2021. október 13., szerda

Madonna legjobb albuma

A mai nappal meglett Madonna negyedik, egyben utolsó olyan albuma, amit érdemesnek tartok arra, hogy a gyűjteményem része legyen. Ez a Ray of Light, ami magasan a legkiemelkedőbb album tőle. Azt gondolom, hogy ez a tőle telhető legtöbb, amit várhatunk, ismerve az egész karrierjét. Mondjuk meg is van a maga előzménye.

Amiről tudok, hogy az első gyerekének születése is komoly hatással volt rá, illetve, hogy áttért a buddhizmusra, spiritualitásra, valamint az Evitában alakított szerepe is formálta a gondolkodását. Bár az Evita érdekes, mert az IMDb-n tudomásom szerint nem számít rossznak a 6,3-as átlagértékelés, de a filmet nagy történelemhamisításnak tartják, mert Evita férje, Juan Perón valójában diktátor volt. Amennyire utána olvastam, tényleg kialakított egyfajta tekintélyuralmi rendszert, különböző ideológiákat keverve alakította ki a saját politikáját, ami eleinte népszerűvé tette őt. De ahogy olvastam, csak Eva Perón halála után vált igazán diktatórikussá, de még a felesége életében kiszélesítette a hatalmát és eltörölte a szólásszabadságot. Ehhez képest, ha jól emlékszem, a film a idealizálja a politikus párost. Az Evita-kultusz a valóságban is megvolt, de ahhoz, hogy összevessem az olvasottakkal a filmben látottakat, ahhoz újra meg kell nézzem a filmet, mert kb. 20 éve láttam utoljára. Akármekkora történelemhamisítás is (ami könnyen lehetséges és tényleg komoly hibája a filmnek), nagyon erős és maradandó alkotás volt, láttam annak idején moziban. A dalokat meg rengeteget hallgattuk otthon, mivel megvolt a zene CD-n.

Azt viszont a film minden hibája ellenére el tudom mondani, hogy akkor pozitívabb képet kaptam Madonnáról, az alapján, amit ott láttam. Úgy konkrétan nem tudtam akkor a színészi játékát elemezni, mert 10 évesen láttam a filmet a moziban. Ahhoz képest viszonyítottam, amit korábban láttam és gondoltam róla. Mert otthonunkban is jelen volt, tekintve, hogy nővérem nagy rajongója (volt) Madonnának, több CD is volt nekünk tőle. Úgy konkrétan nem tudtam aggyal, hogy mit csinált régen, de érzékeltem, hogy nem jó, ha azt kisgyerekként látom. Ezért azon túl, hogy hallottam a dalait, amikor a nővérem hallgatta, következetesen kerültem, hogy többet lássak, mint ami egészséges lenne. Ezért is örültem annak, hogy az Evitában más szerepben láttam, a Ray of Light albumra pedig valóságos pálfordulás alakult ki. Úgyhogy 1998-tól kezdtem el őt komolyabban figyelni, de olyan nagy rajongója isten igazából soha nem voltam. Inkább otthoni hatás miatt van, meg azért nem tudtam igazán rajongani érte, mert amennyit érzékeltem abból, amit előtte csinált, egyfajta ellenszenvvel viseltettem irányába, és akármennyire is megfordult a Ray of Light-ra a stílusa, örültem neki és szívesen hallgattam, de nem tudtam elvonatkoztatni attól, hogy mit csinált a múltban.

Szélsőséges Madonna gyűlölők mondják is rá, hogy egyetlen egy olyan Madonna szám van, ami tényleg róla szól, ahol önmaga, és az az Arc Poeticája, ez pedig a Material Girl. Értem én, és valójában igaz is. Csak én annyiból tennék kedvezményt, hogy valójában a Ray of Light album is egyfajta önvallomás. És nagyon jó lett volna, ha meg is marad ezen a síkon, de pont az inflálta el az album értékét, amit már említettem többször is, hogy nemhogy nincs érdemi folytatása, hanem visszament ugyanabba a kurvázásba, amit fiatalon csinált, erre rájön még az, hogy kétségbeesetten küzd az öregedése ellen. Emiatt talán egyedül a Ray of Light az egyedüli olyan album, melynek minden egyes dala fontos. Minden egyes dalával üzenni akar, minden egyes dalnak helye van. Mert minden egyes dalban van értelme a szövegnek, és érzékelem is, hogy közvetíteni akar valamit, ami pozitív érték. Madonnától pozitív érték... egyenesen hallatlan. Így talán nem véletlen, hogy tudomásom szerint ez az egyetlen olyan Madonna album, melynek borítóján rajta van a dalszöveg (a többi hármon, ami nekem megvan, biztos, hogy nincs). Talán mert ő is tudta, hogy szövegileg ez az egyedüli vállalható album. Tehát sok szempontból kiemelkedik az album, csak ne egy állomás lett volna az életében, hanem az életének egy új minősége.

2021. október 12., kedd

Könyv a hollandiai bevándorlásról

Az egyetemen az egyik szabadon választható tantárgy keretében eljött Bérczes Tibor tanár úr, ahol bemutatta a legújabb könyvét, a Nem kell félnetek jó lesz címűt. Tudtam már róla megjelenése óta és meg is akartam venni, egyrészt mert szeretnék minél többet tudni Hollandiáról, másrészt meg ismerve a tanár úr stílusát, nemcsak hogy informatív könyvre számíthatok, hanem szórakoztató is lesz. Szerettük a Holland / Flamand kultúra előadásait, mert nemcsak az érződött, hogy minden oldalról megvizsgálja az adott témát, kérdést, tehát rendkívül tájékozott, hanem stílusa, egyénisége is van, ami által mindig egy kicsit szórakoztatóvá is tette az órákat. Annak idején külön órát szánt a bevándorlás kérdéséről, amiről tudható, hogy Hollandiában évtizedek óta égető kérdés, de talán csak az elmúlt 1-2 évtizedben kezdtek erről nyíltabban beszélni. Azt már az órán is leszögezte, hogy mind a "Willkommen-Kultur", mind a kerítésépítés túlzottan leegyszerűsíti az adott problémát, és kitért erre a mai előadásán is. Ha külön könyvet tudott írni a témáról, akkor sejthető, hogy mennyire komplex a téma.

Már a fejezetek címeit olvasva is sejthető, hogy a problémát a lehetőségekhez mérten minden szemszögből bejárta. Ír a holland bevándorlás történetéről, annak pártpolitikai megközelítéséről, ahogy próbálták elhallgatni a probléma valódi súlyát, a szegregációról, az úgynevezett "fekete-iskolákról", szó van az integrációról és a bűnözésről is. Részleteiben meg biztos, hogy még több aspektust említ meg. A könyvben egyébként elsősorban interjúk olvashatók, különböző holland szakemberekkel, akik név szerint meg vannak említve, de ahogy belelapoztam a könyvbe, egyéb információ (hol, mit csinál...) nem olvasható róluk, ezt hátránynak tartom, egy rövid információ segített volna, hogy tudjuk pontosabban, hogy ki kicsoda. A másik, amit hátránynak tartok (ha már elkezdtem sorolni...) hogy az interjúkban a kérdések dőlt betűvel vannak írva. A félkövér átláthatóbbá tette volna az interjúkat. Ettől függetlenül kiváló olvasmányra számítok.

Egyébként úgy tudtam most megvenni, hogy a tanár úr hozott néhány példányt a könyvből, amit ott 3000 forint helyett 2000 forintért lehetett megvásárolni. Azt gondolta, hogy legfeljebb 1-2 érdeklődő-vásárló lesz, ehhez képest kiderült, hogy az a kb. 15 példány, amit hozott, kevés volt. Jó az, ha a tudáshoz szerénység is társul, ahogy kivettem a szaktársaimtól és a tanszékről akiket ismerek, általános tisztelet övezi a tanár úr nevét és munkásságát. És tényleg: Végig érdekes volt a mai előadás is, nem tudok olyan mozzanatot mondani, amikor ellaposodott volna. Jó volt részt venni, a könyv meg azért is fontos számomra, hogy a lehető legteljesebb képet kapjam Hollandiáról, hogy egyrészt minden egyes hátrányával problémájával együtt szeressem az országot, másrészt ha előre felkészülök a nehézségekre, az megkönnyíti a kintlétet, ha végleg kiköltözök Hollandiába.

2021. október 11., hétfő

Madonna: Music CD

Mivel gyors egymásutánban akarom "letudni" azokat a Madonna CD-ket, amiket megszereznék, ezért most egy kicsit többet fogok írni az énekesnőről. Íme a harmadik album tőle, a Music. Ebben már nincs semmi trükk, ezt az eredetileg meghirdetett áron vettem meg. Az utóbbi időkben kezdtem el arra figyelni, hogy csak azt a példányt vegyem meg az albumból, amin a matrica is rajta van, számomra az is az album része. Sőt, a Warner Bros. albumok esetében megfigyeltem, hogy a tok jobb-alsó sarkára rá van gravírozva a kiadó logója. Ez is tényező nálam. Bár a matrica és a gravírozás együtt jár, hiszen csak az eredetileg "csomagolt" albumokra kerül rá. Így ez az album annyira eredeti, hogy még a tokját se cserélték le.

Szóval ez a Ray of Light utáni album, és erős stílusváltáson esett át. Ezzel egyrészről erősen alulmúlta az előző albumának nagyszerűségét. Bizonyos kritikusok dicsőítik, hogy az album zeneileg minimalista lett. De akkor miért kapta az album a Music címet? Persze, értem én, hogy az első, egyben lehíresebb dal címét kapta az album, csak a zene nem hű a címhez. Igencsak nagy bajban lennénk, ha ennyiben kimerülne a zene általános fogalma.

Ha úgy vesszük, ismét egy dance albumot hallgatunk, ami miatt viszont mégis szeretem, hogy arányaiban (egy átlag Madonna albumhoz képest) sok ballada van rajta, amik ráadásul hatásosra sikeredtek. Nagyon érdekes az I Deserve it, a Nobody's Perfect pedig számomra nem annyira szomorú, de nagyon kellemes hallgatni. Személyes megítélésem szerint erre az albumra került fel Madonna egész pályafutásának (már amennyire ismerem) legerősebb és legfájdalmasabb balladája, a Paradise (Not for Me), ami különben szövegében nem annyira erős, zeneileg és az ének viszont hihetetlenül hatásos lett. Van egy francia nyelvű versszak, talán pont az lett a legjobb, amúgy meg értem, hogy mit akar mondani, de nem megy semerre az egész. Aztán a Gone lett még nagyon jó, mert nemcsak a szövege szól a búcsúról, az elválásról, hanem a dallam is ezt az érzést adja vissza mind énekben, mint zenében. Bár a szövegben egy kis részbe bele lehet kötni, egy helyen ugyanis Madonna ezt énekli:

Why should I feel sad,
For what I never had?

Erre hangosan válaszoltam, hogy "Mert vágytál rá." Különben nem írt volna rá balladát.

Igazából a többi dal is rendben van. Talán azt lehet mondani, mintegy mentségként, hogy a balladák mondanivalójában érhető tetten a Ray of Light színvonala. Bár a maga nemében erős az album, de inkább olyannak adnék "Music" címet, ami zenében sokkal erősebb, hiába szól másról a címadó dal.

2021. október 9., szombat

A holland nyelv rejtelmei

A holland nyelvben számomra nemcsak az okoz nehézséget, hogy idiomatikus nyelv, ezért nehéz bizonyos beszédfordulatokat áthozni magyarra, hanem az is, hogy vannak holland szavak, amik nagyon hasonlítanak egymásra, és ezeket hajlamos vagyok összekeverni. Az egyik legemlékezetesebb az volt, amikor az egyetemen az egyik dolgozatban "bestellen" (rendelni) helyett "bestelen" (meglopni valakit) igét írtam, ami főleg annak fényében volt vicces, hogy egy éttermi vacsora volt a szituáció, úgyhogy ott nem rendeltük a kaját, hanem "megloptuk". De ugyanígy összekeverem a "reden" (ok) és a "raad" (tanács) szavakat. A két szó alapszerkezete hasonlít és ha ide vesszük, hogy a "raad" többes száma "raden", akkor jobban érthető, hogy miért keverhető könnyen.

De az utóbbi időkben felfedeztem néhány érdekességet, ami mindenképp érdekessé teszi számomra a nyelvet. Az egyik az, hogy a germán nyelvek szavakban is őrzik a német és a holland nyelv hasonlóságát. Elég csak arra gondolni, hogy hogy van németül a német és angolul a holland:

Deutsch -> D_ut_ch -> Dutch

Sokan nem tudják egyébként, hogy az angol nyelv is germán nyelv, tehát a németből fejlődött ki. Csak azért nagyon kevés a hasonlóság, mert az angol vált le elsőként az ősi közös germán nyelvről és indult el önálló útjára. A holland pedig a legkésőbb, azért a nagy hasonlóság. Bár magasabb szinten már tud zavart okozni rendesen a német nyelv, ugyanis több olyan németből átvett holland szó létezik, amit a hollandok másképp használnak. Jó példa erre egy modális partikula páros a német "doch" és a holland "toch". A gyökerük ugyanaz, de a németek jellemzően a tagadás tagadására (mintegy "de, igen" jelentéssel bír) használják, míg a hollandok kérdésben felhangzó állítás (kételkedés) megerősítésére használják "..., toch?", vagy úgy, hogy ha valami negatívumot, vagy tudomásuk szerint nem létező dolgot állítanak, akkor néha hozzáteszik, hogy "toch?", mintha arra várna, hogy a beszélő partner cáfolja meg az állítást. Ez pedig utalás a német gyökerekre.

A másik érdekesség szintén az egy betű különbségre utal. Ugyanis a "man" és a "maan" szavakat is gyakra keverem, és hajlamos vagyok a "maan"-t is férfiként fordítani. Mert gyakran a "maand"-ot gondolom holdnak, ami a hónap, csak nekem a "maand"-ba a "maandag" (hétfő) is bezavar nálam. De igen... Mi van akkor, ha bizonyos férfiakhoz köthető szavak égitesthez köthetők?

Zon en Maan (Nap és Hold)
Zoon en Man (Fia és Férfi)

Ha egyes spirituális megmondók szeretnek játszani a magyar nyelvvel, akkor ez holland szemmel szintén elgondolkodtató. Sőt, még egy német-holland furcsaság. Miért van az, hogy a német "nicht" nemet jelent, de a holland "nicht" meg unokahúgot? Ha már itt a nemek is előkerültek.

Még egy pár ilyen hasonlóság és elmegyek Hollandiába Stand Uposnak. Egyrészt az egy szavas különbségek is teremthetnek vicces helyzeteket, másrészt a végére álljon itt még egy példa a német-holland "ugyanaz a szó mást jelent" esetére. Júniusban, amikor Hollandiában folyamatban volt a bankszámla igénylés, elég lassan ment, de reméltem hogy ha bemegyek a bankfiókba, akkor megtudhatom a számlaszámomat. Ilyet mondok az ügyintézőnek:

Mag ik de bankrekeningnummber wissen?

Nem értettem, hogy miért néz rám olyan furcsán az ügyintéző. Először azt gondoltam, hogy rosszul artikuláltam, ezért megismételtem a kérést. Megint értetlenkedés. Már én kezdtem magam kellemetlenül érezni, de aztán az a hirtelen pillanat, amikor villámként csapott a fejemben, hogy "wissen" német jelentését használtam... Az lesújtott. A "wissen" ugye tudni valamit németül. Hollandul is létezik az ige, de törölni jelentéssel bír. Hollandul a tudni valamit, az "weten". Izzadságcseppek gyöngyöződésével az arcomon villámgyorsan helyesbítettem. Később nevettem rajta, de ott és akkor kellemetlen volt.

Fog zavart okozni a holland nyelv Hollandiában, már látom.

2021. október 8., péntek

Froukje

Nemrég írtam Eefje de Visser-ről, és nemrég eldöntöttem, hogy írok azokról a holland énekesekről, együttesekről, akiket nagyon jónak tartok, akik érdemesek arra, hogy szélesebb körben váljanak ismertté. 2-3 hete, amikor komolyabban ismerkedtem Eefje de Visser zenei munkásságával, annyira katartikus élmény volt, hogy konkrétan megfordult a fejemben, hogy a Néderlandisztika szakon is a szakdolgozatomat azokról a holland előadókról írnám, akik öregbítik a holland zene (más néven Néderpop) színvonalát. Zeneileg mindenképp sajátságosak, tükröződik az előadók egyénisége és a szövegük is irodalmi igényességgel vannak megírva. Elemezném a zenéjüket, írnék arról, hogy vajon mi inspirálhatja őket, mi a céljuk a zenéjükkel és hogyan fogadja őket a holland zenehallgató közösség. És akkor mindenképp említést tennék Froukje-ról.

Bár Froukje-t annyira nem kell itt bemutatni, mert írtam már róla többször is, de egy ismerető jellegű postot mindenképp megérdemel, hogy egy kicsit bemutassam, hogy ki ő, és hogy miért is érdemes arra, hogy szélesebb réteg számára is ismert legyen a munkássága. Froukje Veenstra néven született 2001. szeptember 4-én. Tehát nagyon fiatal énekesnőről van szó, aki első dalát, a "Groter dan Ik"-et 2020 elején adta ki. És mondhatjuk, hogy eléggé belecsapott a közepébe, ugyanis a "Happy New Year" jókívánság után egyből "de wereld is in fik" szöveggel folytatja, vagyis "A világ lángokban áll". A dal egy felhívás a klímakatasztrófára és a környezetvédelemre. A tűzről mondja azt, hogy "Groter dan Ik", vagyis nagyobb, mint én. Hosszas rappelésben elemzi a Föld "égető" problémáit (hogy stilszerű legyek), itt-ott erősebben kifejezve magát. Froukje eddig kiadott dalait erős szövegközpontúság jellemzi. Alapvetően rövid dalokat ír, 2-3 percesek, de olyan hosszú a szövegük, mintha egy 6-7 perces dalokhoz írták volna azokat. Ebből kifolyólag a zene annyira nem jelentős a dalaiban. A szövegei alapvetően kevésbé elvontak és költőiek, mint Eefje de Visser-é, de azért neki is vannak olyan sorai, hogy fordító legyen a talpán, aki át tudja hozni azokat más nyelvre. De alapvetően ez jellemző a holland nyelvre: Idiomatikus nyelv, sok olyan kifejezésük van, amit akkor is nehéz lefordítani, ha minden szót ismerünk belőle, mert a szövegkörnyezethez hűen átvitt értelemben kell értelmezni. Tehát a holland nyelv tanulása rugalmas gondolkodást igényel, hogy el tudjunk vonatkoztatni a szavak valódi jelentésétől. És hát mivel a dalszövegekben nagyon szeretnek idiomatikusan fogalmazni (főleg az irodalmi igényességgel írt dalszövegekben), ezért küzdelmes dolog a dalszövegfordítás és Froukje is tesz arról, hogy a szövegeivel való fordítási munkálatok emlékezetesek legyenek.

Előélete van neki bőséggel, hiszen apjával és nővérével kezdett el énekelni és zenélni. Dobolni kezdett el tanulni, de a fő hangszere a gitár lett. Jelenleg a rotterdami konzervatóriumban tanulja a zeneszerzés rejtelmeit. A tanulmányait jelentősen megnehezítette a 2020-as koronavírus járvány, hiszen nem tudta a képességeit a nyilvánosság előtt kibontakoztatni, így elkezdett olyan dalokat írni, melyeket már a nyilvánosságnak szentelt. Ennek első eredménye a "Groter dan Ik", melyet megjelenése óta már több mint 3,5 millió alkalommal hallgatták meg. Dalait alapvetően laptop segítségével írja, gitárral a kezében és billentyűs hangszereken is játszik. Leginkább a már fentebb említett Eefje de Visser, valamint Typhoon és Stromae inspirálják. Másodikként az "Onbezonnen" című dal született meg, melyet negyedmagával írt rapperekkel, énekesekkel. Egyébként az "Onbezonnen" is olyan szó, amit nem lehet magyarra áthozni. Egy darabig azt hittem, hogy a Nap szóhoz (zon) kapcsolódik, és mivel a "bezonnen" szónak eléggé "ige-feelingje" van, ezért azt gondoltam, hogy az "onbezonnen" valami olyan dolog, amit nem ért nap. Rövidebben és magyarosan kifejezve "nem napérlelte". Viszont az Encyclo.nl szerint olyan kimondott szavakra mondják, hogy "onbezonnen", amit nem gondoltak át. Nincs végiggondolva, hogy azt ott helyes volt-e kimondani. A szövegével még nem foglalkoztam komolyan, de nagyon szívesen, mert nagyon szeretem a dal dinamikáját. Ha a cím fényében értelmezném (és abból, amit értek a szövegben), akkor enyhe gúnyt érzékelek a dalban, hogy amit kimondtál, azt már kimondtad, nincs menekvés. Mintha a sors metaforája lenne... Júúj, de ezt majd inkább akkor, ha majd kielemeztem a dalszöveget. Egyébként is sokkal izgalmasabb, a harmadikként megírt dala, az "Ik Wil Dansen", mely az énekesnő legnépszerűbb dala, több mint 6,5 millió alkalommal hallgatták meg. És tényleg nagyon jó lett, ugyanis szintén dinamikus és pozitív dalról van szó. Természetesen átvitt értelemben kell értelmezni, hogy táncolni akar, valójában az érzelmek megéléséről szól a dal. Ezt követte a Licht en Donker, mely megelőlegezte a 6 dalból álló EP-jét is, melyre érdekes módon nem került fel a Groter dan Ik. Viszont az Ik Wil Dansen mellett helyet kapott a másik nagy kedvencem az énekesnőtől, a 17, mely egy lírai ballada az egyoldalú szerelemről. Külön érdekesség, hogy a "Heb ik dat Gezegd?" című dala meme lett, ugyanis valaki megcsinálta, hogy a holland miniszterelnök: Mark Rutte dala lenne Spotify-on és ez elterjedt Twitteren. És akkor a teljesség kedvéért álljon itt a Goud című dal is, mely az igazat megvallva, a legkevésbé maradt meg bennem. Ezután hosszú szünet következett, majd idén augusztusban kiadta legújabb dalát a "Niets Tussen"-t, ami egy coming out dal, ugyanis a videoklipjében a barátnőjével csókolózik. Maga a dal is szerelemtől túlfűtött. Dinamikus, így mindenki átérezheti, aki nagyon szerelmes. És annak ellenére, hogy ez a dal is erősen szövegközpontú, itt már nagyobb szerepet kap a zene.

Zenei munkásságát pedig már díjazták is, ugyanis 2021-ben Froukje nyerte az NPO 3FM holland rádióadó éves tehetségdíját. Emellett májusban látható volt a holland vasúti társaság, a Nederlandse Spoorwegen reklámjában, melynek zenéjét "Morgen is het weer vandaag" címmel ő írta.

Ahogy fentebb már utaltam rá, Froukje nyíltan biszexuális. Ezt nemcsak a "Niets Tussen" című dalában vallja meg, hanem beszélt erről a "Pride Talk" YouTube csatornán is, ahol bevallotta, hogy a fiúkat és lányokat egyaránt szereti.

Összegezve Froukje eddigi énekesnői pályafutását, ugyan még nem tart ott, ahol Eefje de Visser, mert zeneileg még kiforratlannak érződik, de az határozottan kijelenthető, hogy a jövő egyik nagy reménysége, aki új színt hozhat a holland könnyűzenei életbe. Meg talán nem is helyes Eefje de Visser-rel összehasonlítani, hiszen az eddigi dalaiból kiindulva saját egyénisége, stílusa van, vélhetően a saját útját fogja kitaposni. Az biztos, hogy az eddigi dalai nagyon ígéretesek és ha sikerül megtalálni a saját stílusát, folyamatosan fejleszti a zeneírói képességét, akkor nagy karriert futhat be.

Linkek

Facebook | Twitter | Last.fm | Spotify | YouTube

2021. október 7., csütörtök

A második Madonna CD

Kicsit váratlanul, de sikerült ma megvenni Madonna: Confessions of a Dancefloor CD-jét, nem feltétlen mára volt betervezve. Az a lényeg, hogy a Vaterán megfigyelt termékek közé tettem a CD-t, és úgy voltam vele, amikor biztonsággal meg tudom venni, akkor megveszem. Tegnap viszont ajánlatot kaptam a CD-re, hogy 900 forint helyett 500 forintért vehetem meg... Kérlek. Az eladó egyébként magát csapta be, mert azt hitte, hogy azért nem vettem meg a CD-t, csak a megfigyelt termékek közé tettem, mert nem kell ennyiért. Azzal, hogy nem azonnal vettem meg, azt gondolta, hogy ezzel indirekt módon lealkudom az árát. Nem ez volt a célom, de tény, hogy volt egy pár olyan eset, amikor lehetőséget kaptam arra, hogy alacsonyabb áron vegyek meg egy terméket, csak azért, mert nem azonnal vettem meg. Ez alapvetően jó trükk, csak eladói oldalról ronthatja hosszútávon az üzletet, mert ha ez elterjed, akkor nem tudom annyiért eladni a terméket, amennyiért szeretném, akkor vagy nehezen kel el, vagy kénytelen leszek én is olcsóbban adni termékeket.

Bár a kérdés, hogy egy Madonna CD eszmei értékében ér-e többet 500 forintnál, egyre többeknél merülhet jogosan. Személyes megítélésem szerint a Confessions on a Dancefloor az utolsó értékelhető Madonna album. Zeneileg nagyon jóra sikeredett, mint dance album nagyon jó lett. Meg is volt nekem ez a CD megjelenésekor (2005. november) és nagyon szerettem annak idején. Rengeteget hallgattam, szinte betéve tudtam az összes dalt. Zeneileg nagyon jónak tartom, a szöveg olyan, amilyen... Azért vicces ez az album, mert azt érzékelem, hogy inkább a zenén van a hangsúly. A szövegre sok gondjuk nem volt, sokkal inkább az ének dallamán van a hangsúly, az ad hozzá a zene hangulatához. De úgy konkrétan a szövegnek nincs komoly mondanivalója, Madonna akár végig is lalázhatta volna az egész albumot, semmivel nem lenne kevesebb.

Viszont az is igaz, hogy már ennél az albumnál látszódtak jelek arra, amit Madonna később nagyüzemi szinten csinált: Kétségbeesett küzdelem az öregedés ellen. Annak idején szerettem a Hung Up videoklipet, ma már teljes mértékig megértem, ha valaki átkozza azt a videót, ahol Madonna úgy riszál és úgy illegeti magát fiatal srácoknak, mint egy huszonéves. Gyakorlatilag az albumborító is tele van olyan képekkel, melyek azt hivatottak demonstrálni, hogy Madonna még most is mennyire hajlékony. Élsportolókra emlékeztető pózokban látható az énekesnő a borítón, mintha azt akarná demonstrálni, hogy hiába 47 éves, ő még most is annyira fiatal, hogy elvegyülhetne akár az egyetemisták között. Amit itt csinál, az még határeset, főleg ahhoz képest, amiket később csinált, amikor minden erejével igyekezett eltüntetni a ráncokat az arcáról, mindenféle trendet bevállalt, mindenféle mostani fiatal előadókkal, hogy a köztudatban maradjon, videoklipekben pedig olyanokat produkált, hogy bárkinek szégyenére vált volna. Pont a "szégyenére válna" rész miatt volt nyilvánvaló a harcának kétségbeesett mivolta. Fel is merült bennem a már-már költői kérdés, hogy miért küzd ennyire az öregedés ellen? Tökre kalandos fiatalkora lehetett a sikereivel együtt, nem utolsósorban a szexualitás terén is gondolom, 100%-osan kiélte magát, van gyereke is, mégis mi hiányzik neki ennyire? A kérdés részint naiv, mert nem ismerem Madonna magánéletét, nem tudok arról, hogy valaha megírta-e valahol, vagy nyilatkozott-e valahol arról, hogy hiányzik-e neki valami a fiatalkorából. Azért feszegetem így ezt a témát, mert az a tézisem, hogy az képes méltóképpen megöregedni, aki kiélte a fiatalságát. Az könnyebben elengedi a maga fiatalkorát, adja át a helyét a következő nemzedéknek, könnyebben érti meg és fogadja el, hogy az élet rendje, hogy a fiatalkornak egyszer vége és hamarabb megérti, hogy az attól, hogy a fizikai szépség fokozatonan múlik el, az nem jelenti feltétlen az élet végét, hanem egy új minőségű élet kezdetét. Nagyon kevés olyan idős embert látok, aki ezt a minőséget megéli, részint ezért is ijesztő sokak számára az öregedés, mert sokan harcolnak ellene, nem képesek méltósággal megöregedni. Nem utolsósorban a fogyasztói társadalom is egyre inkább "fiatalítja" az embereket. Úgyhogy sok tényező áll itt fenn, ezért is tartom fontosnak, hogy az olyan ismert emberek, akik befolyásosak, akikre odafigyelnek az emberek, mint például Madonna, példát mutassanak arra, hogy méltósággal is meg lehet öregedni. Akkor lett volna igazán értéke a sokak által piedesztálra emelt Ray of Light albumának, ha következetesen tartotta volna magát ahhoz a fajta látásmódhoz, értékrendhez, amit azon az albumon közvetített. Fogok majd írni arról is, ha meglesz a CD.

Azt hiszem, azzal járt volna Madonna a legjobban, hogy ha már nincs érdemi mondanivalója (nem mintha valaha is lett volna...), hogy ha a Confessions on a Dancefloor lett volna az utolsó albuma, és lezárta volna az énekesnői karrierjét. Persze, nem volt kötelessége abbahagyni az éneklést, senki nem emelt a fejéhez pisztolyt, ha még egyszer stúdióba vonul, de az biztos, hogy nálam ez az album zárta le Madonna énekesnői karrierjét.

2021. október 4., hétfő

Újra Haikyuu!! manga

Hosszabb szünet után újra van Haikyuu!! manga. Egészen pontosan a 13. kötet németül. Igazából továbbra is nagyon el vagyok maradva a történettel, eddig online olvastam, de ott én nem nagyon szeretek olvasni, ezért azzal is leálltam egy idő után. Most itt a lehetőség ismét könyvben olvasni és ismét németül. Itt mindenképp jobb lesz, bár a kapcsolatom nagyon rapszodikus a német nyelvvel, mert bár nagyon szeretem a nyelvet mindig szeretném egy kicsit jobban beszélni, de a nehéz nyelvtan mindig visszafog. De nem adom fel, és hálás köszönetem a Bookline-nak, hogy általuk lehetőség nyílik németül mangát vásárolni. Olvasni fogom ezt és haladni fogok a történettel. Igen, ez még a 2. évad története, pontosabban itt kezdődik a 2. évad 2. fele. Meccsek a Johjenzi-vel, aztán az Aoba Johsai-jal. Szeretem ezt a részt.

2021. október 1., péntek

Jelenlegi The Corrs gyűjtemény

Azzal, hogy meglett a Talk on Corners Special Edition, meglett mind a 9 The Corrs CD, amit annak idején meg akartam szerezni.

2004-2006 között, amikor nagy The Corrs rajongó voltam, akkor ez a 9 album volt kapható, ezeket akartam annak idején CD-n (is) megszerezni, most meglett. Kazettán sikerült annak idején megszerezni mind a 8 albumukat. A Home már nem jelent meg kazettán, de megvolt a Borrowed Heaven is... Most már bottal üthetem a nyomát, hogy még egyszer megszerezzem kazettán. CD-ből nem volt meg mindegyik, 3 album hiányzott annak idején. Igazából annak ellenére, hogy ma már a zenéjük sokkal kevésbé gyakorol rám hatást, meg kritikáim is vannak, nem is kevés, örülök, hogy megvannak. Mégiscsak volt egy rövid korszakom velük, de az intenzív volt. Ennek emlékére jó újra a gyűjteménybe tudni ezeket az albumokat.

Igazából ezek után még 3 albuma jelent meg a The Corrs-nak. 2006-ban egy válogatásalbum, a Dreams. Az ilyen búcsú-válogatásalbum, mert utána volt, hogy visszavonultak hosszú időre. Szólókarrier, családalapítás, kinek mi volt a terve. Már az az album sem érdekelt, mert annyira a japán zene bűvkörében éltem, hogy gyakorlatilag teljesen kizárta nálam a nyugati zenét. Meg azt már inkább "pénztermelő" albumnak gondoltam. Minek jönnének ki két stúdióalbum után újabb válogatásalbummal? A válasz később érkezett meg. Aztán van két stúdióalbum, a White Light 2015-ből és a Jupiter Calling 2017-ből. Olyan sokat nem hallgattam őket, de ami megmaradt, hogy White Light volt a jobb a kettő közül. Mindenesetre szívesen kiegészíteném a gyűjteményemet ezzel a három albummal. Mindenesetre, ahogy elnézem, egyik új album sem hozta eladások terén a várakozásokat. Láttam is különben néhány hónapja egy 2018-as Twitter bejegyzést az énekesnőtől, Andreától, hogy a saját kézírásával biztosította rajongóit, hogy az együttes él tovább. Nagyon szép tőle, hogy ennyire személyessé tette az üzenetét, de inkább olyan érzetet adott, mintha egy halálánál lévő ember mondaná a szeretteinek, hogy a szívetekben örökké élni fogok. Továbbra is azt gondolom, hogy kár értük.

2021. szeptember 28., kedd

Egy különlegesnek szánt kiadvány

Tegnap megvettem Vaterán a The Corrs: Talk on Corners Special Edition albumát CD-n. Ez a kiadvány abban különbözik az eredetitől, hogy az ismert dalok, melyekből videoklipek készültek, azok remix változatai kerültek fel. A videoklipekben is ez hallható és talán a rádiókban is így mentek a dalok. Egyetlen kivétel van, az Only When I Sleep, melyet mind a videoklipben, mint ezen az albumon meghagytak eredeti változatában. Valamint, amit érdekesnek tartok, hogy az I Never Loved You Anyway dalnak szintén az eredeti változatából készült videoklip, ezen a kiadványon viszont kapott egy remix változatot, de ez nincs jelezve a borítón. Ráadásul a dal hossza is ugyanúgy 4:26-nak van írva, amilyen hosszú az eredeti is, de a remix változat rövidebb.

Egyébként ezt a kiadványt az eredeti Talk on Corners album javított változatának tartom. Nem mindegyik dalnak jobb a remix változata, mint az eredetinek, de a jobbak összességében emelik az album színvonalát. Az egyik dalt, a What Can I Do?-t melyet teljesen áthangszerelték, és egyértelműen az új változat a jobb, mert dinamikusabb, élőbb, pörgősebb lett. A So Young is egyértelműen jobb megremixelve, hiszen bár az együttesnek alapvetően nem áll jól a bulizás, az ilyen önfeledt szórakozás, hiszen ránézésre is alapvetően komolyabb természetűek, de legalább kapott egy olyan gyorsabb, dinamikusabb hangszerelést, mely által valamennyire elhihetem, hogy azért ők is tudnak csak úgy a jelenben élni és egy rövid időre elvonatkoztatni az élet nagy kérdéseitől. Az első albumról, a Runaway is kapott egy számomra érthetetlen ok miatt egy remix változatot. Ez az a dal, aminek az eredetijét se szeretem, de a remix változat pont azért lett jobb, mert így annyi érzelem van a dalban, amennyi az énekben és a szövegben... Sokkal kevesebb. Az I Never Loved You Anyway remixe is elég furcsán hozza ki magát, mert szegényesebbnek hallatszik a hangszerelés, a Dreams remix változatával meg pont az a baj, hogy túlságosan dinamikus. Az eredetije is az, de jobban kijöttek az érzelmek. A remix változatot mintha táncolhatóvá akarták volna tenni.

Összességében tehát nem sokkal jobb ez a kiadás sem, de szívesebben hallgatom ezt, mint az eredeti változatot.

2021. szeptember 25., szombat

Eefje de Visser

Még korábban ajánlotta az egyik tanárnő a Néderlandisztika szakon, hogy ha szeretnék jobb holland zenét hallgatni, akkor tegyek egypróbát Eefje de Visser-rel. A dalszövegelemzős esszém kapcsán beszélgettünk holland zenéről, és ahhoz összehasonlítási alapként felhasználtam a Bitterzoet című dalát, hogy az esszében példát mutassak irodalmi vers minőségű dalszövegre. Már akkor sejtettem, hogy ő tényleg nagyon jó énekesnő lehet, de ezidáig nem foglalkoztam vele komolyabban.

Tegnap este döntöttem el, hogy meghallgatom a dalait, kíváncsi voltam, hogy komolyabban hallgatva, milyen érzetet kelt bennem. Az eredmény pedig teljesen váratlan volt. Már az első dalainál éreztem, hogy tényleg nem akárkivel van dolgom, és ahogy egyre több dalt hallgattam tőle, úgy jutottam oda, hogy vele valamilyen különleges telepatikus kapcsolatom lesz. Azonnal elért a dalaival, egyből éreztem, hogy az üzenete eljut hozzám. Nagyon éreztem, hogy miről énekel. És egyébként pont az a jó, hogy még az A2/B1-es holland nyelvtudásommal sem értek nagyon sokat a szövegből, mert ez azt jelzi, hogy komoly és komplex mondanivalója van. Amit kivettem néhány dalszövegének elolvasása után, hogy költői képekkel fejezi ki a gondolatait, érzéseit, amilyennek ő látja a világot. Volt néhány olyan dala, aminél szabályosan lefagytam és a teljes katarzis hatása alatt kérdeztem magamtól, hogy képes valaki ilyen csodálatos zenét írni és ennyire gyönyörűen énekelni?

Eefje de Visser titka egyértelműen az önazonosságban és a hitelességben rejlik. Kíváncsian olvastam az élettörténetét, mert olyan csodálatos érzékletességgel ír zenét, mintha kijárta volna a konzervóriumot, de legalább zeneiskolát végzett. A gitártanulás gyerekkorból stimmel, zeneiskolát 2006-ban végzett Tilburg-ben. Utrecht-ben lépett fel többször is országos debütálása előtt, majd visszatért Goudába. Sokan egyébként Goudát gondolják az énekesnő szülővárosának, de eredetileg Voorburg-ben született 1986-ban. Szóval van előképzettsége, de szerintem az számít nála a legtöbbet, hogy képes dalba foglalni az érzéseit, ezt pedig nem lehet iskolában kitanulni. Ehhez született képesség kell és sok munka, hogy úgy fejezze ki magát, ahogy ő maga legbelül érzi. Mert Eefje de Visser esetében lehet erről beszélni! Az albumai annyira egységet alkotnak és annyira egyedi a stílus, hogy kizárt, hogy ezt bármilyen producer határozta volna meg. Eddig 4 stúdióalbumot jelentetett meg, és így első végighallgatás után azt tudom mondani, hogy nagyon ugyan hasonlítanak egymásra, de nem válnak unalmassá. Főképp azért, mert én azonosulni tudok a dalaival, de olyan mély érzelmekkel énekel, hogy néhány dalát majdnem meg is könnyeztem, annyira megérintettek érzelmileg.

Azt szeretem benne nagyon, hogy lehet érzékelni, hogy mély fájdalmakat énekel ki, de ami egyedi, hogy ezekről végtelen nyugalommal énekel. Olyan, mintha próbára tette volna már őt az élet, de ő maga ezt az élet velejárójának gondolja. Nem hadakozik ellene, nem lázad, nem mutogat a másikra, hogy "te szemét állat, hogy mertél nekem ennyi fájdalmat okozni", hanem megéli a maga teljességében. Ez ad egy olyan érzelmi érettséget a dalainak, ami konkrétan útmutatóul szolgálhat mindenki számára, aki érzelmi krízisben van.

Pedig nem énekli le a csillagokat az égről és hallhatóan nem egy orchestra játssza fel a dalait. Csupán néhány hangszerrel vannak felvéve a dalok és talán az egész hangtartomány, amiben énekesnő énekel, benne van másfél oktávban. De jön a kérdés: Miért énekeljen 5-6 oktávban, ha a hangtartományán belül olyan érzelmeket ad ki magából, hogy az többet ér, mint bármelyik nagyot éneklő világhírű énekes dala? Ezek a dalok így vannak jól, ahogy meg vannak írva, ezeken nem érdemes változtatni, mert csak rosszabb lenne. Persze, ha komolyabban elemezném a dalait, lehet, hogy itt-ott találnék hibát, de ezt makd később. Most az a lényeg, hogy a maga teljességében megéljem a dalait.

Nagyon nagy szüksége van, nemcsak Hollandiának, hanem az egész világnak olyan előadókra, akik a tehetségükkel, tudásukkal akarják felhívni magukra a figyelmet és nem botránykeltéssel. Eefje de Visser pedig azt csinálja, amit a legjobban tud: Érzelmeit dalokban fejezi, fantasztikus költői szövegekkel, és ezeket a tőle telhető legjobban elő is adja. Az eredmény pedig látható: Százezres nagyságrendben hallgatják Spotify-on a dalait, legismertebb dalainak pedig több milliós a hallgatottsága. Itt a bizonyíték arra, hogy pusztán tehetséggel, kevésbé rádióbarát dalokkal is ki lehet törni. Bár az énekesnő életútját olvasva, azért keményen dolgozott azért, hogy a dalai eljussanak az emberekhez. Meg a képeket róla elnézve, effektíve látszik, hogy erős kisugárzása van, ami szintén hozzásegíti őt, hogy figyeljenek rá az emberek. Számít a karizma is.

Végezetül pedig álljon itt az a dal, amelyik elsőként volt rám nagy hatással.

Ha többet hallgatom a dalait, biztos, hogy lesz több is, de ezt a dalt most nagyon érzem.

Linkek

Weboldal | Webshop | Facebook | Twitter | Last.fm | Spotify | YouTube