2018. február 1., csütörtök

Meglepetésre végigjátszott játék

Most itt vagyok Békéscsabán. Itt már csak a retro konzolok vannak: NES, SNES, N64. Úgy voltam vele, hogy azért játsszak is, ezért egy igazi kihívást vállalok be, végigviszem még egyszer Super Nintendón a Super Mario Kart-ot. Végig volt már egyszer játszva 100%-osan, de egyszer törlődött belőle minden mentés, és arra emlékeztem, hogy egy időben nagyon sokat küzdöttem azért, hogy visszahozzam magam a régi szintre, és talán nem is sikerült. Úgy voltam vele, hogy nekiveselkedek, és végigmegyek a legnehezebb bajnokságokon, hogy meglegyen a sikerélmény, erre ez a kép fogad.

Hát mégiscsak sikerült másodjára is végigvinni 100%-osra a játékot. Megörültem neki, hogy akkor mégiscsak végigmentem rajta még egyszer. Na akkor most mi legyen? Végignéztem a Backloggery profilomon a Super Nintendo játékokat, hogy mik nincsenek végigjátszva. Hát, lehetne a Donkey Kong Country, kifejezetten kedvet érzek hozzá, de csak vasárnapig leszek itt, addig kizárt, hogy végigérjek rajta, mert abban biztos vagyok, hogy nagyon sokáig nem vittem el a játékot. Esetleg focizhatnék valamelyik International Superstar Soccer játékkal, de ezekbe is annyi tartalom van (és ez most dicséretnek számít), hogy ezt is képtelenség még csak komolyan kiismerni pár nap alatt. Vagy ott van még Disney játék, esetleg a Hupikék Törpikék, de szerintem az is eléggé hosszú. Nagyon sokáig abban sem jutottam el. Igazából nem nehéz a döntés. Mivel a Donkey Kong Country-ban lehet menteni, így ott látható leginkább hogy állok, ezzel fogok játszani. Kíváncsi vagyok, meddig fogok jutni.

Érdekesség: Az előző blogpost nagyját hajnalban telefonon, vonaton írtam meg. Nem vagyok egy "gyorsgépelő", ha okostelefonról van szó, de azért szépen lassan meg lehet írni ott is egy hosszabb szöveget.

Erőltetett írás

Úgy néz ki, nem érdemes olyan dologról írni, amiről nem jönnek csak úgy a gondolatok, hanem kényszeresen írom a mondatokat egymás után, és bízok abban, hogy valahogy majd csak összejön. Hetek óta próbálom megírni a Mario Kart 8 Deluxe-ről a tesztet, de sehogy nem akar úgy összeállni, hogy azt jónak gondoljam. Nem jönnek magától a mondatok, mert annyi ismétlés van az előző Mario Kart-os írásokhoz képest, hogy magam is unom az írást. Nincs meg a képességem arra, hogy ugyanarról a dologról érdekesen, változatosan írjak. Azt meg nem tudom megcsinálni, hogy úgy írjam meg a tesztet, mintha először írnék róla. Pedig ez lenne talán a járható út, mert aki érdekelt a játékban, lehet, hogy ez az első Mario Kart-os írás, amit tőlem olvas, és annak újdonságként hathat az írás. Át fogom olvasni, és igyekszem ennek szellemében megírni.

A Mario Kart 8 Deluxe egyfajta Jolly Joker lenne, mert azzal a játékkal nem kellett olyan sokat játszani, hogy átfogóan megismerjem, és "aktualizált" lenne a tesztek listája azáltal, hogy Switch játékból is lenne már írás. Még nincs Switchem, de talán idén tudok venni egyet, és majd szeretnék minél több játékról írni. Még korábban megkérdeztem bagszit, hogy van-e ötlete, hogyan juthatnék Switch játékokhoz, amiről írhatnék, akár általa is, de neki sem jutott eszébe semmi okosabb annál, amikre gondoltam. Elmagyarázta, amit már eddig is tudtam, hogy a Nintendo csak annak ad tesztelésre konzolt és játékokat, akiknek megfelelő számú feliratkozója, olvasója van. Hiszen ez nekik is így éri meg. Tudok erről, és tudomásul is veszem, hogy ez így van, abban viszont egyetértünk, hogy ez nem feltétlen jó módszer. Mert ha az adott népszerű YouTuber vagy blogger, aki inkább csak videojátékos, és nem a Nintendóra szakosodott, az akár rossznak is láthatja a Nintendo sajátosságait, és ha rossz színben mutatja be a konzolt, vagy a játékot, azzal még több embert riaszthat el a konzolok vásárlásától. Míg nem aki korántsem annyira látogatott vagy olvasott, de szereti a Nintendót, az ugyan nem kap támogatást a forgalmazótól, de lehet, hogy be tudná úgy mutatni a Nintendót, hogy több embert inspirálna a konzol vásárlására. Épp tegnap olvastam egy cikket az SG.hu-n arról, hogy mekkora üzlet lett álprofilokat létrehozni. Ez kétségtelenül igaz, hiszen videojátékos oldalról is megfigyelhető, hogy arra figyelnek fel, akinek több feliratkozója van. Az álprofilt létrehozókat meg folyamatosan pénzelik (már ahol), hogy tartsák életben az adott bloggert, YouTubert, hogy azáltal figyeljenek rá, hogy mennyire népszerű. Ennek a jelenségnek több aspektusa is van, de ez is bizonyítja, hogy a feliratkozók száma sok esetben csak egy smink egy olyan arcon, mely lehet, hogy a valóságban ronda.

Egy nagy előnye van annak, hogy nem kapok sehonnan támogatást, hogy a teszt független. Több külföldi videojátekos lap is pozitívumként hozza fel, hogy ők nem hivatalos magazin. Ilyen volt a Nintendo Gamer is. Ami nem hivatalos, az jó eséllyel független, tehát saját anyagi forrásból szerzik be a játékot, így inkább ott olvasható egyedi vélemény, saját gondolat. Én is ezt tudom mondani a tesztjeimről. És ez mindenféleképpen pozitívum, mely erősen a másik oldal felé billenti a mérleget.

Valószínűleg azt fogom csinálni, hogy olvasok teszteket a Mario Kart 8 Deluxe-ról, hogy ihletet szerezzek. Szó nincs arról, hogy egy az egyben lemásolnám a másik írását. Szoktam olyat csinálni, hogy ha olvasok egy írást, aminek tetszik a stílusa, azt a saját írási stílusomhoz igazítom, ezáltal is fejlesztem azt, és az alapján írom meg a saját gondolataimat a játékról. Aztán, ha kész lesz, némileg át fogom alakítani a tesztek listáját. Valószínűleg a Wii játékok átmennek a RETRO részlegbe, illetve megvárom, hogy ha lesz Switch-re Wii játékokból is Virtual Console, oda milyen játékok kerülnek, így a Virtual Console részleg is új játékokat fog kapni. Bár ahogy a My Nintendón a listázást elnézem, nem kell ezt elkapkodni... Régóta az áll a "Switch rewards" részleghez, hogy "coming soon". El is gondolkodtam már azon, hogy ha ilyen lassan múlna az idő, ahogy eljön ez a "coming soon", még mindig általános iskolás lennék. Az összefüggés ott van, hogy azt gyanítjuk, hogy a Switch rewards majd különböző Virtual Console játékok lesznek. De mivel a fizetős online játékokat legutolsó információim szerint tavaszra aktiválják, amelyhez ígérnek ajándékba NES és SNES játékokat, ezért most már tényleg hamarosan jön az a bizonyos "coming soon".

2018. január 30., kedd

Új ismertető az Aoi Anime oldalra

Nemrég kikerült egy általam írt ismertető az AoiAnimére, méghozzá a ClassicaLoid animéről. Végére értem az első szériának, lassan utol is érem a sorozatot, hiszen már a második széria 10. részénél tartok, és eddig 17 részt vetítettek le.

Az ismertető itt olvasható

Az írás az első szériáról szól. Ahogy szétnéztem az oldalon, nem igazán szokás folytatásokról írni ismertetőt, elég kevés olyan anime van, aminek a folytatásáról is írtak. De valószínűleg írni fogok majd a második szériáról, mert hozza az első színvonalát, sőt, talán még ötletesebben mutatja be a zeneszerzők életét, és az általuk írt zenék történetét.

Habár tudom, hogy az AoiAnime kevésbé látogatott oldal az AnimeAddicts-hoz képest, mégis szívesebben támogatom az AoiAnimét. Szimpatikusabb, és tetszik, hogy a dizájn is egyszerű. Vagyis, látszik, hogy nagyon rég nem volt érdemben külsőségekben fejlesztve, de nem érzem azt, hogy különösebben szükség lenne rá. Gondolkodtam azon, hogy kikerülhetne az AnimeAddicts-ra, csak azon gondolkodtam el, hogy nem-e lenne probléma, hogy mind a két oldalon kint van ugyanaz az ismertető. Részemről ez nem lenne probléma, és nem olvastam az AoiAniménél, hogy ez kitétel lenne, hogy nem kerülhet ki máshova. Ha rajtam múlna, kitenném, szívesen veszem, ha minél többen olvassák az írásaimat, ha jónak tartom. Ezt pedig jónak gondolom.

Egy kis fejlesztés 1.1

Ez az írás a blog.hu-s blogról született.

Több kritikát is kaptam a narancssárga hátterű blogra, hogy zavaró olvasni alatta a szöveget, meg ahogy írtam, én sem voltam vele teljes mértékig elégedett, az csak egy állomás volt. De mivel többeknek nem tetszett, amit láttak, ezért égetőbbnek láttam, hogy mihamarabb fejlesszem az oldal kinézetét.

Még az első menetben mentettem el a blog sablonját egyedi sablonként, méghozzá azért, mert itt a blog.hu-ban ha egyedi favicont szeretnék használni, azt csak úgy lehet, hogy ha elmentem egyedi sablonként, ami van, kreálok egy képből egy favicont, és azt feltöltöm a képek közé. Hogy miért van itt így, nem tudom, de nem zavar, mert ahhoz, hogy a blog külseje is saját legyen, ahhoz egyébként bele kellett nyúlni a CSS-be. Csak sajnos ehhez nem annyira értek. A HTML-ben még csak-csak elboldogulok, és ennek a témának a HTML kódja is rövid, de amikor megláttam, hogy a CSS kódja 1274 sorból áll... Hát, nagyot néztem. O_O CSS-ből is épp csak annyit tudok, amennyit HTML-ből ki tudok következtetni, de ezzel úgy voltam, hogy inkább segítséget kérek. Méghozzá wakabakashii személyében. Aki szinte minden kérésemet meg tudta valósítani. Mindenek előtt azt gondolom, hogy a szöveg akkor lenne kevésbé zavaró, ha annak lenne átlátszatlansága. Tehát kapott egy fehér, áttetsző hátteret, valamint, hogy a szöveg még olvashatóbb legyen, ezért az sötét lett. A Verdana betűtípus már egyedi igény volt. Egyedül azt nem tudta megvalósítani, hogy két oldalas oldalsávja legyen a blognak. Ezt azért szeretném megcsinálni, mert szeretek minél több egyéb információt kitenni a bloggal kapcsolatosan, és ha két oldalas lenne, akkor nemcsak az lenne, hogy egymás alatt lennének, és az alsókkal már nem foglalkozna senki, hanem áttekinthetőbb lenne. Úgy képzelem el,  hogy bal oldalt lennének a közösségi modulok, valamint a szerzők részleg, egyéb linkek. Jobb oldalt meg az archívum, belépés, akár 5 legolvasottabb postok, legutóbbi kommentek, és ilyenek.

És azt elfelejtettem mondani neki, hogy azt szeretném, ha a blog szélessége automatikus lenne. Tehát, hogy igazodjon az oldasó monitorjának felbontásához. Mondjuk ez lehet problémás, mert ha több képet teszek ki a postba, akkor valakinél egész közel lehetnek egymás alatt a képek, akár a szövegbe is belezavarhat, ugyanakkor meg az, hogy a sablonok általában 1000-1200 pixel szélesek, azok már egy Full HD monitornál eléggé keskenynek tűnnek, és olyan érzésem van, hogy nincs kihasználva a monitor szélessége. Erre egyelőre azt találtam megoldásnak, hogy csináltam 1920×1080-as szélességű hátteret, és a képeket a két szélre teszem. Így azt gondolom, hogy nem lett annyira rossz, a többinek meg utánanézek.

Most egyelőre ennyi. Akinek van véleménye, azt örömmel veszem, meg utánanézek, hogy én is mit tehetek még, hogy jobban nézzen ki a blog.

2018. január 29., hétfő

Hosszú idő után ismét Mario Kart bajnokság

Novemberben, amikor a Nintendo megszüntette a Miiverse szolgáltatását, olyan találgatások láttak napvilágot, hogy a Mario Kart bajnokságok is meg fognak szűnni, merthogy a Miiverse-hez vannak kötve, vagy valami ilyesmi. Ez mint kiderült, nem igaz, ennek ellenére alábbhagytak a Wii U-s Mario Kart 8 online játékok, mert egyre többen vásárolnak Nintendo Switch-et, vele együtt Mario Kart 8 Deluxe-et, úgy mentek át egyre inkább a bajnokságok az új konzolra. A pénteki versenyt már Switchen játsszák, egyedül a Vasárnapi Veteránok maradt meg Wii U-n. Tegnap meghívott Mii Tibi a versenyre, na mondom magamban, úgyis olyan rég vettem részt online bajnokságban, uccu neki! Amekkora lelkesedéssel vetettem bele magam a versenybe, annyira lett tragikus az eredmény.

Helytelen lenne arra hivatkozni, hogy biztos azért volt ilyen rossz eredményem, mert rég játszottam. Egyszerűen arról van szó, hogy a kocsi beállítás nem volt olyan, ami számomra ideális:

  • Blue Falcon
  • Slick gumi
  • Super Glider

Tudtam különben, hogy a Slick gumi eléggé szenvedős, és ez meg is látszott abban, hogy nehezebb volt bevenni a kanyart, talán a sebességet sem úgy érte el, ahogy azt megszoktam, de azt biztos, hogy sokszor csúsztam ki a pályáról. Jobb beállításokat legközelebb.

De szerencsére nem is bosszankodtam az eredményem. A nagyobb oka a rossz eredménynek az, hogy nem is vettem komolyan a dolgot. Az első órában ugyanis csak GamePad-ről játszottam, TV-n Puzsér Róbert Sznobjektív műsora ment a Hír TV-n, és olykor nagyot nevettem a beszólásain. Ilyenkor eléggé nehéz volt a játékra összpontosítani. Aztán, amikor vége lett, zenét raktam be magamnak, méghozzá az LGT-től "A Locomotiv GT összes kislemeze" című albumot, akkor meg kísérleteztem kiénekelni a magas hangokat az adott dalban. Az esetek 90%-ában sikert arattam (aki jobban figyeli az LGT dalokat, az hallhatja, hogy a tagoknak nagy hangterjedelmük van), és ennek úgy örültem, hogy teljesen elvonta a játékkal kapcsolatos teljesítményemről a figyelmet.

Úgyhogy most ez nem volt olyan nagy szám a részemről, de jó volt újra játszani a többiekkel. Amúgy az eredmény annak fényében is tragikus, hogy voltak emberek, akiket többször ledobott a szerver, és nehézkes volt visszatérniük. Velük szemben én meg végig jelen voltam a játékban.

2018. január 28., vasárnap

Kis fejlesztés

Az írás a blog.hu-s oldalról szól.

Csináltam egy bannert és háttérképet a blognak. Bagszi tette szóvá, amikor ránézett a blogra, hogy mennyire sötét. Teljesen igaza volt. A színnel én sem voltam megbarátkozva, de azért hagytam meg ezt a sablont, mert kevés a választható sablon a blog.hu-n belül, de ebben láttam a legtöbb lehetőséget, ezért ezt választottam. Csak aztán az utólagos szerkesztéssel nem foglalkoztam különösebben. Egészen tegnapig. Úgy voltam vele, hogy előveszem azt a nagyon kicsi grafikus tudásomat, és kreálok egy háttérképet és bannert a blognak.

Azért ebből is látható, hogy nem foglalkoztam soha különösebben képszerkesztéssel. Itt semmi másról nincs szó, minthogy átlátszó hátterű képeket tettem úgy a szélére, hogy azért a szövegbe ne zavarjanak bele. Ezek kerültek narancssárga alapra. Ugyanígy a bannernél. A banner volt az, aminél sokáig vacilláltam, mert a Mario Kart 8 Deluxe már régóta megihletett, de nem tudtam, hogy valósítsam meg. Aztán, hogy a Super Mario Odyssey háttere piros (egyáltalán, hogy a Nintendo Switch főszíne a piros), ezzel már végre tudtam valamit kezdeni. Egyelőre ennyit tudok, de az igazat megvallva, nem nagyon hiszem, hogy többet akarok tudni. Egyszer azért belemélyedtem a képszerkesztésbe, de azzal a lendülettel abba is hagytam, mert azt láttam, hogy egy-egy részlettel túl sokat kell vesződni, és azt éreztem, hogy a befektetett munka nagyon nincs arányban az eredménnyel, úgyhogy feladtam.

Most első körben elégedett vagyok ezzel, aztán, ha lesz valami ötletem, akkor majd kérek segítséget.

2018. január 26., péntek

Az egyetlen James Bond film, amit láttam

Soha életemben nem éreztem, hogy néznem kellene James Bond filmeket. Amikor láttam belőle képeket, előzeteseket, úgy éreztem, hogy távol áll tőlem. De maga a világ nem teljesen idegen tőlem, hiszen Nintendo 64-re legendás játék készült az Aranyszem című filmből. A Goldeneye 007-et ott jegyzik a legjobb játékok között, én is imádom játszani, felejthetetlen többjátékos élményt nyújtott a '90-es évek végén.

Ennek fényében úgy döntöttem, hogy megnézem azt a James Bond filmet, amiből ez a játék készült. Eléggé lassan jutottam el ennek megvalósításáig, régóta meg akartam nézni, de kb. másfél hete (december elején kezdtem el írni ezt a postot) megtaláltam a Nyugati Pályaudvar aluljárójában levő antikváriumban az első kiadású díszdobozos dupla DVD-t párszáz forintért, és elérkezettnek láttam a lehetőséget, hogy meg is nézzem.

Egy ilyen kiadást mindenképp be akartam szerezni a játék tiszteletére, és erre lehetőség adódott. Meg is néztem, és ez a film is igazolt abban, hogy valóban nincs dolgom a James Bond filmekkel. Ahogy néztem, azt éreztem, hogy ezt a filmet egyszerűen nem lehet komolyan venni. Túlságosan valótlan a történet menete, hogy barátból ellenség lesz, kiderül, hogy ki az, akire valóban lehet számítani. Meg alapvetően nem jók azok a filmek, melyekben túl sok a kiszámíthatatlan jelenet, hiszen pont attól válik kiszámíthatóvá, hogy tudjuk, hogy valami meglepetésszerű jelenet következik, ezért unalmassá válik az idő után a dolog.

És igazság szerint nagyon nem is tudok mit írni a filmről, mert annyira súlytalan az egész, hogy olyan érzésem van, hogy ezzel a filmmel lényegében az összes James Bond alkotást láttam. A Nintendo 64-es játék iránti tiszteletből megőrzöm ezt a díszdobozos kiadást, sőt, megveszem majd Blu-ray-en is, ha majd lesz rá lehetőségem, de nem fogok több JB filmet nézni.

2018. január 25., csütörtök

Animék magyar hanggal

Most szántam rá magam, hogy megnézzem a Fullmetal Alchemist: Brotherhood animét. Nézegettem annak idején az Animax-en, de eléggé össze-vissza, amikor "érkezésem" volt, akkor odakapcsoltam. Sokat néztem, így azért eléggé sok részt láttam belőle, de az FMA világa soha nem fogott meg igazán. Két okból döntöttem úgy, hogy most nekivetem magam a második szériának. Egyrészt mert azt gondoltam, hogy mostani fejemmel másképp fogom látni az animét, másrészt meg van benne némi nosztalgia. Hiszen ez a sorozat is kb. 8 éve ment már az Animax-en, és úgy vagyok vele, hogy ha magyar hanggal nézem meg, akkor visszahozok valamit magamnak a régi időkből.

Egyelőre a 4. résznél tartok, így az elemzéstől még bőven eltekintenék, viszont a magyar szinkronról írnék. Mert magyar szinkronnal nézni animéket tényleg éveket repítenek vissza az időben, a magyar szinkron minden bájával és átkával. Ez meglátszik a Fullmetal Alchemist-ben is. Az egyik ok, ami miatt kerültem az animét (magyarul), az Szabó Máté hangja, mint Edward Elric. Alapvetően jó hangja van Szabó Máténak, de amikor ideges, akkor felviszi egész magasra a hangját, és az rettenetesen idegesítő volt már akkor is hallani, de még most is. De a magyar hangok döntő többségénél lehet azt érezni, hogy jóformán színészeket fogadtak fel, akiknek nincs sok közük a hangszínészethez. Nem véletlen van erre külön tanfolyam Japánban. De nemcsak arról van szó, hogy animét sajátságosan kell szinkronizálni, néhány magyar hang esetében már a szinkronszínész hangján elbukik a dolog. Nemcsak Szabó Mátéval van bajom, de akkor is a falra mászok, amikor Szalay Csongor vagy Molnár Ilona hangját hallom. Szalay Csongor valami eszméletlen idiótán szinkronizált gyerekeket, aztán, ahogy tinédzser lett és felnőtt, úgy fiatal felnőttek szerepében játssza a nagymenőt. Ha jól tudom, mostanság valami rockzenekar frontembere. De borzasztók a hörgései, amiket például Kurosaki Ichigóként művel a Bleach-ben. Molnár Ilona hangja meg mindenhogy borzasztó. Miatta van az, hogy például a Full Metal Panic! és az Inuyasha szinte csak japánul nézhető, mert olyan szinten hordoz beképzeltséget a hanglejtése, és ő is akkor a legrosszabb, amikor üvöltözik. Ja, és ha már Inuyasha, akkor ne hagyjam ki Steiner Kristófot sem, aki szintén arra "inspirál", hogy csak japánul nézzem az animét, ha előveszem. Tehát nemcsak arról van szó, hogy örömöt, bánatot, dühöt bizonyos szituációkhoz mérten másképp kell hanggal kifejezni, hanem már önmagában a hangnál megreked a dolog, és innestől nemigen van értelme tovább fejtegetni a dolgot.  Ilyenkor gondolkodok el azon, hogy érdemes-e magyarra fordítani az animéket, vagy maradjunk meg az eredetinél, mert az a hiteles.

Habár negatív példákat soroltam fel, nem vagyok teljesen a magyar szinkron ellen, sőt! Azt gondolom, hogy az, hogy magyarul jelennek meg animék, mangák, az egy erős közösségre utal, hiszen van elég rajongó ahhoz, hogy megérje megjelentetni japán kiadványokat magyarul is. És ez nagyon szépen ment így sokáig a kezdetektől egészen 2012 környékéig. Azt gondolom, hogy a magyar animézés csúcsa 2004-2009 között volt. Ekkor szinkronizálták a legtöbb animét, és DVD-k is szép számban jelentek meg ezekben az időkben.

De aztán gyökeres változás következett be. Ez egyrészt a 2008-as gazdasági világválság következménye, másrészt meg mivel az animének távolról sincs akkora kultúrája, mint mondjuk a zenének, filmnek, ezért gyorsan leálltak az anime DVD-k, mangák vásárlásával a rajongók, elsősorban erről mondtak le, mint más kulturális dologról, amihez jó eséllyel sokkal régebbi rajongás fűz, ezáltal a kötődés is erősebb lehet hozzá. Azok, akik meg ezután lettek animések, azok már csak a hanyatló anime DVD kínálatot, és a folyamatosan ismételt sorozatokat látták az Animaxen, kevés új animével. És persze a letöltés már az anime szférát is régesrég elérte, így már nem is volt igény arra, hogy magyarul jelenjenek meg animék. Ennek meg is lett az a következménye, hogy az Animax megszűnt, és a DVD-gyártás is teljesen mélypontra került. Mangákkal alig-alig lehet találkozni könyvesboltokban. Tegnapelőtt bementem az Árkádba a nagy Libribe, gondoltam, hogy az ő mangakínálatuk kellően reprezentatív. Csak egy kötet Nana mangát láttam, meg a Yojimbóból, de egy kis polcon volt az a néhány darab, azt is úgy kellett keresni.

Na de mit csodálkozunk azon, hogy alig érhetők el magyar kiadványok, amikor mi, magyarok nem igazán vásároljuk az eredetit, inkább letöltjük. Nagyon durvának tartom azt, amit néhány hónapja hallottam még Békéscsabán az egyik SPAR-ban. Amikor volt a 200 forintos DVD akció, és a hozzá fűződő nyereményjáték, akkor az egyik nap, hallom, hogy két srác beszélget a DVD-k között. Mondja az egyik, hogy ezt igazán megvehetnénk 200 forintért. Mire a másik: Hülye vagy, inkább letöltöm, minthogy pénzt adjak ki érte. Értitek, 200 forint... Ezek után mit csodálkozunk azon, hogy nincsenek anime DVD-k? Magyarországon egy darabig kifejezetten jól ment a zene és filmipar, elég sok CD-t, (régen kazettát és lemezt) vettek az emberek, ahogy sok videokazettát és DVD-t is. De ahogy elterjedt a letöltés, azzal exponenciálisan csökkentek az eladások. Megfigyelhető, hogy nálunk jobban, mint az "átlag" országokban, ahol jobban tartotta magát az CD, DVD. Ennek egyik oka a jobb kereseti lehetőség, a másik meg, hogy nagyobb kultúrája van az eredetinek. De a Magyarországon történt eladások radikális csökkenése hozta magával a CD-k, DVD-k jóárasított, de "fapados" kiadásait. De ezek sem hozták meg azt, hogy megálljanak a csökkenések, ezért szépen lassan kiszorultak a piacról az olyan műfajok, mint az anime.

Az nyilvánvaló, hogy ha szeretnénk ismét magyarul nézni animéket, ahhoz először szemléletet kell váltani. De érdemes-e most elkezdeni? Lehet-e ezzel a generációval kezdeni valamit? Valószínűleg ez is olyan dolog, hogy érdemes, de ez nagyon lassú, és kemény munka lenne, melynek gyümölcse jó eséllyel csak hosszú évek után aratható le. És amikor láttam a Mondo magazinokban, hogy egy idő után már ők is a japán aktualitásokkal foglalkoznak, és nem licenszelnek már animéket, mangákat, onnantól kezdve nyilvánvalóvá vált, hogy a Mangafan feladta, hogy a magyar aktualitásokról írjon, ezáltal szemléletet formáljon. Nem álltak bele ebbe, mert szerintem ők nem a hosszú munkát látták a dologban, hanem hogy ez nem fog menni. Mondjuk nekik könnyebb az utóbbit látni, mivel megszűnt az Animax, valamint az Anime DVD-ik, mangáik eladásai is vélhetően durván visszaestek az idők múlásával. Hogy mennyire nyereséges a MondoCon, azt nem tudom, erről biztos információm nincs.

Úgyhogy aki arra vetemedne, hogy saját erejéből fel akarja ismét lendíteni az animés közösséget magyar megjelenések által, az elképesztően nagy fába vágja a fejszéjét. Először kicsiben kell megjelenni, aztán folyamatosan terjeszkedni, gyűjteni magunk köré az embereket, de a magyar nép nem a bátorságáról híres. Főleg egy ilyen szituációban, amelynek eredménye csak évek múlva lesz látható, és az sem biztos, hogy egyáltalán bekövetkezik. Az Animax abból a szempontból jó irány volt, hogy több környező országban ment egyszerre: Csehországban, Romániában, meg jó eséllyel Szlovákiában is. Azt inkább elképzelhetőnek tartom, hogy hasonlóképp ahogy a Nintendo forgalmazója sem magyar, hanem cseh, mely Lengyelországba, Szlovákiába és Magyarországra is forgalmaz Nintendo konzolokat, játékokat, ugyanúgy nagyobb esély van arra, hogy több kisebb ország fogjon össze, és ki-ki a saját nyelvén népszerűsítse az animéket. Állítólag Pesten nem, de Békéscsabán sokáig cseh nyelven mentek az Animaxen anime ajánlók, illetve a képernyőn látható szöveg volt cseh, amúgy a beszéd magyar volt végig. Magyarországon erősnek mondható az animés közösség, hiszen sokan járnak MondoCon-ra, de korántsem biztos, hogy leülnének a TV elé nézni magyarul animét, amikor a legújabbak azonnal elérhetők japán hanggal, angol felirattal.

Japánul meg nagyon jó animét nézni, hiszen mégiscsak Seiyuu-k szinkronizálnak, akik külön ilyen tanfolyamot végeztek el. Mert nemcsak "szimplán" örömöt, bánatot, haragot közvetítenek a hangjukkal, hanem annak minden fokozatával és színével teszik élvezetessé és még élőbbé az animét. A magyarok erre nem igazán képesek. Viszont a magyar szinkron magasan az angol és a német fölött áll. Mert az azért tetten érhető a magyar hangokban is, hogy a mi nyelvünk érzelemdús, és véleményem szerint a magyar nyelv hangzása nagyon szép, míg az angol szinkronosan animét nézni az a műfaj megerőszakolása. Az angol beszédstílus, hanglejtés, szóhasználat nagyon távol áll a japánétól, ebből kifolyólag angolul hallani a japán szavakat, neveket borzasztó. A német valamivel jobb (amit ugye az RTL 2-n láthattunk régebben, azóta átköltöztek a német animék a ProSieben MAXX-ra), de hozzájuk képest a magyar színvonalas.

Ezért sem vagyok a magyar szinkronok ellen. Mert bár vannak gyermekbetegségei a japánhoz képest, de azért tetten érhető benne az az általánosan magas színvonal, amivel a magyar szinkront jellemezni szokták. De ahhoz, hogy újra legyen magyar szinkron, ahhoz extrém nagy elhivatottság kell, mert annyira mélyponton van a dolog, hogy óriási nagy kitartás kell ahhoz, hogy valaki átlendüljön a nehézségein. Nekem ehhez egyedül nincs is elhivatottságom, de ha lenne egy olyan csapat egy olyan csapat, amelyik nem azzal az attitűddel népszerűsíti a magyar szinkront, ahogy az Animeövezet (legalábbis ez volt a régi nevük, nem tudom, ma már milyen néven dolgoznak, nem követem már a munkásságukat) teszi, tehát nem ostorozza állandóan a magyar média színvonalát, és nem hasonlítja össze, hogy bezzeg a németek... oda szívesen becsatlakoznék, és segíteném a munkájukat, ahogy tudom. De ez szerintem csak úgy hatékony, ha elfogadjuk, hogy a magyar animepiac helyzete szörnyű (tehát nem siránkozunk rajta állandóan), és lépésről lépésre haladunk előre, és elfogadjuk, hogy a cél csak nagyon lassú léptekben érhető el. De ha sikerül, akkor jó eséllyel nemcsak a MondoCon által lesz Magyarország az animés térképen.

2018. január 21., vasárnap

Anime DVD és manga gyűjteményképek

Hamár hosszú idő után vettem mangát magamnak, és ki is tettem a képet arról, hogy milyenek vannak, úgy döntöttem, hogy szánok egy postot arra, hogy megmutassam, mik vannak, és hogy mik hiányoznak. A manga kép ismétlés.

A képből is látszik, hogy régen vettem mangákat, hiszen tele vagyok régi sorozatokkal, a Mangafanosok meg félbe vannak hagyva. Nem beszélve a Fumax kiadó mangáiról, amelyekből igencsak hiányt szenvedek. Annak örülök, hogy a Mangattack mangái mind megvannak, úgy tudom, hogy a kiadó már meg is szűnt, és nem nagyon lehet kapni a mangáikat. Ellenben a Hetalia 1 manga nagyon hiányzik. Régóta megvan a második és a harmadik, de azokba még nem kezdtem bele, mert gondolom, folytatásosak, és az elsőtől akartam elkezdeni az oldasást. Úgyhogy azóta is olvasatlanul állnak a polcon, ezen pedig gyorsan változtatnék, mert a Hetaliát animében nagyon bírtam, tehát:

!!! HETALIA 1 MANGA KERESTETIK !!!

Lehetőleg barátságos áron. Tehát olyantól vennék, aki nem használja ki, hogy ennyire ritka lett, és csillagászati áron adná el, mert különben csillagászati jelenségeket láttatok vele.

És vannak képek anime DVD gyűjteményről is:

Igen, ezeket sokkal aktívabban vettem, mivel sokkal aktívabban néztem animéket, mint olvastam mangákat. És szívesen néztem őket eredetiben. Így van ez manapság is. Ezekből szinte az összes megvan, szinte csak a Mirax kiadó által kiadott anime DVD-k, valamint a díszdobozos kiadások közül hiányzik sok. A Klub Publishing által kiadott díszdobozos anime DVD-k kb. annyira beszerezhetetlenek, mint a Hetalia 1 manga. A MangaFanosokat is már nagyon nehéz beszerezni, de még épp fellelhető.

Jobb oldalt látható képen, hogy mik vannak meg, a hiányzókat listázom:

  • Full Metal Panic? Fumoffu
  • Cowboy Bebop (Csillagközi fejvadászok)
  • Bleach 1
  • Bleach 2
  • Death Note 1
  • Death Note 2

És így hirtelen nem is jut eszembe több. Miyazaki Hayao filmjein is gondolkodom, azokat még lehet kapni boltokban, lehet, hogy azokat is be fogom szerezni. Az igazat megvallva annyira nem az én világom az a kifejezésmód, ahogy Miyazaki-san kifejezi magát a műveiben, ezért nem foglalkoztam velük komolyan. De el tudom fogadni, hogy népszerű, mert látom és érzékelem, hogy vannak gondolatai a világról, és azokat progresszíven tudja átadni, csak a kifejezésmóddal nem tudok azonosulni. De ha elkezdem újra venni őket, és nézni fogom, akkor lehet, hogy másképp fogom látni, hiszen azóta teltek el évek, és esélyt mindenképp megérdemel.

És ha már anime DVD-k, mangák, akkor összegeztem magamban az AnimeStars és Mondo magazinokat, ezeket is folyamatosan vettem. Arra emlékeztem, hogy az AnimeStars esetében naprakész voltam, volt is olyan gondolatom, hogy megvettem az összeset, de a biztonság kedvéért átnéztem, és tényleg megvan az összes, a különszámokkal együtt.

Az viszont meglepett, hogy a Mondo magazin mennyire hiányos, ahogy átnéztem őket. Listázom ezek közül is a hiányzó számokat:

2007: 10, 11, 12
2008: 3, 4, 8, 9
2009: 1, 2, 4, 5, 7
2010: 9
2011: 1, 2, 11
2012: 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12
2013: 1, 2, 3, 4, 5, 6
2014: 1, 2, 3, 4, 5, 6
2015: 1, 2, 3, 4, 5, 6
2016: 5
2017: 4, 5

Hát ennyi lenne. Hiányzó számok, kötetek, DVD-k beszerzésében segítséget örömmel veszek.

2018. január 20., szombat

Okui Masami: Sophia kislemez kritika

Örülök nagyon, hogy 2009 után a 2017-es év lett olyan Okui Masami karrierjében, amikor két kislemezt jelentethetett meg egy évben. Ez sajnos tőle teljesítmény, mert ahogy zuhantak az eladásai, úgy érte meg egyre kevésbé a saját kiadóját fenntartani. 2011-es megszűnése után ugyan átigazolt a Lantis-hoz, de ők sem foglalkoztatják annyira. Ennek több oka is lehet. 2015-ben, amikor megjelent a Symbolic Bride albuma, valami olyasmit nyilatkozott, hogy nem fog újra évente albumot készíteni, hanem akkor, amikor úgy érzi, hogy van annyi gondolata, hogy az egy albumra felkerüljön, valamint, ha van ideje albumot készíteni. Hiszen ott van neki a JAM Project, és azt gondolom, hogy az a 25 év, amióta pályán van, ez megbocsájtható. Idén jubileumot fog ünnepelni éveinek száma tekintetében, ugyanis 50 éves lesz. És bár az album-, kislemez borítóin kifejezetten szép, de ha megnézzük őt a Facebookos, Twitteres profilján, amikor magáról tesz ki olyan képet, ahol nincs kisminkelve, azért rajta is látszik, tényleg középkorú. Ebből következtethető, hogy talán már nem is bír annyit, meg az a fontos, hogy a dalszerzés öröm legyen neki, mert csak addig tud olyan dalokat írni, amelyekben önmagát hallhatjuk. Szerencsére ez Okui Masami-ról elmondható.

Bár egy olyan japán előadótól, akinek elsősorban animés dalai vannak, mennyire várható el, hogy a kor előrehaladtával egyben érettebb mondanivalójú szövegekkel rukkoljon elő, ezt nem tudom. Hiszen alkalmazkodni kell az anime mondanivalójához, de azt azért sejtem, hogy azért igyekeznek olyan előadót választani, aki illik az adott műhöz. A Sophia kislemez esetében eltekintenék attól, hogy keressem összefüggéseket a dal, és a GARO -VANISHING LINE- anime között. Csak az első részét láttam az animének, és az az igazság, hogy az az erőszak, ami megjelenik benne, az nem én ízlésvilágom, ha kifejezhetem így magam. De majd teszek vele komolyabban is egy próbát, mert most nagyon benne vagyok az animézésben, hátha másképp fogom most látni. De most lássuk a dalokat.

  1. Sophia: Valószínűleg reflektál az anime főhősnőjére, Sophie-ra. Bár inkább azt érzem, hogy itt az énekesnő saját magáról énekel. Nem ez az első olyan balladája, ahol egy elmúlt szerelemről énekel, mintha visszasírná azokat az időket, érzéseket. Azt nem tudom eldönteni, hogy Okui Masami még mindig ugyanazt a férfit sírja vissza, akit már korábban is, vagy ez egy másik. Sajnálatos ez, ugyanakkor megbocsájtató, mert hihetetlen kellemes érzés jár át, amikor ezt a dalt hallgatom. Egyáltalán az énekhangjától a mai napig libabőrös leszek. Olyan csodálatosan énekel a fájdalmáról, teljesen átadom magam az általa énekelt érzésekről. Azért szeretem ezt a dalt, mert bár a szöveg alapján azt gondolhatnánk, hogy sajnáltatja magát, de az énekből azt érzem, hogy megéli az érzéseket, és nem az a célja, hogy megsirassa a hallgatóit. A zene is nagyon szép lett, végig tartja a lassú ívet, egyben van a dal. Úgyhogy nagyon szép lett. 9/10
  2. THE COUNTDOWN: Hasonlóan ballada, de jóval hangsúlyosabb, mint a címadó dal. Olyan érzésem volt a dal hallgatása közben, hogy egy nagy változás fog beállni, mely után semmi nem lesz már ugyanolyan. Erre számol vissza. Ijesztő is volt emiatt hallgatni, mert bár az idő folyamatosan változik, de olyan gondolatom volt, mintha a múlt örökre eltűnne, és soha nem fog már visszatérni, és addig éljük meg, amíg van lehetőség. Hatásos lett, az ének is erőteljesebb, a zene is nagyon megerősödik a refrén alatt. Nagyon jól össze lett rakva az egész dal. 9/10

Erős kislemezzel jött ki Okui Masami, melyekkel egyértelműen azt jelzi, hogy vannak még gondolatai, melyeket szeretne kiénekelni magából. És akár érvényesek is lehetnek. Már csak azt remélem, hogy idénre az énekesnői karrierjének 25. évfordulója alkalmából kiad egy szép nagy válogatásalbumot új dalokkal.