2018. november 21., szerda

A második dal karácsonyra

Ahogy ígértem, mára feléneklek egy újabb dalt, és ez meg is történt. A mai dal nem más, mint Ohmi Tomoe: Fuyu no Himawari.


Azért meg kell hagyni, megvicceltem magam ezzel a dallal, mert első hallásra (és sokadikra is) egy könnyen énekelhető dalnak hangzik, holott nagyon nem erről van szó. Ez egy olyan jellegű dal, amit csak úgy lehet szépen elénekelni, hogy ha érzelmeket viszünk bele az énekbe. Erre egyébként régen rájöttem, és konkrétan azt akartam ezzel a dallal megmutatni (ez volt a célom a múlt héten, amire utaltam), hogy lehet úgy érzelmeket kiénekelni, hogy megmarad a magam férfi mivolta. Tehát férfias érzelmeket, amik megmutatják, hogy az erősebb nemnek is vannak érzelmei, de ettől még semmit nem veszít a nemi identitásából.

Eleinte erősebben énekeltem, csak többedik próbálkozás után be kellett lássam, hogy nem fog menni, mert rettenetesen nyers az énekem. Nem is kellett, hogy visszahallgassam magam, már ének közben hallottam, hogy ez így nincs jól. Meg sok helyen pontatlan, hamis volt. Akkortól kezdtem el tiszta lenni, amikortól elkezdtem több érzelmet belevinni az énekembe. Egyre jobb lett, bemelegedett a hangom, végre alkalmassá váltam váltam arra, hogy felvegyem az énekemet. Nagyon figyeltem arra, hogy a versék alatt, a mély hangokat is tisztán énekeljem. Nekem ez a nagyobb kihívás, a magasabb hangok jobban kijönnek. Meg a hangerőre is figyeltem. A felvétel végére pedig elmosolyodtam, és azt éreztem, hogy ez egy nagyon jó kaland volt.

Tehát bejött, amire gondoltam, hogy bár egyszerűnek hangzik a dal, de ebben is lesz kihívás. Kiderült, hogy ebben is volt mit gyakorolni, és örültem ennek a választásnak, ebből is tanultam, amit későbbre tudok hasznosítani.

Legközelebb 2 hét múlva tervezek énekelni. Az nagyon kemény lesz, de ha sikerülni fog, az nagyot fog durranni.

2018. november 20., kedd

Top 40 JAM Project #16

Majin Kenzan!!

A JAM Project-nek főleg a karrierjének elején több olyan dala is volt, melynek hangszerelése erősen emlékeztet a '70-es, '80-as évek animés zenéire. Amik végtelenül egyszerűek, nagyon komoly mondanivalójuk nincs, de mégis szívesen hallgatjuk, ha másért nem, nosztalgiából. Ezeket hozta el újra a JAM Project, amire a legjobb példa a mai toplistás dal. Ebben a dalban van professzionális szintre emelve az olyan jellegű anime dalok stílusa, mint a Majinger Z, Devilman vagy a Kinnikuman. Az ezekre a sorozatokra írt daloknál sok esetben maga az ének sem feltétlen komoly. Pont azért, mert ezeket a sorozatokat 10-14 éves fiúk nézték, akiknél talán nem kell annyira figyelni az ének minőségére. Ezt emelte új szinte a JAM Project, és azzal, hogy Endoh Masaaki belevitte a maga komolyságát ebben a dalba (mert ez Endoh Masaaki szóló) valami olyan fantasztikusat alakított, hogy a mai napig élmény hallgatni a dalt. A hangmagasság, amire Endoh Masaaki képes, és az ének minősége magához emeli az amúgy egyszerű hangszerelésű. Többek között, ami miatt népszerűek ezek a dalok, hogy vannak benne úgymond kiemelések, amiket nagyon erősen énekelnek. Az olyan sorok, mint például a "Dare yori hayaku" vagy a "Oh, Please come back again!" teszik emlékezetessé a dalt, én is mindig éneklem, amikor hallgatom. Műfajának legjobbja, ehhez nem férhet kétség.


2018. november 19., hétfő

Top 40 JAM Project #17

Only One

A BEST COLLECTION albumok esetében nemcsak a címadó dal szól a barátságról és az összetartozás fontosságáról is, hanem az utolsó dal is. A válogatásalbumok zárótétele is saját dal, melynek témája hasonló a címadó dalhoz. A különbség az, hogy ezekben sokkal több érzelem van, emiatt ezek minősége sokkal szélsőségesebb. Olyannyira, hogy vannak köztük olyan dalok is, melyeket, ha csinálnék egy listát a legrosszabb JAM Project dalokból, kettő közülük biztosan helyet kapna rajta. De most a legjobbakról beszélünk, egyik ilyen nagyon jó dal a hetedik válogatásalbum utolsó dala.

Akár egy happy enddel végződő anime utolsó részének ending dala is lehetne, mert teljesen vidám, pozitív hangulatú. Ez is olyan dal, amit többféleképpen lehet értelmezni. Egyrészt benne van egy fontos történés vége, ami sikerrel zárult. Másrészt van egy útravaló-jellegű áthallás is a dalban, ami már-már tipikus, hogy akármi is történik, soha ne add fel. De ahogy már többször is írtam, ezek a sablongondolatok a JAM Projecttől végtelenül hitelesnek hangzanak. És pont azért, mert hallatszik, hogy végtelenül hisznek abban, amiről énekelnek, a mondanivalójuk elveszti a sablon-mivoltát, és ami marad, az egy fantasztikus, bíztató, útravaló dal, ami erőt adhat az újrakezdéshez. De arról is írtam már, hogy az, hogy ezeket ki mennyire hiszi el, az egyéni értékrend kérdése. De azt gondolom, hogy akinek ez a dal nem tetszik, annak a többi zárótétel sem fog tetszeni.


Külön érdekesség, hogy a dalhoz készült egy kínai verzió is, mely csak az 10th Anniversary COMPLETE BOX album bónusz lemezén hallható. Ezt is feltettem, érdekes hallgatni, hogy énekelnek kínaiul. Egyáltalán milyen nehéz lehetett japán nyelvű dalra úgy kínai szöveget írni, hogy megmaradjon az értelme, de ritmusra illeszkedjen a dalba.

2018. november 18., vasárnap

Top 40 JAM Project #18

Hi no Tori

Az előző két dal történelmi időket idézett, a mai dal a fantázia világába repít minket. Ez is a legtartalmasabb JAM Project dalok közé tartozik, emellett az egyik leghosszabb. Több mint 8 perc hosszú, és végig tartalommal van megtöltve. Habár ez a dal is több témából áll, és ki is van töltve, az egyedüli ok, ami miatt nem került előkelőbb helyre, hogy nem feltétlen alkot egy egységes egészet a dal.
A dallam meg gyönyörű, ahogy a reményt megzenésítették. A főnix legendájáról szól, aki egy tűzmadár. Ez a madár 500 évenként elégette magát, hogy aztán hamvaiból újjászülessen. Azóta a főnix a remény szimbóluma, hiszen velünk is történnek olyan dolgok, amik által az ember is elhamvad, de mindig újjászületik, mely által újrakezdhet mindent. Ezt énekli meg a JAM Project, a lassú részekben csodálatosan, a gyors részek azok, amik némileg disszonánsak. De az biztos, hogy az együttes egyik legegyedibb dala.


2018. november 17., szombat

Top 40 JAM Project #19

Alexandria

Tegnap a középkori Japánba utazhattunk el a JAM Projectnek köszönhetően, ma egészen az ókorig megyünk vissza. Persze az képlékeny, hogy valóban a Nagy Sándor alapította egyiptomi városról van-e szó, de az biztos, hogy egy nagyszerű dalt hallhatunk. Lassú a dal lüktetése, de a hangsúlyos ének jelentőségteljessé teszi a dalt, olyan, mint a filmekben a lassított felvétel a nagyhatású jeleneteknél. A dallamot azonnal megjegyeztem, amint meghallottam. Ahogy volt szó róla korábban, a JAM Project több shounen harcos animének, videojátéknak énekelt dalt. Ez konkrétan önálló dal, erre rá lehet mondani, hogy Nagy Sándor hódításairól szól, már csak a dinamikája miatt is, de az ilyen erős hangszerelésű dalokat bármelyik harcos jelenet alá el lehet képzelni. Legyen akármi is a valóság, mindenképp az együttes életképességét mutatja, hogy majdnem 2 évtizedes fennállásuk alatt képesek most is egyedi, emlékezetes dalt írni.


2018. november 16., péntek

Top 40 JAM Project #20

Arashi

Nem minden JAM Project anime dalból készül kislemez. Van olyan sorozat vagy franchise, ami annyira alacsony költségvetésű, annyira kevéssé ismert, hogy nem éri meg az abból készült dalt kiadni kislemezen. Ilyen dal az Arashi is, ami a "CR Sengoku Arashi ~Nobunaga no Shou~" openingje. Ez egy Pachinko játék. Az ilyen dalok csak a BEST COLLECTION albumokra kerülnek fel. Így kapott helyet ez is, méghozzá sorrend szerint a 10. válogatásalbumra. És hogy ez a dal a JAM Project történetének legnagyobb meglepetése, az is biztos. Sokáig nem is feltétlen erős a zene, a versében is végig nyugodt hangon énekelnek, nem is gondolnám, hogy bármi is kiemelné az átlagból a dalt. De amit a refrénben művelnek, az egy valóra vált csoda. Olyan erővel énekelnek, ahogy egyébként megszokhattuk tőlük, de a verséhez képest meglepetés volt, hogy ennyire kitörnek. De a dallam az, aminek köszönhetően azonnal megjegyeztem a dalt, és már az első hallgatásra azt gondoltam magamban, hogy ezt a dalt amíg élek, imádni fogom. Nincs ez másképp ma sem, és mind zenében, mind énekben nagyon jól visszaadják azt a középkori feelinget, amiben a játék játszódik. Csak ilyen meglepetésekben legyen részem.


2018. november 15., csütörtök

Top 40 JAM Project #21

Get over the Border

Amikor felvezettem a JAM Project toplistát, már akkor írtam arról, hogy a BEST COLLECTION albumok közül kiemelkedik a Get over the Border. Ennek egészen drámai oka van: A világ körüli turné mellett Matsumoto Rica kiválása teljesen váratlanul érte az együttest, hiszen ez nemcsak arról szól, hogy a kivált tag miatt át kellett írni a koncert tervét, hanem egy barátot vesztettek el az együttesből. Ennek is lett köszönhető, hogy egyedi hangzású lett a hatodik BEST COLLECTION album. Kageyama Hironobu most nem tudott annyi dalt írni, kevés kislemez is jelent meg az albumig. Ezért a többiek is beszálltak a dalszerzésbe, és azáltal, hogy a saját stílusukban írtak zenét, elkészült az együttes legváltozatosabb albuma. És az egyedi stílusok ellenére az album hihetetlenül egységes lett. Pont ez az album bizonyítja, hogy mennyire erős a kémia a tagok között, és hogy nemcsak munkakapcsolat van közöttük, hanem valódi barátság is. Ezért is készülnek olyan dalok, mint a Get over the Border, és ezért hangzanak hitelesnek az olyan dalok, melyek a barátságról és az összetartozás fontosságáról szólnak. Ez a dal viszont rendkívül egyedire sikeredett, mert a verse nyugodt, de végig érződik egyfajta feszültség. És bizony az érzelmek keményen kitörnek a refrénre. Zseniális és izgalmas dal, az utolsó pillanatig fenntartja az érdeklődést, mivel érződik az elején a megbúvó feszültség, és izgalommal várjuk, hogy mi fog ebből kisülni. Csak a legjobbak, a barátság egy új dimenziója hallatszik a dalban.


2018. november 14., szerda

Az első karácsonyi hangfelvétel

Íme az újabb dal, amit felénekeltem, ez pedig Okui Masami: Melted Snow dala.
Ezt a dalt egyszer régen már felénekeltem, soha nem felejtem el, hogy akkor mennyit gyakoroltam. Ezek azóta is megvannak, szerencsére nem kellett most sokat gyakorolni. De azért éreztem, hogy szükség volt rá, mert a mostani tudásszintemmel azért már más énekelni. Több dologra figyelek oda, és a tiszta énekhang mellett nagyon odafigyelek arra, hogy az érzelmek, amiket kihallok a dalban, azt jelen tudásom szerint a leghitelesebben tudjam átadni. Aztán, hogy ez sikerült-e vagy sem, ezt mindenki egyéni értékrendje szerint döntse el maga.

Az ének tisztasága jó eséllyel hallható, hogy nem tökéletes, azt tapasztalom, hogy akárhányszor gyakorlok be egy dalt, mindig máshol tévesztek. Amiken tudtam, azokon mind javítottam, mindig mondtam magamban, hogy ezt és ezt a hibát hogy tudom javítani, és az úgy sikerült is. De vannak olyan hibák, ami teljesen spontán jönnek, amiket nem tudok kontrollálni, ezekből fordul elő egy-kettő. Ezt különben úgy is ki lehet hallani, ha nem ismerjük az adott dalt. Ha nem hallunk harmóniát az egymást követő dal hangok között, az ott jó eséllyel rosszul van énekelve. Ami a tévesztést illeti, azt gondolom, hogy sok esetben is ha stúdióban felvesznek egy dalt, akkor is az utómunkálatokkal helyesbítik a hibákat. Én ilyet nem tudok csinálni, de így talán kicsit személyesebb. De persze igyekszek a tudásom legjavát beleadni az énekbe, és ha nagyobb hiba van, vagy kisebből több, akkor mindig újrakezdem a felvételt. Nem is tudnám tiszta lelkiismerettel kiadni a "kezemből" a felvételt, ha tudnám magamról, hogy ennél még jobbat tudok.

A szövegen egy apró helyen változtattam. A vége felé a hosszú zenei rész után van egy szöveg, amely magyarul nagyjából így szól: "Ha újjászülethetnék, nőként akarok újjászületni". Onna helyett Otoko-t énekeltem, mert jól érzem magam a férfi mivoltomban, és én férfiként születnék újjá.

A dalról már írtam korábban többször is, hogy mit jelent számomra, így ettől eltekintenék. Inkább azt írnám, hogy elképzelhető, hogy jövő héten térek vissza új felvétellel, akkor ismét egy olyan dallal fogok próbálkozni, amit komolyan még soha nem énekeltem. Nem egy nagy durranásra kell gondolni, de azon is van mit tesztelni, úgy érzem, és ha bejönnek a gondolataim a próbák alatt, akkor a jövő héten jövök új felvétellel.

Top 40 JAM Project #22

Gekka

Az olyan GARO dalok, mint a Guren no Tsuki második openingje nagyon árulkodóak afelől, hogy mi is az egész széria mondanivalója. Bár én is csak az animét láttam, de azt gondolom, hogy legalább ezeket érdemes megnézni, ha az előszereplős sorozatokat nem is, mert sokat mond az emberiségről. Ez is különben olyan dal, amit nem szeretek hallgatni, mert túl sok érzelem van benne. Mégis helye van a listán, mert az érzelmek mind az utolsó dallamig hitelesek, nem utolsósorban a zene, és az ének is elsőosztályú. Azon JAM Project dalok közé tartozik, ahol meghallhatjuk, hogy az énekesek meddig képesek felvinni a hangjukat. Azok ott valódi hangok, semmi utómunka nincs benne, ezt koncerten is bizonyították. 2006 óta létezik a GARO széria, azóta több inkarnációt is megélt, rengeteg dal készült, ez az egyike annak, amelyik a legtöbbet árul el a sorozat mondanivalójának fontosságáról, annak érzelmi oldaláról.


2018. november 13., kedd

Top 40 JAM Project #23

Bad City ~We'll be alright!~

Igazából jót tett a TOKYO DIVE albumnak a stílusváltás. Bár az album lényegi mondanivalója nem változott az előzőekhez képest, de a zenei stílusváltás mindenképp jó ötlet volt. Ahogy írtam a címadó dalnál korábban, a futurisztikus hangzásvilágra énekelni az összetartozás fontosságáról jelzi, hogy a jövőben is fontosak lehetnek az emberi kapcsolatok. Mert olyan ez az album, mintha a jövőből írták volna meg. Erre kiváló példa ez a dal is, mely a maga szintetizátoros hangzásával, erős hangszerelésével mintha a jövő veszélyeire hívná fel a figyelmet. De elég erőnk lesz arra, hogy felvegyük ellenük a harcot? A dalból kiindulva igen, együttes erővel képesek leszünk rá. Hihetetlenül inspiráló a hangulata.