2024. június 27., csütörtök

Top 25 Paradox Live #7

SUZAKU & KANATA: The Sound of Voltage

Ismét egy Shuffle dal következik, méghozzá BAE és a cozmez egyik tagja állt össze egy dal erejéig. Ez azért egy érdekes párosítás, mert bár mindkét csapat számára a szabadságot jelenti a rap, ám ezt a szabadságot másképp értelmezik. Volt is egy emlékezetes vitájuk az anime 2. részében.

Itt viszont most összefognak és együtt tolmácsolják nekünk, hogy mit jelent számukra a rap, és hogy ők ketten együtt a legjobbak. Valójában MC SUZAKU (Sugasano Allen) érdeme, hogy helyet kapott ez a dal ezen a listán, mert ő az, aki képviseli azt az erőt, ami hitelessé teszi ezt a dalt. KANATA inkább csak asszisztál, a zene is egyértelműen a BAE stílusára emlékeztet. De kettejük munkájának közös eredményeként egy kiváló dal született, és bizony mindenki hozzájuk csatlakozna, aki csak meghallja ezt a dalt.

2024. június 26., szerda

I. japános Alumni találkozó

Múlt szombaton ünnepelte a BGE a japán nyelvoktatás 40. évfordulóját, ennek örömére egy kisebb összejövetelt szerveztek beszélgetéssel, megemlékezéssel és egy kis eszem-iszom a végén.

Mivel én nem külkeres voltam, hanem az OBIC által tanultam a nyelvet, nem voltam biztos abban, hogy én is részt vehetek rajta, ezért inkább megkérdeztem a tanárokat. Mivel "sok szeretettel várnak" volt a válasz, ezért összeszedtem magam és elmentem.

Az eseményen online is részt lehetett venni, de mivel annyira szerettem itt tanulni a nyelvet, hogy mindenképp személyesen akartam részt venni az eseményen. Rajtam kívül még egy valaki volt, akiről tudtam, hogy OBIC-on keresztül tanulta a nyelvet, ő online volt jelen, így a személyen részt vettek közül én voltam a kakukktojás. Így sokkal inkább úgy hallgattam a beszélgetéseket, megemlékezéseket, mintha egy japános rendezvényen lettem volna jelen és a magyar-japán gazdasági kapcsolatok előadásra ültem volna be. Így inkább figyelmesen hallgattam.

De így is érdekes volt, hogy egyébként sokkal inkább a kultúra és a társadalom érdekel. Szó volt többek között a magyar-japán munkakapcsolatokról. Az egy érdekes téma volt, hogy bölcsészkaron japánosként könnyebb japán cégnél vagy külkeresként, ahol nem tanulták azzal az intenzitással a nyelvet, de jobban értik a gazdaságot. Nem volt egyértelmű a válasz. Ahogy az is érdekes volt, hogy bár Japánban még mindig nincs teljes egyenjogúság férfi és nő között, tudatában vannak annak, hogy nyugaton már egyenrangú a nő és a férfi. Így egy nyugati nő egy japán férfival egyenrangú a tárgyalóasztalnál. Ennek megfelelően el is várják a nőtől a nyugati viselkedést, mert ha ázsiai módon kezd el viselkedni, akkor ázsiai nőként fognak bánni vele. Az is elgondolkodtatott, hogy mivel ma már nem a japán gazdaság fejlődik nagy ütemben, hanem a dél-kelet ázsiai országok (Kína, Vietnam, Indonézia...), ezért manapság inkább rájuk helyeződik a fókusz, ezért is tanulják egyre többen ezeket a nyelveket.

Ezután voltak egyéni beszélgetések egy jól megterített asztal mellett. Leginkább itt éreztem a "kakukktojás" mivoltomat, mert nem igazán tudtam bekapcsolódni a beszélgetésekbe. Annyira meg még mindig nem vagyok asszertív, hogy magamat, a saját egyéniségemmel érdekessé tegyem. Fejben megvan, gyakorlatban még nem mindig tudom alkalmazni. Inkább figyeltem másokat, meg inkább páros beszélgetéseken voltam aktív. Ha valaki kérdezett, hogysmint, arra készséggel válaszoltam, akkor egész jól tudok beszélni. A többin meg fejlesztek. Azon jót mosolyogtam magamban, amikor Sato Noriko sensei az általa készített matchás süteményről mondta, hogy túl sok matchát tett, ezért kesernyés lett. Persze, az lett a legfinomabb. Japános mentalitás: Minden körülmények között szerénységet kell tanúsítani. 

Olyan célom is volt a találkozóval, hogy aláírassam Dr. Székács Anna tanárnővel az általa fordított Macutani Mijoko: Levelek Tokióból című könyvet. Ez lényegében Anne Frank naplójának japán változata. Nagyon jó volt olvasni a könyvet, mert jól áthozta magyarra azt a gyermeki ártatlanságot, amivel írhatta az eredeti szerző is a könyvet. Azt gondolom, hogy abból a szempontból is jókor lett megírva a könyv, hogy a 12-13 éves kiskamasznak már lehet beszélni olyan komolyabb tragédiáról is, mint a holokauszt. Ő már a helyén tudja kezelni a dolgokat, sőt akár ilyn módon leveleket is írhat az egyik áldozatnak. Ebben a könyvben nagyon átéreztem az "emléke szívünkben örökké él" mondat lényegét. Olykor az anyuka is írt levelet Anne Franknak, az értelemszerűen valamivel komolyabb. Nála összpontosul az, hogy mind a hollandok, mind a japánok durván átélték a II. világháború szörnyűségeit. Hollandiában a zsidók 80%-át deportálták (ez az egyik oka a messze földön híres holland toleranciának: Bűntudatuk van amiatt, hogy nem tudták megvédeni a zsidókat), Japánban meg a két atombomba... (egyébként nagyon érdekes volt olvasni, hogy a japán császár az első atombomba után is további harcokra ösztökélte a már megviselt népet, az áldozatok az országért adták az életüket. Kellett a második, hogy tudatosodjon benne, hogy az amerikaiak teljesen mást gondolnak a kérdésről). Ahogy haladunk előre a könyvben, úgy lesz egyre súlyosabb, fokozatosan lesznek egyre sötétebb hangvételűek a naplóbejegyzések. Lényegében tudatosodik a lányban, ki is Anne Frank valójában és hogy mi történt vele.

Ennek ellenére érdemes volt olvasni, több japán folklór, történet is helyet kapott a könyvben, mintegy ismertetve Anne Frankkal, milyen mesék, hiedelmek vannak a szigetországban.

Maradtam a végéig, és érdemes is volt. Mivel számozva volt, jó eséllyel lesz folytatás. Hátha a következőre már jobban tudok szerepelni.

Top 25 Paradox Live #8

Akanyatsura: ROWDIEZ -Akanyatsura Wanted Vibes-

Jönnek most már szépen a "leg-leg-leg..."-ek (bírtam egyébként Rózsa Györgyöt), ez a dal az egész Paradox Live leghangosabb, legbulizósabb dala. Az Akanyatsura eddig is jó volt hangulatkeltésben, ők voltak a fő bulifelelősök, de ebben a dalban a maximumra kapcsolnak és teljesen levetkőzik a felettes énjüket.

A seiyuu-k is valami hihetetlen, hogy kivetkőznek magukból. Ha van dal, amelyik valóságosan közvetíti az akkorát bulizunk, hogy az egész lakótelep kivetkőzik magából, akkor ez az. Ez a dal egy nagy dózisú alkohol, biztos, hallatán biztos, hogy mindenki lerészegedik.

2024. június 25., kedd

Top 25 Paradox Live #9

cozmez: Back Off

Az egyik leginkább "szöveggazdag" Paradox Live dal. A cozmez igencsak bő lére ereszti, hogy mit jelent számukra a rap, és hogy aki ide kerül, többé nem szabadulhat, és ők lesznek, akik a csúcsra jutnak. Már rég várnánk, hogy jöjjön a bridge, de még mindig van egy versszaknyi mondandója az ikerpárnak. A refrénre meg röviden és tömören összefoglalják, hogy mire számíthatunk tőlük.

És mégis nagyon szerethető a dal. Van egy kettős érzete a dalnak, hogy ugyan ismerjük a cozmez múltját, hihető, hogy fontos nekik a rap és egy kitörési pont ez számukra, mégis érezhető, hogy nem kell a végsőkig komolyan venni a dalt. Nagyon jó a ritmikája, dinamikája, aminek köszönhetően inkább könnyednek, "bulizósnak", hat a dal, minthogy rettegni kelljen tőlük. Ez a kettősség nagyon jól összeáll, ezért van van helye ezen a listán.

2024. június 24., hétfő

Visszaszerzett profil

Némi próbálkotás után visszaszereztem az SG fórumon a profilomat. Ennek a felhasználói profilnak "muzeális" értéke van, ugyanis csak ez a fórum őrizte meg a "Super Mario" felhasználónevet. Innen mentem aztán át a "supermario4ever" névre. 2005-ben regisztráltam a fórumra (egy nappal a 19. születésnapom előtt, úgyhogy még 18 évesen), tele van régi hozzászólásokkal. De a nyitott topikok is jó példa arra, hogy mennyi minden érdekelt annak idején. Az igazat megvallva, nem merem elolvasni a régi hozzászólásaimat, de nem kezdeményezem semmilyen módon a törlést.

Eszembe jutott, hogy nem ez volt az első felhasználónevem. Az index fórumra még 2004-ben "Attila2004" néven regisztráltam. Ma már ezzel a névvel joggal gondolhatnák, hogy 2004-ben születtem. Később még ebben az évben, amikor nagyon ráfüggtem a The Corrs dalaira, akkor több fórumon is az "AttilaCorr" nevet használtam. Erre már nem szívesen emlékszem vissza, de úgy vagyok vele, hogy mivel ez is a múltam egy része, ezért nem akarom letagadni. De röviden és tömören úgy foglalnám össze, hogy ha a 2006-os blogposztjaim "kezdetlegesek" voltak, akkor a 2004-2005-ös fórumozási időszakom még annál is sokkal kezdetlegesebbek voltak. Arra emlékszem, hogy külön kérvényeztem az Index fórumon, hogy töröljék azt a profilt és az összes hozzá tartozó hozzászólást, mert borzasztónak tartottam őket. Meglepetésemre teljesítették. Ezt akkor azért kértem, mert voltak emberek, akiket borzasztó módon irritáltam, és ha valamit, azokat a vitázásokat el akartam tüntetni.

Egyébként az SG fórum eléggé el van hanyagolva. Látott már szebb napokat is, és ahogy olvastam, az oldal tulajdonosainak nincs is ingere arra, hogy karbantartsák az oldalt. Feltételezések szerint törölni fogják majd, már nem emlékszem pontosan mikor. Mindenesetre kár lenne érte, mert egyébként jó fórum.

Top 25 Paradox Live #10

Buraikan - BURAIKAN is Back

Nos, akkor lássuk a legjobb 10-et. A kihívó csapat eleddig nem szerepelt a listán, hát most itt vannak. Erőteljes dallal mutatkoztak be, ezt hallgatva tényleg elhittem, hogy a végső rapháború mindent eldöntő lesz. Érzelmileg is hangsúlyos, a zene nagyon jól szól, a szöveg is lényegében arról szól, hogy a tehetség nem elég a győzelemhez. Kell hogy legyen saját gondolatod, személyiséged, ami hitelessé tesz.

Tehát nagyon jó dal, a dallam is nagyon hangulatos, úgyhogy mindenképp helye van a listán. De hogy csak ezzel az egy dallal vannak jelen a listán, jelzi, hogy méltán vannak kihívóik.

2024. június 23., vasárnap

Top 25 Paradox Live #11

GokuLuck: STRONGER

Volt a második évadnak is van "opening show" kislemeze, amelyben bemutatkoztak az új kihívók. Közülük talán a GokuLuck alkotta a legemlékezetesebbet. Mondjuk ezen nincs mit csodálkozni, hiszen tagjai frissen szabadultak a börtönből, és nem úgy tűnik, hogy megbánták volna, bármit is tettek.

Sokkal inkább demonstrálják, hogy megerősödtek a börtönlét hatására. De ami igazán jóvá teszi a dalt, hogy nem csupán demonstrálják, hogy megerősödtek, hanem nemcsak hogy hihető a börtönviselt mivoltuk, de még menővé is teszik a börtönlétet. Még ők maguk is annyira jól elő tudják adni magukat, hogy még az egyik börtönőrt is maguk mellé tudták állítani.

Nagyon jó bemutatkozó szöveget kaptak, a zenében dominálnak az élő hangszerek, és anniyra kiváló lett az előadás, hogy könnyen meglehet, hogy utánuk fogjuk rappelni. Az album messze legjobb dala.

2024. június 22., szombat

Top 25 Paradox Live #12

The Cat's Whiskers: 4 REAL

Ezt a dalt az anime tette naggyá számomra, amikor feldolgozták a kislemezhez kapcsolódó történetet. A BAE volt a központban, az ő múltjuk, és emlékeim szerint egyrészt a The Cat's Whiskers asszisztált a múltjuk feldolgozásában, másrészt az ő daluk szolgált az epizód endingjeként.

A szöveg megítélésem szerint nehezen  értelmezhető (a kislemez témájához mérten), leginkább az előadás és az apró megoldások teszik emlékezetessé a dalt. Egy újabb bizonyíték, hogy az egész projekt elején is remek dalokat írtak.

2024. június 21., péntek

Top 25 Paradox Live #13

cozmez: Where They At

Erősre sikeredett a Paradox Live tagok bemutatkozása. Ezért is van az, hogy érdemes a kezdetektől hallgatni a dalokat, mert annyira erősre sikeredtek az első dalok, hogy bőven alkalmasak arra, hogy bevezessenek minket ebbe a különleges világba.

A cozmez is egyből belevág a közepébe. Az első daluk szövege teljesen róluk szól, hogy őket az utca nevelte, elveszik azt, ami nem adatott meg nekik, és akárhol is vannak a górék, eljutnak oda ők is. Nagyon él a zene és a rap is időnként erőteljes, tehát a cozmez bemutatkozása is nagyon jóra sikeredett.

2024. június 20., csütörtök

Top 25 Paradox Live #14

The Cat's Whiskers: One Shot One Kill

Ez volt az a The Cat's Whiskers dal, ahol igazán megéreztem, hogy mekkora potenciál van a szabályszerű, elegáns, akár komplex zenét tartalmazó jazz és a teljes szabadságot hirdető rap elegyítésében. Ez a formáció remekül tudja párosítani a két zenei stílust. A dal hallgatása közben mindig azt érzem, hogy kiemelik a két műfaj erényeit és új magaslatokba emelik azokat. A dalt külön emlékezetessé teszi a "READY GO GO GO!" rész, ami teljesen magával ragad és az együttessel együtt mondom én is. A "TCW" rövidítés is ebben a dalban hangzott el először.

A szövegtől meg nem kell megijedni, nem gengszter rap ez. Egyszerűen az "egy életem egy halálom" mondást ültették át valami hangsúlyosabb frázisba, hogy hangsúlyosabb legyen a "csak egy életed van, ebben kell mindent megtenned" üzenet. És most képzeljétek el, hogy valaki elegánsan kiöltözve rapeli a nagyvilágba, hogy "READY GO GO GO!". Nem lehet nem utánuk mondani, ez egy életérzés!