2009. október 13., kedd

Zorán: Az élet dolgai

Zoránról mindig a magas minőségű dalok jutnak eszembe, a fantasztikus, tartalmas zene, és a tartalommal, érzelmekkel megtöltött szöveg. Az 1991. június 17-én megjelent Az élet dolgai albumnak mégis külön kuriózum-értéke van. Több okból is. 1991, ugye már rendszerváltás utáni évek egyike, amikor a cenzúra már nem tiltakozott, amikor az énekesek ki akarták énekelni magukból a kommunizmus adta fájdalmakat. Zorán albuma többek között erről szól. Másrészt abból a szempontból is különleges, mert amikor 1991-ben megjelent, akkor nagyon sokan, nagyon hamar megvették a lemezt, kazettát, és hamar teljesen elfogyott (angol szavakkal élve Out of print). Ekkor a Rákóczi kiadó jóvoltából jelent meg az album, ugyanis Zorán elsők között volt, aki a rendszerváltás után elhagyta az állami kézben levő Hungaroton kiadót. Ám a Rákóczi kiadó időközben megszűnt, ellenben az albumra később is nagy igény volt. Így Zorán másik kiadót keresett, hogy megjelentesse másodjára is az albumot, így esett 1994-ben az Aréna kiadónál megélt egy második kiadást az album, immáron CD-n is hallható az anyag. Ellenben úgy tűnik, hogy ez mégsem volt elég. Ugyanis a rádiók kívánságműsorában valahányszor kértek egy dalt erről az albumról mindig csak annak az 1993-as unplugged koncert verzióját játszották le, még a második kiadás megjelenése után is, ezért a koncertverzió lett elterjedve. De az album 10. születésnapjának alkalmából a Universal Music ismét megjelentette az albumot, így már mindenki számára elérhető lett, és a rádiók is az eredeti verziót játszák.

Minden album fantasztikus Zorántól, mindegyiket másért lehet szeretni, de az élet dolgai a mai napig Zorán legjelentősebb munkássága. Igazi felnőtt-album, komoly, érett érzelmi világot igényel a dalok megértése. Az előző albumaiban is próbált nyíltan megszólalni amennyire csak a cenzúra engedte, de ez az első album, ahol nyíltan beszélhetett, és beszélt is a szocializmus szörnyűségeiről.

Dalok listája

  1. Eső előtt, eső után
  2. A szerelemnek múlnia kell
  3. Elmúlt a jó idő
  4. Ha másképp szeretnél
  5. Volt egy tánc
  6. Boldog idő
  7. Felejtsd el
  8. Jól megy nekünk
  9. Maradj még
  10. Az élet dolgai

Eső előtt, eső után
Szolid zenével indít az album, a szöveg pedig a megszakadt barátságokról szól, bár ez általánosságra is igaz. Sokszor mi is megfeledkezünk a barátunkról, amikor minden jól megy, és csak akkor fordulunk hozzá, amikor baj van. Meg is emlékezik a szép évekről, de a búcsúzás erősebben szólal meg.

A szerelemnek múlnia kell
Egyik legismertebb dal Zorántól, lényegében hasonlít az első dal szövegéhez, csak itt most nem a barátság van fókuszban, hanem a szerelem. Csak akkor érjük fel ésszel, hogy mekkora értéke van a szerelemnek, amikor elmúlt az érzés. És megtévesztő a címe, mert Zorán nem azt akarja hangsúlyozni, hogy a szerelemnek márpedig múlnia kell, hanem arra a tényre akar rávilágítani, hogy csak akkor érezzük a szerelem értékét, amikor elmúlt.

Elmúlt a jó idő
A zene professzionizmusa nagyon megjelenik ebben a dalban. A szöveg pedig egy elmúlt szerelemről szól, elment vele a jó idő, és semmi nem maradt, ami szép lenne. Nagyon érdekes, hogy Zorán elképzeli, hogy milyen lehet annak a lánynak máshol. És a végén mondja, hogy bár vége, de tovább kell lépni. Ritka szép befejezése egy szomorú szerelmes dalnak.

Ha másképp szeretnél
Érett szerelemről szól ez a dal, kicsit másképp énekli meg a több éves házasság utáni érzelmeket, amikor az ember már vágyik a saját kis közegében egyedül maradni, de ugyanakkor rossz, hogy távol van tőle. A zene szolid és gyönyörű, a 2. refrén utáni gitárszóló nagyon széppé teszi dalt.

Volt egy tánc
Talán nem is túlzok, ha elérkeztünk a dal csúcspontjához. Ez az a dal, ahol gyerekkoráról mesél Zorán, azok szörnyűségeiről. Először a 2. világháború előtti szép évekről, majd amikor az apja katona volt a 2. világháborúban, utána, amikor Magyarországra költöztek, és jött az a rettegett autó, amikor koholt vádakkal 3 évre börtönbe zárták az apját. Utána már az sem volt baj, hogy már nem maradt semmijük 3 év múlva, csak hazatért az apjuk. Végül 1956, amikor el akartak menni, de végül maradtak, és a jelenkor. Tényleg semmiért vesztek álmok. Eszményi Viktória éneke, és a gyönyörű zene mind hozzájárultak ahhoz Zorán repertoárjának legszebb dala legyen ez.

Boldog idő
Szóljon egy dal a felhőtlen fiatalkorról, amikor reméltük, hogy miénk a világ. Bármi történt, szép volt az a régi szép idő, de annak is vége lett. A zene is ehhez hűen vidám, egyfajta ellenpólusa a többi dalnak, mégis illeszkedik az albumhoz.

Felejtsd el
Egy dal a naivitásról, és hogy építjük az álmunkat, de az idők során az álmok elvesztek. És ahogy telnek az évek, ráébredünk, hogy mennyire más az élet, mint ahogy elképzeltük. Nagyon érdekes, hogy az ének és a zene egyaránt csalódottságot sugallt.

Jól megy nekünk
A cím alapján vidámnak tűnik a dal, de ahogy megszólal a zene, és a szöveg, ráébredünk, hogy mindez csak irónia. De kellemes hallgatni, az irónia ellenére még sincs rossz érzésünk a dal hallatán.

Maradj még
Ez a dal is egy sokéves szerelmet dolgoz fel, régi emlékek dúlják fel az idilli pillanatokat. És sok minden történt az elmúlt évek alatt, és sok megpróbáltatás után megbűnhődött, és maradjanak együtt végig. A zene nagyon szép, és reményteli. Ugyanis kifejezetten nyugodt, vágyik a csendes szép évekre.

Az élet dolgai
Szinte összefoglalja az egész albumot, az élet nagy kérdéseire keresi a választ, és kigúnyolja a nagyokosokat, akik azt hiszik, hogy mindent tudnak, holott az élet teljesen más. Nagyon érdekes, hogy az ének a verséknél nagyon csalódott, gondterhelt, de a refrén valamivel jobban hangzik. Kicsit olyan, mintha Zorán beletörődne, hogy ez az élet rendje. Lehetne jobb is az élet, de amikor túl jó lenne minden, akkor az élet dolgai tesznek róla, hogy a földön maradjunk. A zene nagyon erős.

Az album nemcsak azért erős, mert nyíltan mondja ki a dolgokat, hanem maga a minősége is minden dalnál egyenletesen magas. Nemcsak a szöveg sugallja meg, hogy miről szól a dal, hanem az ének, és a zene is alkalmazkodik a szöveg hangulatához. Nagyon ritka az ennyire magas minőségű album!

2009. október 10., szombat

Skorpió: Ünnepnap

A Skorpió együttest, akárcsak az LGT-t és Zoránt is, gyerekkoromban ismertem meg. Emlékszem a nővérem szerette nagyon a zenéjüket, és egyszer, amikor hallgatta, felfigyeltem Frenreisz Károly hangjára (ekkor már ismertem az LGT-t), de furcsálltam, hogy a dalt nem ismertem. Megmutatta nekem a Skorpió 1973-1993 kazettát (ami a mai napig megvan, és őrzöm), és egyszer meghallgattam a teljes kazettát, és nagyon tetszett. Aztán később keresgéltem az itthoni lemezek között, és megtaláltam az Ünnepnapot. Azonnal meghallgattam, és iszonyatosan tetszett.

A többi albumot, csak idén volt alkalmam megismerni, és így többszörös végighallgatás után nekem az Ünnepnap a kedvencem

Hogy miért ez a kedvencem? Mert zeneileg ezt érzem a legkomolyabbnak, meg szövegileg is VISZONYLAG komoly. Aki ismeri az együttest, az tudja, hogy nem épp a komoly, elgondolkodtató szövegeikről híresek, de inkább a zene van náluk előtérben. Egyébként ez a 2. albumuk, mely 1976-ban jelent meg. A felállás ekkor a következő volt: Frenreisz Károly (basszus) Fekete Gábor (dob) Szűcs Antal Gábor (Gitár) Papp Gyula (Orgona).

Dalok listája:

  1. Menetirány
  2. Rongylábkirály
  3. Ne haragudj rám
  4. Ágnes
  5. Ünnepnap
  6. Mondd te szép lány
  7. Vezess át az éjszakán
  8. Ha újra kezdenénk
  9. Nyújtsd a kezed, barátom
  10. Újra az úton

Menetirány
Fekete Gábor indítja az albumot, de még hogy! Életemben nem hallottam még ilyen jó dobolást, és az instrumentális dalok között is az élen jár nálam ez a dal. Egyszerűen csoda!

Rongylábkirály
Dal elején a basszus gitár, és az elektromos gitár szólam valami fantasztikus! A szöveg pedig egy ember történetéből kiindulva mutatja meg, hogy mi lesz velünk, ha elhagyjuk magunkat. Egy srácról szól a dal, aki Rock ‘n Roll táncos. Fiatalkorában nagyon jó volt, de ahogy megházasodott, és nem ment el sehova elhagyta magát, meghízott, és sehova nem jár már el.

Ne haragudj rám
Ebben a dalban szinte megvan, ami miatt szeretem az együttest. Az elején a gitárszóló valami fenomenális. Ilyet se hallani minden nap. A szöveg pedig csak 1 versszakból és egy refrénből áll, ezt ismételik még egyszer. És lányhoz szól, akinek kicsit keményen megmondják, hogy nincs esélye. A zene hihetetlen erős.

Ágnes
Ritka, hogy egy lányt így megneveznek egy dalban. Ennek sem komoly a szövege, egy lányról szól, aki szép, de kimondják, hogy buta. Hát kell az ilyen is. De a zene mindenképp epic.

Ünnepnap
Ebben a dalban hallhatjuk Frenreisz hitvallását. Mindenki csak a vasárnapot várja, mert sokan csak látják, hogy milyen szép az élet, de Frenreisz szerint erre hat napot várni értelmetlen. És valljuk be igaza van. Ez a dal zeneileg azon kevesek közé tartozik, ahol meghallhatjuk, Szűcs Antal Gábor igazi gitártudását. Eszméletlen.

Mondd, te szép lány
Ez a dal ékes példája annak, hogy élő hangszerrel is lehet művészien komolytalanul játszani. Semmi komolyság nincs benne, mégsem csorbítja az album értékét. A szöveg pedig nagyon hasonlít az LGT: Megvárlak ma délben című dalra. Ugyanúgy Frenreisz énekli, ugyanúgy iskolába járó lányt keres, és mintha itt sem aratna sikert. Az egyetlen különbség, hogy itt optimista.

Vezess át az éjszakán
Ennek a dalnak is rövid a szövege, ismétlős, itt is sokkal inkább a zenén van a hangsúly. Na nem arról van szó, hogy nehéz az éjszaka, arról van szó, hogy Frenreisz nyugodt éjszakát szeretne, erről énekel.

Ha újra kezdenénk
Kissé melankólikus ez a dal, amikor minden jónak tűnik, de igazából bizonytalan a jövő. És csak akkor lesz jó minden, ha ő itt van. Szűcs Antal Gábor gitárjátéka hihetetlen jól visszaadja a szövegben rejlő bánatot.

Nyújtsd a kezed barátom
Könnyed, vidám dal mind zeneileg, mind szövegileg. Az igaz barátok azok, akik ha baj van, segítenek. És ez a legjobb dolog az életben. És milyen igaza van!

Újra az úton
Útravaló dal, nagyon jól kiválasztották, mint utolsó dal, az együttes koncertezik, de utána sietnek haza a kedvesükhöz. És a zene is ilyen vidáman búcsúzó, nagyon jó zárása a lemeznek.

Aztán 1976-ban kivált az együttesből Fekete Gábor, disszidált. Az együttes gyorsan talált egy másik dobost Németh Gábor személyében, de Fekete Gáborral hatalmas személyiség hagyta el az együttest. Hogy milyen volt az új felállásban az együttes, majd később kiderül, de számomra az első az igazi.

Zorán: Közös szavakból

Zorán: Közös szavakból CD borító

Zoránnak gyerekkorom óta rajongója vagyok. Persze akkor még nem tudtam értelmezni a szöveget, csak tetszett a zene hangulata. Nagyon érdekes, hogy mindig, amikor új album jelenik meg, akkor soha nem mondjuk azt, hogy ez unalmas, azt már hallottuk korábban, hanem minden albumon tud valami újat mutatni! Mi ennek a titka? Talán nemcsak az, hogy Presser Gábor személyében Magyarország szinte elsőszámú zeneszerzője írja neki a zenét, és testvére, Sztevanovity Dusán írja neki a szöveget, hanem ezek mellett még az is, hogy nem mennek kvázi a divat után, hogy minden évben új stúdiólemez, hanem, amikor kompletten elkészül egy zenei anyag, akkor összeülnek, és felveszik lemezre. A Közös szavakból CD is 5 évvel az utolsó stúdióalbum után jelent meg, az Így alakult után.

Szinte biztos voltam benne, amikor megvettem a CD-t, hogy ismét egy minőségi albumot tartok a kezemben, és nem csalódtam. 2006. november 20-án egy fantasztikus album jelent meg.

Dalok listája

  1. Penitencia
  2. Közös szavakból
  3. Ki figyel rám?
  4. Alszol a vállamon
  5. Harminc
  6. Maradj a hangszernél
  7. Hiába vársz
  8. A máshol élők városa
  9. Vihar
  10. Csak a szerelem
  11. A sziget

Penitencia
Életemben nem hallottam ezt a szót, úgy kerestem utána a neten, hogy mit jelenthet, mert nem nagyon írtak róla. Valami bűnbánattal kapcsolatos. A dal egy képzeletbeli utazás Isten színe elé, mit mondunk neki, amikor majd színt kell vallani? A dal nagyon merészen szembeállít a világban szinte már általánosságban “megtalálható” bűnökkel, és a végén emlékeztet, hogy a rossz tetteinket ha nem ismerjük be, akkor a büntetés nem marad el. A zenét nagyon szeretem.

Közös szavakból
Egy dal a társadalmi megosztottságról. Hiába vagyunk mind emberek, ha világnézetünk, gondolkodásunk más, és ez sajnos sokszor vitákat szít. A zene teljesen átlagos, az a Zorántól megszokott elegánsan magas minőségű.

Ki figyel rám?
Az embernek nemcsak akkor vannak szüksége barátra, amikor annyi jó dolog történik, hanem a nehéz időkben, erre világít rá ez a dal kissé keserűen. A zene pedig nagyon alkalmazkodik ehhez. A szájharmonika keserű szólama, a vonós hangszerek kísérete, megemeli a dal hangulatát, de nem teszi rosszkedvűvé az embert.

Alszol a vállamon
Nagyon jó vidámságot hallani, meghitt idilli pillanatokat. Kifejezetten kellemessé teszi az egész albumot, hogy van egy ilyen vidám dal. A zene végig ilyen kellemesen lassú, majd a végére egyszer csak megerősödik, mint egy kvázi felébresztve az idilli pillanatból, de semmi esetre sem űzi el azokat.

Harminc
Ki hinné, hogy Zorán, Dusán és Presser Gábor munkássága már 30 éve tart? Az elmúlt 30 év történéseit idézik fel, hogyan készült az első lemez, majd szembenézés a cenzúrával, aztán egy kis szelet a jelenkorból. Mind a zene, mind a szöveg, könnyed, vidám, humoros, pozitívan emlékszik vissza az elmúlt évekre. És az sem elhanyagolható szempont, hogy mind a hárman megemlékeznek, a régi időkre, hisz Presser Gábor és Dusán is énekel.

Maradj a hangszernél
A tinédzser korok és a fiatal felnőttkor megváltó gondolatait idézi fel ez a dal, amikor megrészegülve a gondolattól, hogy előttünk az egész élet, képesek vagyunk azt hinni, hogy utat törve magunknak, még tehetünk nagyot a világért, de évek múlva kijózanodnak gondolataink, kvázi az öreg megszólal bennünk, hogy maradjunk a hangszernél. Nagyon tanulságos szöveg. A zene meg ehhez hűen erős.

Hiába vársz
Sokszor előfordul, hogy életünk pályáján megrekedünk, de valamiért nem vagyunk képesek továbblépni. Hogy most egy régi hangulat, vagy a fájdalommal való szembenézés az, ami nem enged tovább utunkon, nem tudni, de nem megy. Pedig tudjuk, hogy még sok szép vár minket az életben. De mégsem… A zene pedig nagyon jól aláfesti lelkünkben levő vívódást. Ezt szimbolizálja a pályaudvar.

A máshol élők városa
Ez a dal gyakorlatilag az előző dal egy továbbgondolt változata is lehetne, mi van azokkal az emberekkel, akik nemcsak megrekedtek, de nem képesek továbblépni. Róluk szól ez a dal, a hajléktalanok problémájáról. Ha azt gondolnánk, hogy megérdemlik a sorsukat, érdemes lenne átgondolni, hogy biztos, hogy érdemes általánosítani? Érdekes története van a dalnak, eredetileg a Körben című CD-n tervezték a dalt megjelentetni, ugyanis ez egy feldolgozás lenne Bruce Springsteen: Streets of Philadelphia dalának, de a kiadó és az énekes nem járult hozzá. Viszont annyira jónak találták Dusán szövegét, hogy Presser Gábor újrahangszerelte a dalt, így büntetlenül értékesíti Zorán repertoárját.

Vihar
Kicsit belsős dal ez, ugyanis egy pár vitáját mutatja be, amikor hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a szeretet nem mindig van jelen hangosan, akkor már nem úgy nézünk rá, mint régen. De ha ezt megértjük, akkor minden rendbe jöhet. Annyira professzionális a szöveg, hogy nem is tudom hogy jellemezni, talán nem is az én dolgom, de nagyon gyönyörű.

Csak a szerelem
Ami végig meglapult a dalokban, az itt kiteljesedik. Minden érzelem, a minden hangszer, az itt megjelenik. Habár igyekszünk megfelelni a mindennapok elvárásainak, az az igazi világ, ahol átölelhetjük egymást a partnerünkkel. "Ne légy fiatal, és ne úgy szép, ahogy a címlapok szeretnék!" Ez pedig a legbölcsebb intelem az egész világnak, amit érdemes megfogadni.

A sziget
Ilyen szépen lezárni egy albumot, ez szinte csak Zoránra jellemző. A sziget a reményt szimbolizálja, mely olvad, és ha már tényleg minden hit, remény elveszett, legalább jele maradjon, hogy egykor hittünk egy szép, új világban. Presser Gábor zongora-produkciója feledhetetlenné teszi a dalt!

Sokan nem is hinnénk, hogy ennyi év után is lehet valami újat, maradandót alkotni. Ahány albumot készít Zorán, mindegyiket a magas minőség jellemzi. Ez az album pedig csak ékesíti ezt a repertoárt. Ahhoz, hogy ezt az albumot igazán értékelni tudjuk, érdemes kikapcsolni a külvilágot, és mintegy szertartásként végighallgatni a dalokat, mert feledhetetlen 44 percben lesz részünk!

2009. október 9., péntek

Locomotiv GT

Az LGT Magyarország első supergroup bandája, azaz a tagok korábban más együttesek tagjai voltak. Az LGT megalakulását 1971. április 6-án mondták ki, és még ebben az évben megjelent az első albumuk Locomotiv GT címmel. Ekkor az LGT-t az alábbi 4 tag alkotta: Presser Gábor, aki az Omegából jött át, Barta Tamás, aki a Hungáriának tagja volt, Frenreisz Károly, a Metro együttes korábbi basszusgitárosa, és Laux József, szintén az Omegából. Az album szinte rekordsebességgel, 1 hét alatt készült el, és novemberben jelent meg.

Ha jól emlékszem a könyvből, akkor a borító képe egy galériában készült. Az együttes az album előtt már kiadott egy kislemezt (Ha volna szíved / Boldog vagyok) amolyan kísérletező-jelleggel, hogy van-e igény erre a zenére. Részben ezért is van az, hogy a kislemez 2 dala sok instrumentális részt tartalmaz. A kislemez sikeres volt, így zöld utat kapott az az album. Már az első album is arról tanúskodik, hogy a csapattagok komolyan gondolják, és szeretnének sokáig zenélni.

Dalok listája:

  1. Egy dal azokért, akik nincsenek itt
  2. A Napba öltözött lány
  3. A kötéltáncos álma
  4. A tengelykezű félember
  5. Hej, én szólok hozzád
  6. Ezüst nyár
  7. Ordító arcok
  8. Sose mondd a mamának
  9. Nem nekem való
  10. Royal Blues (Gipszeld be a kezed)

Presser Gábor – Adamis Anna: Egy dal azokért, akik nincsenek itt
Érdekes, és talán ebből a szempontból az együttes egyedi, hogy egy lassú, fájdalmas dallal, szöveg terén a szegény sorsú emberek problémájával kezdi az albumot. Már a dal elején hallható orkán erejű szél hang is igen hatásos, és a versét prózában mondja el Presser Gábor igen fájdalmas hangon. A refrénben megerősödik a zene, és együttérzésre szólít fel azok iránt az emberek iránt, akiknek nehéz a sorsuk. Nagyon hatásos a dal vége, ahogy fokozatosan vész el az énekes hangja.

Frenreisz Károly – Adamis Anna: A Napba öltözött lány
Na most Frenreisz Károly LGT-beli munkássága megér egy külön misét. Mivel az ő dalai kicsit mások, mint a többi LGT dalok. Amíg a többi dal a dallamos rock stílusba sorolhatók, addig a Frenreisz-dalok a keményebb rockot képviselik, és ez kissé disszonánsan hat a többi dalhoz képest. De semmiképp nem torzítják az LGT “arculatát”, sőt csak színesebbé teszik. Ez a dal is ilyen. Kicsit több benne a keményebb, zúzós rész, és maga a szöveg sem annyira komoly, ezt majd látni fogjuk, hogy ez jellemző lesz Frenreisz Károlyra. De nagyon jó dal, csak színesebbé teszi az LGT-albumot.

Barta Tamás – Adamis Anna: A kötéltáncos álma
És akkor Barta Tamás is bemutatkozik. Ő is egy lassabb dallal indít, a szöveg is elgondolkodtató. Megmondom őszintén tökéletesen nem értettem meg, de ha jól gondolom, akkor egy olyan emberről szól, aki csak az álomvilágban él. Viszonylag elég jól értem a hasonlatokat, de ez a szöveg kifogott rajtam. A szöveg utáni villámcsapás, és Barta Tamás fantasztikus gitárjátéka, valamint Presser Gábor zongorakísérete felejthetetlenné teszik a dalt.

Presser Gábor – Adamis Anna: A Tengelykezű félember
Ez a dal is zeneileg egy keményebb rock dal, nagyon jó lett. A szövege az előző dalhoz hasonlóan itt is furcsa. A dalban nagyon sok az improvizációs instrumentális rész. Nemcsak Presser Gábor orgona- valamint Barta Tamás gitárjátéka kap nagy hangsúlyt, hanem Frenreisz Károly basszus gitárja is nagy szerepet kap, erősíti a dalt.

Presser Gábor – Adamis Anna: Hej, én szólok hozzád
Ez a dal is sok improvizációs részt tartalmaz. Presser Gábor kissé számonkérő hangon énekli a szöveget, mely ahhoz szól, aki nem veszi őt észre. A sok improvizációs rész miatt számomra olyannak hat a zene, mintha minden meg akarna szólalni, de valahogy az egész nem áll egybe. De semmiképp nem csorbítja az album értékét.

Presser Gábor – Adamis Anna: Ezüst nyár
Hihetetlen jó a zenéje ennek a dalnak, Laux József conga-játéka nagyon megszínesíti a dalt. A szöveg pedig a boldogság kereséséről szól, mely egy lányban rejlik.

Barta Tamás – Adamis Anna: Ordító arcok
A szöveg nagyon érdekes. Lehet, hogy rosszul értelmezem, de mintha a lázadás ellen szólna a szöveg. Zeneileg ez a dal is sok instrumentális részt tartalmaz, de ebben nincs improvizáció (legalábbis kevésbé érződik), sokkal egységesebben szól a zene. Frenreisz Károly szaxofonjátéka emlékezetessé teszi a dalt.

Frenreisz Károly – Adamis Anna: Sose mondd a mamának
Na ilyen dalt se hallottam még azóta életemben, pedig már 16-17 éve ismerem ezt. Rock, de vannak benne Bluesos vonások. A szöveg meg kissé ironikus, mivel jár a családi kapcsolat, ha nincs őszinteség? A dalból megtudjuk. A végén található gonosz nevetés már szinte félelmetes.

Frenreisz Károly – Adamis Anna: Nem nekem való
Ez a dal talán nem különbözik annyira a többi LGT daltól, sőt, egy Frenreisz dal, melynek komoly a szövege. A szeretet fontosságáról szól, és sokan hányképpen értelmezik ezt a szót, és sokan milyen rosszul. Kicsit szomorkás, de a zene kellően vidám.

Barta Tamás – Adamis Anna: Royal Blues (Gipszeld be a kezed)
Az ilyen fantasztikus gitárjátékok miatt gondolom azt, hogy Barta Tamással Magyarország egyik legnagyobb gitárosa hagyta el az együttest 1974-ben, és távozott el közülünk 1982-ben. Egyszerűen, amit ő tud, azt senki más nem tudja! A szöveg ironikus, talán gúnyos is.

Az, hogy több dal szövegét is nem tudom értelmezni, az talán arra fogható, hogy én nem éltem az album aktualitásakor (1986-ban születtem). A sok improvizációs rész mindenképp egyedivé teszi az albumot, és összességében új színt ad. Mindenképp érdemes legalább egyszer végighallgatni az albumot, mert annyira egyedi, hogy ilyen nincs még egy a világon. És sokat veszít, aki nem ismeri meg a zenének ezen fajtáját!

Az első

Üdvözlök mindenkit a blogomban! Már isten tudja hányadik blogomat hozom létre, de ez az első ilyen blog, ahol zenei kedvenceimről szeretnék írni. Albumismertető, értékelések, vélemények, ajánlások. Kik fognak helyet kapni? Japánból: Megumi Hayashibara, Masami Okui a nagy kedvenceim, de néha írni fogok Chihiro Yonekuráról, Tomoe Ohmiról, meg egy-két japán énekes/előadóról, akiknek meghallgattam egy-egy albumát, dalát. Magyar kedvenceim: LGT, Zorán, Metro, Skorpió. Igen, én a régi a magyar rock/beat zenét szeretem, és mivel a ’80-as években köztudottan rossz irányba indult el a magyar zene, ezért én itt személy szerint meg is álltam. 2006-ban ismerkedtem meg az animékkel, így letten rajongója a JPOP zenének, mert felfedeztem, hogy a mai japán zene az átlaghoz képest igényes, őszinte és vidám. Ezek számomra nagyon fontos dolgok egy zenében. Meg persze a hangulat. Lényegében ennyi, és akkor lássuk az első album-értékelésemet.

(Megjegyzés: Ez volt az első blogpostom a Wordpress-es blogomban.)

2009. október 2., péntek

Érdekes CD borítókép

Nem írtam arról, hogy az Animecon és a Pokémon találkozó közötti időt Gábor barátomnál töltöttem. Sok játék mellett megmutattam neki Masami Okui: V-sit. CD borítójának az egyik képét.

Megkérdeztem tőle, hogy eszébe jut valami erről a képről? Csak nézi, nézi... Hadd guggoljon, ha jól esik neki. Mondja. De a csíkok... Mutatok rá. Jaa!

Így már más, mi? Nyilván Japánban akkor (1996-os a CD) még nem volt ismert a világ egyik legnagyobb áruházlánca, csak 2006-ban nyílt meg Tokióban az első Tesco, de megnéztem volna Okui Masamit, amikor meglátja az albumának borítója, és a Tesco csíkjai közötti hasonlóságot. Igaz a CD-nél eggyel több csík van. De egyvalamit higgyetek el: Ha Tesco-termék lenne ez a CD, a legjobb minőségű termék lenne!

Árat csökkentett a Nintendo

Hát, mit is mondhatnék? Jellemző a Nintendóra, hogy addig táncol a kötélen, míg le nem esik. Bár nem feltételezem, hogy a végtelenségig tervezte tartani a nyitóárát a Nintendo, de az árcsökkentés, már nagyon szükségszerű volt. A Sony és a Microsoft árat csökkentett, egyszerűen nem engedhette meg magának azt a luxust a Nintendo, hogy nem lépik meg, mert durvább esetben odalesz a Wii piacvezető szerepe. Hetente nézem a VGChartz adatait (tudom, hogy nem hitelesek, csak irányadóként nézem) és nagyon durva volt látni, hogy a PS3 épp, hogy nem előzi be a Nintendo DSi-t, a Wii meg épp megmarad a 3. helyen az X360 előtt. Az az igazság, hogy egyáltalán nem bánom, hogy ilyen adatokat látok, sőt! Eszembe jutottak a régi GC-s idők... Amikor még igazi játékok készültek. Többször elgondolkodtam azon, hogy nem a Nintendónak való a siker. Habár aki rendszeresen olvassa a Gamer365-öt, vagy bármely gamer-portált, az arra juthatott, hogy egyik konzolgyártó cég sem érdemli meg a sikert, mert olyanokat nyilatkoznak néha, hogy az ember csak fogja a fejét, hogy ezeknek elment a józan eszük. Azt azért elképzeltem magamban, hogy milyen lenne, ha a Nintendo megint hátul lenne. Most komolyan mondom: Ha ez a záloga annak, hogy igazi játékokat kapjunk, akkor ne legyen annyira sikeres a konzol. Milyen játékokat kaptunk eddig Wiire? Mariók megjöttek mind, Zelda TP (bát azt inkább a GC-sek közé sorolják, hozzáteszem, jogosan), Metroid Prime 3, Super Smash Bros. Brawl, és több nem jut eszembe. És mik jönnek: Metroid: Other M, jön valami új Pokémon, New Super Mario Bros. Wii, Super Mario Galaxy 2, meg az új übertitokzatos Zelda. Még azt el tudom képzelni, hogy a Wiinél a Nintendo fokozatosan akarja behozni a nagy címeket. A GC-nél az volt az egyik nagy hiba, hogy már az elején eldurrogtatták az összes tüzijátékot, és a végére alig maradt valami. És akkor ezzel meg van mentve a szememben a Nintendo. Az árcsökkenés biztos, hogy meg fog látszani a listákon (most a héten volt), és akkor ismét a Wii lesz a legeladottabb a konzolpiacon. Egyébként a Game Parkban már új áron, 54.990 forintért lehet kapni a Wiit.

2009. október 1., csütörtök

Ayumi Hamasaki Nintendo Wiin játszik

Szerintem aki egy kicsit is benne van az anime és Japán világában, annak nem kell bemutatnom Ayumi Hamasakit, korunk legnépszerűbb japán énekesnőjét. Igen, ő az, aki egy-egy új album megjelenésekor robban a japán Oricon album listán, és heti milliós eladásaival csúnyán maga mögé utasít mindenkit. És hát valljuk be, megérdemelten sikeres. Hiszen az a hang, amit albumokon hallunk, valódi. Ugyanezt halljuk vissza koncerteken. Jó, most lehet azon vitát nyitni, hogy mindenkinek fel van javítva a hangja, de ez részletkérdés. Egy tény, a hangja, az (többnyire) élő zene, és az egész hangulata bizony kezeskednek arról, hogy megkapja a neki járó sikert. És örülök, hogy annak ellenére, hogy nem hall a bal fülére, továbbra is énekel, amíg csak lehet. Remélhetőleg nem esik áldozatul a jobb füle is. Tinnitusban szenved, mely olyan mértékű fülzúgást képez, hogy a külvilág hangját elnyomja. Állítólag Beethowennek is ugyanez a betegsége volt, és ez a mai napig gyógyíthatatlan. Hát Isten adja, hogy minél tovább tudjon énekelni, hisz ritka a mai énekes-világban az ilyen tehetség.

Nagyon aranyos volt, ahogy játszik Nintendo Wiin. Egy japán TV-műsor keretén belül kipróbálta a WarioWare Smooth Moves játékot. Eszméletlen, milyen aranyos, melyet az ügyetlensége váltott ki belőle. ^^' Érdemes megnézni a videót:

És holnap lesz 31 éves Ayumi. Isten éltesse!

2009. szeptember 10., csütörtök

Anime vs. ORTT

A jó Isten áldja meg a Mondo magazint, hogy mint első médium, nyíltan foglalkozik az Anime és az ORTT közötti vitával. Mindenben egyetértek abban, amit leírtak. Bár, ha őszinte akarok lenni, részben az RTL Klub is hibás abban, hogy az anime ilyen negatív fogadtatásban részesült 1998-1999 táján. A Dragon Ball, és a Sailor Moon, stb. nagyon hirtelen jöttek, és erős reklámkampányban hirdették ezeket, és az emberek nem tudtak semmit az egészről, hogy mi ez az egész... Talán, ha tudták volna, hogy Japánban miért mennek ilyesféle sorozatok, meg ott miért ez dívik, akkor más lett volna az egész. Mondjuk abba azért belegondolhattak volna, amikor azt híresztelték a DB-ról, hogy mennyire brutális, hogy Japánban miért nem ölik egymást az anime miatt? Példaértékű (és szerintem hihető) hogy a Mondo kirakott egy statisztikát arról, hogy Japánban történik a legkevesebb gyilkosság. És azért hihető, mert nem hallani a TV-k híradásaiban, hogy Japánban ennyi meg annyi embert gyilkoltak meg... Pedig ott mennyi ilyen anime megy... És akkor a hentaik elmebetegségéről még nem is beszéltünk. Én azt gondolom, hogy MAT megjelenése nagyon jót tett az anime szubkultúrának, és nagyon jól népszerűsítik, részben nekik is köszönhető, hogy az egykori párszázas Animecon már többezres rendezvénnyé nőtte ki magát. Aztán, hogy milyen a rajongótáboruk jó része, arról már nem ők tehetnek.

2009. szeptember 9., szerda

Today & Tomorrow Channel

Új Wiis Channel érhető el mától, mellyel megtudhatjuk mit jósolnak nekünk a csillagok. Igen, egy horoszkóppal foglalkozó channelt kaptunk, már amikor megtudtam, hogy mi ez, tudtam, hogy nem kell nagy dologra számítani. Letöltöttem, és nem ért kellemes csalódás. Beállítjuk a Miinket, aztán megadjuk a születési időnket. Ezután megkapjuk a szerencserátánkat, és ezt 5 részre "bontva" szerelem, munka, tanulás, kommunikáció, pénz. Mindegyik témában kapunk egy-egy jótanácsot. Aztán megkapjuk az aznapi szerencseszínünket. Lényegében ennyi az egész, de vannak még extrák is. Kérhetünk jótanácsot affelől, hogy mit együnk ma, mivel töltsük el a szabadidőnket, és hogy milyen házimunkát végezzünk el. És ennyi. Bár azért viszonylag jól van animálva. Amikor nagy a szerencserátánk, akkor a Miink örül. Valamint, amikor tanácsot kérünk, hogy például mit együnk, akkor a Miink elkezd az üstbe dobálni mindenféle ételeket, meg evőeszközt, aztán egy ilyen táncot jár, és kiadja, hogy mit tanácsol enni. És ugyanígy a szabadidősnél, és a házimunkásnál is, csak tematikus dolgokat dob be az üstbe. Aranyos, de ettől nem lesz több a Wii. Még szerencse, hogy ingyenes, szerintem ezt az egészet csak poénnak szánták. Bár a zene nekem tetszik.

De ha már horoszkóp, nekem felemás a véleményem a témáról. Ami az újságokban van benne, azt hülyeségnek tartom, de abban látok logikát, hogy a csillagjegyekben rejlenek jellemek. Szinte mindenhol ugyanazt olvastam, és akiket ismerek emberek, szinte mindenkire jellemző volt az. Szóval ebben van valami, de az újságokban levőket max. poénnak olvasni jó. A Channel meg poénnak nem rossz, de sokat senki ne várjon tőle.