lehetőségem kipróbálni. Sokáig csak annyit csináltam, hogy mentem néhány lépést, és ezzel máris elkönyveltem magamban, hogy úristen, Diablóztam. :O Egyébként gyönyörű és részletgazdag a grafikája, de az nem éppen motiváló, hogy amikor nekem jönnek vagy 23-an, és az akciógombok ész nélküli nyomkodásával meg tudom őket ölni anélkül, hogy komoly problémám lenne. Eleinte ellennék vele, meg csodálnám, hogy mennyire gyönyörű a játék, de hamar megunnám. Úgyhogy komolyabban is kipróbáltam, amikor volt rá lehetőség. És volt kiállítva Super Smash Bros. Ultimate demo is. Megjelenés előtt ki lehetett próbálni a játékot, persze, hogy nagyon kíváncsi voltam rá. És bizony nem csalódtam. Ez a játék tényleg ultimátumot ad.

A másik érdekesség, az egyik általam gyűlölt "játék"sorozathoz tartozik a Just Dance-hez. Itt hallottam egy dalt, ami rettenetesen tetszett. A nap végén valami trombitaszólót hallottam, de hihetetlenül fülbemászó és dallamos volt. Néztem a TV-n az animációt, gondoltam, kivárom, hogy mi ez, és a végén, a dalválasztásnál lejegyzem. De túl gyorsan vitték el, úgyhogy az ottani promóter segítségét kértem, aki megmutatta a dalt a telefonján. Már a Just Dance-nél hallgatva figyeltem, hogy ez egy rendkívül érdekes dal, mert a trombitaszóló hihetetlenül jó, de a dalban felhangzó igénytelen rap az nagyon nem hiányzik oda. Egy instrumentális számot kellett volna csinálni. Megmutatom, mert tényleg érdekes dal:

Nem egy ismert szerzemény, jónéhányan alákommentelték, hogy a Just Dance által ismerték meg a dalt. És tényleg nagyon jó dal lenne, ha csak instrumentális lenne, de a rap sajnos ront az összképen.
Van másik véglet is Just Dance 2019 dallista terén, amit rettenetes volt hallgatni. Ennyit hallottam csak, hogy "mimimimimimi"... Mi az isten ez? O_O Csak hogy mennyire japános vagyok, jelzi az is, hogy egyből a fülre asszociáltam. Japánul a "mimi" (耳) jelentése a fül, és folyamatosan azon agyaltam, hogy mit jön valaki a fülével és a hallásával? Aztán ránéztem a szövegre, és azt látom, hogy "me, me, me, me..." meg valami goddess me, mondom ennél szennyesebb, undorítóbb, egoistább "dal" nem kell a Földön! Nem elég, hogy az Oravecz Nóra félék házalnak azzal, hogy légy önmagad és valósítsd meg az álmaidat, de hogy az egoizmusról még dal is készüljön, ez már a kultúra mélypontjának egy új szintje. Ennél nagyobb bizonyíték nem kell arra, hogy itt komoly bajok vannak.

Barátok, ismerősök voltak (én szidom az egoizmust, amikor a barátaimat utolsóként említem meg... :( ), eljött OctoZaky, Nari, találkoztam Krisse-vel is, aki karaokézni szokott. Legalább ilyen kellemes meglepetés volt Megumi jelenléte, akivel sajnos nem találkoztam MondoConon, de örömmel hallottam, hogy ismét rendszeresen fog járni karaokéra.

19 órakor lett vége a rendezvénynek, előtte lassan, de biztosan kezdtek fogyni az emberek. Viszont amint 19 órát ütött az óra, ki kellett kapcsolni a gépeket, és el kellett küldeni mindenkit. Mi még egyeztettünk, minden rendben van, nagyjából 19.30 körül indultunk haza. Most eléggé ki voltam fáradva, a lábaim is fájtak, és mivel már hideg is volt, ezért nagyon leülni sem lehetett. A 151-es busz meg csak 14 perc múlva indult. De alig vártam, hogy felszálljak rá. Amint hazaértem, nem kellett álomba ringatni.

VASÁRNAP

Egy kicsit később kellett menni, ezért tovább alhattam, de inkább beállítottam az ébresztőórát, hogy biztosan felkeljek. Összekészülődtem, elindultam, ma nem volt gond a 151-es busszal, keveset kellett rá várni. Kőbánya alsónál sokat kell sétálni (autó nélkül nehezen megközelíthető a Hungexpo), de időben odaértem. Egyből a Nintendóhoz mentem. Ami meglepetésként ért, hogy úgy volt, hogy ma a Kirby: Star Allies-hez leszek beosztva, de ma is a Super Mario Party-nál voltam. Ami ennél is jobban meglepett, hogy vasárnap egy olyan srác volt mellettem a másik Mario Party gépnél, aki egyáltalán nincs képben a Nintendo világával. Van egy Game Boy Advance SP-je. De az volt az érdekes, hogy mivel láttam rajta a szándékot, nem is fordult meg bennem a kérdés, hogy mégis mit keres itt. Kérdésemre elmondta, hogy magától vállalta el, mert érdekelte a Nintendo. Amúgy tőzsgyökeres PC-s. Minő fordulat, és mivel tényleg látszott rajta az érdeklődés, elmagyaráztam neki a játék lényegét, illetve hogysmint van a Nintendo Switch. Meglepte, hogy mit ki nem találnak a Nintendónál. A nap folyamán is végig látszott, hogy készséges az emberekhez, és mivel egyszerű játék a Super Mario Party, ezért nem esett nehezére egyrészt megtanulni az alapokat, másrészt magyarázni az embereknek. Úgyhogy szombaton és vasárnap is jó promótereket kaptam magam mellé.

Az, hogy kevesebben voltak vasárnap, abban semmi újdonság nincs, így van ez a PlayIT!-nél is. Nem volt sor, egy kicsit én is lazábban vettem a munkát. A Super Mario Party-nál konkrétan egészen oldott hangulat alakult ki. Játékosok, ha kitanulták az alapokat, leültek a földre, és úgy játszottak parti játékot, mintha otthon lennének. Csak nyugodtan. Az az igazság, hogy örültem neki, mert ez az én dolgomat is megkönnyítette, mert így én is leültem a földre, amikor láttam, hogy az érdeklődők is. Ez egyébként is jó kommunikációs stratégia, mert ha abban a magasságban vagy pózban beszélgetek emberekkel, amilyenben vannak, az egyenrangúságot fejez ki. És nekem, akinek már fájt a lába, annak valósággal megváltás egyenrangúnak lenni. Teljesen jó hangulatban teltek a játékok, beszéltük is, hogy akár tábortüzet is rakhatnának. De ez csak délután volt jellemző, délelőtt még jobban voltak emberek.

Csak Krisse volt vasárnap az ismerősök közül, de vele elég sokat elbeszélgettem, főleg délután, amikor már nem sok dolgom volt. De közben mindig figyeltem a Switcheket, Joy-Con-okat rendeltetésszerűen használják-e, nem visszük magunkkal, szépen visszatesszük a helyére, ha végeztünk. Mindezek mellett a Diablós Switch-ekre is figyeltem. Erre azért volt szükség, mert egy olyan srác volt a 8 Diablós Nintendo Switch-hez beosztva, aki úgymond fókuszáltan végezte a dolgát. Ezalatt azt értem, hogy szeret beszélni, de egy emberrel folytat mélyinterjút a Nintendóval kapcsolatosan. Ami egyrészt nagyon jó, csak a helyzet az, hogy további 7 Switch volt még rábízva, és az azzal jatszóknak is lehetnek kérdéseik. Egyszer kértem meg, hogy a többiekkel is foglalkozzon, mert így részben az ő munkáját is végzem. Ennek konkrét eredménye nem lett, de mivel gyűlölök rászólni emberekre meg parancsolgatni, ezért inkább beszálltam én is. Nemcsak informáltam az embereket, hanem nagyon sokan kiléptek a játékból, és mire a Diablo újra betölt... Ha nem lehet érdemben cselekedni ez ellen, akkor megkértem bagszit, hogy hadd használjak kalapácsot, hogy fejére csaphassak azoknak, akik kilépnek a játékból. Jó, ez kellemetlen vicc, de a sokadik Diablo betöltés fárasztó tud lenni.

Krisse-vel meg sok mindenről beszélgettünk, a nap végére leült játszani a The Legend of Zelda: Breath of the Wild-dal, én meg melléültem, amikor már végképp nem volt senki. Közben is beszélgettünk, elemezgettük a játékot, mesélte a vele kapcsolatos élményeit. Mellette egy Donkey Kong Country: Tropical Freeze volt, én azzal játszottam egy kicsit. Jó társaságom volt a személyében. Este együtt mentünk Kőbánya alsóra, ő a 162-esre szállt fel, én meg a 151-esre. Szent meggyőződésem volt, hogy megvárhatom vele a 162-es buszt, amíg elindult, mert a 151-es 10 perccel később fog indulni. De nem, pont akkor indult el az én buszom, amikor Krisse-é is, ami azért volt rossz, mert 20 órakor már csak 20 percenként jár. De ezt nem várom meg, elmentem a vasútállomáshoz, és vonattal mentem Kőbánya-Kispestre. Ebben szerencsém volt, ugyanis 5 percet késett a monori vonat, így azt pont el tudtam érni. Így végül relatíve hamar hazaértem.

Én nagyon jól éreztem magam. Mivel 30 ember kellett, sok volt az új (többek között az a srác is, akit vasárnap osztottak be mellém), de velük kapcsolatosan is azt hallottam, hogy ők is élvezték, szívesen jönnének máskor is. Csak nyugodtan. És tényleg nagyon jó volt a pesti, örültem, hogy beigazolódott az, amit a siófoki PlayIT!-nél írtam, itt már jól ment minden, és igyekeztem a munkámat a lehető legjobban végezni. A visszajelzések alapján ez sikerült is, úgyhogy találkozunk még.

2018. november 20., kedd

Top 40 JAM Project #16

Majin Kenzan!!

A JAM Project-nek főleg a karrierjének elején több olyan dala is volt, melynek hangszerelése erősen emlékeztet a '70-es, '80-as évek animés zenéire. Amik végtelenül egyszerűek, nagyon komoly mondanivalójuk nincs, de mégis szívesen hallgatjuk, ha másért nem, nosztalgiából. Ezeket hozta el újra a JAM Project, amire a legjobb példa a mai toplistás dal. Ebben a dalban van professzionális szintre emelve az olyan jellegű anime dalok stílusa, mint a Majinger Z, Devilman vagy a Kinnikuman. Az ezekre a sorozatokra írt daloknál sok esetben maga az ének sem feltétlen komoly. Pont azért, mert ezeket a sorozatokat 10-14 éves fiúk nézték, akiknél talán nem kell annyira figyelni az ének minőségére. Ezt emelte új szinte a JAM Project, és azzal, hogy Endoh Masaaki belevitte a maga komolyságát ebben a dalba (mert ez Endoh Masaaki szóló) valami olyan fantasztikusat alakított, hogy a mai napig élmény hallgatni a dalt. A hangmagasság, amire Endoh Masaaki képes, és az ének minősége magához emeli az amúgy egyszerű hangszerelésű. Többek között, ami miatt népszerűek ezek a dalok, hogy vannak benne úgymond kiemelések, amiket nagyon erősen énekelnek. Az olyan sorok, mint például a "Dare yori hayaku" vagy a "Oh, Please come back again!" teszik emlékezetessé a dalt, én is mindig éneklem, amikor hallgatom. Műfajának legjobbja, ehhez nem férhet kétség.

2018. november 19., hétfő

Top 40 JAM Project #17

Only One

A BEST COLLECTION albumok esetében nemcsak a címadó dal szól a barátságról és az összetartozás fontosságáról is, hanem az utolsó dal is. A válogatásalbumok zárótétele is saját dal, melynek témája hasonló a címadó dalhoz. A különbség az, hogy ezekben sokkal több érzelem van, emiatt ezek minősége sokkal szélsőségesebb. Olyannyira, hogy vannak köztük olyan dalok is, melyeket, ha csinálnék egy listát a legrosszabb JAM Project dalokból, kettő közülük biztosan helyet kapna rajta. De most a legjobbakról beszélünk, egyik ilyen nagyon jó dal a hetedik válogatásalbum utolsó dala.

Akár egy happy enddel végződő anime utolsó részének ending dala is lehetne, mert teljesen vidám, pozitív hangulatú. Ez is olyan dal, amit többféleképpen lehet értelmezni. Egyrészt benne van egy fontos történés vége, ami sikerrel zárult. Másrészt van egy útravaló-jellegű áthallás is a dalban, ami már-már tipikus, hogy akármi is történik, soha ne add fel. De ahogy már többször is írtam, ezek a sablongondolatok a JAM Projecttől végtelenül hitelesnek hangzanak. És pont azért, mert hallatszik, hogy végtelenül hisznek abban, amiről énekelnek, a mondanivalójuk elveszti a sablon-mivoltát, és ami marad, az egy fantasztikus, bíztató, útravaló dal, ami erőt adhat az újrakezdéshez. De arról is írtam már, hogy az, hogy ezeket ki mennyire hiszi el, az egyéni értékrend kérdése. De azt gondolom, hogy akinek ez a dal nem tetszik, annak a többi zárótétel sem fog tetszeni.

Külön érdekesség, hogy a dalhoz készült egy kínai verzió is, mely csak az 10th Anniversary COMPLETE BOX album bónusz lemezén hallható. Ezt is feltettem, érdekes hallgatni, hogy énekelnek kínaiul. Egyáltalán milyen nehéz lehetett japán nyelvű dalra úgy kínai szöveget írni, hogy megmaradjon az értelme, de ritmusra illeszkedjen a dalba.

2018. november 18., vasárnap

Top 40 JAM Project #18

Hi no Tori

Az előző két dal történelmi időket idézett, a mai dal a fantázia világába repít minket. Ez is a legtartalmasabb JAM Project dalok közé tartozik, emellett az egyik leghosszabb. Több mint 8 perc hosszú, és végig tartalommal van megtöltve. Habár ez a dal is több témából áll, és ki is van töltve, az egyedüli ok, ami miatt nem került előkelőbb helyre, hogy nem feltétlen alkot egy egységes egészet a dal.

A dallam meg gyönyörű, ahogy a reményt megzenésítették. A főnix legendájáról szól, aki egy tűzmadár. Ez a madár 500 évenként elégette magát, hogy aztán hamvaiból újjászülessen. Azóta a főnix a remény szimbóluma, hiszen velünk is történnek olyan dolgok, amik által az ember is elhamvad, de mindig újjászületik, mely által újrakezdhet mindent. Ezt énekli meg a JAM Project, a lassú részekben csodálatosan, a gyors részek azok, amik némileg disszonánsak. De az biztos, hogy az együttes egyik legegyedibb dala.

2018. november 17., szombat

Top 40 JAM Project #19

Alexandria

Tegnap a középkori Japánba utazhattunk el a JAM Projectnek köszönhetően, ma egészen az ókorig megyünk vissza. Persze az képlékeny, hogy valóban a Nagy Sándor alapította egyiptomi városról van-e szó, de az biztos, hogy egy nagyszerű dalt hallhatunk. Lassú a dal lüktetése, de a hangsúlyos ének jelentőségteljessé teszi a dalt, olyan, mint a filmekben a lassított felvétel a nagyhatású jeleneteknél. A dallamot azonnal megjegyeztem, amint meghallottam. Ahogy volt szó róla korábban, a JAM Project több shounen harcos animének, videojátéknak énekelt dalt. Ez konkrétan önálló dal, erre rá lehet mondani, hogy Nagy Sándor hódításairól szól, már csak a dinamikája miatt is, de az ilyen erős hangszerelésű dalokat bármelyik harcos jelenet alá el lehet képzelni. Legyen akármi is a valóság, mindenképp az együttes életképességét mutatja, hogy majdnem 2 évtizedes fennállásuk alatt képesek most is egyedi, emlékezetes dalt írni.

2018. november 16., péntek

Ajándék Japánból

Tukeinonnak volt lehetősége idén kijutni Japánba, és küldött nekem egy kis ajándékot.

Nagyon hálás vagyok neki, hogy gondolt rám, jól esett átvenni a csomagot. Ezek kis édességek, aki tud olvasni japánul, az kiveheti, hogy mi van bennük. Egyelőre nem bontom fel, majd később.

Top 40 JAM Project #20

Arashi

Nem minden JAM Project anime dalból készül kislemez. Van olyan sorozat vagy franchise, ami annyira alacsony költségvetésű, annyira kevéssé ismert, hogy nem éri meg az abból készült dalt kiadni kislemezen. Ilyen dal az Arashi is, ami a "CR Sengoku Arashi ~Nobunaga no Shou~" openingje. Ez egy Pachinko játék. Az ilyen dalok csak a BEST COLLECTION albumokra kerülnek fel. Így kapott helyet ez is, méghozzá sorrend szerint a 10. válogatásalbumra. És hogy ez a dal a JAM Project történetének legnagyobb meglepetése, az is biztos. Sokáig nem is feltétlen erős a zene, a versében is végig nyugodt hangon énekelnek, nem is gondolnám, hogy bármi is kiemelné az átlagból a dalt. De amit a refrénben művelnek, az egy valóra vált csoda. Olyan erővel énekelnek, ahogy egyébként megszokhattuk tőlük, de a verséhez képest meglepetés volt, hogy ennyire kitörnek. De a dallam az, aminek köszönhetően azonnal megjegyeztem a dalt, és már az első hallgatásra azt gondoltam magamban, hogy ezt a dalt amíg élek, imádni fogom. Nincs ez másképp ma sem, és mind zenében, mind énekben nagyon jól visszaadják azt a középkori feelinget, amiben a játék játszódik. Csak ilyen meglepetésekben legyen részem.

Super Nintendós füzet

Továbbra is szívesen veszek Nintendós ajándéktárgyakat (sokkal jobban tetszik ez a szó, mint a loot... miért lennének a relikviák zsákmányok?). A legutóbbi szerzeményem egy Super Nintendós füzet a videojatekbolt.hu-ról. Mintha csak az eredeti konzol lenne rárajzolva, gyönyörűen néz ki. Több füzetet is tervezek tőlük venni, azért esett a választásom most a Super Nintendósra, mert szétnézve a weboldalukon ebből van a legkevesebb. Csak a Camponában van belőle. No persze nem azt csináltam, hogy elmentem érte a Camponába, hanem az Árkádban átkérettem magamnak oda. Lehet ilyet csinálni, és persze nekem így ugyanúgy 1.990 forintba került, mintha a Camponában vettem volna meg. A Campona annyira kívül esik Budapesttől, hogy oda szerintem csak a budafokiak járnak. Meg hát mellette van az RTL Klub (egyik) stúdiója, legfeljebb az ott dolgozók járhatnak oda, de nem hiszem, hogy nagy forgalma van a Camponának. Van még egyébként belőle, a Camponában, úgyhogy még lehet vásárolni belőle, de azáltal, hogy azt látom, hogy nem töltik fel újra az üzleteiket, ezért azt tippelem, hogy ez már inkább kifutó termék.

Hogy megéri egy füzetért 1.990 forintot fizetni? Nem tudok erre elfogulatlanul válaszolni, ne olyat kérdezzetek, akinek a Super Nintendo az összes konzol fölött áll. Nekem jó, hogy megéri, össze sem lehet hasonlítani azokkal az egyébként mintás füzetekkel, amiket 3-500 forintért veszünk meg egy papírboltban. Sőt, mivel ez vastag is, ezért beszélhetünk magasabb árról is, akkor már nem annyira drága érte a 2.000 forint. Meg egy ilyen füzet életre szól. Még ilyen 40-50 forintos füzetek is megmaradnak évtizedek után. Nemrég, amikor rendezgettem a még ott lévő dolgaimat anyámnál, előkerült egy füzet, amiben a gyerekkori Nintendós rajzaim vannak. Egyrészt az a füzet most is nagyon jó állapotban van, másrészt meg fogtam a fejem, hogy nem elég, hogy nem tudok rajzolni, de még bizonygatom is magamnak, az valami csodálatos. A legszebb az volt, amikor Super Mario Bros. 3-as és Super Mario World-ös térképeket próbáltam meg emlékezetből lerajzolni, az sem volt tökéletes.

No ebben a füzetben nem rajzok fognak kerülni, hanem a Super Nintendóhoz köthető információk, adatok. Olyan lesz, mint nagyon régen, amikor még nem lehetett menteni egy játékban, hanem jelszavakkal lehetett továbbjutni, akkor a jelszavakat füzetbe írták fel, így tudták legközelebb onnan folytatni a játékot, ahol utoljára abbahagyták. Sőt, bátyámnak olyan füzete is volt, amiben azt listázta, hogy egy kazettán melyik Commodore Plus/4-es játékok vannak. Mert Commodore játékok többek között magnókazettán voltak, és másolni lehetett őket. Betették a magnóba az eredeti kazettát, az üreset a második kazetta helyébe, és a REC gombbal szépen át lett másolva a játék. Az a hang... Még én is hallottam, amikor nagyon kicsi voltam. Ezek a kazetták egyébként nagyon rövidek voltak, így 60 vagy 90 perces kazettára akár 15-20 játék is elfért egymás mellett, és a bátyám azt jegyezte fel a füzetben a Commodore magnójának a számlálóján melyik játék hányas számnál kezdődik. Ilyenre a Super Nintendónál nincs szükség, de azt felírhatom, hogy egy-egy SNES játékot például mikor vettem, és mennyiért (ha emlékszem rájuk), és olyan jellegű adatokat, mint például egyéni rekord, vagy kódok. Kicsit kőkorszaki módon, de például feljegyezhetem az Aladdin játék képsorait, amivel egy adott pályára jutok. Nagyon régi és ósdi dolog ez, de ha lehetőségem van, hogy egy autentikus füzetben ezt megtegyem, akkor miért is ne? Ez extra játékra inspirálhat, hiszen egy füzetben rendezetten lesznek a legjobb eredmények, így magamhoz képest mindig fejlődhetek. A rekordokat ceruzával fogom írni, hogy ha tudok rajtuk javítani, akkor tudjam helyesbíteni. Füzetbe meg a mai napig szívesen írok, úgyhogy már csak ezért is.

A füzet belső lapjait is érdemes megnézni. Ezt látjuk, ha kinyitjuk:

A belső oldalak, amikre írni lehet, azok ilyenek:

2018. november 15., csütörtök

Top 40 JAM Project #21

Get over the Border

Amikor felvezettem a JAM Project toplistát, már akkor írtam arról, hogy a BEST COLLECTION albumok közül kiemelkedik a Get over the Border. Ennek egészen drámai oka van: A világ körüli turné mellett Matsumoto Rica kiválása teljesen váratlanul érte az együttest, hiszen ez nemcsak arról szól, hogy a kivált tag miatt át kellett írni a koncert tervét, hanem egy barátot vesztettek el az együttesből. Ennek is lett köszönhető, hogy egyedi hangzású lett a hatodik BEST COLLECTION album. Kageyama Hironobu most nem tudott annyi dalt írni, kevés kislemez is jelent meg az albumig. Ezért a többiek is beszálltak a dalszerzésbe, és azáltal, hogy a saját stílusukban írtak zenét, elkészült az együttes legváltozatosabb albuma. És az egyedi stílusok ellenére az album hihetetlenül egységes lett. Pont ez az album bizonyítja, hogy mennyire erős a kémia a tagok között, és hogy nemcsak munkakapcsolat van közöttük, hanem valódi barátság is. Ezért is készülnek olyan dalok, mint a Get over the Border, és ezért hangzanak hitelesnek az olyan dalok, melyek a barátságról és az összetartozás fontosságáról szólnak. Ez a dal viszont rendkívül egyedire sikeredett, mert a verse nyugodt, de végig érződik egyfajta feszültség. És bizony az érzelmek keményen kitörnek a refrénre. Zseniális és izgalmas dal, az utolsó pillanatig fenntartja az érdeklődést, mivel érződik az elején a megbúvó feszültség, és izgalommal várjuk, hogy mi fog ebből kisülni. Csak a legjobbak, a barátság egy új dimenziója hallatszik a dalban.

2018. november 14., szerda

Az első karácsonyi hangfelvétel

Íme az újabb dal, amit felénekeltem, ez pedig Okui Masami: Melted Snow dala.

Ezt a dalt egyszer régen már felénekeltem, soha nem felejtem el, hogy akkor mennyit gyakoroltam. Ezek azóta is megvannak, szerencsére nem kellett most sokat gyakorolni. De azért éreztem, hogy szükség volt rá, mert a mostani tudásszintemmel azért már más énekelni. Több dologra figyelek oda, és a tiszta énekhang mellett nagyon odafigyelek arra, hogy az érzelmek, amiket kihallok a dalban, azt jelen tudásom szerint a leghitelesebben tudjam átadni. Aztán, hogy ez sikerült-e vagy sem, ezt mindenki egyéni értékrendje szerint döntse el maga.

Az ének tisztasága jó eséllyel hallható, hogy nem tökéletes, azt tapasztalom, hogy akárhányszor gyakorlok be egy dalt, mindig máshol tévesztek. Amiken tudtam, azokon mind javítottam, mindig mondtam magamban, hogy ezt és ezt a hibát hogy tudom javítani, és az úgy sikerült is. De vannak olyan hibák, ami teljesen spontán jönnek, amiket nem tudok kontrollálni, ezekből fordul elő egy-kettő. Ezt különben úgy is ki lehet hallani, ha nem ismerjük az adott dalt. Ha nem hallunk harmóniát az egymást követő dal hangok között, az ott jó eséllyel rosszul van énekelve. Ami a tévesztést illeti, azt gondolom, hogy sok esetben is ha stúdióban felvesznek egy dalt, akkor is az utómunkálatokkal helyesbítik a hibákat. Én ilyet nem tudok csinálni, de így talán kicsit személyesebb. De persze igyekszek a tudásom legjavát beleadni az énekbe, és ha nagyobb hiba van, vagy kisebből több, akkor mindig újrakezdem a felvételt. Nem is tudnám tiszta lelkiismerettel kiadni a "kezemből" a felvételt, ha tudnám magamról, hogy ennél még jobbat tudok.

A szövegen egy apró helyen változtattam. A vége felé a hosszú zenei rész után van egy szöveg, amely magyarul nagyjából így szól: "Ha újjászülethetnék, nőként akarok újjászületni". Onna helyett Otoko-t énekeltem, mert jól érzem magam a férfi mivoltomban, és én férfiként születnék újjá.

A dalról már írtam korábban többször is, hogy mit jelent számomra, így ettől eltekintenék. Inkább azt írnám, hogy elképzelhető, hogy jövő héten térek vissza új felvétellel, akkor ismét egy olyan dallal fogok próbálkozni, amit komolyan még soha nem énekeltem. Nem egy nagy durranásra kell gondolni, de azon is van mit tesztelni, úgy érzem, és ha bejönnek a gondolataim a próbák alatt, akkor a jövő héten jövök új felvétellel.